Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Óvodapedagógus szak Geometria.
Advertisements

EURÓPA MAGYARORSZÁG.
Az olvasástanítás módszere:
Matematika tanítás az alapozó szakaszban a romániai tanterv tükrében
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
Matematika kompetencia
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Kis csoport szeptember
Széchenyi tehetségműhely
Matematika és módszertana
Matematikai nevelés az óvodában
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
Kompetencia alapú óvodai programcsomag
Comenius Logo alkalmazásai
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Készítette: Pető László
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
A mérés, mértékegységek és átváltásuk problémái
MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER
A Kovács-módszer alapismeretei
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Motiváltság elérésében
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
NAGYCSOPORT július - szeptember LEVEGŐ MODUL.
Katica csoport Október Tűz modul
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
„Az esztétikai aktivitás az, ami életben tart bennünket” Antal- Lundström Ilona Mälardalen University Sweden.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Szeretettel köszöntjük Kedves Vendégeinket!. Matematikai-logikai kompetenciaterület 1. osztály.
A DIFER használata.
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Korszerű óvodapedagógiai módszerek, eljárások alkalmazása a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP / projekt TEMATIKUS MÜHELYFOGLALKOZÁS.
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az óvodai tevékenységterv
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Halmazok Érettségi követelmények:
Út a sikeres tanuláshoz
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Szociális életviteli és környezeti kompetenciák SZKB Segítünk egymásnak - A matematika nem játék! 2. évfolyam Vargáné Csehi Gabriella Megelőző.
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Új skála – új lehetőségek
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
Óvodán kívüli tevékenységek a környezettudatos életmód elmélyítésére
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Sándor-Schmidt Barbara
Mikor játszunk újra? Hurrá iskolás lettem!
Előadás másolata:

Játsszunk matematikát! - gondolkodási készségek fejlesztése az óvodában. Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h. Hódmezővásárhelyi Egyesített Óvoda Pál utcai Tagintézmény 2015. október 07.

Az óvodás gyermekek legfőbb tevékenysége a JÁTÉK. Cselekedtetés, próbálkozás, kísérletezés Több érzékszerv bevonása az ismeretszerzésbe Problémahelyzetek biztosítása Komplex, kötetlen képességfejlesztés

Matematikai nevelés Szabad játék Irányított játék Kezdeményezés Kötött foglalkozás Egyéb tapasztalatszerzés

Elvek az óvodai matematikai nevelésben Felfedezésekhez juttatás Lehessen téveszteni, hibázni Eredményeket ki tudják fejezni Életkori, egyéni sajátosságok figyelembe vétele Motiváció, aktivitás Differenciálás SIKERÉLMÉNY

Matematikai játékok csoportosítása Számfogalom megalapozása (mechanikus számlálás, mennyiségfogalom) Halmazalkotás Relációk Geometriai tapasztalatszerzések

Számlálás Számosság Sorszámok Számképek Számjegyek Mérés Elemi műveletek

Halmazalkotás Halmazok képzése, számosság megállapítása Halmazok összehasonlítása tulajdonság szerint Halmazok elemeinek szétválogatása (szín, forma, alak, stb.), bontás részhalmazokra

Halmazalkotás Halmaz elemeinek sorba rendezése, számlépcső Halmazok összemérése (több, kevesebb, ugyanannyi) Halmazok egyesítése, tulajdonságok változtatása (hozzátétel, elvevés, ugyanannyivá tétel), ítéletek

Relációk Mérések különböző egységekkel Elemek sorba rendezése, sorozatok Kis számok összkép alapján (0,1,2,3) Tapasztalatok a darabszám változásairól

Relációk

Geometriai tapasztalatszerzések Építések, alkotások szabadon és másolással Tevékenységek tükörrel Tájékozódás a térben (testtudat, irányok, névutók) Tájékozódás a síkban (zárt és nyitott alakzatok, labirintus Geometriai alakzatok: kör, téglalap, négyzet, háromszög Testek.

Tájékozódás a síkban (zárt és nyitott alakzatok, labirintus Geometriai alakzatok: kör, téglalap, négyzet, háromszög Testek

Tapasztalatszerzés mozgás közben

Matematikai tapasztalatszerzés a természetben

Matematikai tapasztalatszerzés a természetben

Szakmai műhelymunka

Játszó-klub

Játszó-klub

IKT alkalmazási lehetőségei az óvodában Foglalkozásokon szemléltetés – képek, video-felvételek, zene Foglalkozásokon – fejlesztő feladatok Egyéni fejlesztési feladatok

Varázsdoboz, Manó sorozat, Tarkabarka informatika, logopédiai és fejlesztő programok

Felhasznált irodalom: Lukács Józsefné – Ferencz Éva: A játék nem csak játék!? Flaccus Kiadó, Budapest, 2010. Józsa Krisztián : DIFER A számolás fejlesztése 4-8 éves életkorban. Mozaik Kiadó, Szeged, 2014. Villányi Györgyné: Játék a matematika? - Matematikai játékok gyűjteménye óvodapedagógusoknak . Tárogató Kiadó, Budapest, 2010.