Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN Gaál Gabriella Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Tanszék

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN Gaál Gabriella Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Tanszék"— Előadás másolata:

1 KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN Gaál Gabriella Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Tanszék

2 Gyulai István figyelmeztetése: „ A fenntarthatóság a környezet és társadalom minden kérdését együttesen szemlélő és megfontoló tudatos társadalmat követel. Nemcsak tudatos döntéshozókra, társadalmi csoportokra, de minden egyes ember változására, tudatosságára, együttműködésére is szükség van.”

3 A cél megvalósulása a pedagógiában:  Az ENSZ a közötti éveket a „Fenntarthatóság pedagógiája” évtizedének nyilvánította.  Bevezetésre került a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia.  A közoktatási intézményekben a pedagógiai program részévé vált a helyi környezeti nevelési program.

4 A környezetről, a környezetben, a környezetért.

5 A környezetről = környezeti problémákról szóló ismeretek átadása A földi rendszer alapfogalmainak megismerése. Az élettelen, az élő, a társadalmasított Föld fogalma.

6 A környezeti alapproblémák történeti megközelítése EEEEmber és környezete a fémek használatának kezdetéig. AAAA fémek használatának kezdetétől a történelmi középkorig. AAAA történelmi középkortól a XXI. századig.

7 Napjaink globális és lokális problémái  A népesedés.  Az urbanizáció.  A fogyasztás.  Az ipari termelés és a mezőgazdaság hatása a környezetre.  Az élővilág pusztulása.

8 A földi rendszer megváltozott működésének jelei Globális klímaváltozás. Az ózonpajzs elvékonyodása. Az elsavasodó környezet. A világóceánok szennyezettsége. A génkészlet pusztulása.

9 Védett természeti és kulturális értékeink  Nemzeti Parkok, védett természeti értékek megismerése.  Világörökségek Magyarországon.

10 A környezetben = a környezetnek, mint a tanulás eszközének megismerése A környezeti nevelés olyan értékek felismerésének és fogalmak meghatározásának folyamata, amelyek segítenek az ember és környezete kapcsolatának megismerésében; az értelmezéshez szükséges készségek és hozzáállás kifejlesztésében. Hatást gyakorol a környezet minőségét érintő döntéshozatalra, személyiségformálásra, egy széles értelemben vett viselkedésmód kialakítására.

11 A környezeti nevelés jellemzői  Múlti-és interdiszciplináris.  Rendszerszemléletre nevel.  Lokális és globális egyszerre.  Analisztikus és holisztikus.  Értelmi és érzelmi nevelés is.  Folyamatos és élethosszig tartó.  Alternatív gondolkodás elsajátítását segíti.  Aktuális és jövőbe tekintő egyszerre.  A megfelelő viselkedési normákat alakít ki.

12 Környezeti nevelés a tanítási órákon  Természettudományos összetevők.  Humán összetevők.  Technikai összetevők.  Testkultúrához kapcsolódó összetevők.

13 Környezeti nevelés tanórán kívüli, iskolai formái  Szakkörök.  Tanulmányi versenyek.  Pályázatok.  Akciók.  Tematikus hetek.  Zöld Napok.

14 A környezeti nevelés iskolán kívüli szervezeti formái

15 Módszertani specifikumok  Projektmódszer.  Tréningmódszer.  Drámapedagógia.  Szerepjátékok.

16 Környezetért = környezettel szembeni gondoskodó magatartás és egyéni felelősség kialakítása.


Letölteni ppt "KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN Gaál Gabriella Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Tanszék"

Hasonló előadás


Google Hirdetések