A stílusrétegek III. 2014. november 6.. A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány 

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MI A PREZENTÁCIÓ CÉLJA A FIGYELEM FELKELTÉSE A FIGYELEM MEGTARTÁSA
Advertisements

SZAKDOLGOZAT a tudományos munka iskolája
A hatásos prezentáció jellemzői
Nagy Istenem, ha nézem a világot, Mit alkotott te szent „Legyen” szavad; Ha látom én sok milljó alkotásod, Kiket vezetsz és táplálsz egymagad.
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (3.)
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
az élő nyelvhasználatban , a kommunikáció során jön létre
A mondat.
STÍLUSRÉTEGEK.
Érvek, érvelés.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
A magyar kötőszók története: kialakulásuk és fejlődésük az összetett mondatok szerkezeti típusaiban.
A mondatok csoportosítása
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Fehérjék biológiai jelentősége és az enzimek
A szóbeli közlés felépítése
Tudományos és publicisztikai szövegtípusok
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
Honlapelemzés. miért?  tanulmányok  tapasztalatszerzés  előkészítő munkálatok: honlaptervezés  fejlődés.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel:
Az érvelés.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
A bevezetés.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Készítette:Kottlár Dóra
Immunrendszer Betegségei.
A képszerűség szerepe a retorikában
A szöveg 11..
A stílus fogalma, hírértéke
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Ergonómiai elvek prezentáció készítésekor
A SZAKDOLGOZAT.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Nagy Istenem, ha nézem a világot,
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Összeállította: Dóber Valéria
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
Összeállította: Dóber Valéria
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A prezentációkészítés alapjai
Kommunikáció írásban és szóban
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
A mondattan Általános kérdések
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Az internetes keresési módszerek
Prezentáziós Stratégia
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Az idegennyelvi képzés helyzete a bolognai- rendszerű képzésben (Nyelvi követelmények) MFRFK Gödöllő április 22.
A stílusrétegek IV november 6..
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
Bevezető fogalmak Minden ember ugyanabba a fajba tartozik A faj tudományos neve a Homo sapiens. A fajnál kisebb kategóriák: alfaj, változat, nagyrassz,
A stílus.
Az érvelő szöveg I. Érvelési technikák.
Hatékony és pontos munkavégzés
Hatékony és pontos munkavégzés
Előadás másolata:

A stílusrétegek III november 6.

A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány  monográfia

A tudományos (szakmai) stílus  Cél: tájékoztatás  Nem jellemző:  az érzelemkifejezés  felhívó mozzanatok  Szókincs:  szakkifejezések  igényes, pontos szóhasználat  Gyakori:  hivatkozások  másoktól származó idézetek  idegen szavak

A tudományos (szakmai) stílus  mondatszerkesztés  áttekinthető, világos szórend  alárendelő összetett mondatok  előfordulhatnak: túlbonyolított, többszörösen összetett, idegen szavakkal telezsúfolt mondatok  szövegkapcsolatokat jelző utalószók és kötőszók használata  kijelentő mondatok

A tudományos (szakmai) stílus  általában hiányoznak a képszerűség stíluseszközei  a festői elemek  a tudományos szövegek lineáris szerkezettípusúak, de kedvelik a párhuzamos vagy az ellentétező szerkesztésmódot is

Az előadói stílus  A tudományos stílus beszélt nyelvi változatai közé tartozik az előadás.  Célja:  az előadó valamilyen tudományos kutatási témáról a szakmai közönségnek bizonyítsa véleménye igazságát  valamilyen kutatási eredményről számoljon be  Találunk benne: ismertetés és magyarázat jellegű részeket  Szókincs:  tudományos szakszavak  idegen eredetű kifejezések

Az előadói stílus  Az előadó törekszik az érthetőségre.  együttgondolkodásra készteti a hallgatóságot  kérdő és felszólító mondatok használata  a mondatszerkesztés igényes, világos  a szöveg jól követhető  gyakori az ismétlés és az utalószók, kötőszók tudatos használata  a tudományos előadás gyakran él a szónoki beszéd hatáskeltő eszközeivel  az előadás NE csupán az írott szöveg felolvasása legyen, hanem:  vegye figyelembe a szóbeliség követelményeit  igazodjon a kommunikációs körülményekhez

Az előadói stílus  Előre megírt szöveg  gondos szövegszerkesztés, jól felépített szövegszerkezet  Előadás felépítése:  Bevezetés  Érvelés  Összefoglalás

Bevezetés  téma megnevezése  témaválasztás oka  a hallgatóság meggyőzése arról, hogy a témaválasztás indokolt  az előadás menetének fölvázolása

Érvelés  érvek, állítások felsorakoztatása  fogalmak, összefüggések megvilágítása  a tételmondatok – stíluseszközöket is alkalmazó – bizonyítása  Az előadások gyakran tartalmaznak másoktól vett idézeteket, hivatkozásokat.

Összefoglalás  visszakapcsol a bevezetőben megfogalmazott problémafelvető gondolathoz  tanulságok összefoglalása  továbblépés lehetőségeinek felvillantása  a jó előadó mindig tartogat valamilyen hatásos mozzanatot az előadás végére

1. Akkor még nem Silas volt a neve, noha már nem emlékezett arra a névre, amit a szülei adtak neki. 2. A bőr-, haj-, szemfestékanyag öröklött anyagcserezavaron alapuló, veleszületett hiánya, melyet a pigmentszintézist irányító gén örökletes zavara vált ki. 3. Amikor egy nyomtatványt töltök ki, és az a kérdés, hogy melyik rasszhoz tartozom, mindig azt jelölöm be, hogy „fekete", annak ellenére, hogy fehérebb vagyok, mint legtöbben, akik azt pipálják ki, hogy „fehér" – mondja a nyugat-afrikai John, aki a Benin és Nigéria közti határ közelében él, és albinizmusban szenved. 4. Ez ember és állat esetében melaninhiányt, növényeknél → kloroplasztisz és → kromoplasztisz hiányt okoz (a részleges albinizmust itt variegációnak nevezik). 5. Hétéves korában jött el hazulról. 6. Részeges apja, egy tagbaszakadt dokkmunkás, dühöngött, amiért albínó fia született, és rendszeresen verte Silas anyját, őt vádolva a gyermek kínos rendellenességéért. 7. Bár az albinizmus a sötét bőrűeknél a legfeltűnőbb, minden nemzetben, rasszban és népcsoportban előfordul. 8. Növényeken az albinizmus betegség kísérő tünete is lehet (→ növénybetegség), ilyen esetben nem örökletes. 9. Mennyire elterjedt az albinizmus, milyen hatással van a személy mindennapi életére, mi segíthet azoknak, akik albinizmusban szenvednek? 10. Amikor a fiú megpróbált a védelmére kelni, az apja őt is agyba-főbe verte.

1. Akkor még nem Silas volt a neve, noha már nem emlékezett arra a névre, amit a szülei adtak neki. 5. Hétéves korában jött el hazulról. 6. Részeges apja, egy tagbaszakadt dokkmunkás, dühöngött, amiért albínó fia született, és rendszeresen verte Silas anyját, őt vádolva a gyermek kínos rendellenességéért. 10. Amikor a fiú megpróbált a védelmére kelni, az apja őt is agyba-főbe verte.

2. A bőr-, haj-, szemfestékanyag öröklött anyagcserezavaron alapuló, veleszületett hiánya, melyet a pigmentszintézist irányító gén örökletes zavara vált ki. 4. Ez ember és állat esetében melaninhiányt, növényeknél →kloroplasztisz és → kromoplasztiszhiányt okoz (a részleges albinizmust itt variegációnak nevezik). 8. Növényeken az albinizmus betegség kísérő tünete is lehet (→ növénybetegség), ilyen esetben nem örökletes.

3. Amikor egy nyomtatványt töltök ki, és az a kérdés, hogy melyik rasszhoz tartozom, mindig azt jelölöm be, hogy „fekete", annak ellenére, hogy fehérebb vagyok, mint legtöbben, akik azt pipálják ki, hogy „fehér" – mondja a nyugat-afrikai John, aki a Benin és Nigéria közti határ közelében él, és albinizmusban szenved. 7. Bár az albinizmus a sötét bőrűeknél a legfeltűnőbb, minden nemzetben, rasszban és népcsoportban előfordul. 9. Mennyire elterjedt az albinizmus, milyen hatással van a személy mindennapi életére, mi segíthet azoknak, akik albinizmusban szenvednek?