Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

© Büki Barbara. 1. A PÉNZÜGYI TERVEZÉS TARTALMA Befektetések tervezése Célok meghatározása Időtáv meghatározása Hozambeli elvárások Likviditás fontossága.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "© Büki Barbara. 1. A PÉNZÜGYI TERVEZÉS TARTALMA Befektetések tervezése Célok meghatározása Időtáv meghatározása Hozambeli elvárások Likviditás fontossága."— Előadás másolata:

1 © Büki Barbara

2 1. A PÉNZÜGYI TERVEZÉS TARTALMA Befektetések tervezése Célok meghatározása Időtáv meghatározása Hozambeli elvárások Likviditás fontossága Időtávnak megfelelő portfólió kialakítása *

3 1.1. Befektetések tervezése Fontos a tudatosság, átgondoltság, döntésképesség. Ezek lehetővé teszik a célok meghatározását. Időben kezdődő felkészüléssel, jó tervvel a kitűzött célok megvalósítása sokkal könnyebb, mint terv nélkül. Sajnos Magyarországon az öngondoskodás kultúrája nem annyira fejlett, mint Nyugat- Európában vagy az Egyesült Államokban. *

4 1.2. Célok és időtáv meghatározása A tervezés alapeleme. Formái: Rövid távú célok, amiket rövid távú befektetésekkel tudunk megvalósítani! 1 éven belüli célok. Pl.: autó vásárlás. Közép távú célok: 2-6 éven belüli célok. Pl.: lakás vásárlás Hosszú távú célok: éves távlatok. Pl.: gyermek jövőjéről való gondoskodás, saját nyugdíjas éveinkről való gondoskodás. *

5 1.3. Hozam-likviditás-kockázat háromszög Tudnunk kell: Milyen időtávra tervezzük befektetéseinket, vagy éppen hiteleinket, a hitelek tervezése is a pénzügyi tervezés része? Mit akarunk elérni rövid közép és hosszútávon? *

6 Ha ezekkel tisztában vagyunk, akkor kezdődhet a likviditás, hozam és kockázat háromszögben való elhelyezése a különböző befektetéseinknek. Mindezek megalkotása során figyelembe kell venni azokat a lehetőségeket, melyekkel adót igényelhetünk vissza. *

7 1.4. Portfólió kialakítás Befektetések tekintetében a kockázatkezelés egyik legjobb módszere a portfolió építés. Időtáv szerint beszélünk: * Rövid távú célokról Lakáscélokról Nyugdíjcélokról Napi biztonsághoz kapcsolódó célokról. *

8 Rövid távú célok: Pl.: az autóhoz jutás esetén 1 éven belüli befektetésekben kell gondolkodnunk. Olyan lehetőségeket kell keresnünk, amelyek likviditás szempontjából 1 éves viszonylatban hozzáférhetőek anélkül, hogy kamat vagy hozambeli veszteség érne minket. *_

9 Hozam szempontjából tudnunk kell, hogy az egy év viszonylag rövid távnak minősül, ezért nem várhatjuk ettől a befektetéstől azt, hogy egy év alatt megduplázza önmagát. Bár részvények esetén volt már rá példa, de 1 éves távlatban ne gondolkozzunk részvényekben. Itt a befektetési jegyekre, az éves betétlekötésekre, állampapírokra lehet alapozni. *

10 Lakáscélok: A lakosság nagy része valószínűleg banki hitelből jut lakáshoz. Hogy milyen mértékben van szükség hitelre, az ennek a pontnak a megtervezésével befolyásolható. Itt az önerőt kell megtervezzük. Ezen a ponton jönnek szóba a lakás-élőtakarékossági programok, lakáscélú megtakarítások, valamint a hitelek tervezése. Ezekről a későbbiekben bővebben lesz szó. *

11 Nyugdíjcélok: Ennél a célnál a rendszeres és hosszú távú megtakarításokra kell gondolnunk. Ezek azok a célok, ahol előnyben részesíthetjük a részvények nyújtotta hozambeli lehetőségeket. * 

12 Napi biztonság: Fontos, hogy befektetéseink egy kisebb része mindig maradjon likvid, ez biztonságot ad számunkra, mert tudjuk, hogy van mihez nyúlni, ha nem várt esemény történne. Pl.: rövid 1-2 hónapos bankbetétek, pénzpiaci alapok. Mivel ezek likvid, vagyis azonnal hozzáférhető befektetések, minimális hozammal rendelkeznek, viszont ezeknek nem is a hozam a célja. * * 

13 II. A PÉNZÜGYI TERVEZÉSEK CÉLJA, SZÜKSÉGESSÉGE, TUDATOS ALKALMAZÁSÁNAK ELŐNYEI, A TUDATOS PÉNZÜGYI TERVEZÉS ELHAGYÁSÁBAN REJLŐ RIZIKÓFAKTOROK

14 Miért is kell pénzügyeinket megtervezni? Miért kell az életünket megtervezni? Mi történik, ha fejest ugrunk egy lakáshitelbe anélkül, hogy átgondolnánk, előtte tudatosan elkezdenénk tervezni az életünket? Szükséges-e a pénzügyeinket tervezni? * Alapvető kérdések

15 Ha megtanulunk tervezni, kiszámítható pénzügyi helyzetet és anyagilag biztonságos nyugdíjas éveket biztosíthatunk önmagunknak. A mai világban nem várhatjuk el, hogy bárki gondoskodjon rólunk. A témával fontos minél hamarabb foglalkozni, s az öngondoskodást elkezdeni. *

16 Sokan szkeptikusok a nyugdíjas évekre való takarékoskodás vonatkozásában. Azonban könnyebb havonta pár ezer forintot elkülöníteni erre a célra, mint megtakarítás nélkül farkas szemet nézni a jövővel. Kedvezményezettek megjelölésével biztosíthatjuk, hogy megtakarításaink ne vesszenek el, ha mégis bekövetkezne a „nem érem én meg a nyugdíjas kort” szituáció. *

17 A pénzügyi tervezés területei és módszerei A tervezés kezdéséhez tudnunk kell, hogy mit tervezünk a saját életünkkel. Tudnunk kell azt is, hogy milyen időtávra tervezzük befektetéseinket, vagy éppen hiteleinket - a hitelek tervezése is a pénzügyi tervezés része - *_

18 A pénzügyi tervezés területei és módszerei Tudunk kell továbbá, hogy mit akarunk elérni rövid, közép és hosszútávon. Ha ezekkel tisztában vagyunk, akkor kezdődhet a likviditás, hozam és kockázat háromszögben való elhelyezése a különböző befektetéseinknek. Mindezek megalkotása során szükséges figyelembe venni azokat a lehetőségeket, melyekkel adót igényelhetünk vissza. *

19 III. KOCKÁZATOK KEZELÉSE Témakörei: lehetséges kockázatok számbavétele kockázat = lehetséges káresemény bekövetkeztének valószínűsége? *

20 Amikor életünket és céljainknak megfelelően a befektetéseinket elkezdjük tervezni, számolnunk kell a lehetséges kockázatokkal is. Kérdés: Mi is az a kockázat? *

21 A kockázat mértéke mindig attól függ, hogy milyen káresemény, milyen valószínűséggel és milyen súlyossággal következik be. A kockázatkezelés nem más, mint egy döntési és cselekvési folyamat, amely során a személyek felmérik és minősítik saját kockázataikat és védelmi eszközöket rendelnek melléjük. *

22 A kockázatkezelés során alkalmazott három fő védelmi eszköz: a kármegelőzés kárenyhítés és a kárkiegyenlítés. *

23 Kármegelőzés Olyan tudatos emberi tevékenység, amelynek eredményeként elérhető, hogy a káresemény egyáltalán ne, vagy csak ritkábban következzen be, illetve bekövetkezése esetén kisebb kárt okozzon. passzív kármegelőzés: amikor elkerüljük a veszélyt aktív kármegelőzés: amikor aktívan beavatkozunk, intézkedéseket teszünk. *

24 Kárenyhítés, kárkiegyenlítés Ha már bekövetkezett a kár, ebben az esetben 2 lehetőségünk van még: kárenyhítés: a már bekövetkezett kár károsító hatásait csökkentő magatartás a károsodási folyamat lassítása, illetve megállítása. kárkiegyenlítés (kompenzáció): a már befejeződött károsodási folyamatot követően a keletkezett kár, vagy a kár következtében felmerült pénzbeli szükséglet kielégítése. *

25 A kockázatokkal egész életünkön keresztül életünk minden területén folyamatosan szembe kell néznünk, és nem csak a befektetéseinkkel kapcsolatosan. A piac, alkalmazkodva a kockázatok elleni védekezés iránt megnőtt igényekhez létrehozott erre alkalmas eszközöket. *

26 Kérdések, melyekkel szembesülünk: Sikerül önerőből megvenni, vagy banki hitel segítségével fog ez megtörténni? Mennyi tartalékot hagyjunk magunknak? Új lakásunkat hogyan fogjuk megóvni az esetleges káreseményektől? Hogyan óvjuk meg családtagjainkat, gyermekeinket attól a lehetséges esettől, hogy velünk a „legrosszabb” történik, ezért a lakáshitel törlesztése rájuk hárul? Hogyan tudom megóvni magam és családom attól, hogyha elveszteném a munkahelyem, akkor is tudjam fizetni a törlesztő részleteket? *

27 A jelenlegi nyugdíjrendszer felépítése: A nyugdíjrendszer pilléreken alapszik. állami nyugdíj magánnyugdíjpénztár önkéntes nyugdíjpénztár Nyesz-R számla. Az önkéntes nyugdíjpénztár és a Nyesz-R számla már a privát nyugdíjprogram része. * IV. NYUGDÍJTERVEZÉS

28 Jelenleg hazánkban az állami felosztó-kirovó rendszer működik. Alapja az aktív keresői szféra béréből levont 10% valamint, a munkáltató által fizetett nyugdíjjárulékokból befolyt összeg. Az állam ezen összegeket juttatja vissza a jelenlegi nyugdíjas korosztályhoz. * A jelenlegi nyugdíjrendszer felépítése

29 Ez a rendszer jól tud működni abban az esetben, ha több aktív korú tart el kevesebb nyugdíjast. Azonban világszerte a tendencia sajnos fordítva igaz. Ez egy globális probléma, nem csupán Európára vagy Magyarországra korlátozódik le. A népesség világszerte öregszik. *

30 Magyarországon 2013-tól 1 millióval több nyugdíjas lesz, mint aktív dolgozó. Ezért a mai aktív korúaknak gondolniuk kell a saját nyugdíjas éveikre. Sajnos mivel egyre kevesebb gyermek születik, mire a mi korosztályunk eléri a nyugdíjkort, 3 nyugdíjas fog jutni egy aktív keresőre. *

31 Ennek kezelésére létrehozták a magánnyugdíjpénztárakat, azonban ezen pillér működését eléggé ellehetetlenítette a kormány rendelkezése. A magánnyugdíjpénztár tagok nem a nagy állami kalapba fizetik nyugdíjjárulékukat, hanem saját egyéni nyugdíjszámlát tart fenn részükre a pénztár, aminek alakulása nyomon követhető. *

32 A kormány intézkedéseiből adódóan a magánnyugdíjpénztári pillér háttérbe szorult jelenleg Magyarországon. Az állam szorgalmazására, az egykori magánnyugdíjpénztártagok nagy része visszalépett az állami rendszerbe. Így az eddig a magánpénztárak által kezelt nyugdíjcélú pénzösszegek most az államkasszába kerülnek, a költségvetési hiány finanszírozása céljából. * 2011-ben történt változások

33 Akik magánpénztártagok maradtak, a jelenlegi állás szerint nem számíthatnak állami nyugdíjra. Jelenleg már nem kötelező a 35 év alatti pályakezdők részére a belépés. Ha ezeket a tényeket végiggondoljuk, mindannyian belátjuk azt, hogy szükségünk lesz arra, hogy már most elkezdjünk gondoskodni saját nyugdíjas éveinkről. *

34 Mivel a dolgozóktól beszedett járulékot nem lehet a végtelenségig növelni, kézenfekvő, hogy a nyugdíjak mértékének csökkentése, vagy a nyugdíj korhatár megemelése lesz a megoldás az állami nyugdíjrendszer stabilizálására. Akik csak a kötelezően előírt nyugdíj célú befizetéseket teljesítik, komoly problémákkal fognak küzdeni aktív éveiket követően. Ezért van mindenkinek szüksége a nyugdíj előtakarékosságra. * Milyen irányba halad és várhatóan mit biztosít majd év múlva a jelenlegi nyugdíjrendszer?

35 Pl.: 27 éves, 5 éve dolgozó nő, bruttó Ft bejelentett bérrel 2049-ben vonulhat nyugdíjba, és havi Ft lesz a nyugdíja 40 éves, 20 éve dolgozó vállalkozó nő havi bruttó Ft bejelentett bérrel 2026-ban vonulhat nyugdíjba és havi Ft nyugdíja lesz. * 

36 20 éves férfi, havi Ft bejelentett bruttó bér, várható nyugdíjazás 2056, havi Ft nyugdíjjal. 40 éves, 15 éve dolgozó férfi, havi Ft bejelentett bérrel 2036-ban vonulhat nyugdíjba, Ft nyugdíjjal. *

37 Mellékelt megtakarítási kalkulátor alapján látható, hogy, ha valaki: 50 évesen kezd el félretenni havi szinten 5000 Ft- ot a nyugdíjas éveire Nyesz-R számlán, amire igénybe veszi a kapcsolódó kedvezményeket is, ez várhatóan Ft-ra gyarapszik 15 év alatt. 35 évesen ugyanez a konstrukció közel Ft-ot biztosít. 30 évesen Ft. * Miért fontos a mielőbbi nyugdíjcélú megtakarítás elindítása?

38 Nyesz-R számla Önkéntes nyugdíjpénztár Életbiztosítások * V. ÖNGONDOSKODÁS, NYUGDÍJELŐTAKARÉSKOSSÁG

39 A nyugdíj-előtakarékossági számla jelenleg az egyetlen olyan nyugdíjcélú megtakarítási lehetőség, ahol állami támogatást kihasználva dönthetjük el, hogy megtakarításaink pontosan milyen értékpapírokba kerüljenek. Ráadásul az a számlatulajdonosnak továbbra is lehetősége nyílik kamatadó mentesen befektetni! * Nyesz-R számla

40 A befektetések hozama adómentes! A nyugdíjba vonulás és legalább 3 adóév nyugdíj- előtakarékossági számlavezetés után a számla felmondásakor a számlán keresztül történt befektetések árfolyamnyeresége, illetve hozama adómentes! Amennyiben már nyugdíjas, akkor 3 adóév nyugdíj- előtakarékossági számlavezetés után a számla felmondásakor a számlán keresztül történt befektetések árfolyamnyeresége, illetve hozama adómentes. *

41 Személyi jövedelemadót is spórolhatunk! Befizetések után 20%, maximum forint adókedvezmény kapható az összevont adóalap adójából. (Ha már 2020 előtt eléri az Önre vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt, akkor forint az adókedvezmény maximuma.) Az adókedvezményt az állam a nyugdíj-előtakarékossági nyilatkozat alapján a nyugdíj-előtakarékossági számlájára fogja átutalni, függetlenül az egyéb jövedelmektől, illetve az adóévben igénybe vett egyéb adó- visszaigénylésektől. *

42 Önálló befektetési döntés. Nyugdíj-előtakarékossági számlán mi választhatjuk meg, hogy a nyugdíjcélú megtakarításokat milyen kockázatú, milyen várható hozamú eszközökbe helyezzük. Ez nagyobb szabadságot és átlátható költségeket jelent az öngondoskodás terén. *

43 Önkéntes nyugdíjpénztári tagoknak is előnyös. A nyugdíj-előtakarékossági számlát érintő állami támogatás önálló, nem kerül összevonásra más önkéntes megtakarítás kedvezményével. Tranzakciós díjkedvezmény. Minden, a nyugdíj pénzszámlára történő befizetést követő, befektetési eszköz vételére vonatkozó tranzakció – a befizetés erejéig – díjmentes. A számlán lévő megtakarítás örökölhető. *

44 Ahogyan a neve is mutatja, szintén önkéntes alapon lehet csatlakozni. Van egy minimális havi tagdíja, ez általában Ft/hó. Lehet választani 3 portfolió közül, hogy melyikbe fektesse a pénztár: klasszikus, kiegyensúlyozott, növekedési. * Önkéntes nyugdíjpénztár

45 Adókedvezmény vehető igénybe utána, a befizetett összegek 20%-a, maximum Ft. Örökölhető, kedvezményezettet lehet megjelölni a számla felett. A hozamok 10 év megtakarítás után adómentesen fölvehetőek. *

46 Unit-linked életbiztosítások, melyek hosszú távú befektetési lehetőséget nyújtanak az ügyfelek részére akár nyugdíj célból, akár gyermekünk tanulmányainak finanszírozására. A biztosítás szereplői: szerződő: aki a biztosítás díját fizeti biztosított: akinek az életével kapcsolatos eseményre a biztosító kockázatot vállal kedvezményezett: aki az összeget kapja * Életbiztosítások

47 Lehet eltérő személy a biztosított és a kedvezményezett. Jelölhető meg elérés esetére kedvezményezett. Ebben az esetben a biztosító a kedvezményezett részére fizeti ki a lejárati összeget. Jelölhető meg kedvezményezett halál esetére is. *

48 Időhorizont megállapítás Szükségletelemzés Kockázatelemzés Befektetések, forrásbővítés tervezése Adóoptimalizáció Konkrét célok - a tipikus élet helyzeteknek megfelelően * VI. A PÉNZÜGYI TERVEZÉS TERÜLETEI, MÓDSZEREI

49 „Ezen a világon semmiről sem mondhatjuk, hogy biztos, kivéve a halált és az adót” (Benjamin Franklin) * VI. ADÓTERVEZÉS, ADÓOPTIMALIZÁLÁS

50 A jelenlegi adórendszer egykulcsos személyi jövedelemadót állapít meg, melynek mértéke 16%. Ezt a 16%-ot azonban a szuperbruttó bér után kell számolni. Az adóalapot a bruttó bér 27%-kal növelt összege adja. * Jelenlegi adórendszer

51 Pl.: Ft bruttó bér esetében az szja: Ft Ezen felül terheli még a munkabért: a 10%-os nyugdíjjárulék: Ft 6%-os egészségbiztosítási járulék: Ft és 1,5% munkavállalói járulék Ft Ft bruttó jövedelem Ft nettóban. * A munkabérből levonandó egyéb járulékok

52 A munkáltatót a bruttó bér alapján a következő járulékok terhelik: Nyugdíjjárulék 24%: Ft Munkaadói járulék 3%: Ft Szakképzési hozzájárulás 1,5%: Ft. *

53 A bankbetétek és a befektetések után fizetendő adó mértéke 16%. Vagyis a kamat és a nyereség 16%-a az államot illeti. Ezt kikerülni tartós Befektetési Számlán, Nyesz- R számlán történő befektetéssel lehet. Kamatadó mentesek az életbiztosítások, nyugdíjpénztárak hozamai, valamint a lakás- takarékpénztári megtakarítások. * Megtakarítások után fizetendő adók

54 Nyesz-R számla Önkéntes nyugdíjpénztár Egészségpénztár * Megtakarítási formák, melyekhez adókedvezmény vehető igénybe

55 Az egészségpénztár remek lehetőséget nyújt arra, hogy egészségügyi kiadásaink által adókedvezményt vehessünk igénybe. Némely munkáltató a cafeteria rendszer keretein belül szívesen átvállalja a fizetési kötelezettséget abban az esetben, ha csatlakozunk valamelyik egészségpénztárhoz és fizetjük a havi díjakat. * Egészségpénztár

56 Az adott évben befizetett tagdíjak után igénybe vehető adókedvezmény a befizetett összeg 20%- a, max Ft. Amikor felmerülnek egészségügyi kiadásaink, arról számlát kérünk, melyet beküldünk a pénztár részére és a pénztár visszautalja a bankszámlánkra a kiszámlázott összeget. *

57 Kétféle jellemzően nem pénzbeli juttatást különböztetünk meg: béren kívüli juttatásokat, és béren kívülinek nem minősülő egyes meghatározott juttatásokat. * VII. MUNKÁLTATÓI JUTTATÁSOK – CAFETERIA RENDSZER

58 Lehetőséget biztosít arra, hogy a dolgozók a felajánlott keretet arra használják fel, amire szükségük van, vagyis olyan utalványt kérjenek, amely jelentősen enyhíti a kiadásokat. A cafeteria által nincs lehetőség nemi, vagy életkor szerinti megkülönböztetésre, viszont a munkakör szerinti differenciálásra lehetőséget ad. * A cafeteria rendszer előnyei

59 Ezzel a juttatási rendszerrel ösztönözhető a munkavállaló. Azzal, hogy a kedvezmények között választani lehet a dolgozó akarata is érvényesül. A béren kívüli juttatások értékének 1,19-szorosa után a munkáltatónak (kifizetőnek) kell 16 % személyi jövedelemadót fizetnie. E juttatásokkal összefüggésben más közteher- fizetési kötelezettség nem keletkezik. *

60 Béren kívüli juttatások: üdülési csekk juttatása vagy kedvezményes üdültetés évente a minimálbér mértékéig, az étkeztetés jegy havonta 18 ezer forintig a munkáltató által a Széchenyi Pihenő Kártya számlára utalt támogatás, évente legfeljebb 300 ezer forintig, az Internet-használat biztosítása vagy az Internet- számla megtérítése havi 5000 Ft értékhatárig *_ Milyen juttatások közül választhatnak leggyakrabban az alkalmazottak?

61 az iskolakezdési támogatás évente a minimálbér 30 százalékáig, a helyi utazási bérlet juttatása, az iskolarendszerű képzés átvállalt költsége évente a minimálbér két és félszereséig, a szövetkezet közösségi alapjából nem pénzben juttatott jövedelem évente a minimálbér 50 százalékáig, *_

62 az iskolakezdési támogatás évente a minimálbér 30 százalékáig, a helyi utazási bérlet juttatása, az iskolarendszerű képzés átvállalt költsége évente a minimálbér két és félszereséig, a szövetkezet közösségi alapjából nem pénzben juttatott jövedelem évente a minimálbér 50 százalékáig, *

63 a munkáltató hozzájárulása az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba havonta a minimálbér 50 százalékáig, a munkáltatói hozzájárulás az önkéntes kölcsönös egészségpénztára/önsegélyező pénztárba havonta a minimálbér 30 százalékáig, a foglalkoztatói hozzájárulás a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe havonta a minimálbér 50 százalékáig. *

64 A béren kívülinek nem minősülő egyes meghatározott juttatások értékének 1,19-szorosa után a kifizetőnek a 16 százalék személyi jövedelemadón felül 27 százalék egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettsége keletkezik. E juttatások az alábbiak: *

65 a kifizető hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódó étkezés vagy más szolgáltatás révén magánszemélynek juttatott adóköteles bevétel, a cégtelefon használata, a csoportos életbiztosítás, a reprezentáció, üzleti ajándék adóköteles része, reprezentációnak nem minősülő vendéglátás (részt vevő magánszemély utazási és szállási költsége, neki nyújtott étel-, italszolgáltatás) költsége, ha nem állapítható meg a juttatásban részesülő személy által szerzett bevétel, *

66 a kifizető által jogszabály alapján a magánszemélynek ingyenesen vagy kedvezményesen átadott termék, nyújtott szolgáltatás (például önkormányzati rendelet alapján rászorultságtól függetlenül ingyenesen adott utazási bérlet), a minimálbér 1 százalékát meg nem haladó értékű reklámcélú vagy egyéb, adómentesnek és üzleti ajándéknak nem minősülő juttatás (például szóróajándék), a béren kívüli juttatások kedvezményes adózású értékhatárán felüli rész. *

67 a kifizető által jogszabály alapján a magánszemélynek ingyenesen vagy kedvezményesen átadott termék, nyújtott szolgáltatás (például önkormányzati rendelet alapján rászorultságtól függetlenül ingyenesen adott utazási bérlet), a minimálbér 1 százalékát meg nem haladó értékű reklámcélú vagy egyéb, adómentesnek és üzleti ajándéknak nem minősülő juttatás (például szóróajándék), a béren kívüli juttatások kedvezményes adózású értékhatárán felüli rész. *

68 A lakás-takarékpénztár, ahogyan az a nevében is szerepel, konkrét célból történő takarékoskodást jelent. Havi rendszeres megtakarítás későbbi lakáscélból. Jelenleg havi és Ft között változhat a megtakarítási összeg. A futamidő 4 és 10 év közötti lehet. * VIII. LAKÁS-PÉNZTÁRAK A PÉNZÜGYI TERVEZÉS LEHETSÉGES RÉSZEKÉNT

69 akinek nincs lakása, annak azért, hogy legyen akinek van lakása, annak azért, hogy későbbiekben felújíthassa, bővíthesse akinek gyermeke van, azért, hogy gyermekének könnyebb legyen a lakáshoz jutás nagyszülőknek, akik az unokájuk életét szeretnék támogatni mindenkinek, aki ki akarja használni a 30%-os állami támogatást! * * Kiknek ajánljuk és miért?

70 Jelenleg Magyarországon 3 lakás-takarékpénztár működik, az OTP LTP, a Fundamenta, és az Erste Lakástakarék-pénztár. (Ez utóbbi 2011.október 17-én kezdte meg működését.)

71 A legtöbb állami támogatást nyilván a maximális megtakarítási összeggel és a maximális futamidővel tudjuk elérni, vagyis a 10 éves Ft-os módozattal. A Ft-os megtakarításoknál éves szinten Ft-ot ad az állam alanyi jogon minden lakás-előtakarékoskodó részére csak azért, mert hajlandó lakáscélból félretenni. * Igénybe vehető kedvezmény

72 A lakástakarékpénztár szerződéses összege 4 részből tevődik össze: Saját befizetések Állami támogatás (befizetések után járó 30%) Betéti kamat (saját befizetések+állami támogatás után járó kamat) Lakástakarékpénztári kölcsön (nem kötelező igénybe venni) * Szerződéses összeg összetevői

73 A rögzített betéti és hitelkamatoknak köszönhetően kiszámíthatóvá teszik az otthonteremtés évekig tartó folyamatát, hiszen a kamatok nagysága teljesen független a pénzpiaci változásoktól, a teljes futamidő alatt állandó. *

74 Pl.: Ha ma elkezdünk megtakarítani gyermekünk részére, s havonta Ft félreteszünk számára 25 éven keresztül, akkor 20M Ft fog rendelkezésére állni, saját lakás vásárlás céljára. Ha ma fölveszünk 20 M hitelt abból a célból, hogy lakást vásároljunk, 25 éven keresztül havi Ft-tal kell törleszteni. *

75 A hozamleső számlánál a betéti kamat 3%, a hitelkamat 6%. A 3,9-es számlánál a betéti kamat 1%, a hitelkamat 3,9%. Annak függvényében kell választanunk a két számla közül, hogy igénybe kívánjuk-e venni a lakás- takarékpénztári kölcsönt is vagy sem. 1-es és 2-es számú mellékletekben láthatóak az adott futamidejű és megtakarítási összegű számlák szerződéses összege. Betéti és hitelkamatok mértéke

76 Folyószámlához tartozó megtakarítások Értékpapír számlához tartozó megtakarítások * IX. EGYÉB BEFEKTETÉSI LEHETŐSÉGEK

77 Banki betétek: Rövidebb távra nyújtanak lehetőséget. Fix kamatozásúak. Ezek általában 1 hónaptól kezdve 1 évig tartó futamidejűek lehetnek. 16%-os kamatadó terheli. * Folyószámlához tartozó megtakarítások

78 Az utóbbi időben eléggé elterjedt lett, mindazoknak ajánljuk: akik a betéti kamatokat meghaladó hozamot szeretnének elérni, akik portfóiliót szeretnének építeni, aki rendszeresen akar megtakarítani, akinek fontos az öngondoskodás, aki szeretné a kamatadó mentesség lehetőségét, illetve az adójóváírás lehetőségét kihasználni. * Értékpapír számlához tartozó megtakarítások

79 Befektetési jegyek Részvények Állampapírok Kamatadómentes megtakarítási lehetőségek* *

80 Ezeket darabszámban tartjuk nyilván és minden nap van egy meghatározott árfolyamértékük. A napi árfolyamtól függ, hogy mennyit érnek a befektetéseink. A befektetési jegyek között megkülönböztetünk alacsony kockázatú, mérsékelt és magas kockázatú befektetési alapokat. A befektetési jegyek általában nyílt végűek, ez azt jelenti, hogy nincs lejáratuk. * Befektetési jegyek

81 A befektetéseknek hozama van. Ezt szintén terheli a 16%-os nyereségadó, kivéve, ha TBSZ vagy Nyesz-R számlán fektetek be. A befektetési számla lehetőséget biztosít arra, hogy portfóliót építsünk. Ezáltal csökkenthető a kockázat, ha pénzünket több alapba helyezzük. Kockázatos és biztonságos alapok variációiba. *

82 Befektetési alapok csoportosítása: Pénzpiaci alapok (rövid táv, akár 1-2 hét) Kötvényalapok (középtáv: 1-3 év) Ingatlan alapok (középtáv: 1-2 év) Részvényalapok (hosszútáv: 2-5 év) *

83 Részvények A részvény tagsági viszonyt megtestesítő értékpapír. A részvény megvásárlásával a részvényt kibocsátó vállalat résztulajdonosává válik a befektető. Főbb tulajdonságai: Nincs lejárati ideje, vagyis a részvény addig él, míg a kibocsátó részvénytársaság működik.

84 A részvény vásárlója a későbbiekben úgy juthat jövedelemhez, pénzhez, ha eladja azt valamely másik gazdasági szereplőnek. A részvények piaca az értéktőzsde. A részvényes a részvény értékének megfelelő összeggel felel a részvénytársaság kötelezettségeiért. Azt az összeget veszítheti el, amennyiért a részvényt megvette. *

85 Hozama változó, vásárláskor nem lehet biztos abban, hogy vásárlási döntése milyen eredményhez vezet a jövőben. Egyrészt osztalékot kaphat a befektető a részvénye után, másrészt az árfolyamának változásából is profitálhat. *

86 Állampapírok Az állam által kibocsátott, hitelviszonyt megtestesítő értékpapír, amelyben az állam kötelezettséget vállal adósságainak törlesztésére jellemzően kamat formájában. Aki állampapírt vásárol, tulajdonképpen az államot hitelezi meg. *

87 Diszkont Kincstárjegy: 1 évnél rövidebb futamidejű állampapír, ami kamatot nem fizet, hanem a névértéknél alacsonyabb árfolyamon, diszkont áron kerül forgalomba, és lejáratkor fizeti ki a névértéket. Magyar Államkötvény: 1 évnél hosszabb futamidejű, Ft-os alapcímletű kamatozó állampapír. Jelenleg 3, 5, 10 és 15 éves futamidővel kerülnek értékesítésre. *

88 Az előbb említett értékpapírokat lehet normál értékpapír számlán, Tartós Befektetési Számlán (TBSZ) és Nyugdíj-előtakarékossági számlán (Nyesz-R) eszközölni. *

89 Kamatadómentes megtakarítási lehetőségek A Tartós Befektetési Számla egy speciális megtakarítási számla, melynek segítségével lehetőség nyílik a megtakarításokat úgy elhelyezni, hogy a 16%- os kamat-, illetve árfolyamnyereség-adót megspórolhassa, vagy 10%-ra csökkenthesse. Ha a befizetés évét követő 5. év végéig Tartós Befektetési Számlán tartjuk megtakarítást, akkor mentesülünk az adó megfizetése alól. *

90 Ha a befizetés évét követő 3. év végéig Tartós Befektetési Számlán tartjuk megtakarítást, akkor a befizetett összegen felüli részre csak 10%-os adót kell megfizetnünk. A számla bármikor megszüntethető, amennyiben nem tudjuk kivárni a 3 vagy 5 évet, a kamatadót a személyi jövedelemadóval be kell vallani, a bank által küldött igazolás alapján. *

91

92 Ha felmegyünk pénzügyi tanácsadók honlapjaira, olyan ismérvekkel fogunk találkozni, hogy az illető rendelkezzen megfelelő képesítéssel, legyen naprakész, becsületes, dolgos, álljon akár több pénzügyi társasággal is szerződéses kapcsolatban. * X. HOGYAN VÁLASSZUNK PÉNZÜGYI TANÁCSADÓT?

93 A leglényegesebb, hogy a tanácsadó az adott élethelyzetnek megfelelően próbáljon megoldást találni. Gondolkodjon hosszútávon az ügyfelekkel. Ismerje meg céljaikat, és ennek megfelelően segítsenek a döntések meghozatalában. Legyen meg a legfontosabb tényező részünkről: a bizalom. *

94 Élethelyzetnek, és lehetőségeinknek, jelenlegi és várható későbbi bevételeinknek megfelelően tervezzük kiadásainkat, megtakarításainkat, hiteleinket. Ebben a pontban az összes eddig elhangzottakat fölsorolhatnánk. Fontos, hogy osszuk meg a kockázatot, divezifikáljunk. Tartsuk szem előtt, hogy milyen időtávon belül mit szeretnénk elérni. *** XI. MIRE FIGYELJÜNK PÉNZÜGYI STRATÉGIÁNK KIALAKÍTÁSAKOR?


Letölteni ppt "© Büki Barbara. 1. A PÉNZÜGYI TERVEZÉS TARTALMA Befektetések tervezése Célok meghatározása Időtáv meghatározása Hozambeli elvárások Likviditás fontossága."

Hasonló előadás


Google Hirdetések