Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fókuszban a vontatási tevékenység hatékonyságjavítása Zsákay László György vezérigazgató IX. Vasútgépész Napok Eger, 2008. 10. 7-8.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fókuszban a vontatási tevékenység hatékonyságjavítása Zsákay László György vezérigazgató IX. Vasútgépész Napok Eger, 2008. 10. 7-8."— Előadás másolata:

1 Fókuszban a vontatási tevékenység hatékonyságjavítása Zsákay László György vezérigazgató IX. Vasútgépész Napok Eger,

2 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság2 A vállalat kialakulása •2007. október 10-én 20 millió forintos alaptőkével megalakult a MÁV- TRAKCIÓ Zrt. Alapítói a MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt.. •A Társaság tényleges tevékenységét január 1-jén kezdte meg. •A Társaság teljes feltőkésítése megtörtént. •2008. január 1-én a szabad, hitelekkel nem terhelt eszközállomány (23,8 Mrd Ft) •2008. május 1-én az állami kezességvállalású hitelekkel terhelt mozdonyok (45,9 Mrd Ft) a Magyar Kormány döntése alapján, a Pénzügyminisztérium vonatkozó engedélye birtokában kerülnek a MÁV-TRAKCIÓ Zrt.-hez.

3 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság3 Stratégiai célrendszer Piacaink megvédése és azok közvetlen környezetében való bővülés A vasúti személyszállítási közszolgáltatás teljes körű kiszolgálása. Meghatározó szerep az árutovábbítási piacon. Rugalmas hozzájárulás az állomási tolatási tevékenységhez. A Pályavasút mint legnagyobb megrendelő?

4 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság4 A stratégia pillérei •A közszolgáltatási finanszírozás stabilitásának támogatása. •Az értékesítés növelése. •A működési hatékonyság javítása. •A szolgáltatási színvonal növelése.

5 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság5Járművek Járműállomány (2008. január-június átlag) Mozdonytípus Állomásított állomány (db) Üzemképes állomány (db) Üzemkészség (%) Vonali villamosmozdony400335,884,4 Vonali dízelmozdony183132,880,0 Tolató villamosmozdony6042,370,5 Tolató dízelmozdony286188,184,7 Átállító (M62 széles)86,986,3 Villamos motorvonatok*6148,178,9 Dízel motorvonatok*350236,271,1 Összes mozdony937705,982,7 Összes motorvonat411284,372,3 * MÁV-START irányítású járművek

6 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság között: a MÁV-tól örökölt járműpark tisztítása, átrendezése, a továbblépés lehetőségének előkészítése (kimozdulás a holtpontról), a reális fejlesztési koncepció kidolgozása, a megvalósítás előkészítése között: a járműpark fejlesztése korszerűsítésekkel, új járművek beszerzésével; cél: 2015-re közép-európai viszonylatban versenyképes összetételű és állapotú eszközpark kialakítása. Egységes XXI. századi követelményű munkahelyi feltételek biztosítása, légkondicionált, zaj- és vibrációcsillapított, ergonómiailag megfelelő, biztonságos és kényelmes vezetőállású mozdonyokkal. A mozdonygazdálkodási stratégia célja

7 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság7 A mozdonygazdálkodási stratégia alapelvei •A járműtípusok, altípusok számának csökkentése (28  7-11). •A járműállomány homogenizálása. •Új járművek rendszerbe állítása. •A járműgazdálkodás hatékonyságának növelése.

8 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság8Mozdonysorozatok Vonali villamos mozdony6 sorozat (V , V , V , V63-000, V63-100, sorozat V , V , (V63), 1047, 1048 /1049 új mozdony Vonali dízelmozdony6 sorozat (M , M /CAT M /MTU M62-000, M62-300/CAT M62-300/MTU,) 2 sorozat M M /M 45 (új mozdony) Tolatómozdony14 sorozat M28, M31, M32, M40-000, M40-213, M40-300/ M43 M44-000, M44-400, M M MTU/CAT, M MTU/CAT M V sorozat M MTU/CAT, M V46 Összesen:287-11

9 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság9 Mozdonykoncepció Dízel mozdonyok •Töredéksorozatok csökkentése (M40, M32, M28, M31), megszüntetése, közforgalomból kivonása, értékesítési csatornák megnyitása, értékesítése. •Fenntartásból kivont járművek azonnali selejtezése, vagy értékesítése (stratégiai tartalék fődarabok visszanyerése és értékesítése). •Nem remotorizált járművek továbbüzemelésének felülvizsgálata. •Korszerűsítésre alkalmas dízel mozdonysorozatok kijelölése. •Remotorizálható és remotorizált járművek továbbüzemelésének tervezése. •A korszerűsítések műszaki tartalmának felülvizsgálata.

10 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság10 •Fenntartásból kivont, túlüzemelt mozdonyok selejtezése, (stratégiai tartalék fődarabok visszanyerése és értékesítése). •V46 és V63 sorozatú villamos mozdonykorszerűsítések (piacvezérelt) műszaki tartalmának kidolgozása. •További új mozdonyok beszerzése és üzembe helyezése. •Piacképességet megőrző és üzleti célú fejlesztések (MFB, ETCS, GSM-R,). Mozdonykoncepció Villamos mozdonyok

11 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság11 A mozdonygazdálkodási stratégia fő feladatai 1.Mozdonysorozatok üzemeltetési és karbantartási költségének elemzése, LCC számítással a gazdaságossági sorrend meghatározása. 2.Mozdonysorozatok értékelése vontatási piaci alkalmassági szempontok szerint. 3.Gazdaságosan üzemben tartható sorozatnagyság alapján (min mozdony/sorozat) a kivonandó típusok meghatározása. 4.Típusszűkítés, előnyök - hátrányok elemzése. 5.Hosszú távú járműbeszerzési politika kidolgozása (vétel, bérlés stb.).

12 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság12 Új villamos mozdonyok beszerzése A MÁV Zrt. Alapítója szeptember 18-án kelt 16./2008 (IX. 18.) számú határozatában jóváhagyta, hogy a „25+25 db villamos mozdony beszerzése” tárgyú közbeszerzési eljárásban a befejező tárgyalásokat követően a Társaság eredményt hirdessen.

13 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság13 Új villamos mozdonyok beszerzése •Az új mozdonyok üzemkészsége 10 %-kal magasabb a V43-as sorozaténál. •Az új mozdonyok vontatási energiahatékonysága nagyobb teljesítményük ellenére kb. 20 %-kal kedvezőbb a V43-as sorozaténál. •Az új mozdonyok karbantartási igénye jelentősen alacsonyabb az elavult V43-asokénál. •Az új mozdonyok a közel 150 M Ft/db értékű nagyjavításra esedékes V43-as mozdonyokat váltanak ki, de jóval magasabb tudásszinttel. •A kiváltott V43-as mozdonyok alkatrészeit és cseredarabjait – mintegy donorként – a még üzemelő V43-as mozdonyokhoz fel tudjuk használni, így a V43-asok későbbi felújítási költsége csökkenthető.

14 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság14 Mozdonyvezetői produktív munkaidő növelése A VTIR-rel várhatóan befolyásolható értékek A VTIR-rel várhatóan nem befolyásolható értékek

15 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság15 A vontatási energia költségeinek csökkentése •A gázolaj és villamosenergia fogyasztásának mérése. •A villamosenergia elszámolás felülvizsgálata. •Az energiahordozók beszerzési árának csökkentése. •A menetrenden kívüli megállások visszaszorítása. •Mozdonyvezetői tanácsadó rendszer.

16 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság16 A mozdonyvezetői fel- és lejelentkezés adminisztrációs folyamatának korszerűsítése A mozdonyvezetők hasznos munkaidejének növelése a mozdonyvezetői fel- és lejelentkezés adminisztrációs folyamatának korszerűsítésével. A mozdonyvezetők részére mobil berendezések kerülnek beszerzésre. A mozdonyvezetőink nem a felvigyázói irodában jelentkeznek fel, kezdik meg munkájukat, hanem közvetlenül a munkavégzés helyén, a mozdonyon. A mobil megoldások kifejlesztése és a szükséges informatikai háttér kidolgozása a normarendszer átalakítását és az improduktív mozdonyvezetői időfelhasználás jelentős csökkentését teszi lehetővé.

17 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság17 A mozdonyvezető képzés átalakítása Súlyponti kérdések: •képzési rendszer •az intézményi rendszer •képzés alatti foglalkoztatás. Mindhárom elemet törvényi és hatósági rendelkezések sora szabályozza. Stratégiai fontosságú, hogy a mozdonyvezetők képzése gazdaságosan történjen, és a felmerülő költségek finanszírozására további forrásokat találjunk.

18 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság18 Finanszírozás: •szakképzési hozzájárulás •EU források Strukturális átalakítás: •a képzés idejének csökkentése •a képzés átminősítése (OKJ vagy iskolarendszerű képzés) •képzés alatti alternatív foglalkoztatás A mozdonyvezető képzés átalakítása

19 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság19 Vontatás tervezés és irányítási rendszer és a mozdonyfedélzeti berendezés

20 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság20 Elvárt funkciók •Megrendelések fogadása, megrendelések elfogadásának visszaigazolása. •Megrendelésekhez kapcsolódó menetrendi, szerelvényfordulók feldolgozása. •Mozdonyfordulók, szerelvényfordulók informatikai előállítása. •Munkaidő beosztás és szolgálati rend előállítása. •Mozdonyvezetői munkaidő elszámolás. •Szolgáltatási tevékenység irányítása. •Vontatási teljesítmények részletes és hiteles mérése, teljesítési és megrendelési adatok összekapcsolása.

21 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság21 Hatások Belső hatások •Javul a rendszer átláthatósága •Javul a tervezés hatékonysága •Eszközpark kapacitáskihasználtsága javul •Humánerőforrás hatékonysága javul, produktivitás növekszik •Folyamatoptimalizáció, fejlődés/fejlesztések további lehetőségét elősegítik az integrált irányítási rendszerek Külső hatások •Javul a szolgáltatások minősége •Fokozza a vevői megelégedettséget •A rendszer a saját működéshez kapcsolódó funkciókon túl alkalmas lehet: •Utastájékoztatás tény adatokkal való ellátása •Egyéb utazó személyzet szolgálat tervezése •Alállomási terhelések figyelése •FOR adatellátás tény adatokkal •Vagyonvédelmi feladatok

22 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság22Eredményhatás terv2009. terv2010. terv Mozdonyfedélzeti berendezés Vontatás tervező és irányító rendszer Eredményhatás összesen Összehasonlító áron és bázisszintű teljesítmény mellett a két akció eredményhatása (millió Ft)

23 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság23 ORACLE adatbázis Vontatás tervezés és irányítás (rendszeráttekintés) Ügyfelek megrendelései VONTAT2 Megrendelői modul IHIR GIR Karbantartás Hosszú távú fordulók Napi jármű- forduló sorok Szolgálat- tervezés Személyzet- fordulók Heti jármű- fordulók Munkaidő beosztás tervezés Fedélzeti berendezések (GPS) Jármű irányítás Személyzet Mozdonyvezetői Információs Rendszer Bérelszámolás és menetteljesítmény Menetrend MB.rail

24 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság24 Járműfordulók A folyamat első lépése a járművek napi tevékenységének tervezése. Ebben a fázisban a vonatok sorrendjének meghatározása mellett az üzemi mozgások, fékpróbák, előfűtések és karbantartási idők is rögzítésre kerülnek.

25 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság25 Szolgálattervezés A mozdonyvezető tevékenységének tervezése a már elkészült járműforduló alapján történik. Minden olyan időelemet tartalmaz amit a jogszabályok előírnak. A rendszer az egyes szolgálatok hatékonyságát számolja.

26 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság26 Irányítás A tervek megvalósulását az irányítói modulban lehet követni. Látható, hogy járműveink merre járnak, ki dolgozik rajta. A közlekedő vonatok menetrendszerűségét állomási bontásban láthatjuk. Valamennyi járművünkről naprakész információk.

27 Zsákay László György MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság27 A Mozdony Fedélzeti Berendezés hatásvázlata. A mozdonyon keletkezett adatok Internet kapcsolaton keresztül egy szerveren tárolásra kerülnek. Az így keletkezett adatbázisból mentigazolvány, kontrolling értékelések, stb, készülnek.


Letölteni ppt "Fókuszban a vontatási tevékenység hatékonyságjavítása Zsákay László György vezérigazgató IX. Vasútgépész Napok Eger, 2008. 10. 7-8."

Hasonló előadás


Google Hirdetések