Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben Készítette: Nagy Ágnes Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben Készítette: Nagy Ágnes Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató."— Előadás másolata:

1 Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben Készítette: Nagy Ágnes Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet

2 Forrás: Központi anyag, suliNova Kht. Kovács Erika, szakmai vezető, suliNova Kht. Beszteri Éva, óvodavezető, Jászberény

3 A közoktatás átfogó célrendszere Közelítés a XXI. századi közoktatás követelményeihez Szakmai párbeszéd Szakmai megújulás Új módszertani anyagok, országos mérőanyagok kipróbálása

4 ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyag reális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan gyermekközpontú, differenciált módszertan passzív gyermeki magatartás tevékeny gyermeki magatartás Elvárások a pedagógusok felé

5 Programcsomag: komplex tan(fejlesztési)eszköz-rendszer gyermeki eszközök pedagógusi eszközök program- tanterv értékelő eszközök Koncepció: kompetenciafejlesztés modulok rendszere digitális eszközök Támogatórendszer: továbbképzés + mentorálás ismeretek, képességek, attitűdelemek rendszere

6 A programcsomagok célrendszere A személyre szabott fejlesztés biztosítása (tehetséggondozás, felzárkóztatás, kompenzálás) A hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók esélyegyenlőségének biztosítása Az élethosszig tartó tanulás megalapozása

7 1.Anyanyelven folytatott kommunikáció 2.Idegen nyelveken folytatott kommunikáció 3.Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4. Digitális kompetencia 5. A tanulás (meg)tanulása 6. Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7. Vállalkozói kompetencia 8. Kulturális kifejezőkészség Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005 Programcsomagok

8 A kompetenciafejlesztés Alkalmazás

9 Az óvodai nevelés – mint kompetenciaterület

10 Helyzetelemzés OECD háttér tanulmány Törvényi változások Tartalmi változások Szervezeti változások

11 Ellentmondások OANAP – nevelési, pedagógiai gyakorlat Helytelenül értelmezett „minőségbiztosítási hullám” Óvodahasználói elvárások – óvodai „szolgáltatások” Óvodai kimenet célok – iskolai (bemeneti) elvárások Óvoda-iskola átmenet Inkluzív pedagógia, integráció, differenciálás Játék, erkölcsi, érzelmi nevelés Hiányok

12 A programcsomag célkitűzése A magyar óvodák JÓ GYAKORLATÁNAK MEGŐRZÉSE mellett, az óvodapedagógiában fellelhető hiányok, ellentmondások feloldása a programcsomag ajánlásaival.

13 Szakmai koncepció I. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Óvoda – iskola átmenet II. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Inkluzív pedagógia III. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Játék, erkölcsi és érzelmi nevelés Komplex fejlesztési tervek Az óvodai programcsomag fejlesztése

14 Az óvodai programcsomag 1. Elméleti anyag: szakmai koncepció pedagógiai koncepció Komplex fejlesztési tématervek Kiegészítő kiadványok Kompetenciaalapú óvodai programcsomag

15 I. Elméleti anyag II. Komplex fejlesztési tématervek A négy őselem - levegő, tűz, víz, föld – köré épülve dolgozza fel az alábbi nevelési területeket: A négy őselem - levegő, tűz, víz, föld – köré épülve dolgozza fel az alábbi nevelési területeket: Külső világ tevékeny megismerése Külső világ tevékeny megismerése – élő és élettelen környezet – matematikai tartalmú tapasztalatok Vizuális nevelés Vizuális nevelés Irodalom – anyanyelv Irodalom – anyanyelv III. Kiegészítő kiadványok Az óvodai programcsomag 2.

16 I. Elméleti anyag II. Komplex fejlesztési tématervek III. Kiegészítő kiadványok: 1.Zenevarázs 2.Bábjáték 3.Játszunk? Természetesen! 4.Néphagyomány 5.Kiegészítő segédlet 6.Játék bábokkal 7.Varázseszközök az óvodában 8.Kóstolgató 9.Játék – tánc - élet Az óvodai programcsomag 2.

17 Az óvodai programcsomag jellemzői A nevelési területek kidolgozottsága követi az óvodai nevelés hagyományait, azaz: gyermekcentrikus, játékközpontú, komplex tervezésű, felhasználóbarát jellegű, tudatos képességfejlesztést biztosító, cselekvésbe ágyazott tanulási technikákat alkalmazó.

18 Eszközigény Nem igényel kész és előrevásárolt, drága eszközöket. Szükséges: gyűjtőmunka (iskolára való felkészítés)gyűjtőmunka (iskolára való felkészítés) szülők bevonásaszülők bevonása óvodapedagógusi ötletességóvodapedagógusi ötletesség felnőtt – gyermek közös alkotásafelnőtt – gyermek közös alkotása

19 „Nagy politikusság a gyermeknevelés. Állandó egyeztetése a kívánalmaknak, a szükségleteknek és a lehetőségeknek.” ( Szabó Lőrinc)


Letölteni ppt "Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben Készítette: Nagy Ágnes Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések