Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Duális mérnökképzés tapasztalatai, támogatása Moodle rendszerrel Gödöllő, 2012. 06.29 dr. Nagy Tamás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Duális mérnökképzés tapasztalatai, támogatása Moodle rendszerrel Gödöllő, 2012. 06.29 dr. Nagy Tamás."— Előadás másolata:

1 Duális mérnökképzés tapasztalatai, támogatása Moodle rendszerrel Gödöllő, dr. Nagy Tamás

2 2 Tartalom Duális szakképzés jellemzői Duális mérnökképzés (BSc) a Széchenyi István Egyetemen Duális mérnökképzés: - szerkezete, tantárgyak - partnerek (képzési helyek) - alkalmazott e-tananyagok - a modulzáró- és vizsga megoldások, módszerek - a hallgatók véleményét összegyűjtő kérdőívek eredményei - a hallgatókat foglalkoztató cégek véleménye - a fejlesztés további iránya

3 dr. Nagy Tamás 3 Duális szakképzés A duális képzés fő jellemzője, hogy kettéválik az elméleti és a gyakorlati felkészítés: •elmélet az iskolában (szakközépiskola, szakiskola), •gyakorlat a termelő vállalatnál, cégnél, vállalkoznál zajlik. A feladatok megosztása a kompetenciák alapján történik. Minden szervezet azzal foglalkozik, amelyhez a legjobban ért. Ezt a modellt a német szakképzés már nagyon régen alkalmazza és Magyarországon is erre haladunk.

4 dr. Nagy Tamás 4 Duális mérnökképzés (BSc) a Széchenyi István Egyetemen Magyarországon a felsőoktatásban ezt a modellt még csak kevés helyen próbálják alkalmazni. A Széchenyi István Egyetem egy pilot projekt keretében elindította saját duális képzési formáját. A végső cél egy olyan szerkezet kialakítása, amely a szakképzést a szakmunkásképzéstől, a BSc mérnök képzésig egységes keretben, duális, gyakorlatorientált formában működteti. Jelenleg a BSc modell kipróbálása zajlik.

5 dr. Nagy Tamás 5 Duális mérnökképzés (BSc) tervezett szerkezete Jósvai János

6 dr. Nagy Tamás 6 Gyakorlati képzési helyek Hallgatók Pilot projektben résztvevő vállalatok : •Audi Hungaria Motor Kft. •LuK Savaria Kft. •Opel Szentgotthárd •Federal Mogul Kft. •Magna Steyr - Győr •Borsodi Műhely Kft. Hallgatók száma 2012-ben: 27 fő

7 dr. Nagy Tamás 7 Tantárgyak – tananyagok E-tartalom fejlesztés 2010/2011-ben

8 dr. Nagy Tamás 8 Duális mérnökképzés hatásai, megoldandó problémák Miért kellett e-learning, Moodle rendszer: •képzés több helyszínen zajlik •gyakorlati képzés helyszínei: Győr, Szombathely, Szentgotthárd, Kunsziget •a hallgató heti 40 órában dolgozik •távolság, utazás, idő, költség mint probléma Megoldás: •e-learning képzés •Moodle LMS E-learning és LMS rendszer nélkül nem kezelhető a képzés

9 dr. Nagy Tamás 9 Felkészülés, felkészítés, megvalósítás ben a duális mérnökképzés e-tananyagainak a fejlesztése 2012-ben oktatók felkészítése Moodle kurzusok kialakítása •Proszeminárium kurzus (rendszer és tartalmak használata) •6 szakmai tárgy kurzusainak felépítése •Modulzáró kérdések összeállítása •Vizsgák előkészítése (szóbeli és e-vizsgák) Kurzusok elindítása •Hallgatói munka, tutori feladatok •1. Kérdőív kiküldése •Modulzárók lebonyolítása •Vizsgák lebonyolítása •2. Kérdőív kiküldése Félév lezárása

10 dr. Nagy Tamás 10 Proszeminárium kurzus

11 dr. Nagy Tamás 11 E-tananyagok Gyártás automatizálás

12 dr. Nagy Tamás 12 E-tananyagok Szerelés és karosszériagyártás

13 dr. Nagy Tamás 13 Modulzárók Leckék tartalmának szintézise

14 dr. Nagy Tamás 14 Vizsgák Két részből álltak: •Elektronikus vizsga – Moodle „teszt”  50%-ban számít az eredménybe •Szóbeli, írásbeli vizsga (oktató)  50%-ban számít az eredménybe •A modulzárók 80% feletti megoldottság esetén felfelé kerekítik az osztályzatot

15 dr. Nagy Tamás 15 A kérdőív célja, tartalma 1. Kérdőív március A visszajelzések biztosíthatják az alkalmazkodást a felmerült igényekhez, a problémák megoldását. Kérdőív készült a következő fő kérdéscsoportokkal: •Számítógép- és internet hozzáférés •Tanulási szokások, idő, preferált tananyag típusa •Tutori támogatás •Moodle és proszeminárium •E-tananyagok jellemzői, megfelelés az igényeknek •Elmaradt csúszó tantárgyak száma, oka, megoldása •Munkahelyi beilleszkedés, támogatás, várható alkalmazás •Képzési forma alkalmassága, igények, vélemények A kérdőív az egyetemi portálon működő rendszerrel gyorsan lezajlott (2 nap). Biztosított volt a teljes anonimitás. Feldolgozás: Excel és SPSS programmal

16 dr. Nagy Tamás 16 Kérdőív 1. Kérdőív március

17 dr. Nagy Tamás 17 Kérdőív Számítógép- és internet hozzáférés A többség otthon és a munkahelyén is rendelkezik a szükséges eszközökkel

18 dr. Nagy Tamás 18 Kérdőív Tanulási időpont Tanulás időpontja fontos a terhelések tervezéséhez

19 dr. Nagy Tamás 19 Kérdőív Tananyag típus

20 dr. Nagy Tamás 20 Kérdőív Moodle keretrendszer

21 dr. Nagy Tamás 21 Kérdőív Proszeminárium

22 dr. Nagy Tamás 22 Kérdőív E-tartalom

23 dr. Nagy Tamás 23 Kérdőív Végzés után…

24 dr. Nagy Tamás 24 Kérdőív Duális mérnökképzés

25 dr. Nagy Tamás 25 Kérdőív Elmaradt tantárgyak száma

26 dr. Nagy Tamás 26 Kérdőív E-tananyag előnyei – 10. kérdés •„Egy helyen megtalálok mindent az adott tantárgyakhoz, nem kell keresgélni. •Az ellenőrző kérdések segítségével sokkal könnyebb megtanulni a dolgokat és rögtön vissza tudom ellenőrizni,hogy mit jegyeztem meg a leckéből. •Nem foglal helyet, minden tárgyról minden információt megtalálok egy helyen. •Videók és ábrák szemléletesebbek. •Kiemelkedő a lényegre való törekvés.”

27 dr. Nagy Tamás 27 Kérdőív Igény a képzéssel kapcsolatban „Kevesebb modulzárót - hogy a modulzárók sikeres teljesítése tegye szükségtelenné a vizsgát.” „A nem szakirányos tárgyak e-learninges formában történő követelménye.” „Ha csak vizsgáznunk kellene, a vizsgaidőszakban az nagyban növelné a képzés hatékonyságát. Ugyanis rengeteg időt és pénzt elvesz a zh- kra való bejárás.” „Az elmaradt, ill. kötelező tárgyakból jobb volna ha lenne hasonló elektronikus jegyzet szintén önellenőrző kérdésekkel, mint a szakirányosokból,…” „Kötelező tárgyakból bővebb elektronikus tananyag, ellenőrző kérdésekkel. „

28 dr. Nagy Tamás 28 Kérdőív Következtetés (?) „Több tapasztalatot szerzek az ipari életben mint egy egyszerű 6 hetes gyakorlat alatt. A szakirányos tárgyak pedig előadásra járás nélkül is érthetőek, tanulhatóak.” „A munkahelyen szerzett tudásom nagy mértékben segíti a jövőmet.” „Nagyon sokat jelent az a tapasztalat amit a cégnél megtudunk szerezni.” „Az 1 év lejárta után, már nem leszek kezdő mérnök, és ha megfelelek a munkahelyemen akkor a diploma megszerzése után, nem kell munkahelyet keresnem, mert az adott lesz.” „Rengeteg dolgot megtanulunk és jól képzett mérnökként kezdhetjük pályafutásunkat, valamint hatalmas előnnyel indulunk a többi szaktársunkkal szemben. „ „Rengeteg szakmai tapasztalatot szereztem, de a napi 8-9 óra munka mellett délutáni órákat látogatva nehéz erőt és időt is találni a tanulásra.” „Szerintem jó dolog, a saját tempómban tanulhatok. De a lényeg, hogy szakmai gyakorlattal rendelkezem az egyetem elvégzésekor.”

29 dr. Nagy Tamás Kérdőív

30 dr. Nagy Tamás Kérdőív

31 dr. Nagy Tamás Kérdőív Kérjük röviden foglalja össze, hogy elvárásaihoz képest miért sikerült gyengébben vagy jobban az e-tantárgyak teljesítése! „Amik jobban sikerültek, vagy elvárásaimnak megfelelően, az a tananyag megfelelő összeállításának köszönhető, és az időráfordításnak, meg annak, hogy az oktató tartotta magát a meghirdetett követelményekhez. Csak egy tárgy keretében nem történt így, ahol az oktató az első vizsga megléte után közölte velünk, hogy mit kellett volna tudnunk a moodle-s anyagon kívül. Az elvárásaimnak megfelelően sikerült a vizsgákat teljesítenem. Minden tárgy úgy sikerült, ahogy szerettem volna. Mindösszesen a nem kellő mennyiségű tanulás számlájára írható az eredmény. Túl sok vizsga volt, ezért kevesebbet tudtam tanulni”

32 dr. Nagy Tamás Kérdőív Foglalja össze, hogy az ELEKTRONIKUS vizsgák hogyan segítették vagy nehezítették a hat vizsgált tantárgy lezárását! „A lényeget kiemelték a tananyagból A tananyag minden részéről volt bennük kérdés, ami jó. Nem túl nehezek, de mindig a lényeges kérdések voltak feltéve. Vizsgabeugróként jó szerepük volt. A tananyagok lényege benne volt a modulzárókban, és a vizsga is hasonló volt Az elektronikus vizsgákkal semmi gond nem volt, követelménye teljesen megegyezett a tananyagban szereplő anyaggal. Az elektronikus vizsgákon elért eredmény jól megalapozta a szóbeli vizsgán ellenőrzendő témaköröket. Segítették, mivel a modulokból illetve az ellenőrző kérdésekből fel lehetett készülni maximálisan az elektronikus vizsgára.”

33 dr. Nagy Tamás Kérdőív

34 dr. Nagy Tamás Kérdőív

35 dr. Nagy Tamás Kérdőív

36 dr. Nagy Tamás Kérdőív

37 dr. Nagy Tamás Kérdőív E-learning ismételt használata - indoklás „A tananyag tág témakörű volt és a képekkel videókkal érthető tananyagot kaptunk, az ellenőrző kérdések pedig segítettek a vizsgára illetve a modulzárókra felkészülni. Interaktív tananyag gyorsítja a tanulás folyamatát, mert sokkal szemléletesebb. Internetes számonkéréssel nem kell felesleges sokat utaznunk, a munkahelyünkről se hiányzunk. Mivel az internetes tanulás során nem veszek részt az órákon, így az esetleges külön magyarázatokat és közvetlenül a témához kapcsolódó kérdéseket sem hallom Otthon elsajátítható, nincs szükség órára járni, jegyzetelni Számomra sokkal átláthatóbb az anyag.”

38 dr. Nagy Tamás Kérdőív

39 dr. Nagy Tamás Kérdőív

40 dr. Nagy Tamás Kérdőív Foglalja össze röviden véleményét a duális képzésről! „A csúszó tárgyak kivételével teljesíthető nehézségűek a szakirányos tárgyak. Amin egyértelműen fejleszteni kell az a diák-tanár kapcsolattartás, mert abban voltak gyakran hiányosságok. A duális képzés nagy előnye, hogy az elméletben tanultakat itt gyakorlatban is tudjuk hasznosítani. Talán az eleje a legnehezebb amikor, hirtelen belecsöppentünk, mert azért az elején nehéz beosztani az időt a tanulásra a munka mellett, de ez egy idő után már könnyen megy. Jó döntés volt ezt a szakirányt választani, mert már biztos helyem van, egy olyan cégnél, és területen, ami nagyon tetszik, és nagy lehetőségeket nyújt számomra. Nagyon jó lehetőség szakmai tapasztalatokat szerezni, munkahelyet sokkal egyszerűbb lesz találni. Rengeteg szakmai tapasztalatot szereztem és lesz lehetőségem ezután is a fejlődésre.”

41 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET ! dr. Nagy Tamás


Letölteni ppt "Duális mérnökképzés tapasztalatai, támogatása Moodle rendszerrel Gödöllő, 2012. 06.29 dr. Nagy Tamás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések