Az üzemi tanács munkajogi helyzete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD A FOGLALKOZTATÁSBAN
Advertisements

A kollektív szerződés szabályozása. Bevezetés  Munkaügyi kapcsolatok rendszerének egyik legfontosabb eleme.  Munkafeltételek – helyi viszonyok.  Állam.
Az üzemi tanács működése és jogosítványai
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Munkaügyi kapcsolatok az új Mt.-ben
ÜZEMI TANÁCS készítette: Dr Kiss Mihály
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
Üzemi tanács a munkahelyi érdekegyeztetésben
ÜZEMI TANÁCS RÉSZVÉTEL vagy BELESZÓLÁS? 1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban Dr.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Európai Üzemi Tanács Konferencia Magyar szerepvállalás a Schneider Electric Európai Üzemi Tanácsában, különös tekintettel a magyarországi munkavállalók.
ZÖLD KÖNYV A MUNKAJOG JÖVŐJÉRŐL
Bukarest április1 A munkáltató tájékoztatási kötelezettsége -
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
A munkaviszony jogellenes megszüntetése december Dudás Katalin.
A magyar munkajogi szabályok harmonizációja az EU-ban
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Az új Munka Törvénykönyve tervezete Nemzetközi konferencia augusztus 30. Budapest.
Atipikus foglalkoztatás szabályozásának egyes kérdései Nacsa Beáta május 14.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
A munkavállalói FB tagság
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Új Munka Törvénykönyve: új lehetőségek a munkaügyi működésben
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A GÁZSZOLGÁLTATÓK JOGI SZÉTVÁLASZTÁSA MIATTI VÁLTOZÁSOK
Amit a diákmunkáról tudni kell
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Demonstráció az EDF DÉMÁSZ-nál Tapasztalatok, elemzés EVDSZ Konferencia - "A munkavállalói érdekvédelem - MOZGÓSÍTÁS"
Kollektív szerződések
TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban 1.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Az ÜT működés tapasztalatai Siófok, Új jogok Jogok szintjei: Információ (az új szabályok szerint) –Kötelező 6 havonta –kérésre Véleményezés.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Adatvédelmi nap 2010 Kamerás megfigyelés Magyarországon Jóri András.
Munkaszervezési ismeretek
A Munkaerő ára – Konferencia a munka díjazásának kérdéseiről Tárgyaljunk a bérről! Mi így csináljuk! IV. Magyar Munkajogi Konferencia október
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Üzemi Tanács Általános ismertető
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
1 TÁMOP A-13/ A villamosenergia-iparág területén dolgozó munkavállalók munkavédelmi, munkabiztonsági, munkahelyi egészségmegőrzés helyzete.
Vizes szektorban kötött kollektív szerződések elemzése TÁMOP A-13/ Madár Gyula - Dr. Nemeskéri Gyula Ergofit Kft Győr, Június 25.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Előadó: dr. Kártyás Gábor
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
A tanácsadás szerepe és jellemzői a munkaügyi mediációban 2013.március 21.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
A közigazgatási eljárás II.
Met. módosítás július 01..
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Előadás másolata:

Az üzemi tanács munkajogi helyzete Dr. Kun Attila PhD Tszv. Egyetemi docens, KRE ÁJK Egyetemi docens, NKE KTK Ügyvéd, Ferencz, Fodor T., Kun & Partners Ügyvédi Társulás

Bevezetés ETUI: EPI Index (a munkavállalói részvétel kvantitatív, multi-dimenzionális európai indexe) Magyarország a „gyengébb részvételi jogok” kategóriájába sorolt (2 kategória: erősebb, gyengébb) Gond? Igen! ETUI: erősebb participációs jogokkal bíró országok jobban teljesítenek az EU 2020 indikátorok tekintetében!

EPI

EPI 2.0

ÚJ Mt. Hangsúlyeltolódás? Profiltisztítás és finomhangolás?

Amit az ÜT „nyert” az új Mt.-vel… I & C: a munkáltató kizárólagos partnere lett? (ld. még csoportos létszámcsökkentés, jogutódlás) Compliance? Munkaviszonyra vonatkozó szabályok érvényesülésének figyelemmel kísérése? (lex imperfecta?) Bővülő véleményezési jogkör? Nem csak munkáltatói, hanem gazdálkodási kérdések is! CSR témák is… Munka díjazásának elvei…. ÜM felértékelődése? Minden döntési szinten megjelenik, ld. vállalatcsoporti ÜT

Amit az ÜT „vesztett” az új Mt.-vel… „Kell” szó hiánya? Érdemben nem bővülő részvételi jogok? (sőt szűkül: jóléti intézmények, ingatlanok) Részvételi jogok megsértésének szankciója? Munkajogi védelem szűkítése?

Normatív hatályú ÜM 268. § (1) Az üzemi megállapodás - a XII. fejezetben meghatározottak kivételével - szabályozhatja a 277. § (1) bekezdés a) pontban foglaltakat. Ilyen tartalmú megállapodás megkötésének feltétele, hogy a munkáltató nem tartozik általa kötött kollektív szerződés hatálya alá, vagy a munkáltatónál kollektív szerződés kötésére jogosult szakszervezet nincs.

Normatív hatályú ÜM - pro & kontra Legitimációs probléma? Idegen hatáskör? Alku-pozíció és alku-kapacitás problémája? (pl. tagok védelmének hiánya; költségek stb.) Béralku kizárása? (DE!!!!) Nyomásgyakorlási eszközök hiánya? (egyensúlyhiányos alku veszélye) „Sárga”, „felülről jövő” ÜT veszélye?

Normatív hatályú ÜM - pro & kontra Legitimáció akár erősebb is? Legalább van, valami? (KKV-k) Béralku helyett egyoldalú kötelezettségvállalás? Munkavállalók (30%-ának indítványára) visszahívhatják az ÜT-t! Nemzetközi munkajog elismeri: ILO CEACR, FAC – amíg nem „anti-union” célú és szubszidiárius (A. Jacobs)

A kollektív tárgyalások előmozdításáról szóló, a Nemzetközi Munkaügyi Konferencia 1981. évi 67. ülésszakán elfogadott 154. számú Egyezmény 3. cikk: 1. Ahol a nemzeti jogalkotás vagy gyakorlat a munkavállalói képviselőkről szóló 1971. évi Egyezmény 3. cikkének (b) albekezdésében foglaltaknak megfelelően elismeri a munkavállalók üzemi képviselőinek létezését, a nemzeti jogalkotás vagy gyakorlat azt is meghatározhatja, hogy a "kollektív tárgyalások" kifejezés a jelen Egyezmény szempontjából milyen mértékben foglalja magában az e képviselőkkel folytatandó tárgyalásokat. 2. Amennyiben az e cikk 1. bekezdésének alkalmazásával a "kollektív tárgyalások" kifejezés a munkavállalóknak az abban a bekezdésben említett üzemi képviselőivel folytatandó tárgyalásokat is magában foglalja, szükség esetén megfelelő intézkedéseket kell tenni annak érdekében, hogy e képviselők léte ne legyen felhasználható az érintett munkavállalói szervezetek helyzetének gyengítésére.

Új Ptk. – Szemezgetés 1. 3:124-128 § [Munkavállalói részvétel feltételei] Ha a gazdasági társaság teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalóinak létszáma éves átlagban a kétszáz főt meghaladja, a felügyelőbizottság egyharmada a munkavállalói küldöttekből áll. A munkavállalói küldötteket az üzemi tanács jelöli a munkavállalók sorából a gazdasági társaságnál működő szakszervezetek véleményének figyelembevételével. Semmis a létesítő okirat olyan rendelkezése, amely a munkavállalói részvétel szabályait az e törvényben előírt szabályokhoz képest a munkavállalókra nézve hátrányosabban határozza meg. Ha a felügyelőbizottságban való munkavállalói részvételt a létesítő okirat írja elő, arra az e törvény munkavállalói részvételre vonatkozó szabályait megfelelően alkalmazni kell. Megjegyzés: a munkavállalói küldött munkajogi védelme „kikopott” a Gt.-hez képest

Új Ptk. – Szemezgetés 2. 3:288. § [Munkavállalói részvétel az igazgatótanácsban] (1) Ha a nyilvánosan működő részvénytársaságnál igazgatótanács működik, az igazgatótanácsnak és az üzemi tanácsnak kell megállapodnia a munkavállalói részvételből eredő jogok gyakorlásának módjáról. (2) Az (1) bekezdés alapján létrejött megállapodásra a szerződések általános szabályait kell megfelelően alkalmazni. Ha a részvénytársaság egységes irányítási rendszerben működik, tehát nincs felügyelőbizottsága, de fennáll a munkavállalóknak a társaság tulajdonosi ellenőrzésében való részvételének feltétele, akkor az igazgatótanácsban való részvétel módjáról az igazgatótanácsnak és az üzemi tanácsnak kell egymással megállapodnia.

EU-s kitekintés: a participáció jövője?

Európai Bizottság 3 db alapvető I & C irányelv (csoportos, transzfer, keret) „Fitness Check”-je: jogi, gazdasági, szociológiai átvilágítás (2013-ra ért véget) Következtetés: alapvetően relevánsak, hatékonyak, koherensek, egymást erősítik…. De: REFIT Agenda - konszolidáció terve!!!! – szabályozás minőségének javítása, terhek csökkentése…. ETUC: dereguláció veszélye!?

Fitness Check: néhány fontos megállapítás…. Joggazdaságtani szempontok hangsúlyozása, azaz a participáció „megéri”?!!! (bér nehezen számszerűsíthető) HR-szempontok, jobb munkáltatói döntések, foglalkoztathatóságra, well-being-re jó hatás… Fluktuációt csökkenti! Előnyök kompenzálják a rendszer költségeit! EU-szerte gyakori, hogy: formális, korlátozott…. Nagyvállalatok preferenciája: informális, ad hoc, direkt részvétel…(mint „pótszer”) I & C egy tanulási folyamat….kultúra…. Sikere, hatékonysága nem (csak) a jogi szankción múlik…. Hosszú távú cél: stratégiai befolyás növelése az üzleti döntésekre (ne csak munkavállalókat érintő szervezeti kérdésekre…) Vö.: „Sustainable Company”

ETUC javaslatai („vágyai”), 2013 Részvétel kiterjesztése (KKV-k, közszféra)… Erősebb konzultációs jogok, pl. ellátási lánc-ra való „kihatás”…. Az ún. „szakértelemhez való jog”…. Hosszú távú üzleti stratégiákra is befolyás legyen.... WBLR erősítése…. Hatékony és erős szankciók….

Tanulság? Participáció üzleti kifizetődésének „beágyazása”, hangsúlyozása, promotálása! (vannak jó EU-s példák!) Formális vs. informális részvétel

Köszönöm a figyelmet!