Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Méltányossági elvek a közoktatásban
Gyermekkori depresszió
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Értelmi fejlődési elmaradással küzdő óvodások gyógypedagógiai megsegítése Készítette: Ódor Henriette szakvizsgázott gyógypedagógiai tanár
Pszichikus működés zavarai
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Pedagógiai szakszolgálat
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
A DIFER használata.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Integráció és inklúzió
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A sajátos nevelési igényű tanulók
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Betöltötte a 3. évet -Óvodába járásra kötelezett legalább napi 4 órában -Abban az évben, amelynek augusztus 31. előtt betölti a 3 éves kort, a nevelési.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
JÁRÁSI SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Győri Kossuth Lajos Általános Iskola
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
Új környezet Új emberek
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Dr. Petercsák Edit Miskolc, 2013. március 6. Tanulási zavarok Dr. Petercsák Edit Miskolc, 2013. március 6.

Ügyvéd? Orvos? Közgazdász?

Tanulási problémák szintjei Tanulási nehézség Tanulási zavar Dyslexia Dysgraphia Dysortographia Dyscalculia Tanulási akadályozottság

A syndromák egymáshoz való viszonya Tanulási zavar Dyslexia Dysgraphia Dyscalculia Dysortographia Figyelemzavar, hiperaktivitászavar, magatartászavar SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNY Tanulási akadályozottság Tanulási nehézség

Tanulási nehézség Átlagos vagy kevéssel az átlag alatti IQ viselkedési zavar is társulhat Ok: - hátrányos szociális környezet - elhúzódó betegségek - gyakori iskolaváltás - családi életben bekövetkezett változások Előfordulási gyakoriság: - a tanköteles populáció 10 %-a

Tanulási akadályozottság A tanulás minden területén (szinte valamennyi tantárgyban) generalizáltan, átfogóan és tartósan jelentkeznek Ok: - kisebb kp. Idegrendszeri sérülés - tartósan hátrányos szociális környezet miatt a neurológiai érés lassulása Gyakoriság: 3 % Ide tartozik: enyhe értelmi fogyatékos és a nehezen tanuló gyerekek egy csoportja is.

Tanulási zavarok Az a jelenség, amikor egy gyerek átlagos oktatási körülmények között nem tud megtanulni írni, olvasni vagy számolni és ezeken a területeken iskolai teljesítménye jelentősen elmarad az intelligencia szintje alapján elvárható teljesítménytől. IQ átlagos vagy átlag feletti

Hírességek tanulási zavarokkal Jules Verne Einstein Napóleon Michelangelo Walt Disney Sylvester Stallone Julius Ceasar

Tanulási zavarok Kórelőzmény Örökletesség Perinatális események Mozgásfejlődés (kúszás, mászás gyakran kimarad)

Tanulási zavarok tünetei ÓVODÁSKOR 50 %-nál megkésett beszédfejlődés gyakoribb a pöszeség egyszerű mondatok,kevés szókincs gyenge a szóemlékezet (verstanulás) hasonló dolgokat összetéveszt egyensúlyzavarok finommotorika gyengesége iránytévesztő,”rossz irányba fordul” relatíve sok közöttük a balkezes

Tanulási zavarok tünetei Iskoláskor Az érintett tantárgyak terén alulteljesít Olvasás: nem szeret olvasni,lassan olvas Pontatlan az olvasott szöveg megértésében zavar Sajátos olvasási technikák kialakítása Másodlagos magatartászavarok („bohóckodás”, depressio, agresszivitás, psychosomatikus tünetek)

Mi az oka a dyslexiának? Az agy szerkezeti eltérései (Csépe Valéria) Halántéklebeny corpus callosum temporo – parieto – occipitális lebenyek találkozásánál Genetikai eltérések 6-os kromoszóma rövid karja familiáris terheltség (23-65 % esély, ha az egyik szülő dyslexiás)

Előfordulási gyakoriság 3-5 % (5-10 %) Nemek megoszlása: 3 : 1 = fiú : lány

Diagnózis Nem betegség, nem fogyatékosság! Nem lehet kinőni! Diagnózis nehéz! Magyarországon nincsenek standardizált olvasási tesztek. Dyslexia tünetei az életkorral együtt változnak, enyhülnek, kompenzációs mechanizmusok alakulnak ki, így gyakran rejtve marad a tanulási problémák valódi háttere. Nem betegség, nem fogyatékosság! Nem lehet kinőni!

Dyscalculia Előfordul önállóan vagy dyslexiával együtt Térbeli tájékozódásban gyengék IQ inkább az átlag alsó övezetében Eltérések a látásban (rejtett kancsalság)

Gyermekorvos/védőnő feladata A megkésett beszédfejlődést komolyan kell venni! Logopédushoz kell irányítani! Psychosomatikus tünetek, magatartászavar esetén gondoljunk tanulási zavar lehetőségére! Szülők tájékoztatása!

Beszédfejlődési zavarra utaló felhívó jelek Szegényes gagyogás csecsemő korban 18 hónaposan még nem jelenik meg az első szó 2 évesen a szókincs nagysága nem éri el az 50 szót 2 évesen nincsenek többszavas kombinációk Mondatalkotás hiánya 3 évesen Nehezen érthető beszéd 3 évesen

Beszédfejlődési zavarra utaló felhívó jelek Utánzás és szimbolikus játék hiánya 2 évesen Viselkedési problémák, szociális képességek elmaradása További rizikófaktorok Pozitív családi anamnézis

Szülők tájékoztatása Mindig helyes artikulációval normál beszédhangon szóljunk a gyermekhez A gyermek beszédhibáinak javítása játékos helyzetben történhet, a túlzott mértékű javítgatás visszavetheti a gyermek beszédfejlődését, csökkentheti beszédkedvét, beszédfélelmet generálhat Kerüljük a gyermek megszégyenítését, kinevetését

Legyen idő beszélgetésre, hallgassuk végig és válaszoljunk életkorának megfelelő szinten Ha beszéde közben elakadásokat észlelünk, ne reagáljunk rá, ne sürgessük és ne figyelmeztessük őt a folyamatos beszédre (a dadogás rögzülhet) Mindig próbálja megérteni gyermekét, ne tegyen úgy mintha nem értené mit szeretne közölni a gyermek

Változások Elnevezések: Tankerületi Szakértői Bizottság Nevelési tanácsadó Megyei Szakértői Bizottság Tanulási Képességet Vizsgáló Bizottság A kérelemhez csatolni kell a 4/2010.OKM rendelet 7. sz. mellékletét www.borsodped.hu - Tel.: 46/530-110 3527, Miskolc, Selyemrét utca 1.

Változások Óvoda 3 éves kortól (2014. szept. 1.) ez alól felmentés jegyző, vagy fenntartó adhat Tankötelezettség: A gyermek abban az évben,amelynek aug.31.napjáig a 6.életévét betölti,legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik. Szakértői Bizottság javaslatára + 1 évig maradhat óvodában

15/2013 EMMI rendelet korai fejlesztésről: 18 hónapnál fiatalabb gyerekek gy.neurológus szakorvos javaslatára a szakértői bizottság vizsgálata nélkül is bekapcsolódhat a korai fejlesztésbe