Pedagógus értékelési rendszer Szivák Juidt ELTE PPK
Miért fontos? Miért jó? Mert az oktatás közszolgálat! Mert kötelező! Mert visszacsatol! Mert tájékoztat! Mert minősít??? Mert fejleszt! Mert olyan kultúrát közvetít, amelyben van értéke a jó munkának (és fordítva!)!
Egy ellenőrzési, értékelési rendszer CSAK akkor jó, ha ezt minden résztvevő így érzi!
Vak tyúk is talál szemet… Koncepció Miért? Célok - Elvek Mit akarunk tudni? ( oktatás, nevelés, hozzáadott érték ) Kik? Hogyan? Mikor? Mit kezdünk vele? Rendszer
Az értékelés célja - önértékelés (kényszere-igénye) javul - méltányolni a teljesítményt és a fejlődést - segít a feltárásban, fejleszt!!!!!!!!!!!!! - iskolai feladatok jobb elosztása - problémák azonosítása a szervezetben - egyéni igények feltárása - kommunikáció javulása - döntéselőkészítés
Az értékelés alapelvei Fejlesztő szándék elve Sokoldalúság elve Méltányosság elve Elméleti megalapozottság elve Konszenzus elve Kivitelezhetőség elve Mérhetőség elve Értéktisztázás elve
Ar értékelési rendszer területei I. Tanórai oktató – nevelő munka Tanórán kívüli iskolai tevékenység Tanulók tanulási eredményessége Hozzáállás, munkafegyelem Egyén szakmai tevékenység Fejlődés
Értékelési rendszer területei II. Tanórai munka Személyes tulajdonságok Óratervezés Tanítás minősége Bemutató óra Tanórán kívüli tevékenység Osztályfőnöki munka Napközis munka Szabadidős tevékenység Az iskola működését segítő tevékenységek
Munkafegyelem Egyéb szempontok Etikai kódex Hiányzás Közösségi magatartás
Értékelési rendszer területei III. Szakmai tudás alkalmazása Kommunikáció, kapcsolatok kezelése Megbízhatóság, felelősségvállalás Együttműködés
Értékelési rendszer IV. Oktatói munka ( tervezés, tanóra, értékelés, szakkör, verseny…) Nevelői munka ( programok, DÖK, ünnepek, rendezvények, ofő…) Dokumentáció Munkafegyelem Képzés Pályázat Minőségfejlesztés ( as iskola hírneve)
Hogyan? - Eszközök Óralátogatási lap Önértékelő lap Véleménykérő lap (megfigyelések, dokumentumok, interjúk ) Tanulói kérdőív Tantárgyi attitűd vizsgáló kérdőív Értékelési Összesítő lap
Hogyan? - Arányok Nincsenek preferenciák ( veszélyei!) A fő területek arányai Minden egyes szempont aránya
Arányok
Hogyan? – Véleményalkotás módja Pontozás (tól- ig ) Becslési skála Erősség – megfelelő – fejlesztendő Szabad szöveges értékelés ( veszélyek!!)
Kik? Értékelők: Vezetés Mk. Vezetés Mk. Tagok Ofőnök Résztvevők: Egyéb kollégák (meghívott ) Tanulók
Mikor? 2-3 évente ? Egy vezetői ciklus alatt mindenkire kerüljön sor!!!
Mit kezdünk vele? Tanár Vezetés Fejlesztési vállalások ( értékelési összesítő) Vezetés Minősítés, jutalmazás Szervezeti és egyéni fejlesztési célok segítése Döntések
Dokumentáció Mindkét felet megilleti Minden írásos dokumentum gyűjtése és adatvédelme!!
Eljárásrend P D C A Ki? Mit? Mikor? Hogyan? Mivel? Eredmény? (dokumentáció )
Kompetenciák 1. A tanuló személyiségfejlesztése 2. Tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése 2.1. Csoportfejlesztés és közösségi értékek 2.2. Esélyteremtés az iskolai és pedagógiai gyakorlatban 2.3. Inter- és multikulturalizmus
3. Szaktudományi, szaktárgyi és tantervi tudás integrálása 4. A pedagógiai folyamat tervezése 5. A tanulási folyamat szervezése és irányítása 5.1. Nevelési stratégia kiválasztása 5.2. Tanulási környezet biztosítása 5.3. Önszabályozó tanulásra való felkészítés
6. A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése 7. Szakmai együttműködés és kommunikáció 8. Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért 8.1. Szakmai szerepek elfogadása és gyakorlása 8.2. Önismeret, önreflexió, lelki egészség 8.3. Információs műveltség 8.4. Kutatás, fejlesztés
A rendszer szabotálása Kiszámíthatatlan, kapkodó Túlterheli az intézményeket Nincs konszenzus az indikátorokban Rangsorokat képez Csak az „eredményes” pedagógusnak jó Íróasztal fiókban tároljuk
Radar diagramm