Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A közszolgálati műsorok 2. Előadás A közszolgálati és kereskedelmi média összehasonlítása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A közszolgálati műsorok 2. Előadás A közszolgálati és kereskedelmi média összehasonlítása."— Előadás másolata:

1 A közszolgálati műsorok 2. Előadás A közszolgálati és kereskedelmi média összehasonlítása

2 KözszolgálatiKereskedelmi Műsorpolitika Kulturális érték-orientáltPiac-, illetve profitorientált műsorpolitika A társadalom egészének készíti műsorát, A éves fogyasztókat célozzák meg Műsorkínálatuk szélesebb, színesebbReklámvonzó műsorok Minőségi műsorokAlacsony tartalmi színvonal, felszínesség Konzervatívabb, ritkábban változó struktúra Nyugati minták szerint gyakori változások Finanszírozás Költséges saját gyártású műsorokOlcsó vásárolt sorozatok Túlméretezettek, bürokratikusakAlacsony működési költségek, költséghatékonyság Bevételek: Előfizetés, költségvetési támogatás, reklám Csak reklámbevételek Jellemző az alulfinanszírozottságGazdasági gondjaik nincsenek Újságírók-függetlenség Objektivitásra törekvésGazdasági érdekek diktálnak Politikai kiszolgáltatottságGazdasági kiszolgáltatottság Sok státuszos újságíró – bejutni nehéz – nehéz kikerülni Külső munkatársak foglalkoztatása Könyörtelen humánpolitika Felkészült szakemberek speciális ismeretekkel (sport, vallás, gyerek műsorok szerkesztői. Rámenős, arrogáns stilus az elsődleges, tartalmi háttérismeret másodlagos

3 A televíziós műsor felosztása, csoportosítása •Hírműsorok – Tájékoztató műsorok •Szolgáltató műsorok – Ismeretközvetítő műsorok •Kulturális műsorok – Szórakoztató műsorok •Filmek

4 Hírműsorok •Hírek, •Híradók, •Sporthírek •meteorológia •Háttérműsorok • Bel és külpolitikai magazinok, • Kerekasztal-beszélgetések, •Parlamenti közvetítések •Választási műsorok, közvetítések, •Állami ünnepek közvetítései

5 Szolgáltató műsorok •Reggeli magazinműsorok (Részben hírháttér műsorok) •Gazdasági műsorok mezőgazdasági • Gazdasági • ingatlanbörze •Szabadidő és hobbi műsorok • Magazinok, (kutyamagazin, horgászműsorok) •élő stúdió műsorok (ablak, •Szórakoztató műsorok • Könnyűzenei műsorok, kabaré műsorok, talkshow, portréműsorok, megasztár •Gyerek és ifjúsági műsorok •Szombat-vasárnap délelőtti gyerekműsorok, esti mesék, •Oktató műsorok • Iskolásoknak szóló • Felnőtteknek szóló •Kisebbségeknek, fogyatékosoknak szóló műsorok: •Életet az életnek, Csellengők •Határon túl élő honfitársaknak szóló műsorok •Vallási műsorok: Vallási hírek • Vallási magazinok • Istentisztelet közvetítések •A nézők életvitelét segítő műsorok: rendőrségi magazinok, jogi műsorok, egészségügyi műsorok

6 Kulturális műsorok •Anyanyelv ápoló műsorok •Irodalmi műsorok, versek, portrék, színházi közvetítések •Zenei műsorok operák, koncertek, operettek, könnyűzenei koncertek, cigány zene, népzene, néptánc •Művészeti műsorok, •Sajátgyártású dokumentumfilmek, portrék

7 Filmek (Vásárolt műsorok •Mozifilmek •Akciófilmek, szórakoztató filmek, filmklasszikusok, művészfilmek •Amerikai filmek, európai filmek, magyar filmek, egyéb nemzeti filmalkotások •Dokumentum filmek •Az angolszász területen minden ismeretterjesztő film dokumentumfilm. A természetfilm is az. •Nálunk megkülönböztetjük a dokumentum filmet az ismeretterjesztő filmektől. A dokumentumfilmek mélyebb tartalmú történelmi vagy társadalmi témákat dolgoznak fel. •Tévéfilmek, tévéjátékok •A készítők figyelembe veszik, hogy nem hatalmas mozivásznon nézik, hanem képernyőn. Kevesebb totálkép, kevesebb statiszta, kevesebb szereplő. Vannak kivételek, olyan tévéfilmek is készülnek, amelyek elérik a mozifilmek költségeit. Egyes mozifilmeknek, tévéfilmes változatai is készül. •Sorozatok, szappanoperák,

8 Filmek (Vásárolt műsorok •Ismeretterjesztő filmek •Nagyon sok szempont szerint csoportosíthatók: •Téma szerint: Természetfilmek, • Útifilmek • történelmi filmek, • Szabadidő filmek, • Tudományos • Művészeti filmek • Sportfilmek •Életkor szerint: Gyerekfilmek, • kamaszfilmek, • nyugdíjasfilmek, •Nemek szerint: férfiaknak, • nőknek szóló filmek •Művészeti és tudományos filmek

9 Egyéb műsorelemek •Bemondók •Csatornaazonosítók •Előzetesek •Társadalmi hirdetések •Reklámok,

10 A műsorok csoportosítása más szempontok szerint is történhet •1. információs műsorok •2. film műsorok •3. kulturális és oktató műsorok •4. gyerek műsorok •5. sportműsorok •6. szórakoztató műsorok •7. promóciós műsorok

11 Műsorszerkesztés •A televíziók adásideje: óra •A műsor fele-kétharmada ismétlés •A műsorrács készítése • Sávos szerkesztés – félórás sávokra osztják a napot. •A legértékesebb műsoridő a óra közötti főműsoridő •Szombat-vasárnap a napközben is nézett idő •Van nyári téli műsorrács, a váltás szeptemberben és május végén történik •A nyár kevésbé értékes, jelentősen esik a nézők száma •A csatornák egymással versenyeznek a nézőkért.

12 Műsorszerkesztés •A főműsor-időre koncentrálnak, napközben mindenki igyekszik minél olcsóbb műsort adni. A nagyobb kereskedelmiek szappanoperákat, betelefonálós műsort, a kisebbek teleshopot adnak, a közszolgálatiak ilyenkor sütik el a senki által nem nézett etnikai, hátrányos helyzetűeknek szóló, oktató műsorokat. •Igazán éles verseny a két nagy kereskedelmi csatorna között folyik, a nézők elcsábítása érdekében szinte minden megengedett. •Rendszeres büntetéseket szenvednek el, ennek ellenére mindig a törvény határán lavíroznak. •A rádió esetében nincs ilyen megkülönböztetés, ott az egész nap értékes.

13 Az egyes műsorcsoportok sajátosságai: Hírműsorok •- dinamikusan fejlődik, ma már a világ minden pontjáról élő bejelentkezés, akár háborút is közvetítenek. •- ebben élen jár a CNN, a BBC és a hírügynökségek •- Ma az emberek zöme a televízióból szerzi az információkat a világról •- a hírműsorok a kereskedelmi televíziók arculatát is meghatározzák, sok néző ez alapján azonosítja a csatornát •- a hírek és híradók napszakok szerint változnak. Az esti főműsoridőben adott a legnézettebb, a késő esti intellektuálisabb •- a csatornák próbálják elkerülni, előzni egymást, hogy adott időben inkább őket nézzék.

14


Letölteni ppt "A közszolgálati műsorok 2. Előadás A közszolgálati és kereskedelmi média összehasonlítása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések