Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TUDÁS és TANULÁS a szervezetben Készítették: Rigó Kitti Markó Brigitta.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TUDÁS és TANULÁS a szervezetben Készítették: Rigó Kitti Markó Brigitta."— Előadás másolata:

1 TUDÁS és TANULÁS a szervezetben Készítették: Rigó Kitti Markó Brigitta

2 „ a TUDÁS képesség a cselekvésre” /Polányi-Sveby/

3 Mi a tudás? ADATOK INFORMÁCIÓK TUDÁS REJTETT TUDÁS MEGJELENITETT TUDÁS: -BEÁGYAZOTT -EGYÉTELMŰ

4 Hol a tudás manapság? MUNKAVÁLLALÓK 42% ELEKTRONIKUS DOKUMENTUMOK 20% ELEKTRONIKUS ADATÁLLOMÁNY AZ INTERNETEN 12% PAPÍR DOKUMENTUMOK 26%

5 Tudás alapú szervezet jellemzői: Vezetés  coaching A szervezeti struktúra laposabb  több csoport tudásmunkásokkal Szervezeti kultúra: bevonó,jutalmazó,innovatív Elektronikus vitafórumok, webkeresők

6 3 alap tudásfolyamat: 1) Vm hozzáadott étéket ad a meglévőhöz 2) Infót megszerez/létrehoz  rendszerezi  elosztja 3)Alkalmazza : DINAMIKA Dawson 2000 „szervezet tudásképessége”

7 TUDÁS FAJTÁI TACIT (REJTETT, HALLGATAG) Gondolati modellek, meggyőződések, ritkán kommunikáljuk EXPLICIT (KIFEJEZETT) Pl. :szabadalmak, adatbázisok

8 EXPLICIT RÖGZÍTÉS,ÉS KÖZÖSSÉ TÉTEL TANULÁS KIPRÓBÁLÁS, TAPASZTALAT TUDÁSBÁZIS HASZNÁLATA TUDÁSSPIRÁL :

9 Tudásmenedzsment „láthatóvá tenni a láthatatlant” Alapja az innovációnak ~fenntartható versenyelőny  az ÚJ tudás létrehozásának bátorítása és  a MEGLÉVŐ tudás alkalmazásának ösztönzése

10 Tanulás fogalma A tanulás egy alapvető magatartási folyamat, amely a gondolkodás és a magatartás fejlesztését és módosítását eredményezi. A tanulás tehát olyan viszonylag állandó magatartásbeli változás, amely a tapasztalás révén jön létre.

11 Tanuló szervezet - Szervezeti tanulás Tanuló szervezet: olyan közösséget jelent, ahol az egyének törekednek képességeik folyamatos kiterjesztésére, új gondolkodásmódok támogatásban részesülnek, az emberek a közös tanulás képességének elsajátításában is motiváltak. Szervezeti tanulás :úgy jön létre, hogy a szervezet tagjai elemzik megfigyeléseiket, a tapasztalataikat (a hibákból tanulnak a legtöbbet), és azt megosztják egymással  a szervezet magatartásának megváltozása, amely kollektív tanulási folyamat.

12 Tanuláselméletek E. T. Hall : informális tanulás a formális tanulás tervszerű vagy szakmai tanulás Pavlov: klasszikus kondícionálás Skinner: operáns kondícionálás

13 Tanulás elméletek Argyris : egyhurkos vagy alkalmazkodó tanulás kéthurkos vagy változtató tanulás

14 Egyhurkos, kéthurkos tanulás

15 Kolb féle tanulási stílusok Az információ felvételére vonatkozó jellemzők, észlelés: KT = konkrét tapasztalatokon alapuló tanulás AE = Absztrakt, elméletalkotó Információ feldolgozására vonatkozó jellemzők, feldolgozás RM = reflektív, megfigyelő AK = aktív kisérletező

16 Tudásjellemzők

17 Tanulási stílus és a szakmák

18 Tanulás menete Kolb alapján Miért tanuljuk az adott anyagot? Melyek a kulcspontjai a témának? Hogyan használhatjuk fel a témában megszerzett tudást? Milyen, más összefüggésben is érvényes következtetéseket vonhatunk le ezekből a tartalmakból?

19 Hivatkozások Polanyi, Michael: The tacit dimension. London, Routledge, Steve Denning: How storytelling ignites action in knowledge-era organizations. London, Butterworth, CIO Magazine, April 2000www.cio.com Barclay, R.O., Murray, P.C. Knowledge management, in: Knowledge Praxis, 1997 World Development Report: Knowledge for Development. World Bank, , Washington D.C. Wilson,T.D.: The nonsense of „knowledge management”

20 Köszönjük figyelmet! Rigó Kitti a Markó Brigi


Letölteni ppt "TUDÁS és TANULÁS a szervezetben Készítették: Rigó Kitti Markó Brigitta."

Hasonló előadás


Google Hirdetések