A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben Együtt egymásért A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben Dr. Hermann Istvánné
„Elég jól tudok gondolkodni. Csak mindig kell valaki, aki segít elkezdeni.” (8 éves kisfiú)
Iskolaérettség és az iskolai tanulás összefüggései
Iskolaérettség szocializációs hatások Legfontosabb az iskolába lépő gyermek indulási helyzetének megismerése A korosztályra jellemző: Gyors illetve lassú ütemű fejlődési szakaszok váltakozása rövid idő alatt Nagy eltérések lehetnek (hatéves korban ötévnyi eltérés is lehet: 3,5 éves szinttől 8,5 éves szintig)
Ennek okai: a tanulás teljesen egyéni, az adott személyre jellemző folyamat; a személyiség és azon belül a különféle képességek fejlődése jelentős egyéni eltéréseket mutathat; a tanulási eredményességért igen összetett képességek, az úgynevezett kritikus kognitív képességek fejlettsége a felelős; a kritikus kognitív képességek optimális szintű kifejlettsége nem egyszerre, csak közel ugyanabban az életkorban következik be az egyes gyerekek esetében.
Alapkészségek, alapképességek fejlődésének jellemzői (Forrás: Nagy, 2000)
A szülők, a gyermek szerepe a felkészülésben A gyermek feladata: Elválás szeretteitől Idegenek elviselése Tömeg elviselése Kritikák elviselése Nem mindig dicsérik Önálló munkavégzés Csendben figyelni Szóbeli kifejezőkészség Szükséges készségek birtoklása Hogyan segíthet a szülő: Leválasztás Kortársakkal programok Tapasztalatszerzés Önbizalom, önuralom erősítése Túldicsérés mellőzése Feladatok adása, elvégzése Összpontosítás (játék) Beszélgetés, szóbeliség Segítés, fejlesztő tevékenykedtetés