Önkormányzati polgármesterek és képviselők képzése 2014.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Önkormányzati Ifjúsági feladatok EA.:Bodor tamás
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A nemzeti vagyonról szóló évi CXCVI. törvény bemutatása
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Közigazgatási alapismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Közigazgatási alapismeretek
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A helyi önkormányzatok vagyongazdálkodásának törvényességi problémái
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Óvóhelyi védelem Jogszabályi háttér
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
Polgári jog 2. Tulajdonjog.
A múlt megismerhetősége, mint a közérdekű és személyes adatok kapcsolódási pontjai C SINK L ÓRÁNT főosztályvezető (KIM) egyetemi adjunktus (KRE)
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Az Alapító Okirat.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Hajdúnánás, december 19. A LAKOSSÁG KÖRÉBEN ÁTFOGÓ FELMÉRÉS ÉS ELEMZÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKKAL KAPCSOLATOS ELÉGEDETTSÉGRŐL ÉS FELMERÜLŐ IGÉNYEKRŐL.
Vagyon : az önkormányzat közigazgatási területen lévő ingatlanok,
Az adatvédelem szabályozása
Önkormányzati pénzügyek 2.
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Dr. Balogh Zoltánné Törvényességi Felügyeleti Főosztályvezető Önkormányzatok jövője a járások kialakítása után.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A közterület használat Építési jog 2015.március 20. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Berettyóújfalu Város Polgármesteri Hivatal Műszaki iroda bemutatása.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
J EGYZŐI ÉRTEKEZLET ÉHOT T ÖRVÉNYESSÉGI F ELÜGYELETI O SZTÁLY Pécs, február 29.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A közigazgatási eljárás II.
Közbeszerzési tudnivalók
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Nemzetközi magánjog II.
BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
A települések vagyongazdálkodása
Előadás másolata:

Önkormányzati polgármesterek és képviselők képzése 2014.

Az önkormányzati vagyon és az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás

 Magyarország Alaptörvénye [32. cikk (6); 38. cikk (1)],  [32. cikk (6) A helyi önkormányzatok tulajdona köztulajdon, amely feladataik ellátását szolgálja.  38. cikk (1) Az állam és a helyi önkormányzatok tulajdona nemzeti vagyon. A nemzeti vagyon kezelésének és védelmének célja a közérdek szolgálata, a közös szükségletek kielégítése és a természeti erőforrások megóvása, valamint a jövő nemzedékek szükségleteinek figyelembevétele. A nemzeti vagyon megőrzésének, védelmének és a nemzeti vagyonnal való felelős gazdálkodásnak a követelményeit sarkalatos törvény határozza meg.]  „Nemzeti vagyonról” szóló évi CXCVI. törvény – (továbbiakban: Nemzeti vagyonról szóló törvény) -,  „Magyarország helyi önkormányzatairól” szóló évi CLXXXIX. törvény – (továbbiakban: Mötv.) - [106. §-116. §]. Jogforrások:

A helyi önkormányzat vagyona: Mötv. 106.§ (2) bekezdés: „a helyi önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati feladatok és célok ellátását szolgálják.” Nemzeti vagyonról szóló törvény 7. § (1) bekezdés: „A nemzeti vagyon alapvető rendeltetése a közfeladat ellátásának biztosítása. A nemzeti vagyonnal felelős módon, rendeltetésszerűen kell gazdálkodni.”

Közfeladatnak minősül Nemzeti vagyonról szóló törvény 3.§ (1) bekezdés 7. pontja: „jogszabályban meghatározott állami vagy önkormányzati feladat, amit az arra kötelezett közérdekből, jogszabályban meghatározott követelményeknek és feltételeknek megfelelve végez, ideértve a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátását, továbbá az állam nemzetközi szerződésekben vállalt kötelezettségeiből adódó közérdekű feladatokat, valamint e feladatok ellátásához szükséges infrastruktúra biztosítását is”

Mötv. 13.§ (1) bekezdése alapján a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok különösen: 1.településfejlesztés, településrendezés; 2.településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása); 3.a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése; 4.egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások; 5.környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás); 6.óvodai ellátás; 7.kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása; 8.szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások; 9.lakás- és helyiséggazdálkodás; 10.a területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása;

Mötv. 13.§ (1) bekezdése alapján a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok különösen: 11.helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás; 12.honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás; 13.helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok; 14.a kistermelők, őstermelők számára - jogszabályban meghatározott termékeik - értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is; 15.sport, ifjúsági ügyek; 16.nemzetiségi ügyek; 17.közreműködés a település közbiztonságának biztosításában; 18.helyi közösségi közlekedés biztosítása; 19.hulladékgazdálkodás; 20.távhőszolgáltatás; 21.víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül.

Az önkormányzatok vagyona Törzsvagyon Forgalomképtelen Kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű Korlátozottan forgalomképes Üzleti vagyon

Önkormányzati vagyonelemeknek egyeznie kell: Képviselő-testület vagyonrendeletének az önkormányzatok tulajdonában lévő ingatlanvagyon nyilvántartási és adatszolgáltatási rendjéről szóló 147/1992. (XI. 6.) Korm. Rendelet alapján készített vagyonkataszterének Mötv § (2) bekezdése alapján készítendő éves zárszámadás rendelet mellékletét képező vagyonkimutatásának

Forgalomképtelen A Nemzeti vagyonról szóló törvény 5. § (2) bekezdésének a) pontja értelmében a forgalomképtelen, kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyonba tartoznak: a helyi közutak és műtárgyaik, a helyi önkormányzat tulajdonában álló terek és parkok, a helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzetközi kereskedelmi repülőtér a hozzá tartozó berendezésekkel, eszközökkel, létesítményekkel, valamint az önkormányzat tulajdonában álló vizek, közcélú vízi létesítmények, ide nem értve a vízi közműveket.

Kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyon és nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon esetében a terhelési tilalom alól kivételt képeznek: a vagyonkezelői jog létesítése, a jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanon közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek részére alapított használati jog létesítése, a vezetékjog, vagy ugyanezen okból alapított szolgalom, továbbá a helyi önkormányzat javára alapított vezetékjog létesítése.

Korlátozottan forgalom képes A Nemzeti vagyonról szóló törvény 5. § (5) bekezdése: a helyi önkormányzat tulajdonában álló közművek, a helyi önkormányzat tulajdonában álló, a helyi önkormányzat képviselő-testülete és szervei, továbbá a helyi önkormányzat által fenntartott, közfeladatot ellátó intézmény, költségvetési szerv elhelyezését, valamint azok feladatának ellátását szolgáló épület, épületrész, a helyi önkormányzat többségi tulajdonában álló, közszolgáltatási tevékenységet vagy parkolási szolgáltatást ellátó gazdasági társaságban fennálló, helyi önkormányzati tulajdonban lévő társasági részesedés, továbbá a Balatoni Hajózási Zrt.-ben adott esetben fennálló, a helyi önkormányzat tulajdonában álló társasági részesedés.

Üzleti vagyon A nemzeti vagyon azon része, amely nem tartozik az állami vagyon esetén a kincstári vagyonba, az önkormányzati vagyon esetén a törzsvagyonba.

Átlátható szervezet az állam, a költségvetési szerv, a köztestület, a helyi önkormányzat, a nemzetiségi önkormányzat, a társulás, az egyházi jogi személy, az olyan gazdálkodó szervezet, amelyben az állam vagy a helyi önkormányzat külön-külön vagy együtt 100%-os részesedéssel rendelkezik, a nemzetközi szervezet, a külföldi állam, a külföldi helyhatóság, a külföldi állami vagy helyhatósági szerv és az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes állam szabályozott piacára bevezetett nyilvánosan működő részvénytársaság; az olyan belföldi vagy külföldi jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezet, amely megfelel a Nemzeti vagyonról szóló törvény 13. § (2) bekezdése b) pontban foglalt feltételeknek; az a civil szervezet és a vízitársulat, amely megfelel a Nemzeti vagyonról szóló törvény 13. § (2) bekezdése c) pontban foglalt feltételeknek;

Önkormányzati tulajdon ingyenes átruházása Nemzeti vagyonról szóló törvény 13. (3) bekezdése: A nemzeti vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni csak törvényben meghatározott esetekben és feltételekkel lehet. A nemzeti vagyonba tartozó leselejtezett tárgyi eszközt - amennyiben az a közfeladat ellátásához nem szükséges - a tulajdonosi joggyakorló ingyenesen átruházhatja.

Önkormányzati tulajdon ingyenes átruházása Nemzeti vagyonról szóló törvény 13. (4) bekezdése: Nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházása esetén a tulajdonjogot megszerző félnek - az állam kivételével - eleget kell tennie a következő feltételeknek: 1.a nemzeti vagyoni körből ingyenesen tulajdonba adott ingatlant a tulajdonjog megszerzésétől számított 15 évig nem idegenítheti el, és a juttatás céljának megfelelően köteles hasznosítani, valamint állagát megóvni; 2.az átruházott vagyon hasznosításáról évente beszámol a vagyont átadó szervezet felé.

A nemzeti vagyongazdálkodás feladata a rendeltetésének megfelelő, az önkormányzat mindenkori teherbíró képességéhez igazodó, elsődlegesen a közfeladatok ellátásához és a mindenkori társadalmi szükségletek kielégítéséhez szükséges, egységes elveken alapuló, átlátható, hatékony és költségtakarékos működtetés, értékének megőrzése, álalgának védelme, értéknövelő használata, hasznosítása, a feladatellátás szempontjából feleslegessé váló vagyontárgyak elidegenítése.

Helyi önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyon esetében vagyonkezelő lehet önkormányzati társulás, költségvetési szerv vagy önkormányzati intézmény, köztestület, az állam, a helyi önkormányzat, önkormányzati társulás, költségvetési szerv vagy önkormányzati intézmény együtt vagy külön-külön 100 %-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet, vagy az ilyen gazdálkodó szervezet 100 %-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet.

Nemzeti vagyon hasznosítása Nemzeti vagyonról szóló törvény 3. § 4. pontja: hasznosítás: a tulajdonosi joggyakorló vagy a nemzeti vagyon használója által a nemzeti vagyon birtoklásának, használatának, hasznok szedése jogának bármely - a tulajdonjog átruházását nem eredményező - jogcímen történő átengedése, ide nem értve a vagyonkezelésbe adást, valamint a haszonélvezeti jog alapítását

Versenyeztetés mellőzhető Nemzeti vagyonról szóló törvény 17. §-a: Mellőzhető a versenyeztetés abban az esetben, ha a hasznosítás a)államháztartási körbe tartozó szervezet, b)jogszabályban előírt állami vagy önkormányzati feladatot ellátó gazdálkodó szervezet, vagy c)államháztartási körbe tartozó szervezet vagyonkezelésében lévő, az állam vagy a helyi önkormányzat tulajdonában álló lakások tekintetében a vagyonkezelő szervezettel foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban álló személyek javára történik.

Helyi önkormányzatok kizárólagos gazdasági tevékenysége Nemzeti vagyonról szóló törvény 12. § (2) bekezdése: (2) A helyi önkormányzat kizárólagos gazdasági tevékenységei a következők: 1.a helyi közutak és műtárgyaik létrehozása és működtetése, 2.a helyi önkormányzat tulajdonába tartozó nemzetközi kereskedelmi repülőtér létrehozása és működtetése - a földi kiszolgálási tevékenység kivételével - a hozzá tartozó légiforgalmi távközlő, rádiónavigációs és fénytechnikai berendezésekkel és eszközökkel, továbbá a légiforgalmi irányító szolgálat elhelyezését szolgáló létesítményekkel együtt, 3.a menetrend szerinti helyi személyszállítási szolgáltatás és a menetrend szerinti helyi különcélú személyszállítási szolgáltatás, 4. a törzsvagyon részét képező helyi közművek létrehozása és működtetése, 5.a törzsvagyon részét képező terek, parkok felszíne alatt építmény létrehozása és működtetése, 6.a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló - külön törvény rendelkezése alapján részére átadott - vizek, közcélú vízi létesítmények működtetése.