Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógusok előmeneteli rendszerének jogszabályi háttere
Advertisements

A pedagógiai-szakmai ellenőrzés
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
A pedagógusok minősítési rendszere
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Pedagógus-továbbképzés
Tanfelügyelet és minősítés
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
AZ ÉN PORTFÓLIÓM.
A VEZETŐ MUNKÁJÁNAK ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE ÓVODA
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
Tanfelügyelet és minősítés Az Oktatási Hivatal szerepe és feladatai a köznevelési rendszer megújításában augusztus 22. A mai előadáson a két kiemelt.
Országos pedagógiai – szakmai ellenőrzés
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS ELLENŐRZÉS Farkasné Egyed Zsuzsanna
E-PORTFÓLIÓ.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A megújuló köznevelés értékelési keretrendszere
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Szaktanácsadói fórum VÁLTOZÁSOK ÉS A PORTFÓLIÓ
Hogyan készüljünk a pedagógus minősítési eljárásra?
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
A portfólió - óvodai szakterület
Iskolai közösségi szolgálat
A 2016.ÉVI PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉSRŐL
Pedagógus értékelési rendszer
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ A TANTÁRGYGONDOZÓ ÉS A SZERVEZETI SZINTŰ SZAKTANÁCSADÁS KÉZY ÁGNES TÉMAVEZETŐ TÁMOP
Pedagógus – vezetői – intézményi ÖNÉRTÉKELÉS
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere
Intézményi önértékelés Barati Krisztina
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere A tanfelügyelet és az önértékelés Készítő/előadó: OH POK munkatársainak szakmai anyaga alapján Bártfai.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
„Önértékelés, ahogyan mi tervezzük” NPK Tanfelügyeleti és minősítő szakértői tagozat.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az intézményi szabályozó dokumentumok felülvizsgálata az önértékeléshez és tanfelügyelethez kapcsolódóan.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
A TANFELÜGYELETHEZ KAPCSOLÓDÓ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS (TÁMOP-3.1.8)
„Az utolsó csepp nem tehet róla, hogy éppen ő az utolsó csepp, hiszen amúgy semmiben sem különbözik az előző cseppektől.” Mérő László.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Tanfelügyelettel kapcsolatos előzetes feladatok - intézményvezetők
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés, a tanfelügyelet standardjai
A TANFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSEK VEZETŐI ÉS HELYETTESI FELADATAI
Farkasné Egyed Zsuzsanna
Előadás másolata:

Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére Tanévkezdő fórum Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére Előadó: Tanainé Szeghy Rita szaktanácsadó 2014. szeptember 25. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Jogszabályi háttér 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásról szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI-rendelet A tanárképzés képesítési és kimeneti követelményeit tartalmazó Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 2

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Jogszabályi háttér 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez Országos tanfelügyelet, Kézikönyv http://www.oktatas.hu/kiadvanyok/ Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 3

Pedagógusok szakmai ellenőrzése, minősítése Pedagógusok pedagógia-szakmai ellenőrzése Szakértő (tanfelügyelő) Pedagógusok minősítése Szaktanácsadás szaktanácsadó Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 4

PSZE – tanfelügyeleti rendszer, pedagógusok szakmai ellenőrzése fejlesztő értékelés Legalább 5 évente Oktatási Hivatal – kormányhivatal közreműködik Megállapít, javasol, értékel, intézkedésre nem jogosult 2 szakértő, nem feltétel a szakos Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 5

PEM – pedagógusok előmeneteli rendszere, pedagógusok minősítése komplex értékelés Kötelező 2 alkalom a pálya során Kormányhivatal szervezi Oktatási Hivatal közreműködik Értékel, minősít, dönt 2 szakértő, egyik szakos, intézményvezető ,(delegált) Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 6

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Szaktanácsadás fejlesztő célú támogatás Évente OFI Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 7

Tanfelügyelet pedagógiai-szakmai ellenőrzés Pedagógus ellenőrzés – pedagógusok 60 %-a Vezetői ellenőrzés Intézményellenőrzés Intézményi fejlesztési terv Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 8

A pedagógus ellenőrzésének területei Pedagógiai módszertani felkészültség A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 9

A pedagógus értékelésének területei Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók A tanulás támogatása Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 10

A vezető ellenőrzésének területei A tanulás és tanítás stratégiai vezetése és operatív irányítása A változások stratégiai vezetése és operatív irányítása Önmaga stratégiai vezetése és operatív irányítása Mások stratégiai vezetése és operatív irányítása Az intézmény stratégiai vezetése és operatív irányítása Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 11

Az intézmény ellenőrzésének területei Pedagógiai folyamatok Személyiség- és közösségfejlesztés Eredmények Belső kapcsolatok, együttműködés Az intézmény külső kapcsolatai A pedagógiai munka feltételei A Nemzeti alaptantervben megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott intézményi céloknak való megfelelés Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 12

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Módszerei Dokumentum elemzés (nem a dokumentumot ellenőrzi) Óra/foglalkozás látogatás (2) Interjú Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 13

Előzetes dokumentumelemzés Pedagógiai Program Intézményi profil megismerése Előző pedagógusellenőrzés, intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó értékelőlapjai Elért eredmények vizsgálata,kiemelkedő-, fejlesztendő területek meghatározása, Mérési -, kérdőívek eredményei információszerzés Portfólió Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 14

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Helyszíni ellenőrzés Előzetes bejelentkezés – egyeztetés az intézmény vezetőjével A dokumentációk helyszíni elemzése Óra-/foglalkozáslátogatás és elemzés Pedagógus önértékelése Szakértői kérdések Interjú a pedagógussal (szakértők, int. megb.) a vezetővel (szakértők) Pedagógusokkal, szülőkkel, fenntartóval Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 15

Dokumentumelemzés a helyszíni ellenőrzés során óra/foglalkozásterv írásos dokumentáció a tanítási egységre vonatkozóan (tanmenet vagy tematikus terv) egyéni fejlesztési tervek tanórán kívüli programtervek osztálynapló, csoportnapló és egyéb foglalkozási naplók tanulói füzetek, produktumok Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 16

Az óra/foglalkozáslátogatás értékelési szempontjai célok–követelmények és megvalósulásuk; Célok-tartalom alkalmazott módszerek, motivációs eszközök alkalmazott tanulásszervezési eljárások; értékelési módok viszonya; óra, foglalkozás megszervezése; a tanulási folyamat irányítása, egyéni képességek fejlesztése; Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 17

Az óra/foglalkozáslátogatás értékelési szempontjai az óra, foglalkozás légköre; a pedagógus magatartása, hatása; reflexió; vezető, irányító, segítő szerep; kommunikáció; a pedagógus önértékelésével kapcsolatos észrevételek. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 18

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Az interjúk célja a tanfelügyelők információkat nyerjenek a pedagógus szakmai ismereteiről elképzeléseiről eredményeiről jövőképéről az ellenőrzött pedagógus a saját megfogalmazásában közölje válaszait a munkájával kapcsolatban feltett kérdésekre Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 19

Az ellenőrzés lezárása Értékelőlapok kitöltése (8 terület erősségek, fejleszthető területek, pontszám) 5 napon belül elektronikus és 2 nyomtatott példányban elküldik az értékelőlapot az intézményvezetőnek; 1 a pedagógus saját példánya; 1 a pedagógus saját véleményének feltüntetése után a személyi anyaghoz kerül portfolió A pedagógus értékeli a szakértők munkáját Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 20

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Pedagógus minősítés Vizsga – gyakornok pedagógus I., Eljárás Kötelező – ingyenes, pedagógus I. II., Választott – fizetni kell érte, mester, kutató Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 21

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A minősítés területei PEM Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás PSZE Pedagógiai módszertani felkészültség Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 22

Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 23

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A portfólió elemei Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 24

Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 25

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A portfólióvédés Szakmai életút bemutatása – 15 perces digitális bemutató A portfólióhoz kapcsolódó előzetes kérdések megválaszolása Szakmai beszélgetés a portfólióhoz és prezentációhoz kapcsolódóan Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 26

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Az értékelés elemei Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 27

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Lehetséges kimenetel Vizsgán - gyakornok Megfelelt – 60% Nem felelt meg Eljárás pedagógus I. Megfelelt – 75% Újabb minősítés szükséges Nem felelt meg (megismételt eljárás) Pedagógus II. Mesterpedagógus fokozatba lép Pedagógus II. fokozatban marad Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 28