Ének-zene, énekes játék…, és amit egy ilyen helyzetben érdemes elmondani! Óvodával…, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis kérdés…, országépítés!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Tehetségazonosítás gyakorlata
Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Kis csoport szeptember
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Liszt Ferenc Ének- Zenei Általános Iskola
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Napocska Napköziotthon
Á T M E N E T E K I S K O L Á S K O R I G
A tudatos zenehallgatás
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Kastélykert Körzeti Óvoda
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Ritmikai „fejlesztés” az óvodában
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Albert István Téri Napovi Kisvaszar
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária Sarlóspuszta,
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Albertné Balogh Márta tankönyvszerző
A Köztársaság Téri Óvoda bemutatása
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Deák Ferenc Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
Szeretettel köszöntöm
PROGRAM.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Óvodai nevelés országos alapprogramjáról
Iskola előtti zenei nevelés
Óvodahívogató Bárka Baktalórántházi Református Óvoda
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!)
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Táncos, zenei anyanyelvünkről, a drámapedagógiáról A stílus kérdései a nyelv-és nemzetstratégiában ELTE BTK.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Összeállította: Szabó Ilona
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Vezetői célok és feladatok
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Ének-zene, énekes játék…, és amit egy ilyen helyzetben érdemes elmondani! Óvodával…, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis kérdés…, országépítés! Dr. Szarka Júlia 2010. 01. 29. 02. 12. 02. 17.

A helyzet Aktualitás: Új ÓNOAP!!! (1996-ban is élénk vita, a zenei nevelési részt „kevesellték” a kollegák) Nincs új a nap alatt??? (a módosításoknak volt oka: több ölbeli játék, migráció, dalosjáték) Elkötelezettségünk!!! (élményszerű és tudatos zenei nevelés)

Neveléstörténeti értékeink – zenében Brunszvik Teréz óvodáiban felhangzó német nyelvű dalok Bezerédi Amália első kottás daloskönyve (Flóri könyve), Kiss Áron és társai szerkesztette, többször átdolgozott dalosjátékok gyűjteménye Kerényi György által rendszerezett, Magyar Népzene Tára "Gyermekjátékok" című kötete Kodály Zoltán és Forrai Katalin mai napig ható munkássága

Kutatási – zenei hivatkozások a zenei transzfer-vizsgálatok eredményei (a mindennapos zenélés hatása nem csak zenei képességeinkre) „a magyar óvodai nevelésügy nemzetközileg elismert gyakorlata" (japán, angol, amerikai csodálók ott, ahol gépzene szól a ballagáson) zenei értelemben a "Kodály-módszer"-ként ismert világhírű zenepedagógia

Énekeljünk, énekeljünk… merre menjünk? Kodályi alapelvek örökérvényűségének és Forrai Katalin jelentőségének ismétlése törvényszerű minden konferencián (énekhang, 9 hónap, néphagyományoktól a klasszikusokig, mással nem pótolható…)! Most „helyette” érdemes elénekelni: Szita, szita szolgáló… Vígan dalol a madár… Fehér karácsony… Valamennyi az „ÉNÓ”-ban található!!!! Lehet megújulni ebből is!

Vígan dalol

Fehér karácsony

Újdonság Az Alapprogram szerint az óvodai nevelésben érvényesülhetnek a különböző - köztük az innovatív - pedagógiai törekvések, mivel az alapprogram biztosítja az óvodapedagógusok pedagógiai nézeteinek és széles körű módszertani szabadságának érvényesülését, megkötéseket csak a gyermek érdekében tartalmaz.

Az óvoda nevelőtestülete elkészíti saját nevelési programját Hol legyen a zene? Mindenhol, mindenkinek! De differenciálásra törekedjünk úgy, hogy ismerjük a gyerekek zenei képességeit is! Mire épüljön? Forrai könyv! De ne elégedjünk meg évszakonként 3-3 dallal, lapozgassuk gyakrabban hátul is!!!!

Ez nem zárja ki a zenei megújulási lehetőségeket, más források használatát, de HITELESEN! Orrf, Suzuki, Willems, Dalcrose… Kokas… Jelszó: komplexitás, értékőrzés

Alapvető zenei feladataink az óvodában (továbbra is!): Ritmusérzék A zenei hallási – dallami – képességek Tiszta éneklési képesség Zenehallgatóvá nevelés Zenei alkotókedv Mozgás, tánc (?!)

Újdonság: „Személyi feltételek”: Az óvodapedagógus szerepe, elfogadó, segítő, támogató attitűdje a gyermekekkel való kapcsolatában (Reggeli harmat…) Az óvodapedagógus és az óvodai nevelőmunkát segítő alkalmazottak összehangolt munkájának elvárása. (kánon) Az Alapprogram ugyanitt feladatot írt elő a migráns gyermekeket nevelő óvodák számára. (szülői koncert)

Újdonság: Nevelési program!!!! Bár különböző elnevezésekkel és változatokban, de a legtöbb Helyi Óvodai Programban = nev. Oprogram az Ének, zene, énekes játék címén az ún. zenei foglalkozásokkal, kezdeményezésekkel találkozunk. TEVÉKENYSÉGEK - TEVÉKENYKEDTETÉS 1996 óta többféle lehetőség, a lényeg, hogy a zene sokat fog segíteni = a képességek fejlesztésével fog „előkészíteni” az iskolára! Inkább tevékenység

Ritmikai feladatok Lüktetés – egyenletes – metrum –egyforma Ritmus Összekapcsolás Tempó

Tiszta éneklési képesség Modell! Morgó gyermek

Hallásfejlesztés Akusztikus hallás (magasabb – mélyebb – dallamvonal – kézjel?) (halkabb – hangosabb, hangszínek) Belső hallás (bújtatás, felismertetés)

Kiemelt feladat minden „foglalkozáson” + Zenehallgatás + Zenei alkotókedv + Mozgás, „óvodai” tánc

Újdonság (?) Az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása Minden tevékenységben kiemelt feladat, a zenei képességfejlesztés különösen alkalmas (szókincs, artikuláció, ritmus, lüktetés, felismertetés stb.)

, 1. Az óvodában a környezet hangjainak megfigyelése, az ölbeli játékok, a népi gyermekdalok, az éneklés, az énekes játékok, a zenélés örömet nyújtanak a gyermeknek, egyben felkeltik zenei érdeklődését, formálják zenei ízlését, esztétikai fogékonyságát. Az élményt nyújtó közös ének-zenei tevékenységek során a gyermek felfedezi a dallam, a ritmus, a mozgás szépségét, a közös éneklés örömét. A népdalok éneklése, a gyermek néptáncok és népi játékok, a hagyományok megismerését, továbbélését segítik. Az óvodai ének-zenei nevelés feladatainak eredményes megvalósítása megalapozza, elősegíti a zenei anyanyelv kialakulását.

2. Az énekes népi játékok és az igényesen válogatott kortárs művészeti alkotások fontos eszközül szolgálnak a gyermek zenei képességeinek (a ritmus, éneklés, hallás, mozgás) és zenei kreativitásának alakításában. A kis emberek dalaitól Gryllusig!!!!

3. A zenehallgatási anyag megválasztásánál az óvodapedagógus vegye figyelembe a nemzetiségi, etnikai kisebbségi nevelés esetében a gyermekek hovatartozását is. ZENEOVI CD inkább ne!!! De énekeljünk sokat az „Európai gyermekdalok” két kötetéből!!!!

4. A felnőtt minta spontán utánzásával az éneklés, zenélés részévé válik a gyermek mindennapi tevékenységének. De nem mindegy, milyen a felnőtt minta: énekes mesék, „névsor”, hangszerkészítések stb.

Emlékeztető(k): „Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet...” “… az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, félénkségből kigyógyít. Koncentrál, testi-lelki diszpozíción javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat. …hogy egész embert mozgat, nemcsak egy-egy részét…. Fejleszti a közösségi érzést. Kifejleszti, csírájában minden emberben meglevő zeneérzéket, ezzel megadja a műveltség alapját, amivel ezután szebbé, gazdagabbá teszi egész életét.” „Zene nélkül lehet élni…. De minek?”

Köszönöm a figyelmet! szarka.julia@gmail.com