Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Energiakaland - új eszközök a hazai energiatudatosság pedagógiában- Ökoiskola Országos Konferencia Budapest, 2008. június Dr Havas Péter.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Energiakaland - új eszközök a hazai energiatudatosság pedagógiában- Ökoiskola Országos Konferencia Budapest, 2008. június Dr Havas Péter."— Előadás másolata:

1 Energiakaland - új eszközök a hazai energiatudatosság pedagógiában- Ökoiskola Országos Konferencia Budapest, június Dr Havas Péter

2 2. diaTéma Dátum Részleg  Az energiatudatosság  Az energiatudatosság pedagógiai elemei  Ökoiskolák és az energiatudatosságra nevelés  Az EnergiaKaland oktatási portál  Az E-ON pályázati kiírási tervei iskoláknak és diákoknak  Segítő szakmai háttér: tanári útmutató, feladatlapok, pedagógus továbbképzések és Energiapont Hálózat  Országos tájékoztatót, road-showk  Önkéntes E-ON szakember segítők az osztálytermekben Miről szól ez az előadás?

3 3. diaTéma Dátum Részleg  A fenntarthatóság kényszere az energiatermelés és fogyasztás terén  Növekvő energiaigények – korlátozott erőforrások  Az energiával kapcsolatos személyes szokások formálása az életmódot, életvitelt is befolyásolja, módosítja  Az energiatudatosság ismeretek, tudás, attitűdök és (cselekvési) képességek rendszere, amelynek általános célja a fenntarthatóság- azaz a jelen szükségletei kielégítése anélkül, hogy ez korlátozná a jövőbeni nemzedékeket (elsősorban a nem-megújuló energiaforrások várható kimerülése kapcsán)  Energiapazarló és energiaszegény társadalmak: életminőség különbségek Mi az energiatudatosság?

4 4. diaTéma Dátum Részleg  Az energiatudatosságra nevelés a fenntarthatóság pedagógiai gyakorlatának része  Kiterjed az energiával kapcsolatos ismeretekre, bővíti az ezzel kapcsolatos személyes tudást, hangolja az attitűdöket és formálja az energiafogyasztási szokásokat  Az energiafogyasztással kapcsolatos elemi ismeretek körét kitágítja és rendszerbe foglalja: az energia termelés és fogyasztás környezeti, ökológiai, gazdasági és társadalmi-politikai vonatkozásait komplex módon kezeli  Az energiatermelés és fogyasztás jelenségeit összekapcsolja a globális és helyi környezeti jelenségekkel, pl. a klíma változással és a természet- védelemmel Az energiatudatosság pedagógia elemei

5 5. diaTéma Dátum Részleg  Az energiatudatosság tanulási programja a pedagógiai program és a helyi tanterv része  Az iskola működtetésének egyik alapelve: az energiatudatos intézmény kialakítása (energia gazdálkodás a gyakorlatban)  Tantárgyi és tantárgyközi lehetőségek: a komplex tanulási téma összehangolása  Helyi energiafogyasztási jelenségek megfigyelése, értékelése, adatok mérése, kísérletek és következtetések  A helyi, a települési, az országos és a globális összefüggések rendszerszerű összekapcsolása Energiatudatosságra nevelés az ökoiskolákban

6 6. diaTéma Dátum Részleg Az Energiakaland oktatási program  Az Energiakaland a Nagy Britanniai E.ON által kifejlesztett Energy Experience oktatási portál hazai adaptációja  Az adaptáció Magyarországon az OKM szakmai támogatásával és hazai szakemberek bevonásával készül el, és bevezetésre kerül a 2008/2009. tanévben.  Az oktatási portál adaptációján kívül kifejlesztésre kerül egy komplex oktatási programcsomag az energiatudatosság fejlesztésére, melynek főbb elemei:  Pedagógus továbbképzés, egy „Energiapontok-hálózat” kiépítésével, a „képzők képzése” multiplikációs elv alapján  Országos pályázatok és versenyek kiírása, részben a tanulók, részben az oktatási intézmények számára  Önkéntes segítő pedagógus program az E-ON munkatársak körében

7 7. diaTéma Dátum Részleg  Szórakoztatóan interaktív, multimédiás tananyagok, amelyek a iskolai munka keretében, a Nat-tal összhangban, interaktív tanulási helyezetekben felfedeztetik a 6-18 éves fiatalokkal az energiával kapcsolatos témakör (energia termelés, energiafogyasztás, energia takarékosság, gazdálkodás és fenntarthatóság) teljes körét.  A tanulási tartalom négy, egymásra épülő (de egymástól függetlenül is alkalmazható) fejezetből áll: - EnergiaOtthon 6-10 évesek számára - EnergiaVáros 9-12 évesek számára - EnergiaOrszág évesek számára - EnergiaVilág évesek számára 3. A tanulási módszerek az önálló, páros és kiscsoportos munkaformákat, a tantermi és terepi megfigyeléseket, a szöveg- és adatfeldolgozást, probléma- és feladatmegoldást, játékokat, mérést és kísérletezést, pedagógiai projekteket, frontális megvitatást, otthoni gyűjtőmunkát és házi feladatokat is lehetővé tesznek. Az Energiakaland pedagógiai koncepciója

8 8. diaTéma Dátum Részleg A pedagógusok és a tanulók számára A természettudományos tantárgyakat tanítóknak új tanulási-tanítási tartalmat, a helyi alkalmazás és differenciálás lehetőségét, a tanulást motiváló, szórakoztató tananyagot és hatékony módszereket biztosít. A diákok számára a tanulás alkalmat teremt a helyi energiafogyasztási jelenségek tanulmányozására, értékelésére, adatok elemzésére, vizsgálatokra, kísérletekre. Erőteljesen fejleszti a tanulók probléma megoldási, természettudományos, környezeti, anya- és idegennyelvi- kommunikációs és matematikai kompetenciáit. A szülők és fogyasztók számára Bővül az energiával kapcsolatos tudás, az energiatudatos szokások erősödnek, a családokat és a helyi közösséget bevonja az energiával kapcsolatos szokásaik és attitűdjeik alakításába, segít megváltoztatni a fogyasztók energia gazdálkodási-fogyasztási kultúráját. A célcsoportoknak kínált lehetőségek és előnyök

9 9. diaTéma Dátum Részleg  Szöveg beírásához kattintson ide Az EnergiaKaland portál nyitó oldala

10 10. diaTéma Dátum Részleg Az Energiaotthon oldalak nyitó lapja kisiskolásoknak

11 11. diaTéma Dátum Részleg Az Energiaotthon alsótagozatosoknak kínált interaktív játékai, feladatai

12 12. diaTéma Dátum Részleg Az árammal kapcsolatos kockázatok megelőzését szemléltető interaktív játék nyitólapja

13 13. diaTéma Dátum Részleg Az Energiaváros egyik játéka : Új iskolánk (felsőtagozatosoknak)

14 14. diaTéma Dátum Részleg

15 15. diaTéma Dátum Részleg

16 16. diaTéma Dátum Részleg

17 17. diaTéma Dátum Részleg

18 18. diaTéma Dátum Részleg Az E-ON a közeljövőben kialakítja és fenntartóként működteti az EnergiaKaland oktatási program szakértőinek országos hálózatát. A program elemei:  Tanári kézikönyv és oktatási segédanyagok letölthető és nyomatott formában  Tanári üzemlátogatás egy erőműben  Évi két alkalommal módszertani pedagógus továbbképző tréning  Rendszeres tanári hírlevél Energiatábor 2009-ben induló projekt. Nyári, teljes ellátást biztosító egy hetes táborprogram, ahol a hagyományos táborozási élményeken túl alkalmazható és gyakorlatias természettudományos ismereteket is kapnak a résztvevők Magyarországi és/vagy németországi helyszínen egy erőmű-látogatási lehetőséggel Pedagógus továbbképzési elemek

19 19. diaTéma Dátum Részleg között több alkalommal országos pályázat kiírása a portált látogató iskolák között Exkluzív pályázati lehetőség lesz az ökoiskolák számára  Első pályázat: fotópályázat a tanulók számára: június 6-án indul és augusztus 31-ig tart  -Második pályázat: oktatási intézmények szakköreinek támogatása – energiatudatosságra nevelő szakkörök megtartására pályázhatnak a pedagógus résztvevők 2008 szeptemberében E.ON szakemberek bevonása a programba: Az E-ON saját szakemberei közül EnergiaKaland „pedagógusokat” készít fel arra, hogy önkéntesként az iskolákban rendhagyó energia órákat tartsanak. E.ON Pályázatokról

20 20. diaTéma Dátum Részleg Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "Energiakaland - új eszközök a hazai energiatudatosság pedagógiában- Ökoiskola Országos Konferencia Budapest, 2008. június Dr Havas Péter."

Hasonló előadás


Google Hirdetések