Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Budapesti Műszaki Főiskola Mérnökpedagógiai Intézet 2005. november 15-16. Fővárosi Pedagógiai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Budapesti Műszaki Főiskola Mérnökpedagógiai Intézet 2005. november 15-16. Fővárosi Pedagógiai."— Előadás másolata:

1 Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Budapesti Műszaki Főiskola Mérnökpedagógiai Intézet november Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Dr. Tóth Péter

2 A tudásról alkotott paradigma megváltozása A felnőttkorban elsajátítandó tudás Az iskolában elsajátítandó tudás Generációk által átörökített tudás •az oktatás értékmegőrző és értékteremtő funkciójának egysége •személyiségformálás, nevelés •viszonylag statikus mennyiségi és minőségi általános tudás •ismeret és készség jellegű tudás •képességfejlesztés •szakmai specifikáció, szakértelem •szakmai kompetenciák •gyorsan változó mennyiségi és minőségi szaktudás TANULÁSI KÉPESSÉG •család •nevelés, személyiségformálás •spontán tudás Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok

3 Az elektronikus oktatási környezet feladata 1. Az elsajátítandó tananyag megjelenítése 2. A figyelem folyamatos fenntartása 3. A motiváció folyamatos biztosítása 4. A tananyag rögzítése érdekében gyakori önellenőrzés, visszacsatolás 5. Az elsajátított tudás felidézésének elősegítése Az aktív tanulás feltételeinek biztosítása Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok

4 Kognitív stílus - tanulási stílusok - tanulási stratégiák* Kognitív stílus a megismeréssel kapcsolatos tevékenységekkel (emlékezés, gondolkodás, problémamegoldás, tanulás) összefüggő adottságok Tanulási stílus az egyén tanulási tevékenységét meghatározó adottságok Tanulási stratégiák az információfeldolgozás megtanulható módszerei Tanítási módszerek a tanulók ismeretszerzését elősegítő tevékenységek * Reber erősség gyengeség didaktikai feladatok Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok

5 A preferált érzékelési típuson alapuló tanulási stílusok Modality Preference Inventory Vizuális típus Auditív típus Kinesztetikus típus Gondolkodási közeg: kép, ábra Gondolkodási közeg: verbális, szöveg Gondolkodási közeg: mozgásos, videó, animáció Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok

6 Az információfeldolgozás (tanulás) Kolb féle modellje Konkrét tapasztalatok szerzése A tapasztalatok visszatükröződése A fogalmak aktív alkalmazása új szituációban Elvont fogalmak alkotása (általánosítása) Alkalmazkodó tanulási stílus Asszimiláló tanulási stílus Konvergens tanulási stílus Divergens tanulási stílus Learning Style Inventory (Tanulási stílust vizsgáló önteszt) Érzékelés Megfigyelés Gondolkodás Tapasztalatgyűjtés Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok

7 Az információfeldolgozás (tanulás) Jung féle modellje Ítéletalkotás Észlelés Extrovertált attitűdIntrovertált attitűd Érzelem Gondolkodás Intuíció Érzékelés Myers Briggs Type Indicator (Myers és Briggs féle teszt) Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok

8 A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata A tananyag tartalma Preferált észlelési mód konkrét absztrakt intuíció (az érzékelt dolgok mögötti összefüggések felismerése) közvetlen érzékelés A tananyag megjelenítése Preferált érzékelési mód vizuális verbális auditívvizuális Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok

9 A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata A tananyag feldolgozás módja A gondolkodás iránya induktív deduktív induktív A tanulásban való részvétel módja A tananyag feldolgozásának jellege aktivitás passzivitás elmélkedést, figyelmet igénylőaktivitást igénylő Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok

10 A tanulási stílusok és a tanítási módszerek kapcsolata A tananyag strukturálásának módja A megértésig való eljutás módja apró tananyagegységekre bontva lényegi összefüggéseit feltárva, globálisan az összefüggések átlátásával nagy ugrásokkal haladva szekvenciális apró lépések sorozatával Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok

11 Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Budapesti Műszaki Főiskola Mérnökpedagógiai Intézet november Fővárosi Pedagógiai Intézet Fővárosi Pedagógiai Napok Dr. Tóth Péter


Letölteni ppt "Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben Budapesti Műszaki Főiskola Mérnökpedagógiai Intézet 2005. november 15-16. Fővárosi Pedagógiai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések