Tanulási eredmények a KKK-kban A 2015. szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A kulcskompetenciák.
KKK-k elemzése, különös tekintettel a műszaki területre Borsa Judit Halász Gábor Jobbágy Ákos.
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
Képességszintek.
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A munka világával kapcsolatos tudás
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Szakértők és rendszerek
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Autonómia és felelősségvállalás
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Kompetencia -eredményesség
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Általános visszajelzések Előadó: Bay Gábor Emberi Erőforrások Minisztériuma.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
PMK minőségirányítási szakmai nap
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció

A konzultáció célja Az eddig elkészült KKK tervezetekben felmerült kompetencia-leírási problémák megvitatása az anyagokban előforduló tipikus problémák és megjegyzések alapján

Előzetes megjegyzések A tanulási eredmények nem csupán mondatok. Megszövegezésükhöz az alapvető szemléletváltás elfogadása szükséges. Nem a képzés bemeneti elemeit vagy folyamatát kell leírni, hanem annak eredményét, a „termék”jellemzőit. Közös tanulási folyamatban vagyunk, a véleményezők is tanulják a témát. A véleményezés során több lépésben jöttek létre konszenzusok (itt a legfrissebbek szerepelnek). A további finomhangolás lehetőségében kellene gondolkodni. A megfogalmazott tanulási eredmények értékelhetősége fontos szempont. A hazai felsőoktatás értékelési kultúrájának fejlesztése sürgető feladat.

Segítő technikák / 1 Érdemes a már megfogalmazott tanulási eredményeket elhelyezni a 4 oszlopos táblázatban, és egy sorba rendezni a tartalmilag egymáshoz tartozó elemeket (tudás, képesség, attitűd, autonómia elem). Ez áttekinthetőbbé teszi a hiányokat, és segít az úgynevezett horizontális koherencia megteremtésében.

TudásKépességAttitűdAutonómia és felelősség 8. szint (PhD) 7. Szint (MSc) 6. Szint (BSc) 5. Szint (FoSzk)

Segítő technikák / 2 Az oszlopok (deskriptorok) megszokott sorrendje nem feltétlenül jelenti, hogy ilyen sorrendben kell megfogalmazni őket. A Támop projektben megfogalmazódott tapasztalat, hogy sok esetben érdemes először a képességet megfogalmazni, majd megnézni, hogy milyen olyan tudás-elemek szükségesek hozzá, amelyek megalapozzák.

Segítő technikák / 3 Néhány szakterületen a kollégák egy ideiglenes 5-ik „segédoszlopot” helyeztek el a táblázatos formátumban, és azzal kezdték a munkát, hogy megpróbáltak blokkokat kialakítani, azaz azonosítani a képesítés/ szakma legfontosabb elemeit (pl. a művészképzésben sorra vették a művészi alkotó folyamatot, a műszaki területen a mérnöki munka legfontosabb lépéseit). Az ezekről lefolytatott szakmai viták során sok tartalmi elem is körvonalazódott. Ezek a blokkok vezérfonalat adtak az egyes tanulási eredmények megszövegezéséhez, és sorrendjük kialakításához.

Segítő technikák / 4 A tanulási eredmény írás nem magányos tevékenység. A megíráshoz, pontosításhoz fontos elem a csoportban folytatott vita.

Segítő technikák / 5 Érdemes az MKKR és a szakterületi leírások szövegét úgy átolvasni, hogy kigyűjtik belőle az igéket, igére épülő szerkezeteket. (Az anyagok elérhetők itt: Fontos a szintek (6.,7.,8.) egymásra épülése, illetve építkezése, és annak nyelvi eszközökkel való kifejezése. Pl.: Alapszinten ismeri, tisztában van vele – alaposan ismeri, átfogóan ismeri – rutinszerűen alkalmazza, magabiztosan ismeri és alkalmazza, stb.

Besorolási megállapodások (az értékelők körében kialakult konszenzus alapján) / 1 A folyamatos tanulásra,önképzésre, egész életen át tartó tanulásra vonatkozó elemeket az Attitűdök között soroljuk fel.

Besorolás, átsorolás/ 2 Szaknyelv, szakszókincs, idegen nyelv tudás Ennél a kompetenciánál a gyakorlati alkalmazás releváns, ezért a Képességek között javasolt felsorolni.

Besorolási megállapodások (konszenzus alapján) / 3 Ha az együttműködésre vonatkozó elem leírásában szakmai munkamegosztáson alapuló együttműködésre, szakmai ismeretekre van szükség, akkor a képességek közé sorolandó. Ha arra utal a leírás, hogy a képesítés birtokosa nyitott, együttműködési szándék vezérli, a munkatársai bevonása a célja, akkor attitűdként értelmezhető.

„Aktív” igével kifejezni / 1 – „Az élelmiszeripar szókincsének magas szintű anyanyelvi ismerete és a szakmai szókincs ismerete egy idegen nyelven. ” Itt absztrakt formában jelenik meg a kompetencia Javaslat az átfogalmazásra: Magas szinten alkalmazza az élelmiszeripar szakmai szókincsét magyarul és egy idegen nyelven.

„Aktív” igével kifejezni / 2 –„Képes felismerni az IT nyújtotta lehetőségek használatának előnyeit és hátrányait, ha szükséges, képes ezek tudatos és szakszerű használatára. ” Javaslat az átfogalmazásra: Tudatosan és szakszerűen használja az IT eszközöket, ismeri alkalmazásuk előnyeit és korlátait.

A leírás több szakra is ráillik – javasolt specifikálni, kontextus elemekkel kiegészíteni / 1 - „Képes a minőségi munkavégzésre” Példa a specifikált megfogalmazásra: Képes a természettudományi mintákban lévő alkotóelemek eloszlásának és szerkezetének elemzésére a nm–km mérettartományban.

A leírás több szakra is ráillik – javasolt specifikálni, kontextus elemekkel kiegészíteni / 2 – „Hatékonyan alkalmazza az informatikai rendszereket.” Javaslat az átfogalmazásra: Rutinszerűen és hatékonyan alkalmaz korszerű adatbázis-kezelő, vállalati információs, döntéstámogató és szakértői informatikai rendszereket tervezési, fejlesztési, üzemeltetési és irányítási feladatok ellátására.