Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÜTEMEZÉS ÉS ÜZEMSZINTŰ IRÁNYÍTÁS BESZERZÉS Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - VI. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÜTEMEZÉS ÉS ÜZEMSZINTŰ IRÁNYÍTÁS BESZERZÉS Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - VI. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje,"— Előadás másolata:

1 ÜTEMEZÉS ÉS ÜZEMSZINTŰ IRÁNYÍTÁS BESZERZÉS Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - VI. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K o. alapján) Előadó: Németh Nikoletta Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Vállalatgazdasági Intézet

2 2 Tartalom Ütemezés és üzemszintű irányítás  Üzemszintű irányítás  Ütemezés Beszerzés  Beszerzés feladatai  Beszerzés és vállalati tevékenységek kapcsolata  Vevő-szállító kapcsolatok  Elektronikus kereskedelem  Közbeszerzés

3 3 Ütemezés és üzemszintű irányítás Ütemezés: elvégzendő munkák sorrendjének és a munkába vételi időpontjának meghatározása előre definiált célkritériumok (érték vagy idő) alapján. Üzemszintű irányítás: megteremti az egyes rendelések és a termelési rendszer erőforrásai közti összhangot.  Tevékenységei: rendelés-áttekintés és –indítás, ütemezés, rendelés nyomon követése, adatgyűjtés, rendelés lezárása és értékelése

4 4 Üzemszintű irányítás Rendelés – erőforrás összhang biztosítása Figyelembe veszi:  feladatokat, rendeléseket  határidőket  elfogadható teljesítmény mértékét  munkahelyek állapotinformációit

5 5 Üzemszintű irányítás feladatai Rendelésáttekintés és – indítás: Problémás rendelések elkerülése Termék útjának, szükséges erőforrásoknak meghatározása Szükséges kapacitások meglétének ellenőrzése 2. Input-output irányítás Szükséges anyag és kapacitás elemzése (tervezett input=legyen a tervezett outputtal  felhalmozódás elkerülhető) 3. Ütemezés: kapacitás és rendelés párosítása Meghatározó a rendelés sürgőssége Vevők fontossága Rendelés szükséges megmunkálási ideje

6 6 Üzemszintű irányítás feladatai Rendelések nyomon követése és adatgyűjtés Rendelés és tevékenység adatainak összegyújtése, összehasonlítása és továbbítás a tervezési rendszerbe. Várható késések előrejelzése. Határidő-módosítás, rendelés-visszamondás, mennyiség- csökkenés továbbítása. 5. Rendelés lezárása és értékelése Teljesítményjelentés készítése Selejtjelentés Jelentés az újrafeldolgozásról Hiánylista Végeredmény lehet: teljesen teljesített rend., áthozott rend., hasznosított hulladék, hulladék

7 7 Ütemezés Milyen sorrendben és mely időpontban kerüljenek az egyes feladatok végrehajtásra? Ütemezési probléma megjelenési helyei: Beszállítások ütemezése  Mindig elegendő nyersanyag legyen – tárolóhelyek alkalmazása  JIT ütemezés Termelés ütemezése  Push vagy pull rendszer Kiszállítások ütemezése  Rendelésre vagy készletre gyárt

8 8 Az ütemezési probléma elemei Chase és Aquilano (1992) 1. A feladatok beérkezésének időbeli eloszlása  Statikus és dinamikus 2. Üzemben található gépek száma és sokfélesége 3. A dolgozók és a gépek aránya az üzemben  Gépkorlátos vagy munkaerő-korlátos rendszer 4. A feladatok áramlási útvonala az üzemben  Azonos vagy véletlenszerű útvonal  Mozgásirány-valószínűségi mátrix

9 9 Ütemezés értékelési kritériumai és prioritási szabályok Értékelési kritérium:  Időalapú: beérkezési, megmunkálási vagy határidő – pl.: várakozási vagy átfutási idők minimalizálása  Értékalapú: pl.: termelésközi készlet vagy termelési költség minimalizálása Prioritási szabályok:  FCFS – first come first served  LCFS – last come first served  SOT, SPT – shortest operating/processing time  LOT – longest operating time  EDD – earliest due date  CR – critical ratio  J.M. Moore féle algoritmus Ezek kombinálhatók az aktuális stratégia függvényében.

10 10 Ütemezés a szolgáltatásokban Rendelések ütemezése – személyzet beosztása Szolgáltatások ütemezésének kulcselemei:  Alkalmazottak létszáma  Összetétele  Beosztása, ütemezése  Átcsoportosítási lehetőségei

11 11 BESZERZÉS = valamennyi input: anyag-, berendezés és szolgáltatások megszerzése Meghatározza: Információáramlás Vevő-szállító kapcsolat Beszállítók teljesítményének értékelése

12 12 Beszerzés feladatai, területei Feladatai:  Vállalati célok segítése, teljesítmény növelése  Innováció ösztönzése  Információk biztosítása  Vállalati image alakítása Területei:  Anyagok, alkatrészek beszerzése – termelési terv alapján, készletszint optimalizálása mellett  Egyéb anyagféleségek beszerzése – közvetett anyagok  Berendezések, gépek beszerzése  Szolgáltatások beszerzése

13 13 A beszerzés kapcsolódása a vállalati tevékenységhez Szervezeten belüli elhelyezkedése a vezetés nézeteinek függvénye (pénzügyhöz, logisztikához, vagy belső szolgáltatói szerep). Befolyásolja:  Beszerzési ár nagysága  Beszerzési piacoktól való függőség  Vállalat pénzügyi helyzete Több telephely esetén: Centralizált beszerzés Decentralizált beszerzés Kombinált – pl.: beszerzésgazda rendszer Függ: beszerzés fontosságától és értékétől. Koordináció: Integrált információs rendszer alkalmazása.

14 14 Vevő-szállító kapcsolatok Feladatai: 1. Vevő-szállító kapcsolatok menedzsmentje 2. A beszállító megkeresése és kiválasztása 3. A beszállítók értékelése

15 15 Vevő-szállító kapcsolatok 1. – Vevő-szállító kapcsolatok menedzsmentje Két megközelítés: 1. Versenyeztető modell – legalacsonyabb ár 2. Együttműködési modell – vállalati versenyképesség javítása – stratégiai partnerkapcsolatok Kapcsolat erősítésének módjai: Kapcsolat időtartamának növelése Beszállítók számának csökkentése Beszállító vállalat képzése

16 16 Vevő-szállító kapcsolatok 1. – Vevő-szállító kapcsolatok menedzsmentje Előnyök az együttműködésben: Beszerzés szempontjából:  Kevesebb beszállító könnyebben kezelhető  Stabil beszerzés, tervek összehangolása Műszaki előnyök:  Termék- és technológiafejlesztés segítése Pénzügyi előnyök:  Kockázat ill. költségek csökkentése, alacsonyabb ár Minőségi előny:  Folyamatos fejlesztés, folyamatok minőségének javítása

17 17 Vevő-szállító kapcsolatok 1. – Vevő-szállító kapcsolatok menedzsmentje Beszállítókkal való kapcsolat meghatározói: Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata Beszerzés fontossága Magas Alacsony Befolyásolható termék Stratégiai termék Rutin termékSzűk keresztmetszeti termék Alacsony Magas Forrás: Chikán-Demeter, 1999, 447. o.

18 18 Vevő-szállító kapcsolatok 2. – A beszállító megkeresése és kiválasztása Beszerzési piackutatás célja:  Beszerzési piacok áttekinthetősége  Beszerzési zavarok elkerülése  Információgyűjtés – optimális beszerzés lehetővé tétele  Új beszerzési forrás megtalálása és értékelése  Helyettesítési lehetőségek feltárása  Technikai fejlődés követése Beszállító kiválasztásának tényezői:  Beszerzési források száma  Gyártótól vagy közvetítőtől vásároljunk  Helyi vagy külföldi szállítók

19 19 Vevő-szállító kapcsolatok 3. – A beszállítók értékelése Szállítóértékelés célja: Legmegfelelőbb beszállító kiválasztása Beszállító teljesítményének javítása Beszállítóval való kapcsolat megszervezése Módszerei: 1. Kategórikus eljárás 2. Súlyozott pontrendszer 3. Költségarányok módszere 4. Tulajdonlás teljes költsége

20 20 Elektronikus kereskedelem Elektronikus kereskedelem – e-commerce „eszközei”: Internet – gyors, olcsó információszerzés EDI – magasabb kiszolgálási színvonal, alacsonyabb költségek Beszerzési kártya – kis értékű, nem termeléshez kapcsolódó vásárlásnál Elektronikus pénzátutalási rendszerek

21 21 Közbeszerzés =állami költségvetésből működő szervezetek beszerzései. Szabályozás szempontjai: Sokszor jelentős értékűek Nagy volumen – hatékonyabb lebonyolítás Közpénzek felhasználását jelenti Törvényi szabályozás – célja:  Államháztartás kiadásainak korszerűsítése  Közpénz-elköltés átláthatóságának biztosítása  Verseny tisztaságának védelme Eljárás fajtái: Nyílt Meghívásos Tárgyalásos

22 22 ÖSSZEFOGLALÁS Ütemezés feladatai – eltérő ütemezési módok  Műveleti idő meghatározása  Késés és tartalékidő számítása  Termelésközi és teljes készlet nagyságának vizsg. Beszerzés feladatai  Venni vagy gyártani döntések  Beszállítók értékelése különböző módszerekkel

23 23 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "ÜTEMEZÉS ÉS ÜZEMSZINTŰ IRÁNYÍTÁS BESZERZÉS Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - VI. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések