Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egyetemi oktatók módszertani felkészítése e-learning tartalmak fejlesztésére Gödöllő, 2012. 06.29 dr. Nagy Tamás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egyetemi oktatók módszertani felkészítése e-learning tartalmak fejlesztésére Gödöllő, 2012. 06.29 dr. Nagy Tamás."— Előadás másolata:

1 Egyetemi oktatók módszertani felkészítése e-learning tartalmak fejlesztésére Gödöllő, dr. Nagy Tamás

2 2 Tartalom Kezdetek – levelezőképzés E-learning bevezetése, tartalmi fejlesztés, COEDU Moodle bevezetése, alkalmazása Tananyagfejlesztés, TÁMOP pályázatok A felkészítő tréning (2 x 2 nap): - célja, módszerei, résztvevői - szerkezete - tartalma, eszközei További célok, fejlesztés

3 dr. Nagy Tamás 3 Előzmények Tanárképzés, pedagógia Az e-learning fejlesztés műhelye a Műszaki Tanárképző Tanszék (dr. Szekeres Tamás rektor) Oktatással és képzéssel kapcsolatos szaktudás Oktatással és képzéssel kapcsolatos tapasztalatok Oktatással és képzéssel kapcsolatos vizsgálatok A tanszék oktatói mérnöki és pedagógia, számítástechnikai és informatikai tudással, tapasztalatokkal rendelkeznek

4 dr. Nagy Tamás 4 Előzmények E-learning az egyetemen - célok Levelezőképzés átalakítása a résztvevők igényei alapján: „…fáradt motiválatlan oktatók fáradt motiválatlan hallgatókat akarnak 4 óra alatt egy féléves tárgyra felkészíteni…” A távoktatás elindítása (saját forrásból). Megkezdődött az e-tananyagfejlesztés 2003-tól. E-learning-re alapozott szakok indítása (pl.: közlekedés-mérnök) Végzett hallgatók, akik a távoktatásban csak e-learning-es tárgyakat vettek fel Növekedett a távoktatási hallgatók száma. Egyre több hallgató és oktató választotta az e-learning megoldásokat.

5 dr. Nagy Tamás 5 Előzmények COEDU CMS – Moodle LMS COEDU rendszer bevezetése 2003-tól •e-learning fejlesztés •300 db-ot meghaladó Coedus e-tartalom készült •kialakult az e-tartalom fejlesztésének egy „algoritmusa” Moodle rendszer bevezetése 2006-tól •saját támogatói csoport létrehozása •tantárgyi kurzusok nappali és levelező képzés számára (blended learning) •tömeges vizsgáztatások a Moodle rendszer segítségével •az e-tartalom fejlesztésének módszertani megalapozása •TÁMOP pályázatok – mindig konkrét egyetemi célok érdekében

6 dr. Nagy Tamás 6 Tananyag fejlesztési és képzési pályázatok – TÁMOP 421/A és 412/C A fejlesztés mindig meghatározó jelentőségű egyetemi célok megvalósítása érdekében történik. Pályázatokon nyertünk – volt miből és miért megkezdeni a munkát (korábban a fejlesztés saját forrásból történt): Döntés a fejlesztés módszeréről: - kell módszertani felkészítés, e-learning támogatás - kellenek tartalmi és formai előírások - kell tananyagonként egy háromfős csapat: •szakmai szerző •módszertani szakértő •digitalizáló

7 dr. Nagy Tamás 7 Módszertani felkészítés előzmények A felsőoktatás átalakulása a kevesek lehetőségétől („elitképzés”) a tömegoktatásig nagyon sok szervezeti, oktatási, módszertani problémát, emberi konfliktust eredményezett. letöltve

8 dr. Nagy Tamás 8 Módszertani felkészítés előzmények Felsőoktatás jellegzetessége, hogy az oktatók többsége nem rendelkezik pedagógiai, tanári végzettséggel. Az oktatók többségének nincs e-tananyagfejlesztési tapasztalata. Az oktatók nem ismerik a pedagógia, a módszertan klasszikus, modern megoldásait. Egyre több a személyes gond, probléma, konfliktus. Meg kell győzni az oktatókat!

9 dr. Nagy Tamás 9 Tanári szerepek megváltozása Klasszikus megoldások: a tanár mint információforrás, frontális megoldások, tanítás központúság, tartalom központúság, tankönyv, bemenet-orientált rendszer… Megváltozott környezet, változó megoldások (e-learning, blended-learning): tanulóközpontú (önálló tanulás) •e-tartalmak, tanulási tevékenységek, feladatok, tutor tudásközpontú (szükséges és elégséges tudás meghatározása) •DACUM, racionalizálás, szemléltetés, tanulási utak értékelésközpontú (azonnali visszajelzés) •önellenőrző-, modulzáró kérdések, feladatok, tutor közösségközpontú •feladatok, együttműködés, fórum (Komenczi B., 2009.) Tanár és tanítás központúság Tanuló és tanulás központúság

10 dr. Nagy Tamás 10 Tanári szerepek megváltozása „…az oktató módszertani kultúrájának annál fontosabb a szerepe, minél hátrányosabb helyzetű, gyengébb tudású, alacsonyabb motiváltságú hallgatókat kell felkészíteni…”

11 dr. Nagy Tamás 11 Módszertani felkészítés „Az e-tananyagok nem azonosak a tananyagtartalmak doc, xls, ppt, pdf, stb. formátumú egyszerű elektronikus tárolásával.” „A tananyag tartalma nem azonos a tudománnyal.” Az e-learning megoldásokhoz: •speciális felépítésű e-tartalmakra (kurzus, modul, lecke, stb.) •e-learning keretrendszerekre (Moodle LMS) •tutorokra (mentorokra) van szükség Az e-tananyagok felépítése során az önálló tanulás támogatása a cél: •„nincs tanár”, de így is tanulható legyen a tartalom: •tanulási célok, követelmények, tevékenységek, önellenőrző kérdések, … •a tartalom csak a lényeges információkat tartalmazza, de azt érthető módon, szemléletesen, … •biztosítani kell a megszerzett tudás azonnali ellenőrzését •biztosítani kell a tanulási tevékenység állandó támogatását •nem lehet ellentmondás a követelmények, a tartalmak, a tevékenységek és az ellenőrzési eljárások között,…

12 dr. Nagy Tamás 12 Módszertani felkészítés Tartalom behatárolása Tartalom kiválasztása (mi legyen a tartalom, milyen sorrendben legyen?) Szaktudományi jellemzők Tantárgyi kapcsolatok Végzés után ellátandó munkakör Tevékenység elemezése pl: DACUM Tantárgyi mátrix

13 dr. Nagy Tamás 13 A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje (Báthory, 1992.) Tanítási-tanulási folyamat klasszikus rendszermodellje

14 dr. Nagy Tamás 14 Tanítási-tanulási folyamat támogatása e-tartalmakkal E-tananyag (tanulási útmutató, e-learning, blended learning tartalom) Tutor LMS rendszer

15 dr. Nagy Tamás 15 Tanítási-tanulási folyamat e-tartalom szerkezete E-tananyag (tanulási útmutató, e-learning, blended learning tartalom) Kurzus 1. modul2. moduln. modul 1. lecke2. lecke m. lecke

16 dr. Nagy Tamás 16 Tanítási-tanulási folyamat e-tartalom leckeszerkezete A lecke szerkezete: Cél Követelmény Időszükséglet Kulcsfogalom Tartalom •Tanulási tevékenység •Szöveg •Kép •Videó •Animáció •Feladat… Önellenőrzés „A tanár a tananyagban van!” Módszertani szempontból ezek próbálják helyettesíteni a tanárt. A leckében szükséges számban ismétlődnek…

17 dr. Nagy Tamás 17 Módszertani felkészítés Közös tartalom Itt a tartalom alatt az e-tartalomfejlesztés megismeréséhez felhasznált tananyagokat értjük: Közös, általános tartalom, minta: Fizika 10. osztály – Lencsék téma

18 dr. Nagy Tamás 18 Módszertani felkészítés Egyéni tartalom Egyéni tartalom: saját fejlesztendő tananyag (duális mérnökképzés)

19 dr. Nagy Tamás 19 Módszertani felkészítés I. Folyamat és módszerek – 2 nap Bemutatkozás (résztvevők és trénerek) Tanfolyam céljai, résztvevők elvárásai Tanítási-tanulási folyamat rövid elemzése (előadás, ppt) E-tartalmak rövid bemutatása, elemzése (bemutatás) Kurzus, modul és lecke jellemzői (bemutatás) Minta tananyag kiosztása (önálló tartalmi elemezés - 2 csoport) Célok és követelmények szerepe (előadás, ppt, önálló munka) Tevékenységek szerepe, készítése (előadás, ppt, önálló munka) Multimédia szerepe, lehetőségei (előadás, ppt, önálló munka) Ellenőrzés és értékelés megvalósítása (előadás, ppt, önálló munka)

20 dr. Nagy Tamás 20 Módszertani felkészítés I. Módszert a módszerrel A feldolgozás algoritmusa Fő területenként : Problémafelvetés Előadás, bemutató Konkrét tartalmi feldolgozás: -Minta tartalom fizika 10. osztály – munkalap – önálló munka -Eredmények közös megbeszélése, vita, összegzés -Saját tartalom feldolgozása – munkalap – önálló munka -Eredmények közös megbeszélése, vita, összegzés Az eredmény és a lehetséges e-megvalósítás összevetése Kapcsolat keresése a vizsgált fő területek között

21 dr. Nagy Tamás 21 Módszertani felkészítés Tartalmak és megoldások

22 dr. Nagy Tamás 22 Módszertani felkészítés II. Folyamat és módszerek – 2 nap Saját tananyag fejlesztése módszertani támogatással Előző tréning átismétlése: •lépések •megoldások •példa SCORM tananyag •sablonfájl •értékelési megoldások (eXe, Moodle, nyílt-, zárt végű kérdések) Önálló fejlesztés: •előzetesen megküldött leckék megbeszélése (szerző- módszertanos párok) •új leckék fejlesztése •elkészült anyagokból példák bemutatása, megbeszélés, vita

23 dr. Nagy Tamás 23 Módszertani felkészítés Képek 2010

24 dr. Nagy Tamás 24 Módszertani felkészítés Képek 2012 Trénerek: dr. Kovács Miklós, dr. Nagy Tamás, dr. Földes Zoltán

25 dr. Nagy Tamás 25 Módszertani felkészítés Rendszert a rendszerrel - Moodle

26 dr. Nagy Tamás 26 Módszertani felkészítés Sablon fájl Az e-tananyag elkészítésének formátuma MS WORD: - minden anyag így készül - ez a közös munka formátuma MS WORD-ből készül: - az eXe forrás - a Theses formátum - a Moodle teszt - esetleg pdf, stb.

27 dr. Nagy Tamás 27 Módszertani felkészítés Kérdés formátumok

28 dr. Nagy Tamás 28 Módszertani felkészítés Kérdés formátumok

29 dr. Nagy Tamás 29 Módszertani felkészítés Munkalapok

30 dr. Nagy Tamás 30 Tapasztalatok – vélemények Megkérdeztük a résztvevőket mondjanak véleményt, értékeljék a programot: A kérdőíves felmérések 90-95%-os elégedettséget mutattak. A többség elégedett volt a képzéssel, kaptunk jó ötleteket, felhívták a figyelmünket szervezési, tervezési módosításokra…

31 dr. Nagy Tamás 31 Tervek - célok A kurzusok tapasztalatai alapján szeretnénk ezt a munkát folytatni: Szükséges a folytatás, mert: •a fenntarthatóság előírás •a kollégák igénylik •felkészítés nélkül nem lehet hatékonyan tartalmat fejleszteni •az egyetem vezetése végső célként az összes új oktató számára szeretné biztosítani a módszertani felkészítést A következő TÁMOP pályázatunk is tartalmazza a képzők képzése kurzusokat.

32 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET ! dr. Nagy Tamás


Letölteni ppt "Egyetemi oktatók módszertani felkészítése e-learning tartalmak fejlesztésére Gödöllő, 2012. 06.29 dr. Nagy Tamás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések