A közterület használatával kapcsolatos legfontosabb szabályok Dr. Bércesi Tamás Főosztályvezető-helyettes FMKH Törvényességi felügyeleti Főosztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Zaj és rezgés elleni védelem
A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Fémkereskedelem szabályozása
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Közigazgatási alapismeretek
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Közigazgatási alapismeretek
Munkavédelmi előírások rendszere
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Változások a szabálysértési jogban
Polgári biztonságvédelmi tevékenység
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Az orvos szabálysértési felelőssége
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Az adatvédelem szabályozása
BME.-KJK. MTK Második előadás Épületek, építmények munkabiztonsági- és akadálymentességi követelményei I. FÉLÉV 2015.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
A kereskedelmi jogszabályok alkalmazásával kapcsolatos kérdések, tapasztalatok.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A közterület használat Építési jog 2015.március 20. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
A vasárnapi munkavégzés új munkajogi szabályai dr. Bérdi András.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
Önkormányzat és állam.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Kompetenciák 1. Joghatóság
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közbeszerzési Döntőbizottság
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

A közterület használatával kapcsolatos legfontosabb szabályok Dr. Bércesi Tamás Főosztályvezető-helyettes FMKH Törvényességi felügyeleti Főosztály

A helyi önkormányzatok széles körben gyakorolják helyi jogalkotói hatáskörüket. A jogszabályok által kötelezően előírtakon túl a helyi rendeletalkotás talán legszélesebb területét a települési közösségi élet formálását, a közösség magatartási szabályainak az alakítását, betartatását szolgáló rendeletek képezik. A közterület használatára vonatkozó helyi rendelet megalkotása fakultatív, ugyanakkor a heterogén társadalmi viszonyok indokolttá teszik a kérdés szabályozását.

A közterület fogalma kapcsán három törvényi szintű szabályozásból kell kiindulni, amelyek a fogalmat definiálják és iránymutatással szolgálnak az önkormányzat számára a közterület használatára vonatkozó rendeletalkotás összefüggésben. Ezek az alábbiak: - „az épített környezet alakításáról és védelméről” szóló évi LXXVIII. törvény -„A közterület-felügyeletről” szóló évi LXIII. törvény, -„a szabálysértésekről, szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről” szóló évi II. törvény (Szabs. tv)

Az Étv 2. § 13. pontja értelmében a közterület : a közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy önkormányzati tulajdonban álló földterület, amelyet az ingatlan-nyilvántartás ekként tart nyilván. Az Étv. 54. § (4) bekezdése emellett a közterület rendeltetésére vonatkozó szabályokat is megállapít. Ennek értelmében közterület rendeltetése: a) a telkek térbeli kapcsolatának, megközelítésének, b) a közúti és gyalogos közlekedés (út, járda stb.), c) a kikapcsolódás, a szórakozás, a sporttevékenység, a szabadidő- eltöltés, d) a felvonulás, a gyülekezés, a közösségi megnyilvánulás, e) szobor elhelyezésének, emlékhely kialakításának, művészeti alkotások elhelyezésének, f) a közművek elhelyezésének, g) zöldfelületek kialakításának biztosítása”.

„A közterület-felügyeletről” szóló évi LXIII. törvény 27. § a) pontjában a következő meghatározást találjuk: „a) közterület: a közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy önkormányzati tulajdonban álló terület, amelyet rendeltetésének megfelelően bárki használhat, ideértve a közterületnek közútként szolgáló és a magánterületnek a közforgalom számára a tulajdonos (használó) által megnyitott és kijelölt részét, továbbá az a magánterület, amelyet azonos feltételekkel bárki használhat”. Szabs. tv. 29. § (2) bekezdésének a) pontja pedig az alábbi definíciót tartalmazza: „a) közterület a tulajdonos személyétől, illetve a tulajdonformától függetlenül minden olyan közhasználatra szolgáló terület, amely mindenki számára korlátozás nélkül vagy azonos feltételek mellett igénybe vehető, ideértve a közterületnek közútként szolgáló és a magánterületnek a közforgalom elől el nem zárt részét is”.

Az önkormányzatok részére egyrészt az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése, másrészt az Étv. 54. § (5) bekezdése ad felhatalmazást a kérdés rendeletben történő szabályozására. Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezése az alábbiakat rögzíti: „(2) Feladatkörében eljárva a helyi önkormányzat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot”. Az Étv. hivatkozott rendelkezése pedig az alábbiakat rögzíti: „(5) A közterületet rendeltetésének megfelelően bárki használhatja. A közterület rendeltetésére és használatára jogszabály további szabályokat állapíthat meg”. Következésképp: az önkormányzat (lévén, nincs differencia a fővárosi önkormányzat és egyéb települési önkormányzat között) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében hivatkozott feladatkörében eljárva, az Étv. 54. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján alkotja meg a közterület használatáról szóló rendeletét.

Szeszesital fogyasztás 2012-ben Szabs törvény módosulása okán megszűnt az önkormányzatok lehetősége, hogy korlátozzák a közterületi alkoholfogyasztást, ám 2013 szeptemberétől módosult a Szabs törvény 200. § (1) bekezdés a) pontja: 200. § a) a szeszes ital árusítására vagy a közterületen történő fogyasztására vonatkozó - törvényben, kormányrendeletben vagy önkormányzati rendeletben meghatározott - tilalmat megszegi, szabálysértést követ el. A Szabs tv. fenti szakasza alapján a települési önkormányzat rendeletében kijelölhet olyan területet, ahol a szeszesital fogyasztást megtiltja, a tiltás mértéke nem terjedhet ki az egész településre és csak a Szabs törvényben meghatározott szankció alkalmazható. A dohányzás tilalma közterületen A nemdohányzók védelméről ésa dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló XLII. törvény 2/A. § (1) bekezdés alapján helyi önkormányzat a törvényben meghatározottakon túl más közterületet is nemdohányzó közterületté nyilváníthat. „Az önkormányzat rendeletében a dohányzási korlátozás hatókörét olyan módon kell részletesen szabályozni, hogy az e törvényben foglalt, dohányzóhely-kijelölési kötelezettségüknek a kötelezettek eleget tehessenek. A nemdohányzó közterület kijelölésére a 2. § (7) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni. A közterületet érintő dohányzási korlátozások betartását a 7. §-ban foglaltakon túl - az önkormányzati rendeletben foglaltakra figyelemmel - a közterület-felügyelet is ellenőrizheti, és a dohányzási korlátozás tetten ért megszegőjét 30 ezer forint helyszíni bírsággal sújthatja. A bírság az önkormányzat bevétele.”

Közvilágítási lámpák, tartóoszlopok A villamos energiáról szóló évi LXXXVI. törvény rendelkezései alapján a közvilágítási lámpák, tartóoszlopok e törvény hatálya alá tartoznak, a telepítésük miatt igénybe vett ingatlan tulajdonosa csak az akadályoztatás (korlátozás) mértékének megfelelő egyszeri kártalanításra tarthat igényt. A kártalanítás – az általános jogi szóhasználat szerint – a jogosan okozott hátrányok és károk jóvátételét jelenti. A kártalanítás mértéke normatív módon – közterület-használati díjról szóló önkormányzati rendelettel – nem állapítható meg, mivel a kártalanítás, mint polgári jogi jogintézmény természetével a normatív formájú megállapítás összeegyeztethetetlen. A kártalanítás mértékét mindig esetenként, a konkrét ügyben kell vizsgálni és megállapítani, mivel az érintett ingatlan rendeltetésszerű használatának akadályozása (korlátozása) ingatlanonként és esetenként különböző mértékű lehet. Megállapítható, hogy e kérdésköre is olyan – magasabb szintű jogszabályban – már szabályozott terület, ahol nem érvényesül az önkormányzat közterület használattal összefüggő rendeletalkotási jogosítványa, tehát a kérdést az önkormányzat rendeletében nem szabályozhatja, nem állapíthat meg vele kapcsolatosan előírásokat.

A közterületi filmforgatás A mozgóképről szóló évi II. törvény 34. § (5) bekezdése alapján az önkormányzat tulajdonában álló közterületek filmforgatási célú igénybevételének feltételeit a képviselő testület rendeletben állapítja meg. A használat ellenértékeként a legfeljebb törvény 3. számú mellékletében meghatározott díj állapítható meg. A kormányhivatal a közterület használatról hatósági szerződésben állapodik meg a kérelmezővel. A hatósági szerződés a képviselő testület jóváhagyásával válik érvényessé. A kérelmet a területileg illetékes kormányhivatalnál kell benyújtani legfeljebb 5, sürgős esetben 2 nappal a forgatás megkezdése előtt. A közterület filmforgatási célú használata csak az elkerülhetetlenül szükséges mértékben korlátozhatja a közterülettel határos magántulajdonú ingatlanok használatát, és a korlátozás nem jelenthet aránytalan terhet a tulajdonos számára.

Védelmi tevékenység (rendőr, mentő, tűzoltó) A védelmi tevékenységgel kapcsolatos közterület használatot – ágazati jogszabályok – kimerítően szabályozzák, tehát a kérdés önkormányzati rendeleti szintű szabályozásban nem jelentkezhet Kiemelendő ugyanakkor, hogy a védelmi tevékenység által okozott kár tekintetében pedig szintén nem önkormányzati rendelet szabályai, hanem a Ptk. Szükséghelyzetre vonatkozó rendelkezései az irányadóak. (Ptk. 5:26 §) Parkolás Az Mötv. 13. § (1) bekezdés alapján helyi közügy a településüzemeltetés és ezen belül gépjárművel parkolásának a biztosítása. Az Mötv 16/A. § alapján várakozási (parkolási) közszolgáltatást a helyi önkormányzat, vagy kizárólag ezen közszolgáltatási feladat ellátására alapított költségvetési szerv, 100%-os önkormányzati tulajdonban álló, jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság, vagy e gazdasági társaság 100%-os tulajdonában álló jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság, illetve önkormányzati társulás láthatja el külön törvényben szabályozottak szerint. A Kkt. 15/A. §-a felhatalmazást ad a helyi önkormányzat részére, hogy rendeletben kijelölje a várakozási területet, ahol várakozási díjat kell fizetni. A várakozási díj mértékének megállapítása szintén önkormányzati rendeletben történik. A várakozási díj megállapításának törvényi kereteit a Kkt. 15/A. § (4) bekezdése szabályozza. A díjmegállapítás során figyelemmel kell lenni a fogyasztók érdekeire, a szolgáltatás- ellenszolgáltatás egyenértékűségére.

Mindezek alapján megállapítható, hogy a parkolás rendjéről szóló önkormányzati rendeletek külön rendeleti felhatalmazás és szabályozás alapján, a közterület-használat rendjéről szóló önkormányzati rendeletektől elkülönülten kell, hogy megalkotásra kerüljenek. Választási plakátok A Ve. alapján választási plakát a kampányidőszakban bizonyos meghatározott kivételekkel - korlátozás nélkül elhelyezhető. A Épület falára, kerítésre plakátot elhelyezni kizárólag a tulajdonos, a bérlő, illetőleg - állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén - a vagyonkezelői jog gyakorlójának hozzájárulásával lehet. Egyes középületeken vagy a közterület meghatározott részén plakát, illetve óriásplakát elhelyezését a helyi önkormányzat, a fővárosban a fővárosi önkormányzat műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból rendeletben megtilthatja. Állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül plakátot elhelyezni tilos. A plakátot úgy kell elhelyezni, hogy az ne fedje más jelölt vagy jelölő szervezet plakátját, és károkozás nélkül eltávolítható legyen. A plakátot az, aki elhelyezte vagy akinek érdekében elhelyezték, a szavazást követő 30 napon belül köteles eltávolítani, vagy ennek elmaradása esetén az eltávolítás költségét viselni.

Mozgóbolt A képviselő-testület rendeletalkotási jogosultsága nem terjed ki arra, hogy az ún. mozgóboltokat a település teljes közigazgatási területéről kitiltsa, mert ez az Alaptörvényben biztosított vállalkozási szabadság megsértését jelentené. A települési önkormányzat képviselő-testülete a közterületi értékesítési tevékenységhez nem szükségszerűen kapcsolódó hirdetést és figyelemfelhívás céljára szolgáló hangosító eszköz használatát korlátozhatja vagy megtilthatja a hétköznapok és a szombat, vasárnap egyes időszakaiban, illetve vasárnap egész nap; azonban a szabályozásnak minden közterületen értékesítést folytató vállalkozóra azonos módon kell vonatkoznia, így nem állhat fenn megkülönböztetés a szabályozással érintett jogalanyok vonatkozásában. A közterület használati engedély kiadására vonatkozó eljárás A közterület- használati engedély kiadása iránti kérelem elbírálása önkormányzati hatósági ügynek minősül. A Ket. 19. § (2) bekezdés alapján ha önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik, önkormányzati hatósági ügyben első fokon a képviselő-testület jár el. A képviselő- testület ezt a hatáskörét a polgármesterre, a bizottságára, a társulására vagy a jegyzőre ruházhatja át. A képviselőtestület hatáskörébe tartozik, hogy hatáskörét önmaga gyakorolja-e, vagy valamely szervére átruházza. Önkormányzati rendeletben kell szabályozni a kérdést

Az Mötv. 13. § (1) bekezdés alapján helyi közügynek minősül a közterület illetve az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése. A közterület, illetve közintézmény nem viselheti a) olyan személy nevét, aki a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerek megalapozásában, kiépítésében vagy fenntartásában részt vett, vagy b) olyan kifejezést vagy olyan szervezet nevét, amely a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerre közvetlenül utal. (3) Ha a helyi önkormányzat döntése során kétség merül fel a tekintetben, hogy a közterület neve megfelel-e a (2) bekezdésnek, arról beszerzi a Magyar Tudományos Akadémia állásfoglalását. Az Mötv. 51. § (4) bekezdés alapján a közterület elnevezésének rendjét a települési, a fővárosban a fővárosi önkormányzat rendeletben állapítja meg, ugyanez igaz az elnevezés megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszámozás rendjére is.

A kereskedelemről szóló évi CLXIV (4) bekezdés a) pontja alapján a települési (Budapesten a kerületi) önkormányzat képviselő-testülete - a helyi sajátosságok figyelembevételével - rendeletben szabályozhatja az üzletek éjszakai (22 és 6 óra közötti) nyitvatartási rendjét. A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet 22. § értelmében: „22. § (1) vendéglátó üzletben a vendégek szórakoztatására zeneszolgáltatás nyújtható, műsoros előadás, tánc rendezhető, továbbá a szerencsejáték szervezéséről szóló évi XXXIV. törvényben (a továbbiakban: Szt.) foglaltak alapján szerencsejátéknak nem minősülő szórakoztató játék folytatható. Az üzletben az Szt. alapján szerencsejátéknak minősülő játék csak az Szt-ben meghatározott feltételekkel működtethető, illetve folytatható. (2) Az (1) bekezdésben meghatározott tevékenység akkor folytatható, ha a vendéglátó üzlet megfelel a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló kormányrendeletben foglalt követelményeknek.”(1) bekezdésben

A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: zajrendelet) 10. §-a értelmében: „10. § (1) Környezeti zajt előidéző üzemi vagy szabadidős zajforrásra vonatkozóan a tevékenység megkezdése előtt a környezeti zaj- és rezgésforrás üzemeltetője - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - köteles a környezetvédelmi hatóságtól környezeti zajkibocsátási határérték megállapítását kérni, és a határérték betartásának feltételeit megteremteni.” (3) bekezdésben A zajrendelet fogalom-meghatározásában: „h) szabadidős zaj- vagy rezgésforrás: környezeti zajt, rezgést előidéző kulturális, szórakoztató, vendéglátó vagy sportlétesítmény, és az előbbi célú tevékenység, valamint az előbbi célra használt berendezés, gép;” „j) veszélyes mértékű környezeti zaj: jb)olyan szabadidős zajforrástól származó zaj, amelyre jellegéből adódóan határértéket megállapítani nem lehet, mert azonos körülmények között nem ismételhető és érzékszervi észleléssel megállapíthatóan a hatásterületen élő lakosság nyugalmát zavarja.