Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Textil Ipari Benchmarking

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Textil Ipari Benchmarking"— Előadás másolata:

1 Textil Ipari Benchmarking
Ászity Sándor okl. gépészmérnök Pannon Alapítvány Elnök, 2010. Július 1.

2 Mi a Benchmarking? A benchmarking, magyarra fordítva összemérést jelent. Egy olyan a szervezetek által folyamatosan művelt tevékenységet értünk rajta, amely célja: - a szervezet teljesítményének összemérése osztálya, kategóriája legjobb szervezeteivel, - annak felderítése, hogy a legjobbak, hogyan érték el ezt a teljesítményszintet, - a keletkezett információk és tapasztalatok felhasználása a szervezet saját céljainak és működésének kialakításánál, fejlesztésénél.

3 A benchmarking célja: a tanulás
A vállalati teljesítménycélok kitűzése A teljesítmény összemérése más vállalatokéval A benchmark szint meghatározása Fejlesztési területek kijelölése A vállalti gyakorlatok fejlesztése Fejlesztési alternatívák rangsorolása A vevői igényeket maximálisan kielégítő megoldások megtalálása A legjobb gyakorlat meghatározása Stratégiai alternatívák meghatározása Hatékony és eredményes szervezeti megoldások megtalálása Termékfejlesztés

4 A benchmarking jellemzői:
Objektivitás (tényeken alapul) Kölcsönösség (adok-kapok) Szisztematikus Akcióorientált (célja a fejlesztés) Folyamatorientált Részvételen alapul Proaktív, előretekintő, a jövőt tervezzük A folyamatos fejlesztést célozza

5 Benchmarking fejlődés
Idő Teljesítményrés Teljesítmény Saját szervezetünk Benchmark szervezet Jelen Jövő

6 Benchmark A benchmark szó összemérési alapot (szintjelet) jelent, olyan dolog amihez viszonyítunk hozzámérünk egy másik dolgot. A benchmark jelölheti magát a viszonyítási alapként szolgáló teljesítményszintet, vagy azt a szervezetet, amelyik ezt a jó teljesítményt elérte. A benchmark nem feltétlenül iparágon belül található meg, lehetséges, hogy iparágon kívül találunk olyan kiemelkedő gyakorlattal és teljesítménnyel rendelkező szervezet, akivel össze kívánjuk mérni magunkat.

7 A benchmarking kiterjedési területe és típusai
Teljesítmény benchmarking (A benchmark teljesítményértékek meghatározása, a legjobb eredményt magukénak mondható szervezetek feltérképezése) Folyamat benchmarking (A benchmark teljesítményhez vezető jó gyakorlatok, folyamatok feltérképezése és összemérése strukturált benchmarking elemzés formájában) Stratégiai benchmarking (A világszínvonalú vállalatok gyakorlatának vizsgálata, a főfolyamatokat érintő stratégiai változtatási célkitűzések kialakítása érdekében.) Funkcionális benchmarking (A szervezeti struktúra, keretrendszer kialakítására és szabályozására vonatkozó összemérés és elemzés) Szervezet Folyamatok Ered- mények Feltételrendszer, Rendszerek Vállalati kultúra

8 Benchmarking szereplői
Benchmarking legnagyobb problémája, hogy ahhoz éri meg legjobban hasonlítani magunkat aki a legjobban hasonlít ránk, vagyis a közvetlen versenytársunk. Neki titkai vannak, mint nekünk is. A jó benchmarkinghoz szükséges: - Közreműködő szervezet, akiben mindenki megbízik. - Elegendő számú partner a mintához, annak érdekében, hogy az adatok titkossága biztosítva legyen. Mindenki tudja mindenkiét, de senki sem tudja a másikét.

9 Globális Gyártói Mutatók meghatározása a textil iparban
Készítette: Dr Justin Barnes (BA Hons, MSocSci, PhD [Natal]) Benchmarking & Manufacturing Analysts SA (Pty) Ltd 10th of May 2010

10 A felmérés célja A ruhaipari gyártóknak vagy le kell csökkenteniük a költségszintjüket az ázsiai versenytársaik szintjére, vagy olyan gyártói kapacitást építenek ki, amely alkalmas a kiskereskedelmi partnerek gyors modellváltásainak kiszolgálására. A Közép-Európai gyártóknak két lehetőségük van, vagy elfogadják és elérik a globális gyártói mutatókat vagy kivonulnak a piacról. De melyek is ezek a mutatók? Milyen teljesítmény szintet kell elérni a kiváló ruhaipari gyártóknak. Mennyi veszteséget képes elviselni egy „tipikus” gyártó. A bemutatómnak az a célja, hogy válasz találjunk ezekre a kérdésekre és kedvet csináljunk a felmérésben történő bekapcsolódásra.

11 Menetrend A Globális Legjobb Gyakorlatok Benchmarking Program bemutatása A nemzetközi résztvevők jellemzői, merítési bázisa Globális Gyártói Mutatók Az átlag bemutatása a legjobbhoz képest A veszteségkülönbség meghatározása az átlag és a legjobb gyakorlat között A legfontosabb Globális Gyártói Mutatók jellemzőinek összefoglalása

12 A Globális Legjobb Gyakorlat Benchmarking Program
2005-ben Dél-Afrikában kezdték és azóta kiterjesztették Ázsiára, Észak-Amerikára és most már Közép-Európára is. A résztvevő cégek száma = 86 Mindegyik szektor képviselve van (női alkalmi, női divat, férfi alkalmi, férfi divat, alsónemű, munkaruha, stb.) Vannak bérmunkát végzők és vannak a teljes gyártási vertikumot végző cégek Az ázsiai cégek természetesen főleg exprtra termelnek, az afrikaiak vegyesen (Dél-Afrika hatalmas belső piaccal rendelkezik), az amerikai cégek elsősorban a belpiacra koncentrálnak.

13 USA, n=9 T/O: $8 Million Employees: 229 Imports: 10% Exports: 8% Asia, n=23 T/O: $24 Million Employees: 1,465 Imports: 54% Exports: 90% Africa, n=54 T/O: $10 Million Employees: 590 Imports: 41% Exports: 22%

14

15 Résztvevő cégek dolgozóinak száma:

16 Teljes költség megoszlása:

17 Üzemi nyereség:

18 Új gép beruházás az értékesítés %-ban

19 Megtérülés

20 A kiértékelési szempontok: Piac vezérelt megközelítésben
Követelmény 1 Költséghatékonyság Követelmény 2 Külső és Belső minőség Követelmény 3 Értékáram rugalmasság Követelmény 4 Értékáram megbízhatóság Követelmény 5 Emberi Erőforrás Követelmény 6 Termék innováció 20

21 Teljes készlet nagyság, munkanapokban

22 Alapanyag készlet munkanapokban

23 Gyártásközi készlet munkanapokban

24 Készáru készlet munkanapokban

25 Vevői reklamáció

26 Belső újramunka

27 Modell váltás miatti átállás

28 Gépleállás miatti kiesett idő

29 Belső anyaghiány miatti kiesés

30 Külső anyaghiány miatti kiesés

31 Hiányzás miatti kiesés

32 Oktatási költség a munkabér százalékában

33 A benchmarking során feltárt költségmutatók
33

34 Ruhaipari gyártók veszteségei az értékesítés %-ban
Költség fajta Értékesítés %-ban arány a teljes veszteségben Késztermék 1.21 6.25 Félkész termék 1.05 5.44 Nyers anyag 2.20 11.34 Vevői reklamáció 4.70 24.26 Belső újra munka 1.18 6.07 Átállás más termékre 2.98 15.39 Gépleállás 1.23 6.33 Belső anyaghiány 1.20 6.19 Külső anyaghiány 1.68 8.68 Hiányzás 1.95 10.06 Mindösszesen: 19.37 100.00 34

35 Felső negyed gyártóinak veszteségei az értékesítés %-ban
Költség fajta Értékesítés %-ban arány a teljes veszteségben Késztermék 0.18 5.33 Félkész termék 0.41 12.48 Nyers anyag 0.62 18.66 Vevői reklamáció 0.00 Belső újra munka 0.33 9.91 Átállás más termékre 0.42 12.51 Gépleállás 0.38 11.44 Belső anyaghiány Külső anyaghiány Hiányzás 0.99 29.67 Mindösszesen: 3.32 100.00 35

36 Eltérés elemzés – milyen lehetőségek vannak abban, ha elérjük a Globális Gyártói Mutatókat?
Költség fajta Átlag Felső negyed Eltérés Késztermék 1.21 0.18 1.03 Félkész termék 1.05 0.41 0.64 Nyers anyag 2.20 0.62 1.58 Vevői reklamáció 4.70 0.00 Belső újra munka 1.18 0.33 0.85 Átállás más termékre 2.98 0.42 2.57 Gépleállás 1.23 0.38 Belső anyaghiány 1.20 Külső anyaghiány 1.68 Hiányzás 1.95 0.99 0.96 Mindösszesen: 19.37 3.32 16.05 36

37 Összefoglalás A ruhaipari gyártók előtt ugyanaz a globális kihívás áll: a működés minden területén csökkenteni kell a költségeket Ez a kényszerítés teszi szükségessé a legjobb gyártók által használt technikák alkalmazását: JIT (Just-in-Time) – 7 veszteség, egy darabos áramlás, kanban, átállási idő csökkentése, cella rendszerű gyártás, stb. TQM (Total Quality Management) – Poke Yoke, Jidoka, TPM, stb. Folyamatos fejlesztés Csoport alapú gyártás, probléma megoldó gondolkodás, javaslati rendszer, stb. 37 37

38 A benchmarking kiterjedési területe és típusai
Teljesítmény benchmarking (A benchmark teljesítményértékek meghatározása, a legjobb eredményt magukénak mondható szervezetek feltérképezése) Folyamat benchmarking (A benchmark teljesítményhez vezető jó gyakorlatok, folyamatok feltérképezése és összemérése strukturált benchmarking elemzés formájában) Stratégiai benchmarking (A világszínvonalú vállalatok gyakorlatának vizsgálata, a főfolyamatokat érintő stratégiai változtatási célkitűzések kialakítása érdekében.) Funkcionális benchmarking (A szervezeti struktúra, keretrendszer kialakítására és szabályozására vonatkozó összemérés és elemzés) Szervezet Folyamatok Ered- mények Feltételrendszer, Rendszerek Vállalati kultúra

39 Csatalakozás a stratégiai benchmarkinghoz
Aki csatlakozni kíván ehhez a globális stratégia programhoz most költségmentesen megteheti, csak adatszolgáltatást kérünk. Folyamat: Jelentkezési lap kitöltése, kontakt személy címének megadása Megküldjük az adatlapot magyar nyelven A kitöltött adatlapokat továbbítjuk a közreműködő felé Kb. két hét múlva a közreműködő megkapja a saját adataival kiegészített benchmarking elemzést, amely segítségével meghatározhatja a saját fejlesztési irányait

40 Köszönöm a figyelmet asandor@kabelnet.hu


Letölteni ppt "Textil Ipari Benchmarking"

Hasonló előadás


Google Hirdetések