Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Tehetséggondozás művészetek
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
Az informatika mindenkié
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Grafológia – SZIE Ybl Miklós Építéstudományi Kar
Gyarmathy Éva Az iskolai kudarcok háttere – a másképpen tanulók
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A munka világával kapcsolatos tudás
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Tehetséggondozás a könyvtárban Eger, december 10. Hock Zsuzsanna Mérei Pedagógiai Intézet
Hatodik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Képesség, készség, adottság, tehetség
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Skizofrénia.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
A DIFER használata.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Speciális gyermekvédelem
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
A tehetséggondozás rögösebb útján
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Kognitív Profil Teszt.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet Szociokulturálisan hátrányos helyzetű tehetségek gondolkodása, tanulása, viselkedése Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet

A szocio-kulturális hátrány háttere Lehetőségek Eltérő gondolkodás Megküzdés hiánya Kultúrának nem megfelelő viselkedés A szocio-kulturális hátrány háttere

A szocio-kulturális hátrány háttere Lehetőségek Szegénység, intellektuális közeg hiánya A szocio-kulturális hátrány háttere

Ingergazdagság és képesség Képességek Környezet Ingergazdagság és képesség

Szenzitív periódusok mozgás zene beszéd szenzo-motorium emlékezet, figyelem logikus gondolkodás

MÁSKÉPPEN Stratégiai játékok Művészetek Sportok társas kapcsolatok

A szocio-kulturális hátrány háttere Eltérő gondolkodás A szocio-kulturális hátrány háttere

A szocio-kulturális hátrány háttere Bernstein-féle elaboratív és restriktív kód elmélet Elaboratív, avagy kidolgozott kód Nyelvi elemek használata Restriktív, avagy korlátozott kód Nyelvi elemek korlátozott használata A szocio-kulturális hátrány háttere

A szocio-kulturális hátrány háttere A kétféle gondolkodásmód vázlata az agyféltekékhez kapcsolódóan Vizualitás Tér Képzelet Muzikalitás Érzelmek Humor Mozdulatok Egészek Beszéd Írás Olvasás Számolás Logika Elemzés Viszonyok Részek A szocio-kulturális hátrány háttere

MÁSKÉPPEN Stratégiai játékok Művészetek Sportok társas kapcsolatok

A szocio-kulturális hátrány háttere Megküzdés A szocio-kulturális hátrány háttere

MÁSKÉPPEN Stratégiai játékok Művészetek Sportok társas kapcsolatok

A szocio-kulturális hátrány háttere Kultúrának nem megfelelő viselkedés A szocio-kulturális hátrány háttere

Viselkedés és szocio-kulturális hátrány Állítások Átlag feletti Átlagos Sokat mocorog, felugrál a helyéről -0.443 -0.414 Zavarja a többieket -0.500 -0.319 Nyugtalan, túl aktív -0.523 -0.444 Nem fejezi be, amit elkezdett -0.176 -0.317 Figyelmetlen, könnyen elterelhető -0.246 -0.685 Nem lehet hosszabb ideig lekötni -0.400 -0.466 Viselkedés és szocio-kulturális hátrány

Viselkedés és szocio-kulturális hátrány Állítások Átlag feletti Átlagos Nem követi az utasításokat -0.489 -0.316 Impulzív, meggondolatlan -0.473 -0.208 Hangulata gyorsan változik 0.015 0.049 Indulatkitörései vannak -0.744 -0.432 Dícséret és büntetés lepereg róla -0.461 Folyamatos figyelmet követel -0.660 -0.508 Hiperaktivitás/figyelemzavar -0.604 -0.441 Viselkedés és szocio-kulturális hátrány

MÁSKÉPPEN Stratégiai játékok Művészetek Sportok társas kapcsolatok

Szocio-kulturálisan hátrányos tehetség Összegezve Az adottságaiknak megfelelő környezetben jelentősen fejlődhetnek. Megoldás: már korán kihasználni a szenzitív időszakot A szekvenciális elemző gondolkodás és a verbalitás terén jelentős fejlesztésre van szükség. Megoldás: sokféle képesség megjelenése az iskolában Szocio-kulturálisan hátrányos tehetség

Szocio-kulturálisan hátrányos tehetség Összegezve A megküzdési stratégiáik nem segítik őket a teljesítmények felé Megoldás: egyre több felelősséget adni a hátrányos helyzetűeknek A hiperaktivitás jelének vélhető viselkedés sajátosságok beilleszkedési nehézségeket okoznak. Megoldás: minél több konstruktív aktivitást biztosítani Szocio-kulturálisan hátrányos tehetség

Szocio-kulturálisan hátrányos tehetség Összegezve: Az átlag feletti értelmi képességekkel rendelkezők esetében még erőteljesebbek ezek a hatások. Megoldás: erőteljesebb odafigyelés, sokszintű ellátás. Szocio-kulturálisan hátrányos tehetség

Köszönöm a figyelmet