Modláné Görgényi Ildikó Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet A szakképzés – mérés, értékelés Javaslatok az Országos képesítési keretrendszer bevezetésének.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakmai vizsga lebonyolításának egyes kérdései a 20/2007. (V
Advertisements

A képzett szakemberekért A modulos tételkészítés szempontjai Mihálka Nóra irodavezető június 9.
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Szakképzés a moduláris felépítésű Országos Képzési Jegyzék rendszerében Soós László Dobogókő, április 3.
Gyakorlati oktató FSZ
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az informatikai szakmai vizsgakövetelmények Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április 5.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
A munka világával kapcsolatos tudás
Elektronikai Technikus
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
A szakképzés kihívásai az új szakképzési szerkezet tükrében Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Szakmai- és vizsgakövetelmények a vizsgáztatás az új OKJ alapján
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XIV. ORSZÁGOS FÓRUMA OKJ-vizsgák az iskolai rendszerű szakképzésben Halász János április 21.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Kompetenciamérés a szakmai vizsgán - mérőeszközök Ujfalvy Andrásné Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet április 27.
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A modulos tételkészítés,
NAK, Szakképzési Igazgatóság
OKJ A szakmai vizsgák. Szakmai vizsga I. Fogalmak II. A szakmai vizsga időtartama és keretei III. A szakmai vizsga feladatai, tevékenységei, és.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium, Eger Vendéglős (OKJ ) vizsga szakmai és vizsgakövetelményei,
ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Informatikai szakmai vizsgák Mihálka Nóra NSZFI. JOGSZABÁLYOK 133/2010. (IV. 22.) Korm. rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési.
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes augusztus.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Előadás másolata:

Modláné Görgényi Ildikó Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet A szakképzés – mérés, értékelés Javaslatok az Országos képesítési keretrendszer bevezetésének előkészítéséhez Műhelykonferencia Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, május 12.

Miért a fejlesztés? 1. Előzmények: – 1990: nincs jegyzék, 3500 szakképesítés – 1993: OKJ-rendszer kialakítása, 951 szakképesítés, követelmény átszerkesztett – 1996: ISCED-rendszer harmonizáció – 2001: szakmacsoportos rendszer kialakítása – 2005: EUROPASS bizonyítványkiegészítő – 2006: kompetenciaelvű és moduláris szerkezetű OKJ és SZVK

Miért a fejlesztés? 2. Előzmények: – azt tanulja a tanuló/hallgató, amire a munkatevékenység során szüksége van, – tankönyv problematika (vagy nincs, vagy drága, vagy elavult), – vizsgatétel (SZVK-összhang, nyitott felkészülés, titkos tételkészítés), – tanári felkészülés korlátai (távol vannak a gazdaságtól), – nem tudni mit akar a gazdaság.

Szakképzés mérés-értékelésének jogszabályi háttere  Szakképzési törvény  Közoktatási törvény  Szakképesítés szakmai és vizsgakövetelménye  Országos képzési jegyzék  20/2007. (V. 21.) SZMM rendelet a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről

Új fogalmak a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 20/2007. (V. 21.) SZMM rendeletben Követelménymodul Vizsgafeladat Komplex vizsgafeladat Vizsgatevékenység A szakképesítés célja szerinti gyakorlatai vizsgatevékenység A szakképesítés célja szerinti szóbeli vizsgatevékenység A szakképesítés célja szerinti interaktív (számítógépes) vizsgatevékenység A szakképesítés célja szerinti írásbeli vizsgatevékenység

Bemeneti kompetenciák mérési, értékelési eszközrendszere A képzés megkezdéséhez szükséges olyan feladatok, amelyek teljesítése során megítélhetővé válik, hogy egy képzésre jelentkező személy meglévő tudása és tanulási képességei révén egy adott képzést meg tud-e kezdeni és eredményesen be tud-e fejezni. A moduláris eszközcsomagok, amelyek illeszkednek a személy által megcélzott szakképesítés-csoporthoz, a szakképesítés szintjéhez, a meglévő munkatapasztalathoz és a tervezett tanulási formához. A felmérésén az adott képzés elvégzésére alkalmasnak bizonyult személyek a képzést követően az előírt iskolai végzettség hiányában is szakképesítést szerezhetnek.

A szakmai ismeretalkalmazási kompetencia részletes alkalmazási típusának megállapítása ElőtteKözbenUtána ÖNÁLLÓSÁGGYORSASÁGHIBÁTLANSÁG fejbőlAazonnalAhibátlanul „papírból”, forráshasználattal C némi töprengés után C önellenőrzéssel, magától javítva konzultálva, kérdezve E bőséges idő alatt, végül... E külső jelzésre javítva (a körülmények)(a cselekvés maga)(a produktum)

Meddig kell részletezni a tartalmat az objektív értékeléshez?

Alapvető elvárás a feladatokban  A vizsgafeladatok gyakorlati MUNKASZITUÁCIÓBÓL induljanak ki! Ahhoz közvetlenül kapcsolódó feladatok legyenek!  A kérdések egyértelműek legyenek! A javítási, értékelési útmutatók egyértelműen értékelhetők legyenek!  Ne az elméletet kérje számon, hanem a feladatok elvégzésének lehetőségét!  Nem leíró jellegű feladatok kellenek! Például: ismertesse… EZ NEM LEHET!

Alapvető elvárás  A szakmai és vizsgakövetelményekben megfogalmazott és modulokhoz rendelt valamennyi kompetencia a vizsgafeladat(ok) által maradéktalanul lefedésre kerüljenek! 1. A szakmai és vizsgakövetelmény a kompetenciák mérésére egyfajta vizsgatevékenységet határoz meg. Szükséges a modulban meghatározott kompetenciák vizsgálata abból a szempontból, hogy azok a vizsgarészben meghatározott vizsgatevékenység révén valóban mérhetőek. 2. Ha kettő vagy több vizsgatevékenységet is rendel a szakmai és vizsgakövetelmény, akkor szükséges annak vizsgálata, hogy az egyes kompetenciák mérésére melyik vizsgatevékenység a legalkalmasabb.

Kompetencia  A kompetencia az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást (ismereteket, képességeket és attitűdbeli jellemzőket) sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsuk. Követelménymodul tartalma a kompetenciaprofil: Feladatprofil Tulajdonságprofil Készségek Személyes kompetencia Társas kompetencia Módszer kompetencia

Az azonosító számú, Marketing- és reklámügyintéző megnevezésű szakképesítés szakmai követelménymoduljainak azonosítójamegnevezése 0061 – 06 Ü gyviteli, irodatechnikai, kommunik á ci ó s ismeretek 0062 – 06Marketing é s PR-alapismeretek 0063 – 06 Ü gyint é zői feladatok a sajt ó kapcsolat, a rendezv é nyszervez é s, a v á llalati arculatkialak í t á s é s a rekl á mkamp á ny-szervez é s ter ü let é n 0066 – 06A marketing- é s rekl á mtev é kenys é g szervez é se 0061–06Ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek A vizsgázók teljesítményének értékelése egy példán keresztül

0061–06Ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek 1.Hivatalos dokumentumok számítógépen történő elkészítése. Adatbázis-kezelő program és internet használata. Az ügyviteli, irodatechnikai eszközök használati módjainak bemutatása. gyakorlati 2.Az ügyviteli rend, a levelezés, a pénzforgalom, a számlázás és az okmánykezelés előírásai. Magyar és idegen nyelvű okmányok tartalmának értelmezése szóbeli 3.A kommunikáció, a kapcsolattartás, az üzleti kultúra, a viselkedés alapvető szabályai. Szóbeli kommunikáció magyar és idegen nyelven az ügyintézés jellemző helyzeteiben. szóbeli Sorsz.VizsgafeladatVizsga- tevékenység

A vizsgázó neve:………………………. Értékelő lap Típus Szakmai ismeretek alkalmazása a szakmai és vizsgakövetelmény szerint Hozzárendelt kompetenciák az információtartalom vázlata alapján Pontszámok MaximumElért B Az üzleti kultúra, a verbális, nonverbális kommunikáció, protokoll szabályai Kommunikációs stratégiák 15 B A viselkedés, megjelenés szabályai az ügyfélszolgálati munka során Viselkedési szabályok az üzleti életben 15 C Árajánlatok tartalma, ajánlatkérés és -adás szabályai Üzleti tárgyalások előkészítése

Szint Szakmai készségek a szakmai és vizsgakövetelmény szerint Hozzárendelt kompetenciák az információtartalom vázlata alapján Pontszámok MaximumElért 4Beszédkészség Kommunikációs készségek5 4 Olvasott szakmai szöveg megértése Viselkedési szabályok felismerése a melléklet alapján 10 3 Idegen nyelvű hallott szöveg megértése Beszédértés Beszédkészség Jártasság a témában, szókincs Telefonálás idegen nyelven Hívás fogadása Információcsere Találkozó átütemezése 5 10 Összesen

Egyéb kompetenciák a szakmai és vizsgakövetelmény szerint Pontszámok MaximumElért Személyes Pontosság1 Türelem1 Társas Udvariasság2 Konszenzus készség2 Nyelvhelyesség2 Módszer Rendszerező képesség1 Emlékezőképesség (ismeretmegőrzés)1 Összesen10 Mindösszesen100 ……………………………………………….. d á tumal áí r á s XXXXXXXXXXX 80 1

1. vizsgarész 30% 2. vizsgarész 20% 3. vizsgarész 20% 4. vizsgarész 30% 1. vizsgarész 1. feladat 50% 2. feladat 25% 3. feladat 25% 0,25 x 0,8 = 20% 35% 15% 35% + 15% + 20% = 70% 80% 85%68% 0,7 x 0,3 + 0,8 x 0,2 + 0,85 x 0,2 + 0,68 x 0,3 = 74,4 % ≈ 74% 70%

1. vizsgarész 1. feladat 50% 2. feladat 25% 3. feladat 25% 2. vizsgarész 1. feladat 100% 3. vizsgarész 1. feladat 100% 4. vizsgarész 1. feladat 50% 2. feladat 30% 3. feladat 20% Szakmai vizsga 1. vizsgarész 30% 2. vizsgarész 20% 3. vizsgarész 20% 4. vizsgarész 30%

Szakmai vizsgabizotts á g Gazdasági kamara képviselőj e JegyzőSegítő szakértő Elnök Vizsga- szervező képviselőj e Vizsgázó

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Elérhetőségek: