Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE, TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY JAVÍTÁSA Schmercz István Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet Copyright.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE, TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY JAVÍTÁSA Schmercz István Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet Copyright."— Előadás másolata:

1 A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE, TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY JAVÍTÁSA Schmercz István schmercz@nyf.hu Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet Copyright 1996-99 © Dale Carnegie & Associates, Inc.

2 VÁZLAT Tanulás fogalma Iskolai tanulás Tanulási mechanizmusok Pszichés állapotok szerepe a tanulásban A tanulás motivációja

3 A TANULÁS FOGALMA

4 A TANULÁS Adaptív viselkedés Minden olyan külső hatásra, tapasztalásra, gyakorlásra létrejövő tartós változás a pszichikumban, melynek hatására megváltozik a teljesítmény, a viselkedés vagy a tudás.

5 Csoportosítás az emléknyomok alapján TANULÁS ELEMI IMPRINTINGLÁTENSREFLEXES KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS OPERÁNS KONDICIONÁLÁS BELÁTÁSOS SZIMBOLIKUS SZOCIÁLISISKOLAI

6 AZ ISKOLAI TANULÁS

7 ISKOLAI TANULÁS Kognitív kompetenciák elsajátítása: ISMERET (tudásanyag) + az ismereteket hatékonyan működő rendszerbe szervező KÉPESSÉGEK és KÉSZSÉGEK.

8 A tanulás pszichológiai alapja: az emlékezés SZEN- ZOROS TÁR RTMHTM ingerek optikai akusztikus haptikus figyelemismétlés motiváció procedurális szemantikusepizódikus deklaratív

9 Interverbális asszociációk Szimultán: ABAB Szukcesszív: ABCDABCD Közvetett: ADAD BCBC

10

11

12 TANULÁSI MECHANIZMUSOK

13 Név, szám, vagy alakmemóriája a jobb?

14 A következő képet ismét 30 s-ig látja. Exponálás után rajzolja le!

15 Fogalmi hálók Elektromágneses hullám Kozmikus sugárzás Röntgen sugarak Rádió- hullámok Ultraibo- lya fény Látható fény Infravörös sugárzás KékZöldSárgaPiros Zöld béka Zöld ceruza Zöld alma

16

17

18 Gyakorisági háló madár sas galamb veréb strucc villanydrót repülőgép hegycsúcs szikla katasztrófa tojás túrázás

19 TANULÁSI ZAVAROK

20 RÉSZLEGES MENTÁLIS RETARDÁCIÓK Percepciós zavar: az érzékszervi – auditív és vizuális – információk hibás feldolgozása: diszkrimináció, figura-háttér, celebrális dominancia. Dyscalculia Dysgraphia Dyslexia Speciális feladatlapok (MEIXNER Ildikó). Szenzoros integrációs terápia (Anne Jean AYRES)

21 HIPERAKTIVITÁS MOTORIKUMIMPULZIVITÁSFIGYELEM Megállás nélkül futkározik. Előbb cselekszik, mint gondolkodik. Nem tudja befejezni, amit elkezdett. Képtelen egy helyben ülni. Gyorsan és sokszor vált az egyik cselekvésről a másikra. „Nem figyel oda.” Ülő helyzetben is mozog. Képtelen munkáját megszervezni. Figyelme könnyen elterelhető. Alvás közben is mozog. Sok ellenőrzést igényel. Alacsony a figyelem- koncentrációja. „Úton van.” „Fel lenne húzva.” Képtelen kivárni míg rá kerül a sor. Nem tud tartósan egy dologgal foglalkozni. 2 3 3

22 HIPERAKTIVITÁS Motorikum (2) Impulzivitás (3) Figyelem (3) Ok: az optimálisnál alacsonyabb arousal szint INGERKERESŐ magatartás Szemkontaktus (első pad) Testi érintés Centendrin típusú stimulánsok (ritalin)

23 E. R. KANDELL Orvosi Nobël-díj (2000) TENGERI NYÚL KÍSÉRLETEK Inger 5-hidroxi-triptamin K + -csatorna nyílik meg a hatás percekig tart: RTM 5x inger cAMP-al kapcsolatos fehérje aktiválódik új gének lépnek működésbe az érző idegsejt magjában az érző és mozgató idegsejtek között jön létre a szinapszis: HTM

24 Neurális stílus (Collins) Végezze el fejben a következő összeadásokat! 2 + 2 = ? 4 + 4 = ? 8 + 8 = ? 16 + = ? Gondoljon egy számra 12 és 5 között. Mennyi?

25 7

26 A számok fogalmi hálókat is aktiválnak Végezze el fejben a következő összeadásokat! 1 + 5 = ? 2 + 4 = ? 3 + 3 = ? 4 + 2 = ? 5 + 1 = ? Ismételje magában a 6-os számot annyiszor, ahányszor csak tudja 15 s alatt! Mondjon egy zöldséget!

27 RÉPA

28 A NEURÁLIS HÁLÓZATOKBAN LÉVŐ TUDÁS ELOSZLÁSA A FOGALMAK EGYÜTTES ELŐFORDULÁSAINAK A LEKÉPZÉSE Mennyi? 15 + 6 = ? 3 + 56 = ? 9 + 2 = ? 12 + 53 = ? 75 + 26 = ? 25 + 52 = ? 63 + 32 = ? Nehéz fejben számolni, de ne adja föl! 123 + 56 = ? Gondoljon egy szerszámra, meg egy színre!

29 PIROS KALAPÁCS

30 PSZICHÉS ÁLLAPOTOK SZEREPE A TANULÁSBAN

31 A pszichés folyamatok és állapotok FOLYAMATOK Megismerési Érzelmi Akarati ÁLLAPOTOK Figyelem vagy figyelmetlenség Hangulat Szorongás Fáradtság

32 A figyelem Automatikus (önkéntelen) és kontrollált (szándékos) figyelmi állapotok Terjedelem: 7±2 egység Megoszthatóság Szétszórt, önkéntelen figyelem Koncentrált, szándékos figyelem

33 A hangulat POZITÍV ALAPHANGULAT: Testi állapot (kipihentség) Időjárás (megvilágítás) Színdinamika (piros, sárga, narancs) Szociális környezet (infexciós jelleg)

34 A szorongás Teljesítmény Arousal motiválatlanság facilitáló szorongás debilizáló szorongás Jó képességűekÁtlagos képességűekGyengék

35 A TANULÁS MOTIVÁCIÓJA

36 Motívum – motiválás - motiváció MOTÍVUM : pszichés képződmény -a-az akarati cselekvés folyamatában jön létre -a-az érzelmek által fejti ki cselekvésre késztető hatását MOTIVÁCIÓ: a működő motívum MOTIVÁLÁS: pedagógiai tevékenység, mely során működő motívumokat hozunk létre

37 Kognitív értelmezés – W.B. CANNON Kielégítetlen szükséglet DRIVE Homeosztázis helyreállítása: DRIVE-REDUKCIÓ (kellemes érzés) A motiválás célja olyan feszültség keltése a tanulóban, melyet a tanulási tevékenységgel csökkenthet.

38 Nyíregyházi Főiskola Pszichológia Tanszék Kognitív értelmezés – A MASLOW ALAPSZÜKSÉGLETEK KÖTŐDÉS SZÜKSÉGLETE PRESZTÍZS HÍRNÉV BECSVÁGY ÖNMEGVALÓSÍTÁS TRANSZCENDENTÁLIS TUDÁS

39 Motívumok – forrás alapján EXTRINSIC MOTIVÁCIÓ A gyerek azért tanul, hogy jutalmat kapjon, büntetést kerüljön el, követelményeknek megfeleljen. INRINSIC MOTIVÁCIÓ A tanulási tevékenység jutalma a belőle származó öröm – a kihívást maga választotta.

40 Motívumok – tartalom alapján AFFEKTÍV MOTIVÁCIÓ Szeretet, kötődés, szociabilitás. Pedagógusnál: olyan érzés keltése a tanulóban, hogy szükség esetén segít, bízhatnak benne, számíthatnak rá – függetelenül attól, hogy a pedagógus kit mennyire kedvel.

41 AFFEKTÍV MOTIVÁCIÓ szeretetszociabilitás + (ha megvan) meleg - (ha gyenge) hideg nevelői attitűd

42 Motívumok – tartalom alapján KOGNITÍV MOTIVÁCIÓ Kompetencia, ambíció, érdeklődés. Erőfeszítések elismerése (Hurlock). Öröklött rangsorképzési törekvés: magasabb társadalmi státusz, továbbtanulás. Kíváncsiság megismerési vágy érdeklődés értelmezési vágy

43 KOGNITÍV MOTIVÁCIÓ érdeklődés kompetencia + (ha megvan) nyílt - (ha gyenge) zárt a nevelési folyamat irányítása

44 Motívumok – tartalom alapján NORMATÍV MOTIVÁCIÓ Felelősség, követelményteljesítés, kötelességtudat. Az elvárt és elvállalt feladatok teljesítésének feszültsége: független a feladat tartalmától, kitűzőjétől és a teljesítés következményétől.

45 NORMATÍV MOTIVÁCIÓ felelősség vállalása követelményteljesítés + (ha megvan) erős - (ha következetlen) gyenge a normák megkövetelése

46 Nevelési alapformák (KOZÉKI B.) AFFEKTÍVKOGNITÍVNORMATÍV HARMONIKUS MelegNyíltErős LIBERÁLIS MelegNyíltGyenge NORMATÍV MelegZártErős AUTONÓM HidegNyíltErős TÚLGYÁMOLÍTÓ MelegZártGyenge ELHANYAGOLÓ HidegNyíltGyenge KEMÉNY HidegZártErős

47 Látod a három arcot?


Letölteni ppt "A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE, TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY JAVÍTÁSA Schmercz István Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet Copyright."

Hasonló előadás


Google Hirdetések