A felnőttnevelés – felnőttoktatás – felnőttképzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A magyar felsőoktatás.
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
Köszöntjük Szakmai gyakorlati foglalkoztatói Workshop résztvevőit Köszöntjük a TÁMOP támogatásával megvalósításra kerülő „ESÉLYTEREMTÉS NÓGRÁDBAN”
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.
A gyakorlatvezető mentor
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Egész életen át tartó tanulás
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Az LLL és a LWL rendszere és gyakorlata
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
TÁMOP / A Megyei Művelődési és ifjúsági Központ szerepe a felnőttképzésben előadás.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Népfőiskolák Magyarországon
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Lorem ipsum.
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
5. Tétel – A Life Long Learning
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A felnőttnevelés – felnőttoktatás – felnőttképzés

felnőttnevelés (Durkó Mátyás) „A nagykorú és felnőtt ember személyiségének meghatározott célok érdekében folyó, céltudatosan szervezett fejlesztése.” – céltudatosan szervezett hatásrendszer Szervezett formális és non-formális folyamatok összességeként is felfogható.

felnőttoktatás (Csoma Gyula) „A felnőttnevelés azon területe, amely döntően ismeretnyújtáson és elsajátításon keresztül valósul meg” Elsősorban elméleti ismeretátadás Iskolarendszerű (formális) felnőttoktatásra érvényesíthető, de iskolán kívüli és tanfolyami formákban (nonformális felnőttoktatás), sőt kötetlen, szabad ismeretterjesztésben is előfordulhat.

felnőttképzés (Zrinszky László, Koltai Dénes) „szűkített értelemben … a felnőttek – rendszerint hivatalosan elismert végzettséget is kínáló – … szakmai kiképzése, továbbképzése és átképzése” Általánosabb értelemben … „a személyiség képességeinek, jártasságainak formálására koncentráló nevelés, oktatás” Napjainkban talán a legelterjedtebb (pl. felnőttképzési törvény, Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet stb.)

A terminológia integrálódása FELNŐTTNEVELÉS F E L N Ő T O K A Á S F E L N Ő T K É P Z S

Fő felnőttképzési tartalmak részdiszciplínák (Durkó, Maróti) Általános felnőttképzés: az alap- és általános műveltség pótlólagos kialakítása. (alap- és középfokú végzettség pótlólagos megszerzése; az általános kompetenciák fejlesztése, különösen az idegen nyelvek tanulása és az IKT (információs és kommunikációs technológiák) ismeretek stb.) Szakirányú felnőttképzés: az alap- és általános műveltségre épülő, különböző szakirányú nevelés. (munkanélküliek felzárkóztató képzése, új szakmákra való felkészítés, vezető- és menedzserképzés) Közéleti-közösségi, állampolgári felnőttképzés: az egyéneknek a közösségbe való beilleszkedését, helyüknek megtalálását segíti. Szociális felnőttképzés (szociálandragógia): a szociális, egészségügyi, higiéniai területen dolgozó szociális munkások képzése és nevelése. Kriminális felnőttképzés (kriminálandragógia): a szabadságvesztésre ítéltek reszocializálására irányul. Katonai felnőttképzés: a szerződéses és hivatásos katonai állomány (korábban a sorkatonai is) képzését, továbbképzését jelenti. Vallásos, hitéletbeli felnőttképzés: a különböző egyházak és felekezetek szervezésében. Egyéb felnőttképzési részdiszciplínák (történeti, összehasonlító, elméleti stb. felnőttképzés).

A felnőttoktatás/képzés formái, intézményei

Az intézményrendszer felosztása Formális és nem formális Iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli Formális tanulás, „Általánosabb megjelöléssel formális képzés (az angol ’formal education’-ból), amely az iskolai rendszeren belüli, illetve a felsőoktatási intézmény rendszerén belüli felnőttoktatást – képzést foglalja magában. Más értelemben minden olyan képzés az előbbieken kívül is, ami intézményes keretek között végzettséget ad”

Formalizáltsága Nem-formális tanulás, „Általánosabb megjelöléssel nem-formális oktatás, amely a fiatalok és a felnőttek iskolai, illetve felsőoktatási rendszeren kívüli oktatását-képzését foglalja magában. Más értelemben minden olyan képzés, ami nem ad végzettséget, hanem a szabad tanulás céljait valósítja meg. … A nem formális felnőttoktatás tehát a közoktatás és a felsőoktatás keretén kívüli intézményes szervezésben vagy azon kívül megvalósuló, – általában – végzettséget nem adó program”

Informális tanulás az egész életünkön át tartó folyamat, amikor az egyén benyomásokat, értékeket és tudást sajátít el a mindennapi tevékenységei során

Különböző fenntartók általi Állami (pl. felnőttképzést is folytató középiskola) Piaci, profitorientált (pl. felnőttképzési vállalkozások: bt., kft., rt. stb.) Civil (pl. felnőttképzési célú egyesületek, alapítványok)

Iskolarendszerű intézményi színterek - elsősorban Alapfokú iskolák Középfokú iskolák – különösen TISZK Főiskolák Egyetemek

Iskolarendszeren kívüli legfőbb intézményi színterek regionális képző központok oktatási vállalatok (egyéni vállalkozás, bt., kkt., kft., rt.) nagyvállalatok saját célú oktatási rendszerei népfőiskolák ismeretterjesztő társulatok oktatási célú egyesületek és alapítványok művelődési házak, művelődési otthonok, általános művelődési központok (ÁMK),ifjúsági házak, teleházak oktatási rendszer más szintjei (alapfokú, középfokú, főiskolai, egyetemi)

Regionális Képző Központ Megtalálható alap, közép és a felsőfokú szakképesítés is, ezeken kívül OKJ-s - államilag elismert- bizonyítvánnyal záruló képzések is vannak. Legfontosabb szegmensek: nyelvi, informatikai, gazdasági, ipari. A képzőközpont komoly szerepet vállal, hogy a hátrányos helyzetben élő emberek, illetve a csekély iskolázottsággal rendelkező emberek felzárkózzanak.

9 RKK Észak-magyarországi Regionális Képző Központ: www.erak.hu Budapesti Munkaerőpiaci Intervenciós Központ: www.bmik.hu Békescsabai Regionális Képző Központ: www.brmkk.hu Debreceni Regionális Képző Központ: www.drmkk.hu Kecskeméti Regionális Képző Központ: www.krmkk.hu Nyíregyházi Regionális Képző Központ: www.nyrmkk.hu Pécsi Regionális Képző Központ: www.prkk.hu Székesfehérvári Regionális Képző Központ: www.szrmkk.hu Szombathelyi Regionális Képző Központ: www.remek.hu

Az intézmények felmérése Felnőttoktatási atlasz kutatás (1997-2001) Intézmény adatai (neve, címe, vezetője stb.) Képzési tartalmak (általános képzés, nyelvi képzés, szakmai képzés) pontos beazonosítás Felnőttképzési szolgáltatások (szintfelmérés, pályaorientáció stb.) felsorolása

A hazai intézményrendszer adatbázisa Nyilvántartott felnőttképzési intézmények www.szmm.gov.hu (Felnőttképzés – Intézmények – Nyilvántartott…)

Jó példák a nem-formális és informális tanulás területéről - Részletek - Tempus Közalapítvány

Mindent a szemnek – Nem-formális és informális tanulás a múzeumokban „A múzeumok egyedülálló lehetőségeikből fakadóan olyan új élményekhez juttathatják hozzá az embereket, amelyek akár radikálisan megváltoztathatják az életüket.” Az érzékszervekkel megtapasztalt és érzelmekkel felfedezett dolgok tovább maradnak az emlékezetünkben, mint a szavakkal átadott ismeretek.

Tanulj a Nagyitól! – Generációk közötti tanulás Kismaroson Nyugdíjasok, akik önként és szívesen szánnak életükből időt és energiát a fiatalokkal való foglalkozásra. Azoknak a gyerekeknek, akiknek már nem, vagy messzebb élnek a nagyszüleik, illetve a szüleik rendkívül elfoglaltak Fordítva is igaz: az idősek is tanulhatnak a gyerekektől, nagy igény van az idős korosztály részéről a számítógépek használatára

A kézműveskedésre lehetőséget biztosító programok Elősegítik a régi mesterségekben, az elődeink életének a megismerését, az aktív felfedezést A szentendrei Szabadtéri Múzeum: kenyérsütés vagy fazekaskodás A sóstói Múzeumfalu: a vályogvetés Más: Egri Vár, haditorna bemutató

OLVASÓKÖR PORTALEGRÉBEN Fő célja az olvasás népszerűsítése a felnőttek körében, minél több felnőtt tanulót, olvasót igyekeznek toborozni. Az olvasókörök moderátorainak képzését a partnerek közösen dolgozták ki és valósították meg, a körökben olvasott művek közül néhányat közösen választottak ki. Portalegrében két olvasókör működik: az egyik nyilvános, a lakosság által látogatható, plakátokon hirdetett csoport, a másik egy helyi hajléktalanszállón szervezett zártkörű csoport. A találkozókon általában 8-10 fő vesz részt, közöttük az otthon igazgatója

A klubban többféle módszerrel dolgozzák fel a rövid novellákat: leggyakrabban önként jelentkező tagok olvasnak fel hangosan, eközben vagy ezután a kör moderátora a jobb megértést kérdésekkel segíti. A klub tagjai megosztják egymással véleményüket egy-egy novellával kapcsolatban a kommunikáció révén saját személyiségük korlátait is felfedezik, átlépik, és nyitottabbá válva jobban megismerik egymást.

Egyetlen aranyszabály van: csak angolul szabad megszólalni. HA ÉN EZT A KLUBBAN ELMESÉLEM… – ANGOL NYELVŰ TÁRSALGÁSI KLUB ANGYALFÖLDÖN Egyetlen aranyszabály van: csak angolul szabad megszólalni. Célja, hogy nyelvtanulási, nyelvgyakorlási lehetőséget biztosítsanak (művész, diák, nyugdíjas, munkanélküliek stb.) és a közösségi élményt nyújtsanak A foglalkozás strukturált, irányított beszélgetés, meghatározott nyelvtani elemeket gyakoroltat a résztvevőkkel, érdekes, kommunikatív formában.

Különböző nyelvi szinten állnak a tagok Kompetenciafejlesztő HA ÉN EZT A KLUBBAN ELMESÉLEM… – ANGOL NYELVŰ TÁRSALGÁSI KLUB ANGYALFÖLDÖN Különböző nyelvi szinten állnak a tagok Kompetenciafejlesztő Tolerancia,türelem, egymásra figyelés, közösségi életben való aktív részvétel, együttműködés stb.

Az európai, illetve a hazai felnőttoktatás sajátos formái

Népfőiskola Első népfőiskola 1914-ben, Bajaszentiván 1936-ban nyitotta meg kapuit a sárospataki református népfőiskola Magyarországon a népfőiskolák virágkorukat a két világháború között élték A népfőiskolák elsődlegesen nem szakképző intézmények Pl. a mezőgazdasági ismeretterjesztés, a gazdaképzés, kiegészülve környezetvédelmi aspektusokkal, kisvállalkozói ismeretnyújtással. A népfőiskolák, mint általában a közművelődési intézmények jelentős segítséget adnak a közhasznú, jövedelempótló, háztáji, otthoni foglalatosságokhoz (kézművesség, kismesterségek, méhészkedés, szőlő- és gyümölcstermelés).

Tudományos Ismeretterjesztő Társulat „Alólírottak a természettudományokat mívelni, s azok jótékonyságát a hazában terjeszteni akarva, Részvénytársaságba állunk s becsületünkkel kötelezzük magunkat az Alapszabályok értelmében közredolgozni. Költ Pesten Tavaszutó 28-án 1841. " Bugát Pál, alapító

TIT A Társulat minden megyében jelenlévő, főként tudományos ismeretterjesztésre alakult önálló jogi személyiségű társadalmi szervezetek (tagegyesületek) országos szövetsége. Pártoktól független, azoktól anyagi támogatást nem kap, pártpolitikai tevékenységet nem folytat. Kiemelkedően közhasznú szervezet, szolgáltatásait bárki igénybe veheti.

A közhasznú tevékenység során részt vállal: - a tudományos tevékenységben, kutatásban, felnőttképzési kutatásban, - a nevelésben és oktatásban, - képességfejlesztésben, - kulturális tevékenységben, a kulturális örökség ápolásában és megóvásában, - a tehetségnevelésben új tehetségfeltáró formák kutatásában, - a magyar nyelvi kultúra ápolásában, - az idegen nyelvek minél szélesebb körű elsajátításában, - szakmai át - és továbbképzésben, - műemlékvédelemben, - természet - állat - környezetvédelemben, - gyermek - és ifjúságvédelemben, - hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítésében

A dán termelő iskolák A termelőiskolák olyan intézmények, ahol a munka és tanulás sajátos kombinációjával valósul meg a szakmai képzés. A termelőiskola résztvevői - különböző szintű - szakmai képzettségeket szerezhetnek meg. Ezek a képzettségek nem feltétlenül az államilag elismert (Magyarországon OKJ) szakképesítéseket jelentik csupán, hanem az olyan szakmai kompetenciák elsajátítását, amelyek bizonyos munkakörök betöltésére már alkalmassá teszik az egyént.

A dán termelőiskolai modell egyesíti magában mindazokat az előnyöket és erényeket, amelyeket más felzárkóztató programok külön-külön képviselnek. A szakmai kompetenciáknál még fontosabbak a szociális kompetenciák (együttműködési képesség, csapatszellem, munkahelyi lojalitás, megbízhatóság, felelősség, pontosság stb.), amelyek fontosabb munkahelyi elvárások, mint a formális végzettséget igazoló bizonyítványok. Mo: Zalaegerszeg

Svéd tanulmányi körök Az emberek kis csoportokban, hosszabb időn keresztül szabad akaratukból találkoznak, saját maguk által szervezett tanulási vagy kulturális tevékenység 1912 óta állami támogatást kapnak Évente kb 320.000 tanulmányi kör Néha 1-1 résztvevő az irányító Egyesületi keretben működök költségeikhez támogatást kapnak

Nyitott tanulási formák EK 1971 nyitott egyetem –Open University Tv, rádión keresztül Nyitottá tette a hozzájutást Műszaki Táv Főiskola –üzemi továbbképzés, fiatal munkások körében, távoktatási módszerek

Ipari egyetem EK Tanulást és képzést javítsák, ezen keresztül pedig a brit munkaerő foglalkoztatási lehetőségeit Felkeltse az érdeklődést az LLL iránt Hangsúly: a rugalmasságon Mindenki számára hozzáférhető Munkahelyi képzés, de általában nem felsőfokú Mo-n

2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről önálló törvény általános keretjellegű nem vonhatott el szabályozási területet az oktatási-szakmai jogszabályoktól az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésre terjed ki garanciát biztosító elemek

A törvény hatálya „… a felnőttképzésben részt vevő, illetve a felnőttképzéshez kapcsolódó szolgáltatást igénybe vevő felnőttek, felnőttképzési tevékenységükkel kapcsolatosan a közoktatási intézmények, szakképző intézmények, felsőoktatási intézmények, közhasznú társaságok, egyesületek, köztestületek, alapítványok, közalapítványok, egyéb jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, ezek felnőttképzési tevékenység folytatására létrehozott társulásai, valamint a Magyar Köztársaság területén oktatási tevékenységet folytató külföldi szervezetek, személyek…”