Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata 2010. január 20.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata 2010. január 20."— Előadás másolata:

1 A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata január 20.

2 A magyar békéltetés új kihívásai: Békéltetés vagy jogalkalmazás? Mediációs és arbitrációs elemek keveredése Jogalkalmazó és közvetítői elemek egyensúlyának eltolódása Egységes jogalkalmazás hiánya (vertikális és horizontális) Problémás és szignifikáns esetek Arbitrációs jelleg Mediációs jelleg Békéltető eljárás

3 Igazságot az égben, jogot a földön szolgáltatunk… Hol ér véget a mediációs jelleg és hol kezdődik a jogalkalmazás? Előírt és kialakított követelményei a jogbiztonság követelményének Szűkös bizonyítási lehetőségek Megegyezési, együttműködési hajlandóság

4 Egységesítésre szoruló gyakorlatok I. Nyilvánosságrahozatal Szakértői vélemények egységes értékelése, minősítése Kiss Béla cipészmester vs. „Cipőtulajdonosok” (vs Békéltető Testületek) Dokumentáció, perbeli cselekmények, döntések megalapozottsága

5 Egységesítésre szoruló gyakorlatok II. Jogalkalmazás határainak kiterjesztése Fogyasztó személye, eljárásbeli legitimációja EBH Fogyasztónak minősül az a nem természetes személy is, aki az áru végső felhasználója [1997. évi CLV. tv. 2. § e) pontja]. Hogyan minősülhet egy társasház fogyasztónak? Új Ptk. fogyasztó fogalma: nehezített jogalkalmazói pálya

6 Egységesítésre szoruló gyakorlatok III. Jogalkalmazás határainak kiterjesztése Szavatosság, jótállás… (lehet-e még újat mondani?) Tartós használati cikk-e egy szőrmebunda? Kell-e vizsgálni a hiba eredetét a három munkanapon belül érvényesített (kötelező) jótállási igény esetében? (BH ) Ki bizonyíthat és hogyan? Pfv.VII /2007/4. A bírói gyakorlat mind a kicserélés, mind az elállás iránti igényt - kijavítható hibánál - általában abban az esetben tekinti alaposnak, ha a hiba gyakran ismétlődik, a javítások ellenére hosszabb időn keresztül fennáll, vagyis a sorozatos javítás sikertelennek bizonyul, és így a jogosultnak huzamosabb időn keresztül kényelmetlenséget, időveszteséget okoz.

7 Megoldási javaslatok -Konzultatív testület felállítása a legjobb gyakorlatok kidolgozására, javaslatok tételére -Nyilvánosság kérdésének tisztázása -Egységesítés egy testületen belül

8 Egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok Elhatárolási pont: fogyasztói szerződés – biztosítási jogviszony Egészségügyi szolgáltatások hibátlan teljesítése Kötelező jótállás gyógyászati segédeszközökre Gyógyhatás állításának megítélése

9 Egészségügyi szolgáltatások hibátlan teljesítése – Hibátlan teljesítés – a szolgáltatásnak a teljesítés időpontjában  alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, amelyekre más, azonos fajtájú szolgáltatásokat rendszerint használnak;  rendelkeznie kell azzal a minőséggel, illetve nyújtania kell azt a teljesítményt, amely azonos szolgáltatásoknál szokásos, és amelyet a jogosult elvárhat, figyelembe véve a szolgáltatás természetét, valamint a kötelezettnek, a gyártónak, az importálónak vagy ezek képviselőjének a szolgáltatás konkrét tulajdonságaira vonatkozó — különösen reklámban vagy az áru címkéjén megjelenő — nyilvános kijelentését;  alkalmasnak kell lennie a jogosult által meghatározott célra, ha azt a jogosult a szerződéskötés időpontjában a kötelezett tudomására hozta, és abba a kötelezett beleegyezett, Szemüveg vásárlása - eset

10 Kötelező jótállás gyógyászati segédeszközökr A 151/2003 (IX.22.) Kormányrendelet szerint a gyógyászati segédeszközök és készülékek kötelező jótállás alá tartoznak, amennyiben érékük meghaladja a Ft-ot és kihordási idejük egy év vagy annál hosszabb. Ezek alapján a szemüveglencse, kontaktlencse, támogatott keret, akkor esik kötelező jótállás alá, ha az értékük eléri a Ft-ot és kihordási idejük eléri az egy évet. Ilyenkor a rendelet értelmében a fogyasztó jótállási jegyet kap a forgalmazótól, aki egy évig köteles helytállni a szigorúbb szabályok szerint. Minőségi kifogás esetén a vásárló kérhet kijavítást, kicserélést, esetlegesen vételár visszatérítést..

11 Gyógyhatás állításának megítélése Megtévesztés vagy fogyasztói döntés befolyásolása Gyógyhatás állításának bizonyíthatósága Releváns-e a fogyasztói szerződés létrejötte és teljesülése szempontjából?

12 KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!


Letölteni ppt "A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata 2010. január 20."

Hasonló előadás


Google Hirdetések