Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vevő-beszállító kapcsolatok típusai, hogyan feleljünk meg az elvárásoknak ? Molnár Attila „Hogyan váljon, vagy maradjon tudatosan beszállító partner a.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vevő-beszállító kapcsolatok típusai, hogyan feleljünk meg az elvárásoknak ? Molnár Attila „Hogyan váljon, vagy maradjon tudatosan beszállító partner a."— Előadás másolata:

1 Vevő-beszállító kapcsolatok típusai, hogyan feleljünk meg az elvárásoknak ? Molnár Attila „Hogyan váljon, vagy maradjon tudatosan beszállító partner a hazai és nemzetközi ellátási láncban ?”

2

3

4 Ide egy jó kínai idézet kellene, helyette….. 1, …szeresd ellenfeledet, mert nélküle nem érhetnél el sikert! 2, …egy férfi belép a Mercedes gyár titkárságára, köszön, majd „a beszerzési igazgatót keresem!” imígyen kezdi. „Hr. Fischer már nem dolgozik nálunk, elment a konkurenciához, a BMW-nél megtalálja” hangzik a válasz. …….

5 Ad/1, idegeneket általában nem szeretünk (elsőre), ezért meg kell ismernünk…hogy ne legyen idegen, valamint kiderüljön, hogy szerethető-e? „elviseljük-e egymás szagát?”

6 2. BESZERZÉS

7 Bevezetés

8 HONNAN JÖTTEK? KIT (MIT) KÉPVISELNEK? MIÉRT JÖTTEK?

9 2.1. A beszerzés feladatai

10 A beszerzés szerepe -Vállalkozások -Közintézmények -Non-profit szervezetek -Anyagok -Eszközök -Berendezések -Szolgáltatások Termékek!

11 A rendszer teljesítményének előmozdítása –Pontosság, gyorsaság –Minőség javítása –Költségcsökkentő lehetőségek feltárása Innovációban játszott szerep –Fontos ötletek forrása lehet… –Folyamatok fejlesztésében játszott szerep… Információforrás –Piaci trendekről –Termékek beszerezhetőségéről –Piaci árakról, új technológiákról, stb. Kapcsolat a külvilággal –Image alakító tényező A beszerzés szerepe

12 A beszerzés helye a szervezetben 1. decentralizált 2. centralizált

13 A decentralizált beszerzés előnyei, hátrányai (a szervezet szempontjából) ElőnyeHátránya A beszerzési költségekért, az ellátás biztosításáért a felelősség közvetlen, nincsenek olyan áttételek, amelyek áthárításra adnának lehetőséget A beszerzéseket külön-külön hajtják végre, így a nagy tételekből adódó kedvezmények elmaradnak. Kevesebb koordinációt igényel, hiszen a beszerzési szervezet közvetlenül kapcsolódik a felhasználóhoz, így az igények jobban megismerhetők Az egyes beszerzési szervezetek nemegyszer külön-külön tárgyalnak ugyanazzal a beszállítóval, így nincs egységes fellépés a „beszállítókkal szemben”. A felhasználóval való kapcsolat kevésbé bürokratikus működést eredményezhet. A piaci információ széttagolt, a tapasztalatok nem (vagy nehezen) adódnak össze. VevőorientáltabbRugalmatlanabb, az egyes beszerzések nem (vagy nehezen) átcsoportosíthatók. Közvetlenebb kapcsolat a beszállítókkalAz egyes anyagok, alkatrészek stb. standar- dizációja nehezen megoldható.

14 A beszerzési szervezet belső kapcsolatai (más szervezeti egységekkel) Teamek –Spontán –Tudatos

15 A beszerzési szervezet külső kapcsolatai (vevő-szállító kapcsolat) beszerző Cég (szervezet)Beszállító

16 A vevő-szállító kapcsolatok két modelljének összehasonlítása Versenyeztető modellEgyüttműködési modell Kapcsolat jellege - a beszállító ellenfél - bizalom hiánya - viták, elzárkózás - a beszállító partner - bizalom - közös problémamegoldás - információk átadása Szállítók száma SokEgy, vagy kevés Kapcsolat hossza Egyszeri, rövid távKözép-, hosszú táv Szerződés Szabályozott, merevRugalmas, keretet ad Közös tevékenység NincsLényeges Termelés, tevékenység ElkülönülIntegrált, összekapcsolt Rendelés AlkalomszerűGyakori, kis (közepes) tétel Tárgyalási stratégia Győztes-vesztesMindkét fél számára előnyös Szállítókiválasztás VersenyeztetésTárgyalás

17 2.2. A beszerzési folyamat A szükséglet azonosítása A beszerzési for- rás felkutatása A beszállító kiválasztása A rendelés feladása A megrendelt áru beérkezése Egyéb feladatok Az áru ellenér- tékének kie- gyenlítése

18 A beszállító kiválasztása

19 A megrendelt áru beérkezése =

20 Egyéb feladatok Tönkrement 2 nap alatt!!!! Az kizárt, mert azt nem tudom!!!! -Göngyöleg kezelése -Beszállító értékelése -Stb.

21 2.3. A beszerzés módszertana

22 A szükségletek elemzése

23 Specifikáció kiválasztásának szempontjai Márkanév Gyakran használt termékek. Minőség fontosabb, mint az alacsony ár Minta Nehéz a minőség előzetes megítélése, könnyebb leírni (megmutatni) az igényeket. Műszaki leírás Beszállító nem képes a termékterv elkészítésére. Illeszkednie kell a megadott terméknek a meglévő technológiához Összetétel leírása Általában élelmiszer-, vagy vegyipari termékeknél. Biztonsági, vagy környezetvédelmi szempontok kiemelten fontosak. Funkcionális leírás A beszállító nagyobb tapasztalattal rendelkezik, mint a vevő. Gyorsan változó technológia.

24 Piacelemzés

25 Árelemzés

26 Értékelemzés

27 2.4. Szállítóértékelési módszerek

28 Hagyományos szállítóértékelési módszerek JellemzőkGyenge Megfelelő Kiváló Ár Szállítmány pontos beérkezése Hibás, vagy nem megfelelő termékek aránya Szállítmány hiánymentessége Csomagolás Beszállítási adatlap Beszállító neve:……………. Termék neve:……..………Dátum:……………. Előnye: egyszerű Hátránya: szubjektív, nem konkrét adatokra épül

29 Súlyozott pontrendszer Példa a súlyozott pontrendszer alapján történő értékelésre SzempontSúlyMérték Szállítás 40% Pontosan beérkező szállítmányok/összes szállítmány Minőség 35% Hibás termékek aránya/összes termék Ár 25% Legalacsonyabb ár/átlagár

30 Súlyozott pontrendszer A két vizsgált beszállító teljesítménye „A”beszállító„B”beszállító 18 pontos szállítás/20 beszállítás16 pontos szállítás/20 beszállítás 19 hibátlan szállítás/20 beszállítás18 hibátlan szállítás/20 beszállítás 5Ft/6Ft=0,835Ft/5Ft=1 „A”beszállító teljesítménye:„B”beszállító teljesítménye: (18:20)X40+(19:20)X35+0,83X25= =90% (16:20)X40+(18:20)X35+1X25= =88,5% Előnye: szubjektív elemeket minimalizálja Hátránya: költséges (adat- és időigény)

31 Költségalapú szállító értékelési módszerek A. Költségarányok módszere Példa:A beszerzéshez kapcsolódó főbb költségek: –Beszerzési ár –Minőség költsége (termékvizsgálat, javítás, visszaküldés stb.költsége) –Szállítási költségek (fuvarozási, hiány miatti állásidő, helyettesítés stb. költsége )

32 Költségalapú szállító értékelési módszerek A. Költségarányok módszere Az előzőekből képezhető arányszámok: Minőség/költség arány= =Σminőségköltség/Σbeszerzés értéke Szállítás/költség arány= =Σszállítási költség/Σbeszerzés értéke

33 Költségalapú szállító értékelési módszerek A. Költségarányok módszere „A”beszállító„B”beszállító Ár: 5000,-Ft/dbÁr: 5100,-Ft/db Minőség/költség arány: 3%Minőség/költség arány: 1% Szállítás/ költség arány: 2%Szállítás/ költség arány: 1% „A”beszállító arányos ára:„B”beszállító arányos ára: 5000+(0,03X5000)+(0,02X5000)= = (0,01X5100)+(0,01X5100)= =5202 Előnye: számszerűsít, összemérhetővé teszi a vizsgált tényezőket Hátránya: jelentős adat- és időigény

34 Költségalapú szállító értékelési módszerek B. A tulajdonlás teljes költsége Beszerzés előtt, közben és után jelentkező költségek –Beszerzési ár –A beszerzés lebonyolításával kapcsolatos költségek –A készletezés költségei (raktározás, tőkelekötés, biztosítás stb.) –A minőség költségei –A szállítás megbízhatóságával kapcsolatos költségek –Az elveszett eladások, vagy üzleti lehetőségek Előnye: rámutat a tényleges költségekre Hátránya: nehéz számszerűsíteni bizonyos tényezőket, időigényes

35 Célkitűzések! (LAR) szállítmány elfogadási mutató 98% (OTD) beszállítói pontosság 95% (±) (PPM) alkatrész mutató 5000 alatti

36

37 2.5. Közbeszerzés Állami megrendelések, közpénzek Költségvetési intézmények beruházásai, beszerzései (vásárlásai)

38 Elérhetőségeim: Mobil: 20/ e.mail:

39


Letölteni ppt "Vevő-beszállító kapcsolatok típusai, hogyan feleljünk meg az elvárásoknak ? Molnár Attila „Hogyan váljon, vagy maradjon tudatosan beszállító partner a."

Hasonló előadás


Google Hirdetések