Az „Iskola másként” és a cserkészet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NNT 2012 Az alapötlet bemutatása Solymosi Balász cst. (205.) országos vezetőtiszt.
Advertisements

Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
 Kiemelkedő utánpótlás nevelés  Saját tulajdonú sportcsarnok  infrastruktúra  Nyitás a szabadidő és közösségi programok felé.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
LámpásLámpás Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A cserkészet bemutatása
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
1 Pont, 3 Szervezet Unió Alapítvány •A helyzethez képest életben maradtunk •Árvíz, rémhírek, rossz idő •Működtettük, túléltük •Az első pályázat.
Dzsembori One World, One Promise Helyszín és időpont   London   Hylands park   2007.július 27-től augusztus 8-ig.
Hargita Megye Tanácsa, azzal a céllal indította a Barangoljunk Székelyföldön! című, természetjárásra ösztönző programsorozatát, hogy minél több gyerek.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
A cserkészetben rejlő lehetőségek az evangélikus nevelés számára Buday Barnabás cserkésztiszt (16.) országos elnök.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Magyar Cserkészlány Szövetség. Szövetségünkről 1989: a Szövetség újraalakulása Nyitott minden lány és nő számára (6 éves kor felett) Csapataink hetente.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Resztoratív módszerek az iskolában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A lelki egészség védelme az iskolában
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Kik vagyunk? A szervezet alapítói elsősorban az ELTE szociális munkás, szociológus, szociálpolitikus, pszichológus és jogász hallgatói közül kerültek.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
A Cserkészet és a Hagyomány- őrzés Nevelésre Gyakorolt Hatásai.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
Mi a cserkészet? Szülőknek 1.
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
KÜLFÖLDI MAGYAR CSERKÉSZSZÖVETSÉG
Hogyan indítsunk cserkészcsapatot közösségünkben?
Cserkésztörvények magyarázata
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Az „Iskola másként” és a cserkészet

A cserkészet alapjai A cserkészet meghatározása A cserkészmozgalom célja A cserkészmozgalom alapelvei A cserkészmódszer Bi-Pi élete és művei A világcserkészet története Az erdélyi és a magyar cserkészet története A felnőttek a cserkészetben Ökumenizmus a cserkészetben - kapcsolat az egyházakkal Ifjúsági szervezetek Erdélyben

A vezetőképzés A vezetőképzés szükségessége A cserkészvezető képzése és magyar kiképzőrendszer sajátosságai Vezetőképzés az RMCSSZ-ben, s annak szintjei

Nevelési alapok A magyar cserkészeszmény A cserkészet nagy nevelő egyéniségei Az alapelveket kifejező cserkésztörvények és fogadalom A napi jótett, jelszó és köszöntés, cserkészjelvény, egyenruha A helyes önismeret megszerzése, erre nevelés Az imádság a cserkészetben Korosztályok a cserkészetben Fegyelmezés és büntetés a cserkészetben A helyi közösség igényeinek és elvárásainak feltérképezése Hátrányos helyzetű gyerekek a cserkészetben Fiuk és lányok a cserkészetben Családos vezetők a cserkészetben

A cserkészet szervezete Az alapok A munkatervek rendszere Az őrs Az őrsi rendszer Az őrs és megteremtése, őrs-modellek, cél Az őrsi szellem Az őrsi összejövetel Az őrsvezető feladatai és kötelességei A raj A rpk és őrsei Az őrsvezetők őrse A raj élete (a csapatban), események, csapatotthon

A cserkészet szervezete A csapat A cspk és rajai A vezetők őrse A csapat élete, események, csapatotthon (is és nagy, város és vidék) A csapat szerepe a körzetben A csapatvezető külkapcsolatai A csapat, mint civil szervezet A fenntartó A fenntartó megválasztása, jogai és kötelességei A fenntartó szerepe és kapcsolatai

A cserkészet szervezete A szövetség (RMCSSZ) A szövetség és körzetei A szövetség felépítése, működése és a közgyűlés Nemzetközi kapcsolatok A MCSSZF, a WOSM, a WAGGGS és a dzsemborik

Vezetési ismeretek Korosztályi cserkészvezetők A cserkészet és a nevelésben társai Vezetési ismeretek Pénzügyek, a cserkészélet anyagi alapjainak megteremtése, alapítványok és pályázatok, pályázatírás Cserkészirodalom, szakkönyvek

Kiképzés A próbarendszerek rendszere és EINK A cserkész próba- és különpróbarendszer A felnőtt próbarendszer A kiképzés módszertana A keretmese

Élet a természetben Táborszervezés A cserkésztábor Egyéni- és őrsifelszerelés Tábortűz A tábortűz, mint jellemnevelő eszköz

1. A cserkészet meghatározása 2. A cserkészmozgalom célja 3. A cserkészmozgalom alapelvei 4. A cserkész- módszer

1. A cserkészet meghatározása A cserkészet ma nincs egyedül a „porondon”: edzés, zene, hittancsoport, nyelvtanulás mind a szabadidejére pályázik. Ezek kínálatában sok olyan dolog is megtalálható, ami a cserkészetben is! Olyan dolgok kerültek át más közösségek profiljába, amelyek nem a cserkészet lényegéhez tartoznak: nyelv- és zenetanulás, különféle edzések, természetjárás… Ezek az elfoglaltságok, különórák, közösségek, mozgalmak időt kötnek le a gyerek életéből (általában a szükségesen felül is), ám mégsem konkurenseink, ugyanis céljait tekintve a cserkészetnek ma nincs konkurense! (sajnos ? – pionírok...)

A cserkészet meghatározása: A cserkészet önkéntes, politikamentes, vallásos, ifjúságnevelő szervezet, mely mindenki számára nyitott, korra, származásra, emberfajtára, és felekezetre való tekintet nélkül. A szervezet célját, alapelveit és nevelési módszerét az alapító lord Robert Baden-Powell of Gilwell (Bi-Pi) határozta meg.

A cserkészet célja a fiatalok és gyerekek lelki, szellemi és fizikai adottságainak, valamint szociális érzékének kifejlesztése istenhitre alapozott neveléssel. Elősegíteni kívánja, hogy a fiatalok jellemes egyéniségként a helyi közösségnek, a nemzetnek és az emberiségnek értékes és hasznos tagjai legyenek. A cserkészet arra neveli a fiatalokat, hogy művészei legyenek életük tökéletesítésének, ösztönözve a személy és a közösségek kibontakoztatását. Fontos célja a magyar nép kultúrájának és történelmi hagyományainak ápolása.

A cserkészet alapelvei: Kötelesség Isten iránt, hűség a valláshoz, és az ebből eredő kötelezettségek vállalása. Kötelesség mások iránt, hűség a hazához, összhangban a helyi- és nemzetközi békességgel, megértéssel és együttműködéssel. Részvétel a társadalom fejlődésében, elismerve és tiszteletben tartva embertársaink emberi méltóságát és a természet sérthetetlenségét. Kötelesség önmagunk iránt, önmagunk állandó és folyamatos fejlesztése és képzése. Hűség a fogadalomhoz és a törvényekhez.

A cserkészmódszer folyamatos, lelkiismeretre hallgató önnevelési rendszer, amely az alábbi négy elemből tevődik össze: fogadalom és törvények; cselekedve tanulás és élménypedagógia; kisközösségi életforma (őrsi rendszer); folyamatos és ösztönző, vonzó és hasznos programok lehetőleg a természetben.

Módszere az önként vállalt fogadalomtételen és a cserkésztörvények szerinti életen alapul. Ennek során a fiatalok öntevékeny kisközösségben, felnőttek támogatásával a nevelési céloknak alárendelt és a résztvevők érdeklődésének megfelelő ösztönző és változatos programokon és tevékenységekben vesznek részt, amelyek ismeretszerzést, játékokat, énekeket és hasznos gyakorlatokat, valamint közösségi szolgálatokat tartalmaznak. A cserkészek a gyakorlatokat lehetőleg a szabadban, természeti környezetben végzik. Ezt a kört a magyar cserkészet egyetlen fontos dologgal egészítette ki a Teleki-hagyaték alapján: a magyar kultúra ápolása, különös tekintettel a népi hagyományokra.

Cserkészetünk fő sajátossága az, hogy ezen dolgok mindegyike megtalálható benne, azonos fontossággal, szemben az egyéb közösségekkel, amelyek ezen elemek közül sokat nem tekintenek lényegesnek, másokat meg döntőnek tartanak. Ha egy közösség ezek közül egy is hiányzik, akkor nem cserkészetről beszélünk! A cserkészetünk céljának meghatározásaként leírtak kicsit elvontnak tűnhetnek szemedben, ezért nézzük meg kicsit pontosabban, hogy mit is jelent ez számunkra !

A XX. század végi erdélyi magyar társadalom számos igen súlyos, már-már végzetes gonddal küszködik. Ezek között két olyan található, amely rendszerbe fogja a többit: társadalmunk szövetének szétfoszlása, amely sok helyen már a családok létét is veszélyezteti értékrend hiánya, vagy „mondva-csinált” értékrend(ek) követése.

Cserkészetünk célja a felnövekvő fiatalok nevelése, így e két „betegségre” is válaszolnia kell. Ezért döntő feladatunk a KÖZÖSSÉGTEREMTÉS. Ahhoz, hogy ezt elérhessük feltétlenül szükséges a másik súlyos „betegség” gyógyításával is foglalkozni, melyre az orvosság az ÉRTÉK- ÉS ÉRTÉKRENDÁTADÁS. Ebben segít az „Iskola másként” program cserkésznapja, s amennyiben egy valaki is vállalja egy ilyen nap lebonyolítását, munkájával segíti törekvésünket, hogy több gyerekért, jobb közösségért dolgozhassunk !

Játszani mindig jó, játszani mindig lehet, játszani mindig kell ! Köszönöm az eddigi figyelmet, s ne felejtsük: Játszani mindig jó, játszani mindig lehet, játszani mindig kell !