Változások az ágazati szabályozásban 2015.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

A fogyatékos személyeknek nyújtott szolgáltatási rendszer átalakítása
A időszak végrehajtási intézményrendszere
JOGSZABÁLYI ANOMÁLIÁK A TÁMOGATOTT LAKHATÁS TEKINTETÉBEN
A nyugdíjazással kapcsolatos változások Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Dr. Papp Ildikó humán erőforrás szolgáltató központvezető.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért.
A támogatott lakhatás, mint újonnan bevezetendő
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A szociális ellátások, szolgáltatások rendszerének változásai 2012
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
Pordán Ákos KézenFogva Alapítvány, ügyvezető
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
Lehetőségek a nagy létszámú
Jogszabályváltozások az év fordulóján!
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Az igénybevevői nyilvántartás
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Szakmai egyeztető megbeszélés Külsővat január 19. A szociális ellátások működését meghatározó jogszabályi változások január 1-től hatályba.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Jelzálogbejegyzés kezdeményezése
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A projekt általános szakmai célkitűzései
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Jogszabály módosítások Budapest
Változások az ágazati szabályozásban 2015.
BMSZKI Szabolcs utcai Átmeneti Szálló bemutatása
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
Ágazati fejlesztési lehetőségek az európai uniós források tükrében
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
SZOCIÁLIS HÁLÓ SIÓFOKON Szociális gazdaság Készítette: Potocskáné Kőrösi Anita Siófok Város alpolgármestere december 4.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Pénzbeli ellátások, jogi szabályozás és a nem-bentlakásos támogatási szolgáltatások Dr. Gazsi Adrienn – Ruzsics Ilona – Tausz Katalin.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
Megbecsülés az idős embereknek
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Lorem ipsum.
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

Változások az ágazati szabályozásban 2015. Krizsán Ildikó főosztályvezető Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztálya Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Budapest, 2014. december 16.

Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkárság Dr. Tóth Zsófia Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Szociális ellátások változásai 2016-ig kidolgozásra kerül az állam, az egyén és a család felelősségvállalásának megosztásáról szóló szabályozás. Hozzátartozók felelősségvállalásáról szóló szabályozás kidolgozása. Szociális szolgáltatásokért fizetendő térítési díjak átfogó felülvizsgálata. Jogosultsági kritériumok újragondolása valamennyi ellátásnál. A gyermekjóléti szolgáltatások megerősítése, valamint a szociális szakosított ellátások hatékonyabb működtetésére irányuló koncepció kidolgozása. Szociális alapszolgáltatások megerősítése. Házi segítségnyújtás reformja. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás kiterjesztése. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Szociális törvény módosításának fő elemei Gyakorlati tapasztalatok során felmerült problémák. Értelmezési nehézségek kiküszöbölése Szociális intézmények fenntarthatóságának elősegítése – öngondoskodás hangsúlyosabbá tétele érdekében. Belépési hozzájárulás. Költségvetést megalapozó egyes törvényekben is lesznek változások. Fogyatékos személyek nagy létszámú ápoló-gondozó otthonainak kiváltásával kapcsolatos módosítások. Támogatott lakhatás szabályainak módosítása. Befogadás szabályainak módosítása. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Támogatott lakhatás célcsoport változás Fogyatékos személyek Szenvedélybetegek Pszichiátriai betegek Hajléktalan személyek (2015 január 1-től hatályon kívül helyezve) Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Támogatott lakhatás – lakhatási szolgáltatás legfeljebb 6 fő számára kialakított lakásban vagy házban, vagy 7-12 fő számára kialakított lakásban vagy házban, vagy legfeljebb 50 fő elhelyezésére szolgáló lakások, épületek együttesében biztosítható. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Támogatott lakhatás változások 2015. január 1-től Már meglévő ápoló-gondozó otthoni férőhelyek csak támogatott lakhatás valamelyik formájában szervezhető át, határidő törlésre kerül, nem kell december 31-ig átalakítani. „Bentlakásos intézményi ellátás 2014. december 31-éig működtethető lakóotthoni formában.” Lehetőség az 50 férőhelyig történő bővítésre, új férőhelyet nem kell támogatott lakhatás formájában megszervezni. Ezzel a kiváltást követően azoknak a személyeknek nyújt ellátást, akik számára nem megfelelő a támogatott lakhatási forma. (komplex szükségletfelmérés alapján) Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Támogatott lakhatás változások 2015. január 1-től Jogviszony keletkezése csak komplex szükségletfelmérés megtörténte után. Előtte nincs költségvetési támogatás. Hajléktalan célcsoport kikerül a jogosultsági körből (jelentős EU forrás első lakhatás programra) Krízishelyzet (csőd, természeti katasztrófa) esetén főszabály alól kivétel, átvevő fenntartó nem minősül új intézménynek, ha az átvett intézmény újként lesz bejegyezve a szolgáltatói nyilvántartásba, illetve nem minősül új férőhelynek, ha az átvett intézmény ellátottjait a fenntartó a már meglévő intézményeiben látja el új férőhelyek létrehozásával. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Intézményi jogviszony megszüntetése Az esetkör kibővül: az ellátott térítésidíj - fizetési kötelezettségének annak ellenére nem tesz eleget, hogy jövedelmi, vagyoni viszonyai egyébként lehetővé tennék. (rosszhiszeműség) 6 hónapon át folyamatosan és ennek összege 2 havi személyi térítési díj összegét meghaladja. Kivétel, ha a kötelezett ingatlanvagyonán jelzálogjog került bejegyzésre, ebben az esetben nem lehet alkalmazni. Írásbeli tájékoztatás jogkövetkezményekről 3 hónap elteltével. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Befogadás szabályai – egyedi miniszteri méltányossági lehetőség Egyedi, méltányolható helyzet kezelésére EMMI minisztere az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével, indokolt esetben az adott szolgáltatás befogadásáról dönthet kapacitásra tekintet nélkül. Figyelembe kell venni: a) Költségvetési forrásokat b) Területi lefedettséget c) Ellátási szükségletet d) Szolgáltatói nyilvántartásból törölt kapacitásokat. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

EGYSZERI HOZZÁJÁRULÁS ALAKULÁSA A Szociális törvény szerinti szakosított ellátási formák körébe tartozó bentlakást nyújtó szociális intézményekben működhetnek átlagos szintű ellátást nyújtó férőhelyek, illetve átlagot jóval meghaladó minőségű – emelt szintű – ellátást nyújtó férőhelyek. A szociális ellátórendszerben 1997 óta ismert az egyszeri hozzájárulás, melynek szabályai a tartós bentlakást nyújtó emelt szintű férőhelyek esetében lehetővé tették egy egyszeri, magasabb összegű hozzájárulás megállapítását. 2008. január 1-jétől új emelt szintű férőhelyet már nem lehet engedélyezni, azonban a megüresedő emelt szintű férőhelyek azóta is betölthetők. Átminősítés lezárult. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Az állami támogatás folyamatos csökkenése miatt 2006-tól kezdve az emelt szintű férőhelyek száma jelentősen lecsökkent: adataink szerint számuk 2.455 férőhely összesen. (2014. november 26-i adat) Ebből állami 138, önkormányzati 1.077, nem állami 831, egyházi 409 férőhely. Bevezetésekor az egyszeri hozzájárulás összege nem haladhatta meg az éves intézményi térítési díj tízszeresét (később ez lecsökkent az állami támogatás hétszeresére). A betöltött emelt szintű férőhelyek esetében ugyan továbbra is lehet egyszeri hozzájárulást kérni, azonban annak összege a korábbi több millió Ft-os nagyságrendről – az állami támogatáshoz való kötése és annak csökkenése miatt – jelentősen csökkent. A béralapú támogatás bevezetése óta a csökkenés csak az egyházi és a nem állami fenntartókat érinti, mert önkormányzati fenntartók esetében a Költségvetési törvény nem tesz különbséget az emelt szintű és az átlagos szintű férőhelyek finanszírozása között Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Emeltszintű férőhelyek megoszlása fenntartó típusok szerint Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Belépési hozzájárulás 1. Öngondoskodás erősítése céljából tartós bentlakást nyújtó ellátásoknál. Kivétel: rehabilitációs intézmények, hajléktalanok otthona és rehabilitációs célú lakóotthonok. Konkrét összegben kell megállapítani. Legfeljebb 8 millió forint lehet, évente egyszer lehet változtatni közzététel mellett. Egyházi és nem állami fenntartók esetében csak a férőhelyek 50 %-ig lehet megállapítani. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Belépési hozzájárulás 2. Ellátást nem lehet megtagadni attól, aki nem képes fizetni. Beköltözést követő 3 éven belül megszűnik a jogviszony időarányosan visszajár (örökösnek is). Fenntartónak a bevételt az intézmény fenntartására és fejlesztésére KELL fordítania. Megüresedő emelt szintű férőhelyek betöltésekor választható a belépési hozzájárulás alkalmazása, DE nem lehet átminősíteni az emeltszintű férőhelyet. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Térítési díj visszamenőleges megállapítása kivételes esetben Intézményi felvételkor még nem tudott, de folyamatban lévő rendszeres pénzellátási kérelem esetén – pl. rokkantsági járadék. A rendszeres pénzellátás visszamenőlegesen kerül megállapításra – kérelem beadásának napján – így az intézmények a személyi térítési díjat a rendszeres pénzellátás alapján visszamenőlegesen megállapíthatják. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás működésének racionalizálása Újonnan 2015. január 1-jével létrehozandó családsegítés szolgáltatás csak gyermekjóléti szolgáltatással integráltan hozható létre. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Intézményi jogviszony vitás esetei Vitás ügyben jogorvoslati rend egyértelművé tétele. Vita esetén első körben intézményvezető, majd fenntartó végső esetben bíróság dönt. Döntés kézhezvételétől számított 30 napon belül. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

Egyéb pontosítások 150 fős szabály alól kivétel hajléktalan célcsoport szakosított intézményi ellátása. Falu- és tanyagondnoki szolgáltatás pontosítás, ugyanazon ellátási területen több fenntartó nem hozat létre azonos szolgáltatást. Iskolai szociális munka lehetőségének megteremtése. Krizsán Ildikó 2014. december 16.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Krizsán Ildikó 2014. december 16.

SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁSOK FŐOSZTÁLYA 1054 Budapest, Báthory utca 10. Telefonszám: 06 1 795 3427 Krizsán Ildikó 2014. december 16.