Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

M ÉDIA Összefoglalás. R ÉGI TELEVÍZIÓ Törekszik a műsoridő tagolására:  Szünet tábla  Óra a képernyőn  Színházi közvetítés előtt esetleg gong  Film.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "M ÉDIA Összefoglalás. R ÉGI TELEVÍZIÓ Törekszik a műsoridő tagolására:  Szünet tábla  Óra a képernyőn  Színházi közvetítés előtt esetleg gong  Film."— Előadás másolata:

1 M ÉDIA Összefoglalás

2 R ÉGI TELEVÍZIÓ Törekszik a műsoridő tagolására:  Szünet tábla  Óra a képernyőn  Színházi közvetítés előtt esetleg gong  Film végén hosszú stáblista  Cél: a „műegész” megőrzése

3 R ÉGI TELEVÍZIÓ USA 1956-tól, Magyarországon a 60-as évektől kezdenek el képmagnót használni, ekkortól lehet múlt időben is a TV Korábban: bemondó – jelen Műsor – jelen vagy múlt

4 M AI TELEVÍZIÓ Médiumbarát és műegész-ellenes Folyamatosan látjuk a logot A műegész határait nem tartja tiszteletben

5 M AI TELEVÍZIÓ A csatorna állandóan reflektál önmagára, a műsorok szereplői meghívják egymást Régen: „Műsorainkat ajánljuk” – ma: trailerek sorozata Képernyő alján SMS csíkok, üzenetcsíkok, hírek

6 L IPTAI C LAUDIA KÜLÖNBÖZŐ MŰSOROKBAN

7 H AL A TORTÁN

8

9 A TV2 ARCAI

10 A Z RTL K LUB ARCAI

11 M AI TELEVÍZIÓ McLuhan: „Media is the message” A média maga közeg, közvetítő, nem elfogadható az a felfogás, hogy a TV feladata a kultúra terjesztése A mű befogadásának van egy ”előttje” és egy „utánja”, épp ezért a TV kevéssé alkalmas a „műegészek” közvetítésére

12 M IT HOZ A JÖVŐ ? A – „klubszerű lazulás” a kereskedelmi televíziók reggeli műsorai mintájára, TV „házigazda” B – digitális interaktív televízió, hatalmas „videotéka”

13 B IPÓLUSOK Fikciós – non-fikciós Narratív – non-narratív Oknyomozó riport: narratív,non-fikciós Híradó: non-narratív, non-fikciós Játékfilm: fikciós, narratív (részben) reklámok, klipek: fikciós, non-narratív

14 B IPÓLUSOK Régi televíziós műsorok: a bipólusok szélén Mai televízió: egyre közelebb kerülnek egymáshoz a két tengelyen

15 T ELEVÍZIÓS MODELLEK Közszolgálati televízió (M1, M2, Duna TV, BBC, RAI, ORF) Tulajdonos az állam Előfizetési díjak, adók

16 T ELEVÍZIÓS MODELLEK Kereskedelmi televízió (RTL, TV2, SAT1) Magántulajdonban, hirdetők

17 T ELEVÍZIÓS MODELLEK USA: már a kezdetektől magántársaságok hozzák létre az első televíziókat Egy idő után eltűntek a kereskedelmi TV-k műsorából a gyermekműsorok, a koncertek stb. Állami közbenjárásra voltak kénytelenek létrehozni egy TV csatornát, amelyet adókból tartottak fenn

18 T ELEVÍZIÓS MODELLEK Európa: sokáig állami monopólium (hírközlési és kulturális funkciók) A demokratikus országokban törvény szabályozza, a nyilvánosság ellenőrzi Diktatúrák. A hatalom ideológiai, kulturális és információs szócsöve

19 T ELEVÍZIÓS MODELLEK Európa 60-as évek: a televízió elvesztette az újdonság varázsát A nézők szerettek volna a szegényes kínálat helyett több műsorból válogatni Az állam kénytelen volt engedélyezni a kereskedelmi televíziók működését

20 T ELEVÍZIÓS MODELLEK Az állami televízió feladata: az adott ország nemzeti kultúrájának folyamatos megjelenítése, egyéb funkciók Új név: közszolgálati

21 M ŰSORIDŐ, MŰSORSÁV A televízió igyekszik alkalmazkodni az életritmusunkhoz Rétegműsorok az adott nézői réteg életritmusának megfelelő műsorsávban A műsorsávokhoz igazodik a reklámpiac is

22 M ŰSORIDŐ, MŰSORSÁV 80/90-es évek Robbanásszerű változás Rengeteg csatorna, harc a nézőkért, a közszolgálati csatornák is kezdik feladni a közszolgálatiság eszméjét A közszolgálati és a kereskedelmi televíziók műsorkínálata egyre jobban hasonlít egymásra

23 M ŰSORIDŐ, MŰSORSÁV Tematikus csatornák Egy bizonyos témával, műfajjal foglalkoznak (Spektrum, MTV, paprika TV, Animal Planet, CNN)

24 É LŐ - ÉS KONZERVADÁSOK Korai időszak: sokkal több az élőadás, „távolbalátás” mítosza Az „őskorban” még filmnyersanyagra forgattak Ma: az élőadások jellege megváltozott, nem lehetünk biztosak abban, hogy amit látunk, az nem épp a TV-közvetítés miatt történik úgy, ahogy látjuk

25 T ELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK A műfajiság sokkal problematikusabb mint a film esetében A gyakorlat során kialakult jellegzetes műsorhalmazokat nevezzük televíziós műfajoknak

26 T ELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK Teleregény USA - egyetlen napon körülbelül 100 darabot sugároznak Dallas, bizonyos időszakokban a világon egyszerre 85 millióan nézték Népszerűség oka: az óriásmesék iránti vonzalom (Biblia, homéroszi eposzok, Kalevala stb.)

27 T ELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK Előzmények: újság (folytatásos regények), mozi, rádió (pl. Szabó család) Szappanopera

28 T ELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK Series  A hősök egy csoportja azonos, de minden epizód önmagában lezárt egység (pl. Derrick, Columbo) Serials  Valóban folytatásos, lényeges az előzmények ismerete (Dallas, Szomszédok, Barátok közt)

29 T ELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK Szerkezet Többszálú cselekményszerkezet Mindig van elvarratlan szál, megoldatlan konfliktus Cél: az utolsó percekre kiépíteni azt a helyzetet, amelyet felfüggesztve a nézői várakozás kitart a következő epizódig

30 T ELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK „Mintha kapcsolnánk nekünk Dallast” – 20, 30 vagy 60 perc a végtelen műsorfolyamban Törzsgárda: 6-8 szereplő, rajtuk kívül rengeteg mellékszereplő, akiket hosszabb-rövidebb ideig sodor magával a sorozat

31 T ELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK Kevéssé árnyalt karakterek Nézők hatása, lásd: Bobby Ewing eset

32 T ELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK TV show „őse”: cirkusz, revü, musical Átmenet a színpad és a cirkuszi porond között Számos vetélkedő- és játékműsor is „show- köntösben” jelenik meg

33 T ELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK A beszélgetés mint show A vetélkedő mint show

34 A REKLÁM Régi műfaj – Pompei A reklámfilm a filmkészítéssel egyidős Alkalmazott művészet Mozgóképi reklám: valamely filmtípus jellegzetességeit ölti magára

35 A REKLÁM A reklám formája Rövid – méregdrága reklámidő Figyelemfelkeltő – ha nem köti le a nézőt, akkor felesleges Félreérthetetlen – a vásárló informálása a cél

36 A REKLÁM Működési mechanizmusa Valamilyen fix pozitív értékhez (szépség, erő, biztonság stb.) köti a terméket

37 A REKLÁM Reklámsémák : „egy darab élet” „hűségnyilatkozat” „beszélő fejek” Emblematlikus figurák (esetleg éveken át ugyanaz a figura) Eredeti elemek (pl. Benetton)

38 A REKLÁM A reklám manipulatív természete Olyan dolgok iránt épít erős vágyat az emberekben, amelyek többnyire feleslegesek, ám megszerzésük komoly anyagi áldozatot kíván Gyakran a legvédtelenebb fogyasztók, a gyerekek vágyaira spekulál

39 A REKLÁM Zenei klip A zeneszám reklámja „zenés graffiti” A képváltásokat a filmmel szemben nem a cselekmény, hanem a zene ritmusa szabályozza

40 A VALÓSÁG MÉDIAPREZENTÁCIÓJA A való világ és annak médiában való reprezentációja eltér egymástól Például:  idősek aránya  Nők-férfiak aránya  Szegények, kisebbségek jelenléte a médiában

41 A VALÓSÁG MÉDIAPREZENTÁCIÓJA 80-as évek eleje: földrengés Iránban, ill. Örményországban, ezek megjelenése az amerikai médiában Bűnözés a televízióban – bűnözés a valóságban

42 Vége


Letölteni ppt "M ÉDIA Összefoglalás. R ÉGI TELEVÍZIÓ Törekszik a műsoridő tagolására:  Szünet tábla  Óra a képernyőn  Színházi közvetítés előtt esetleg gong  Film."

Hasonló előadás


Google Hirdetések