Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Környezeti nevelés a nemzeti parkokban Jó gyakorlatok a környezeti nevelés terén Karlné Menráth Réka osztályvezető.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Környezeti nevelés a nemzeti parkokban Jó gyakorlatok a környezeti nevelés terén Karlné Menráth Réka osztályvezető."— Előadás másolata:

1 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Környezeti nevelés a nemzeti parkokban Jó gyakorlatok a környezeti nevelés terén Karlné Menráth Réka osztályvezető Ökoturisztikai és Környezeti Nevelési Osztály

2 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság A környezeti nevelés – fenntarthatóságra nevelés nehézségei a mai pedagógiai intézményekben • Bizonytalanság a környezettel és a környezet- és természetvédelemmel kapcsolatban, hiányoznak a fenntarthatóság alapkérdéseinek tanításához szükséges ismeretek. • A fenntarthatóság pedagógiájának tudományközi és összetett tartalma nehezen illeszthető bele a tantárgyközpontú helyi tantervekbe és oktatási-nevelési folyamatokba. • Az elvont ismeretek túlsúlya. • Hiányoznak az aktív és interaktív tanulási stratégiák, a tanulók általában passzívan vesznek részt a tanítás-tanulás folyamatában. • A valós élettel való találkozás, a helyi közösségekkel való kapcsolatfelvétel, a gyakorlati életbe való bekapcsolódás sokszor szükségessé tenné a szoros iskolai keretek, és iskolai közeg elhagyását.

3 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság A környezeti nevelési program célja Kialakítani a diákokban: • a környezettudatos magatartást és életvitelt. • a személyes felelősségen alapuló környezetkímélő, takarékos magatartást és életvitelt. • a környezet (természetes és épített) értékei iránti felelős magatartást, ezek megőrzésének igényét. • a sokféleség megőrzésének igényét. • az egészséges életmód igényét. • a globális összefüggések megértését. • rendszerszemléletet.

4 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság A környezeti nevelési program célja A célok eléréséhez a következő készségeket kell kialakítani, és fejleszteni a diákokban: • problémamegoldó gondolkodás • ökológiai szemlélet • szintetizálás és analizálás • problémaérzékenység • kreativitás • együttműködés, alkalmazkodás, tolerancia • kritikus véleményalkotás, vitakészség • kommunikáció, médiahasználat • konfliktuskezelés és -megoldás • értékelés és mérlegelés készsége • állampolgári részvétel

5 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Szervezési keretek • erdei iskola • terepi munka: terepgyakorlatok, táborok, tanulmányi kirándulások, természetvédelmi munkák, városismereti játékok, stb. •„Zöld Jeles Napok” • témanap, témahét • szakkörök • kézműves foglalkozások, hagyományőrzés • „látogatás”: múzeum, állatkert, botanikus kert, nemzeti park, hulladékégető, szennyvíztisztító, stb. • „akciók”: pályázatok, kiállítás-rendezés, filmkészítés, nemzetközi akciók, stb. • iskolazöldítés

6 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Módszerek • kooperatív (együttműködésen alapuló) technikák • játékok • modellezés • projektmódszer • kreatív tevékenységek • művészi kifejezés • terepgyakorlati módszerek

7 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság „A nemzeti parkok létesítésének és fenntartásának tanulsága egyben pedagógiai üzenete – a fenntarthatósággal kapcsolatban – nem a természet őserejében és szépségében való romantikus gyönyörködés, hanem annak a küzdelemnek a megpillantása, amely a parkot fenntartani akaró központi szándék és a helyi érdekeket képviselők közötti harc.” Havas Péter Nemzeti Park Igazgatóságok szerepe a környezeti nevelésben

8 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Nemzeti Park Igazgatóságok szerepe a környezeti nevelésben • Bemutatóhelyekkel rendelkeznek: tanösvények, oktatóközpontok • Szakemberei révén hiteles információkat tud nyújtani: tanösvényeken szakvezetés, az oktatóközpontokban komplex programok. • Rendelkeznek erdei iskola bázishellyel. • Tartanak akkreditált pedagógus továbbképzéseket.

9 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Látogatás a nemzeti parkokba Amikor a természetismeret tananyagban a nemzeti parkokról tanítunk, látogassuk meg a pedagógiai intézmény közelében található nemzeti parki területet.

10 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Erdei iskola Királyréti Erdei Iskola – akkreditált modulokkal energiatakarékos épület

11 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Önkéntes természetvédelmi munka

12 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Önkéntes természetvédelmi munka Mesterséges fészekodúk kihelyezése, fenntartása

13 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Önkéntes természetvédelmi munka Békamentés

14 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Terepgyakorlatok Természetvizsgáló hátizsákkal a Jági tanösvényen

15 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Terepgyakorlatok Kenu- vagy kerékpártúra szakvezetéssel

16 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Hagyományőrzés, kézműves foglalkozás Ócsa A Hon és népismeret tantárgyhoz kapcsolódó tematikus foglakozás sorozat az alsó tagozatos általános iskolások számára.

17 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Hagyományőrzés, kézműves foglalkozás Ócsa A Hon és népismeret tantárgyhoz kapcsolódó tematikus foglakozás sorozat a felső tagozatos általános iskolások számára.

18 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Hagyományőrzés, kézműves foglalkozás Ócsa Inas-képző tábor

19 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság A természet és az irodalom Jókai-kert A Petőfi Irodalmi Múzeummal közösen összeállított foglakozás.

20 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Zöld Jeles Napok Víz Világnapja – „Az ezerarcú víz” Föld Napja – Természetismeret, természetvédelem, egészségvédelem Madarak és Fák Napja – A „magyar zöld jeles nap”

21 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Zöld Jeles Napok

22 Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság A környezeti nevelési program célja – két legyet ütünk egy csapásra Megvédtük a természetet, … … és a gyerekeket is boldoggá tettük.


Letölteni ppt "Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Környezeti nevelés a nemzeti parkokban Jó gyakorlatok a környezeti nevelés terén Karlné Menráth Réka osztályvezető."

Hasonló előadás


Google Hirdetések