KÁÁI Szabó Lőrinc Tagiskola Referencia intézmény bemutató
Kiss Árpád Általános Iskola Szabó Lőrinc Tagiskola Az intézmény elérhetőségei: Kiss Árpád Általános Iskola Szabó Lőrinc Tagiskola Tagiskola vezető: Dr. Oravecz Lajosné Cím: 2660 Balassagyarmat, Május 1. út 2. Telefon: 35/300-234, Fax: 35/500-139 E-Mail: admin@szabol-bgyarmat.sulinet.hu WEB: http://www.szabol-bgyarmat.sulinet.hu
Bemutatkozás Iskolánkat 1996. január 30-án alapította Balassagyarmat Város Önkormányzata. Három, profiljában eltérő intézményt vontak össze egy igazgatás alá két telephelyen működve. A város déli részén, kertvárosi környezetben felépült korszerű épületben a volt Petőfi és II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola kapott helyet, míg a hatvanas években épült Ifjúság úti épültben a Szabó Lőrinc Iskola diákjai megszokott környezetükben folytathatták tanulmányaikat. Az „új” iskola névadására 1998-ban, az új tornaterem átadásakor került sor. Az egyesítés után az eggyé vált közösségben megőriztük a jogelőd iskolák profilját: emelt szintű matematika – informatika, „élő” német nyelvoktatás, környezeti nevelés. Az összevonás után ezek kiszélesítésére volt lehetőség, a hagyományok megtartásával, új célok is megjelenhettek. Hatékonyabbá tehettük a nyelvoktatást, informatikai képzésünk erősödött, a testnevelés területén a két tornaterem és a sportpályák nagyabb lehetőségeket nyújtottak a tanulók testi nevelésére.
Bemutatkozás Az eltelt tizenkét év alatt a lelkiismeretes szakmai munka eredményeként számtalan sikert értünk el a tanulmányi, kulturális és sport versenyeken. Ennek ellenére az iskolás korú gyermekek létszámának csökkenése az Ifjúság úti épület bezárását eredményezte, és 2007. szeptemberétől a Kiss Árpád Általános Iskola tagintézményeként két párhuzamos osztállyal működünk. Továbbra is megtart a hagyományosan kialakított profilokat: Matematika - informatika képzésünk megalapozása alsó tagozaton megkezdődik, de emelt óraszámot ötödik évfolyamtól biztosítunk tanulóinknak. A heti hét órás képzésben olyan tudásra tehetnek szert a gyermekek, amellyel középfokú tanulmányaik során a más iskolákból érkezők ismereteit magasan túlszárnyalják. A tanulmányi versenyeken, középiskolai felvételiken, és a kompetencia-mérésben bizonyítás nyer többlet ismeretük.
Bemutatkozás Az „élő” német nyelv oktatását a jogelőd iskolában kialakított nevelési program szerint végezzük. Saját összeállítású, a bevezető és kezdő szakaszok életkori sajátosságainak megfelelő oktató füzetekkel, mindennapos gyakorlással folyik a képzés. Az alapfokú nyelvvizsga megszerzését az alapozó szakasztól bevezetett többlet nyelvóra biztosításán túl a nyelvvizsga felkészítővel segíti az iskola. Ennek a módszernek angol nyelvre történő adaptálását iskolánk nevelői megkezdték. A természettudományos felfedezések, ismeretek bővülése, a környezeti kultúra fejlesztése érdekében sokrétű ismereteket nyújtunk ezen tudományok alapjaiból. Az elért megyei és országos tanulmányi verseny eredmények, a továbbtanulási irányok igazolják a képzés sikerességét. A tehetséges tanulók fejlesztése mellett a felzárkóztatásra szorulók képesség-kibontakoztatását, integrációs nevelését, sikerélményekhez juttatását is fontosnak tartjuk. Ezért arra törekszünk, hogy iskolánk a lehetőségek tárháza legyen: ahol minden gyermek a mindennapi életben felhasználható korszerű ismereteket elsajátíthatja, képességeinek megfelelően fejlődhet, és megtanulja az önmegvalósításhoz szükséges technikákat, ezáltal kezdeményező, alkotó emberré válik.
Pályázatok HEFOP/2006/2.1.5B „Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése” Cél: - az integrált oktatás bevezetéséhez szükséges szakmai felkészülés - az IPR keretfeltételeinek megteremtése, egyenlő hozzáférés - társadalmi kapcsolatok intézményesítése - település szintű oktatási esélyegyenlőségi program kidolgozása Partnerek: - Balassagyarmat Város Önkormányzata - Központi Óvoda - Dózsa György Általános Iskola - Kiss Árpád Általános Iskola - Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat - Cigány Kisebbségi Önkormányzat
Pályázatok HEFOP/2006/2.1.5B „Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése” Megvalósulás: - IPR bevezetésére irányuló tantestületi képzés - Az óvoda iskola átmenet megkönnyítése, együttműködés a Központi Óvodával - Tevékenységközpontú pedagógiák alkalmazására való felkészülés tantestületi képzés - Esélyegyenlőségi terv megalkotása
Pályázatok Integrációs pedagógiai program Cél: - Társadalmi beilleszkedés segítése, felelősségérzet növelése, iskolai sikeresség növelése. - Szociális, kulturális hátrány csökkentése. - Kevesebb gyermek kényszerüljön további óvodai fejlesztésre a 6. életév betöltése után. - Az IPR-ben megjelenő módszerek minél jobban beépüljenek az iskola pedagógiai kultúrájába. Megvalósulás: - Szülőkkel való kapcsolattartás rendszerének és szabályzatának kidolgozása - Közösségépítő (kulturális) programok éves rendszerének kidolgozása. - Az óvoda iskola átmenet megkönnyítése, együttműködés a Központi Óvodával - PP és Helyi tanterv kiegészítése, átdolgozása
Pályázatok TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-0109 Projekt tartalma: ► Kompetencia alapú programcsomagok: Szövegértés – szövegalkotás „A” 1. b osztály Szövegértés – szövegalkotás „B” 3. b osztály Szövegértés – kalandozás a világűrben „C” 6. osztály napközi Matematika „A” 1. a osztály Matematika „B” 8. b osztály Szociális, életvitel, környezeti „B” 6. b osztály Szociális, életvitel, környezeti „B” 4. a osztály Szociális, életpálya építés „B” 7. a osztály
Pályázatok TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-0109 Projekt tartalma: ► Tantárgy - tömbösítés: 7. a és 7. b osztály; magyar, fizika, földrajz ► Műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása - Ember és társadalom ► Moduláris oktatás - környezetvédelem ► Háromhetet meghaladó karácsonyi projekt ► Elődeink témahét ► Infó - kommunikációs technikák (IKT) alkalmazása ► Tanulói laptop program ► Tantestületi képzések
Felajánlások a 3.1.4. pályázóinak Dokumentációk: ► Emelt szintű matematika – informatika helyi tanterv és tanmenetek, melyek tartalma: 5-8. osztályok tananyaga, követelménye, óraszáma (5 óra matematika + 1 óra versenyfelkészítő + 1 óra algoritmizálás- programozási ismeretek), tanulói, tanári eszköz szükséglet ► „Élő” német nyelvi oktatás helyi tanterve, tanmenete 1-3. osztályban, tanóra nélküli oktatási formára lebontva. A módszer alapja, hogy a tanulók mindennapos foglalkozások alkalmával hallva – hangoztatva – látva fejleszthetik beszédkészségüket képek nyújtotta szituációk alapján. A programhoz saját kidolgozású, kooperatív oktatásra is alkalmas tanulói munkafüzetek készültek. ► IPR programhoz: feladat és célrendszer, éves feladatterv elkészítéséhez. Szülőkkel való kapcsolattartás rendszerének szabályzata. Közösségépítő kulturális programok éves rendszerének kidolgozása. ► Óvoda – iskola átmenet, kapcsolattartási rendszer az óvodával. Tartalmazza a „Sulivarázs” óvodásoknak szervezett foglalkozások módszertani leírását. Nyílt napok, játékos hétvégi foglakozások, szülői tájékoztatók, óvodákkal közösen szervezett programok rendszerét.
Felajánlások a 3.1.4. pályázóinak Kidolgozott projektek: ► „Állatok Világnapja” iskolai szintű program tartalma: állatkiállítás, vásár, állatorvosi tanácsadás, kulturális programok, vetélkedők szervezésének leírását, módszertanát.
Felajánlások a 3.1.4. pályázóinak Kidolgozott projektek: ► Három hetet meghaladó karácsonyi projekt témái, programjai, külső kapcsolatok (szülők, Múzeum, Művelődési Ház, Erdőgazdaság, Könyvtár), bevont csoportok, karácsonyi vásár és ünnepség leírása. ► „Ne zavard köreimet!” matematikusok, fizikusok élete tablókon projekt leírása: internetes és könyvtári gyűjtőmunka, kiselőadások tartása, különleges kísérletek bemutatása, a produktumok, tablók készítésének módszertana.
Felajánlások a 3.1.4. pályázóinak Bemutató órák: ► Kompetencia alapú programcsomagok bevezetése: szövegértés-szövegalkotás „A” 1. b osztály szövegértés-szövegalkotás „B” 3. b osztály szövegértés - Kalandozás a Világűrben „C” 6. osztály napközi ► Kooperatív tanítási órák: földrajz 7- 8. osztály természetismeret 5-6. osztály magyar irodalom 5-7. osztály matematika 1-2. osztály környezetismeret 3-4. osztály ► A bemutató órák óraterveit és vázlatait az érdeklődő kollégáknak átadjuk.
Tisztelettel felajánljuk az érdeklődő kollégáknak iskolánk tapasztalatait! Várjuk megkeresésüket, hogy együttműködve, közösen többet tehessünk gyermekeinkért!