Az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Az agrártámogatások változó intézményrendszere
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Változások a szabálysértési jogban
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A munkavállalói FB tagság
Az orvos szabálysértési felelőssége
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Adatvédelmi alapelvek
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A kémiai biztonságról közérthetően
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Agrárpiaci rendtartás
Az adatvédelem szabályozása
Aktualitások: Konszolidáció és Gazdasági Bizottságok
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
A KÖZJOGI SZERZŐDÉSEK.
Minisztériumok, központi közigazgatás
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Előzetes piaci konzultáció
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Az agrárpiaci rendtartásról szóló évi VI. törvény

Kire vonatkozik? a) a mezőgazdasági, a halászati, az élelmiszer- ipari, valamint az erdészeti termékekre; b) ezen termékeket termelő, előállító, feldolgozó, kül- és belkereskedelmi tevékenységet folytató jogi személyre, jogi személyiség nélküli gazdasági és egyéb társaságra, természetes személyre (a továbbiakban együtt: gazdálkodó), továbbá c) az e törvény alapján terméktanácsként elismert szervezetre (a továbbiakban: Terméktanács).

Az évi VI. törvény fontosabb definíciói agrárpiaci rendtartás: az 1. § szerinti termékek sajátos termelés és piaci viszonyaiból adódó szabályozási rendszer

közvetlenül szabályozott agrárpiac: az a szabályozási rendszer, amely egyes termékekre a külön jogszabályban meghatározott feltételek mellett az agrár- piaci rendtartás eszközeinek e törvényben meghatározott elemeit működteti

közvetlenül szabályozott agrárpiac: –é–élelmezési célú búza –t–takarmánykukorica –t–tehéntej –v–vágómarha –v–vágósertés

közvetett módon szabályozott agrárpiac: az a szabályozási rendszer, amely csak azon termékekre terjed ki, amelyeknél a piaci egyensúly érdekében a garantált ár kivételével az agrárpiaci rendtartás eszközeinek e törvényben meghatározott elemeit működtetik

közvetett módon szabályozott agrárpiac: –v–vágócsirke –c–cukorrépa –c–cukor –i–izoszörp –i–ipari célú napraforgómag

befolyásolt agrárpiac: az a szabályozási rendszer, amely az előző két pont hatálya alá nem tartozó termékekre terjed ki

termékpálya: a piaci szereplők meghatározott termék alapanyag- előállításától a végtermék előállításáig terjedő kapcsolatrendszere

képviseleti jogosítvány: a Terméktanács tagjai számára adott szavazati jog átruházása

kvóta: az a szabályozási rendszerbe vont termék- vagy árumennyiség, illetőleg termőterület, amelyet a földművelésügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) a piaci zavar megelőzése érdekében jogszabályban határoz meg, és amelyhez minőségi kikötés is elrendelhető

garantált ár: a piaci viszonyok figyelembevételével jogszabályban megállapított olyan minimum ár, amelyhez a miniszter kvótát rendel, valamint az így meghatározott mennyiségű és minőségű termék állami felvásárlására kötelezettséget vállal; garantált áras felvásárlásnak tekintendő az is, amikor a felvásárló szervezettel, szervezetekkel kötött külön megállapodás alapján – az állam áru feletti rendelkezési jogának egyidejű fenntartatásával – a miniszter gondoskodik a garantált áron történő felvásárlásról

az irányár: az az ár, amely a várható piaci viszonyok függvényében azt a centrumot jelöli meg, amely az áringadozások központját képezi

piaci zavar: a piaci áraknak az irányártól, ennek hiányában az áringadozás középpontjától való olyan mértékű eltérése, amely veszélyezteti a termékek keresleti- kínálati egyensúlyát, és amelynek megelőzése vagy elhárítása érdekében piaci beavatkozás (intervenció) keretében e törvény hatálya alá tartozó termékek mennyiségi szabályozására, továbbá állami intézkedés alapján történő felvásárlására, feldolgozására, bértároltatására, illetve értékesítésére kerülhet sor

normatív exporttámogatás: az éves költségvetési törvényben meghatározott forrás függvényében egyes termékek külpiacra jutásának elősegítése érdekében megállapított mértékű támogatás

kiegyenlítő befizetés: az irányárat jelentősen meghaladó exportár esetén átmeneti időre elrendelt, a folyamatos belföldi termékellátást szolgáló befizetési kötelezettség

szezonév: a termékek biológiai sajátosságaihoz igazodó időtartam

Az agrárpiaci rendtartás intézményrendszere Az agrárpiaci rendtartás irányításával, működésével kapcsolatos egyes hatásköröket a) a miniszter; b) a tárcaközi bizottság (a továbbiakban: Bizottság) c) a Terméktanácsok látják el.

A miniszter feladatai az agrárpiaci rendtartás irányítása, szervezése és szabályozása a törvény szerinti információs rendszer kialakítása, működtetése Feladat ellátása: Agrárrendtartási Hivatal

A Bizottság feladata agrárpiaci rendtartási döntéseket előkészítő, egyeztető fórum véleményt nyilvánít az 1. § a) pontja szerinti termékek külkereskedelmi forgalmát érintő szabályozási kérdésekben javaslatot tesz agrárpiaci, valamint egyes termékek kereskedelmi forgalmát és piacvédelmét szolgáló intézkedés meghozatalára

A Bizottság tagjai a földművelésügyi miniszter, az ipari és kereskedelmi miniszter és a pénzügyminiszter által kijelölt egy-egy személy. A Bizottság elnöke a miniszter által kijelölt bizottsági tag. A Bizottság munkájában állandó meghívottként tanácskozási joggal részt vesz: a) a napirend szerint illetékes Terméktanács egy, b) a gazdasági kamarák egy-egy, c) az érintett termelők, feldolgozók, továbbá a forgalmazók érdekeit képviselő társadalmi szervezetek összesen kettő, valamint d) a fogyasztóvédelmi feladatokat ellátó szervezet egy képviselője." A Bizottság elnökének meghívására, annak ülésein más érdekelt is részt vehet

Mi a Terméktanács? A törvény hatálya alá tartozó, azonos vagy hasonló terméket termelő, feldolgozó és forgalmazó szervezetek és személyek (a továbbiakban együtt: gazdálkodók) az egyesülési jogról szóló évi II. törvény alapján létrehozott közfeladatokat is ellátó nem nyereségérdekelt szerveit a miniszter Terméktanácsként ismerheti el.

Terméktanácsként csak az a szerv ismerhető el, amely: a) biztosítja azt, hogy ha az (1) bekezdésben említett gazdálkodók a Terméktanács alapszabályát magukra nézve kötelezőnek fogadják el, azokat a Terméktanács tagjai sorába felveszi; b) az alapszabályban meghatározott módon biztosítja, hogy a fogyasztók érdekképviseleti szervei a Terméktanács munkájában részt vegyenek; c) az alapszabályban meghatározott, vagy más módon felelősséget vállal azért, hogy a Terméktanács tagjai a miniszter és a Terméktanács közötti szerződésben foglaltakat végrehajtják; d) döntéseinél a termékpálya résztvevőinek arányos szavazati jogot biztosít; e) biztosítja a tagsági jogok képviseleti jogosítvány alapján történő gyakorlását azzal, hogy egy képviselő csak egy jogosítvány alapján járhat el.