Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Benchmarking alkalmazásának lehetőségei és tapasztalatai klaszterek számára 2009. December 14. Dr. Németh Balázs Kvalikon - Best Practice.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Benchmarking alkalmazásának lehetőségei és tapasztalatai klaszterek számára 2009. December 14. Dr. Németh Balázs Kvalikon - Best Practice."— Előadás másolata:

1

2 Benchmarking alkalmazásának lehetőségei és tapasztalatai klaszterek számára December 14. Dr. Németh Balázs Kvalikon - Best Practice

3 BEST PRACTICE 2 Benchmarking A benchmarking, magyarra fordítva összemérést jelent, egy olyan, a szervezetek által folyamatosan művelt tevékenységet értünk alatta, amely célja a szervezet teljesítményének összemérése osztálya legjobb szervezeteivel, annak felderítése, hogy a legjobbak, hogyan érték el ezt a teljesítményszintet és a keletkezett információk és tapasztalatok felhasználása a szervezet saját céljainak és működésének kialakításánál, fejlesztésénél.

4 BEST PRACTICE 3 Idő Teljesítmény legerősebb versenytárs az ön vállalata most a jövőben teljesítményrés teljesítmény folyamat benchmarking A teljesítmény olló bezárása

5 BEST PRACTICE 4 Benchmark - Best Practice Saját vállalat Legjobb versenytárs Benchmark Teljesítménymutató Iparági Átlag Legjobb Gyakorlat Mit? Hogyan?

6 BEST PRACTICE 5 A benchmarking célja - tanulás A vállalati teljesítménycélok kitűzése  A teljesítmény összemérése más vállalatokéval  Benchmark szint meghatározása  Fejlesztési területek kijelölése A vállalati gyakorlatok fejlesztése  Fejlesztési alternatívák rangsorolása  A vevői igényeket maximálisan kielégítő megoldások megtalálása (Értékajánlat)  A legjobb gyakorlat megismerése Stratégiai alternatívák meghatározása Hatékony és eredményes szervezeti megoldások megtalálása Termékfejlesztés

7 BEST PRACTICE 6 Termék benchmarking A termékek összemérése a konkurencia termékeivel A benchmarking szintjei és típusai Feltételrendszer Vállalati kultúra Rendszerek Folyamatok Ered- mények Teljesítmény benchmarking A teljesítmény értékelése, a legjobb teljesítmény és az eredményt magukénak mondható vállalatok feltérképezése Folyamat benchmarking A folyamatok feltérképezése és összemérése strukturált benchmarking tanulmányok formájában témakörönként Funkcionális benchmarking A szervezeti struktúra, keretrendszer vizsgálata Stratégiai benchmarking A világszínvonalú vállalatok stratégiájának vizsgálata Termékek

8 BEST PRACTICE 7 Benchmarking jellemzői Objektivitás (tényeken alapul) Kölcsönösség (adok – kapok) Szisztematikus Akcióorientált (célja a fejlesztés, döntések) Folyamatorientált Részvételen alapul Proaktív, előretekintő A folyamatos fejlesztést célozza (folyamatos)

9 BEST PRACTICE 8 Működési kiválóság szintjei Best Practice Hibátlan Folyamatok Hatékony Folyamatok Kézben tartott működés A legjobb gyakorlat Mások által is követésre méltó A hibák kiküszöbölése 6 Sigma Szabályozott folyamatok Teljesítménymérés Dokumentált folyamatok Egyértelmű felelősségek Eredményes Folyamatok A folyamatcélok elérése Elégedett vevők, felhasználók Az erőforrások hatékony felhasználása A veszteségek kiküszöbölése

10 BEST PRACTICE 9 A legjobb gyakorlat jellemzői Kipróbált, bevált gyakorlat Az összemérés szempontjai szerint a legjobb eredményeket hozza Mások (vevők, szállítók, szakértők) által is elismert, és kiválónak minősített A gyakorlat outputjai felkínálhatók eladásra, értékesek mások számára

11 BEST PRACTICE 10 Benchmarking folyamat Tervezés Adatgyűjtés Elemzés Adaptálás Imple- mentáció Lezárás

12 BEST PRACTICE 11 A benchmarking folyamata Tervezés Adatgyűjtés Elemzés Adaptálás Implementáció Lezárás

13 BEST PRACTICE Tervezés Benchmarking Fókusz meghatározása  benchmarking tárgya  kiterjedési területe  a benchmarking célja  benchmarking forma (teljesítmény, funkcionális, folyamat)  a lehetséges benchmarking információforrások meghatározása ) Benchmarking partner azonosítása Benchmarking előkészítése (résztvevők bevonása, benchmarking szponzor, feladatterv, ütemezés, kapcsolat felvétel a partnerrel, benchmarking team felállítása - ha szükséges team) Adatgyűjtési terv kidolgozása Körülbelüli erőforrásigény meghatározása

14 BEST PRACTICE Adatgyűjtés Az adatgyűjtés ütemezése Belső adatgyűjtés Külső adatgyűjtés (kérdőív, interjúk, látogatás) Adatok validálása, szűrése Adatok strukturálása

15 BEST PRACTICE Elemzés Az adatok / folyamatok elemzése és strukturált formában történő bemutatása A teljesítményrés meghatározása A jövőbeli teljesítményrés előrejelzése A teljesítményrés elemzése, okainak meghatározása A legjobb gyakorlatok azonosítása Fejlesztési lehetőségek azonosítása

16 BEST PRACTICE Adaptálás A tanulságok, fejlesztési javaslatok megfogalmazása Az eredmények kommunikálása  Jelentéskészítés  A benchmarking megállapítások közzététele -prezentáció  Benchmarking partner felé visszacsatolás A benchmarking eredményeinek felhasználása  A meglévő működés értékelése  Célok kitűzése, módosítása  Fejlesztési projektek, akciók azonosítása

17 BEST PRACTICE Implementáció A benchmarking felmérés által megalapozott döntéseket és akciók megvalósítása Akciótervek kialakítása Támogatás és erőforrások biztosítása Az akciótervek megvalósítása és az eredmények nyomon követése Ha szükséges, további benchmarking információk gyűjtése A benchmarkok újra kalibrálása

18 BEST PRACTICE Implementáció A benchmarking akkor tekinthető eredményesnek, ha pozitív változtatások történnek a szervezeten belül és ennek eredményeképpen javul a szervezeti teljesítmény és az érintettek eredményessége A változtatások eredményeit nyomon kell követni, a megvalósítás során sokszor további benchmarking információkat kell gyűjteni Néha vissza kell térni a korábbi benchmarking fázisokhoz Időnként újra kell kalibrálni az összemérési alapokat, mert a benchmark szintek folyamatosan emelkednek, ahogy más vállalatok is folyamatosan fejlesztik a működésüket

19 BEST PRACTICE 18 A Benchmarking tevékenység kialakításának lépései (Autóipari Benchmarking Klub – PANAC) 1. A Benchmarking Klub előkészítése (2002)  finanszírozási források  célok meghatározása  a működtetésben résztvevő partnerek kiválasztása 2. A Benchmarking klub működési kereteinek kialakítása  előkészítő workshop  mutatószám lista és definíciók  találkozók  adatgyűjtés  szerződés  adatfeldolgozás 3. Benchmarking oktatások  közös nyelv  benchmarking ismeretek  benchmarking készségek elsajátítása 4. Benchmarking klub működtetése  Benchmarking fórum  Benchmarking Klub találkozók  Benchmarking jelentések elkészítése  Benchmarking látogatások 5. A Benchmarking Klub működésének folyamatos fejlesztése és további vállalatokra és területekre történő kiterjesztése

20 BEST PRACTICE 19 Benchmarking Klub tagvállalatok (2008) Alcoa Alcoa Európai Keréktermék Kft. ARRK Hungary Kft. Ajkai Elektronikai Kft. Benteler Autótechnika Kft. BOS Automotive Products CABTEC Szekszárd Kft. Digital Disc Drives Kft. EMIKA Rt. Euroszol Kft. FESTO AM Kft. FASTRON Hungária Kft. Hirschmann Electronics Kft. Hödlmayr Logistics Kft. Interplus Kft. GM - Opel Magyarország Kft. Ratipur Kft. Rába Futómű Kft. Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft.  Mór  Győr  Sárvár VISIOCORP Bt. Tatabányai Rugógyártó Kft. Veritas Dunakiliti Csatlakozástechnikai Kft. Videoton Holding Rt. Elektro-Plast Vállalat Visteon Magyarország Kft. W.E.T. Automotive Systems Kft.

21 BEST PRACTICE 20 Benchmarking Klub indikátorai Vevő (minőség) -A01 Külső ppm -A02 Szállítási pontosság -A03 Egy vevőre eső reklamációk száma -A04 Reklamációs költségek / árbevétel Folyamatok (fejlesztés, termelés, minőség) -B01 Belső ppm -B02 Készletforgási sebesség -B03 Belső selejt -B04 Selejtköltség / árbevétel Üzleti eredményesség -C01 Árbevétel / Fő -C02 Új termékből származó árbevétel / Árbevétel -C03 Bérköltség / Árbevétel -C 04 Anyagköltség / Árbevétel -C05 Anyagmentes árbevétel / Árbevétel -C06 Hozzáadott érték aránya -C07 Direkt bérköltség / Direkt fő Emberi erőforrás (HR) -D01 Fluktuáció -D02 Oktatásra fordított órák száma / Létszám -D03 Hiányzási ráta -D04 Direkt / Indirekt arány -D05 Oktatási költségek / Árbevétel Beszállítók (beszerzés) -E01 Beszállítói ppm -E02 Beszállítói pontosság -E03 Hazai beszállított érték aránya -E04 Legjobb minősítésű beszállítók aránya Vonatkoztatási időszak: Év Összesen 24 indikátor

22 BEST PRACTICE 21 Demo grafikon - D01 –Fluktuáció Időszak: I. félév Fluktuáció (%) Adatokat biztosító vállalatok száma: 12 0,85 1,42 8,85 9,36 10,02 10,34 11,86 15,56 17,39 19, ,9 4, ,4 0,00 5,00 10,00 15,00 20,00 25,00 30, A legjobb érték:0,85 % A legjobb értéket megadó vállalat neve:XXX Kft..

23 BEST PRACTICE 22 Benchmarking találkozók Benchmarking Fórum  Évente két alkalom, az adatgyűjtési ciklusok lezáró rendezvénye  A félév eredményeinek kiértékelése, elismerések átadása Benchmarking Klub Találkozók  Vállalat látogatásokkal egybekötött megbeszélések  Adott témára koncentrál, vállalati jó gyakorlatok bemutatása  Folyamat-benchmarkingra ad lehetőséget  Igény szerint – félévente 2-3 látogatás

24 BEST PRACTICE 23 Az általunk követett benchmarking megközelítés Az eredményes benchmarking feltétele a felek kölcsönös érdekeinek és az együttműködés megfelelő formájának megtalálása A benchmarking kitekintést biztosít, ami nélkül sokszor nehéz megítélni a saját teljesítményt és helyes irányt A benchmarking nem egy mechanikus adatcsere, vállalati tanulás és a működés fejlesztésének egy formája A benchmarking eredményes működtetéséhez hozzátartozik egy gondolkodásmód kialakítása a résztvevő vállalatokon belül A benchmarking nem öncélú tevékenység, a működés fejlesztése és a vezetés munkájának támogatása érdekében történik A benchmarking kiterjesztése során lépésről lépésre haladunk

25 BEST PRACTICE 24 Eredmények és tapasztalatok Még iparágon belül is igen eltérő megközelítéseket, működési rendszereket találunk, ezért szükséges a benchmarking során alkalmazott mérési rendszerek egységesítése és pontosítása A mutatószámok önmagukban történő vizsgálata nem elégséges mélyreható következtetések levonásához Egyszerre több mutatószám összefüggésében kell vizsgálni a teljesítményt Az elemzést segíti a vállalati minta bizonyos szempontok szerinti szegmentálása Az összemérés önmagában nem cél, a cél a működés fejlesztése és a tapasztalatok beépítése a működésbe A fejlesztési intézkedések meghatározása során meg kell vizsgálni az egyes teljesítmények mögötti legjobb gyakorlatokat Hosszú távon regionális szinten célszerű az ilyen benchmarking tevékenységet kialakítani El kell kezdeni és csinálni kell! Lépésről-lépésre kell haladni!

26 BEST PRACTICE 25 Best Practice Benchmarking A Best Practice Benchmarking területének, céljának meghatározása Felmérés, adatgyűjtés A Best Practice azonosítása és validálása A Benchmark szervezet (Best Practice forrásának) azonosítása Helyszíni látogatás Best Practice jelentés készítése Best Practice Fórum

27 BEST PRACTICE 26 Benchmarking hálózatok Legjobb gyakorlatok forrásainak felkutatása Az információ megosztása Legjobb gyakorlatok elterjesztése Benchmarking klub szervezet

28 BEST PRACTICE 27 Best Practice Benchmarking működése Benchmarking téma, célterület kijelölése Benchmarking téma, célterület kijelölése Best Practice Felmérés, kérdőív Best Practice Felmérés, kérdőív Résztvevők igényei Dokumentálás, jelentéskészítés Dokumentálás, jelentéskészítés Helyszíni látogatás Teljesítmény- mutatók Gyakorlatok Összesítés, Elemezés A Best Practice Fórum előkészítése A Best Practice Fórum előkészítése Best Practice Fórum Résztvevők kérdései A Best Practice azonosítása

29 BEST PRACTICE 28 Best Practice - témák Téma Lean TPS, JIT 5S TPM Kaizen, folyamatos fejlesztés Minőség 6 Sigma, TQM Minőségköltség Folyamat- menedzsment EFQM önértékelés, Üzleti kiválóság Irányítás Balanced Scorecard Controlling Projekt- menedzsment Ügyviteli rendszer HR Ösztönzés, bónuszrendszer Teljesítmény- értékelés Javaslati rendszer Karraiertervezés Supply Chain Outsourcing Beszerzés Beszállító értékelés, fejlesztés

30 BEST PRACTICE 29 Gyakorlatok Lean Benchmarking felmérés

31 BEST PRACTICE 30 Gyakorlatok Lean Benchmarking felmérés

32 BEST PRACTICE 31 Feltételek Lean Benchmarking felmérés

33 BEST PRACTICE 32

34 BEST PRACTICE 33 További információk Best Practice Bt. H-1125 Budapest, Tusnádi utca 47. Tel: Kvalikon Vezetési tanácsadó és Rendszerfejlesztő Kft. H-1125 Budapest, Istenhegyi út 63/B Tel: ,


Letölteni ppt "Benchmarking alkalmazásának lehetőségei és tapasztalatai klaszterek számára 2009. December 14. Dr. Németh Balázs Kvalikon - Best Practice."

Hasonló előadás


Google Hirdetések