Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése Dr. Horváth H. Attila 2012. 02. 21.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése Dr. Horváth H. Attila 2012. 02. 21."— Előadás másolata:

1 Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése Dr. Horváth H. Attila

2 Tantervi műfajok • sillabusz • tantervi rendszer • curriculum • alaptanterv

3 A sillabusz • ( gör – lat. ‘ jegyzék, vázlat’) • A célokat és a tananyagot röviden leíró ttv. • A központi ttv. kezdeti időszakára jellemző • Nem tartalmazza (hiány=√) : a követelményt, az oktatás és követelményeinek részletes struktúráját ↓ • A tankönyvekben kapnak helyet

4 A tantervi rendszer • Az oktatási célok és • a tananyag – kiválasztásának, – elrendezésének, – feldolgozásának összefüggései állnak az előtérben.

5 A curriculum Az oktatás folyamatát a céloktól – az eredményekig átfogja.

6 Az alaptanterv /”core-curriculum”/ • Az oktatás központilag meghatározott, a személyiség- és képességfejlesztést szolgáló, mindenütt érvényesítendő központi tartalmának lényegét adja meg. • Alapja – a taneszközök, az ellenőrzések, értékelések; – a helyi, iskolai tantervek kialakításának.

7 A tanterv és az osztálytermi munka összekapcsolása Forrás: Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. Században. OKI, o.

8 A fogalmak meghatározása Forrás: Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. században. OKI, o

9 A fogalmak meghatározása 2.

10 Tyler curriculum-elmélete Tyler-racionálé A tananyag kiválasztás forrásai (sources) A tananyag kiválasztás szűrői (screens) 1. A tanuló tanulási szükségletei, érdeklődései, aspirációi, stb. I. A társadalomról, a nevelésről szóló általános filozófiai nézetek 2. A kortárs társadalom igényei az iskola, a műveltség tekintetébenII. A tanuláspszichológia által feltárt fejlesztési lehetőségek 3. A szaktudományok által relevánsnak tartott tudások köre. Forrás: Tyler R. W.: Basic Principles of Curriculum and Instruction Chicago. In. Báthory Z.: Tanulók, iskolák, különbségek Bp., 131. o.

11 B. Bloom curriculum-elmélete • Követelménytaxonómiák rsz-e (1956, 1964) • Tantervi értékelés kézikönyve (1971) • Differenciált, individualizált tanítási-tanulási folyamat (1976) ↑ • Kritika – Taxonómiák értéksemlegessége – Mérésre összpontosító célok leegyszerűsítései – Összetettebb, rugalmasabb, az előre nem látható, tervezhető folyamatokra több figyelmet fordító tartalmi szabályozást kívántak

12

13 Újabb tendenciák • Kétpólusú modellben – Tantervek szerepváltozása (megalapozzák a fő tényezők közötti együttműködést; a tartalmi szabályozási rendszer középpontjában: az alaptanterv) – Az „egyénre szabhatóság” szempontja – A tanulási tartalom szélesebb folyamatba illeszkedése (formális, nem formális, informális tanulás) – Tudástartalmak, ismeretanyagok integrációja


Letölteni ppt "Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése Dr. Horváth H. Attila 2012. 02. 21."

Hasonló előadás


Google Hirdetések