Tanárok továbbképzése – a feladatlapok készítésének módszertana

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Az országos mérések megújult rendszere
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A belügyi rendészeti ismeretek vizsgatárgy
Az e-portfólió használati köre
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Székely István fejlesztési tanácsadó
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Közgazdaság szakmacsoport
Gyermekvilág régen és ma
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
BEVEZETŐ.
Az Apáczai Kiadó 7-8. évfolyamos matematika tankönyveinek bemutatása
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az országos mérések megújult rendszere
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
LEGO Dacta program.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Érettségi élő idegen nyelv
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Önértékelési projektterv
Szakiskolai fejlesztési program
Szent László Középiskola Szekszárd
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Regionális konferencia
Szociális kompetencia
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Tanárok továbbképzése – a feladatlapok készítésének módszertana Program Projekt je spolufinancovaný ESF Az Európai Szociális Alap támogatásával

A továbbképzés célja A pedagógusok tájékoztatása, felkészítése Tájékoztatás az érettségi vizsgák írásbeli részének szerkezetéről, formájáról, értékelési módjáról; a tananyagfejlesztésről és a követelményrendszerről. A tanárok felkészítése a feladatlapok összeállítására, értékelésére; módszertani útmutató a kétszintű érettségi vizsgákhoz. A tudásfelmérők típusai; elemzésük bemutatása. A feladatlapok szerkezete, készítési módjuk. Az ún. specifikációs táblázatok szerepe. Feladatlapok készítése, értékelése. Fogalmak tisztázása. Készségek kialakítása. Csicsay Károly

A továbbképzés mottójaként Descartes filozófiája szerint a logikus gondolkodásnak 3 eleme van: Kérdés? Példa. Megoldás! E továbbképzés során mi is ezt az elvet kívánjuk követni. Kérdéseket vetünk fel, illetve várunk Önöktől, amelyekre példákat mutatunk be, s majd készítünk közösen. Problémákat vitatunk meg, amelyek az utóbbi évek próba érettségi írásbeli vizsgáin merültek fel. Végül (ezekkel kapcsolatban) együttesen megoldásokat keresünk a bemutatott problémák kiküszöbölésére. Csicsay Károly

A továbbképzés programja 1. nap: 2 óra 2. nap: 4 óra délelőtt 4 óra délután 2,5 óra este 3. nap: 4 óra délelőtt 4. nap: 5 óra délelőtt ----------------------------------- Összesen: 28 óra Csicsay Károly

Az 1. nap programja – első rész Tananyag és követelmények: tantervek (4- és 8-oszt. gimnáziumok, szakközépiskolák), érettségi követelmények, műveltségi alapkövetelmények – gimnáziumok számára, az alapkövetelményekben foglalt feladatok – gimn. számára, műveltségi alapkövetelmények – szakiskolák számára, módszertani útmutató az alapkövetelményekhez, a Monitor 9 szerepe és a középiskolák elvárásai – belépéstől a kilépésig a követelmények összehangolásának szükségessége. Új elképzelés: A kommunikációs alapokra helyezett nyelvtanoktatás előnyei. Rövid bemutató a már elkészült tankönyvekből. Bemutató a készülő kerettantervekről. Csicsay Károly

Az 1. nap programja – első rész A tudásértékelés, -mérés módjai, valamint az erről szóló miniszteri rendelet. Az érettségi vizsgák szerkezete – 2006-ig majd 2007-től Az érettségi vizsgák írásbeli részei (az ún. külső és belső formái: feladatlap, fogalmazás) Az érettségi írásbeli vizsgák célja Az érettségi írásbeli vizsgák feladata Az érettségi fogalmazás régi és új formájáról Az extern érettségi írásbeli vizsgák feladattípusai A tanulást segítő információforrások Csicsay Károly

1. nap – második rész Az értékelés formái: osztályozás, besorolás … A fogalmak tisztázása Az értékelés formái: osztályozás, besorolás … Az objektivitás mértéke az értékelések során Az iskolák valós és hamis értékrendjének alakulása az országos mérések alapján. A tudásfelmérők (Monitor, extern érettségi írásbeli) alapján kialakult nézetek, vélemények, értékítéletek. A pedagógiai mérések módjai, formái, típusai Az általános (országos) mérések előnyei s hátrányai A pedagógustársadalom álláspontja, véleménye az országos szintű mérésekről. Csicsay Károly

2. nap – délelőtt (2x2 óra) Tesztelmélet Első fejezet /2 óra/ A feladatlapok fokmérői – a fogalmak megmagyarázása: validitás, reliabilitás, a feladatlapok (tesztek) általános jellemzői A feladatlapok tartalmi, szerkezeti és egyéb kérdései A tananyag tartalmi és szerkezeti kérdései a feladatlap érvényességének szempontjából A tananyag szerkezeti modellje Második fejezet /2 óra/ Az ismeretek hierarchikus rendszere a Bloom-féle taxonómia alapján – kognitív szint, kompetencia A teljesítmény alapú követelményrendszer A feladatlapok nehézségi foka Fecsó Szilárd

2. nap – délután (2x2 óra) Harmadik fejezet /2 +2 óra/ Reliabilitás és a feladatlapok megbízhatóságának kérdései A feladatlapok megbízhatóságának kiszámolása Elvárások a didaktikai feladatlapokkal kapcsolatban: érvényesség és korrektség elve A feladatlapok típusai A feladatok típusai A feladatlapok szerkezeti felépítése Az iskolai didaktikai feladatlapok szerkezeti /variációs/ lehetőségei Fecsó Szilárd

2. nap – este (2,5 óra) A nap során gyűjtött tapasztalatok megvitatása, értékelése A tesztelmélet vitatott pontjainak, egyes kérdéseinek megbeszélése. A Bloom-féle taxonómia érvényesítésének kérdései a tananyag szerkezetén belül /elmélet és gyakorlat viszonya/. Tapasztalatok megbeszélése a didaktikai tesztekkel kapcsolatban, különbségek az országos feladatlapok és az /egyéni/ iskolai felmérők szerkezetében és tartalmában. Mitől függ az ilyen típusú feladatlapok iskolai alkalmazásának lehetősége és sikere? Szükséges-e a tananyag tartalmi-szerkezeti átalakítása? Módszer- és szemléletmódváltás kérdései az „iskolai” mindennapokban. Fecsó Szilárd

3. nap – délelőtt (2x2 óra) Az ún. specifikációs táblázatok – rendszerezett táblázatok Az ún. specifikációs táblázatok célja, szerepe a feladatlapok készítése során. A táblázatok szerkezete: az Állami Tanfelügyelői Hivatal számára készített régebbi specifikációs táblázat az ÁTH számára készített ún. strukturális táblázat feladatlappal együtt – bemutató egyes feladatok esetében felmerülő buktatók a bemutatott táblázatok elemzése, értékelése A táblázatokban foglalt témakörök egyeztetése az érettségi követelményekkel – egyéni feladatként, majd közösen. Csicsay Károly

3. nap – délután (2x2 óra) a témakörök elosztása Adott témakörre saját táblázatok készítése a témakörök elosztása a témakörök egyeztetése az érettségi követelményekkel a táblázat egyes oszlopainak szerkesztése, kitöltése az arányosság figyelembevétele (terjedelem, tartalom, téma, forma, feladattípus… szerint) Az elkészített táblázatok bemutatása, értékelése a fentiekben felsorolt kritériumok alapján részeire bontjuk az elkészített táblázatokat a kész táblázatok megfelelő, elfogadható részeinek kiemelése az előforduló hibák javítása, következtetések Csicsay Károly

3. nap – este (2,5 óra) A tapasztalok megvitatása A nap során gyűjtött tapasztalatok értékelése Vélemények az eddigi országos szintű feladatlapok tartalmával, szerkezetével kapcsolatban. Vélemények és javaslatok a további országos szintű feladatlapok készítésével, tartalmával kapcsolatban. A feladatlapok készítéséhez szükséges ún. specifikációs (rendszerezett) táblázatok jelentősége, felhasználhatósága a továbbiakban. Tapasztalatok a táblázatok, majd pedig a feladatlapok készítése során. Az országos szintű tudásfelmérések jelentősége, szerepe az oktatásban. Csicsay Károly

4. nap – délelőtt (5 óra) Az elkészített táblázatok alapján saját feladatlap összeállítása A feladatlap készítésének módja: a témakörök összehangolása az érettségi követelményekkel a specifikációs táblázat alapján kiválasztani a feladatokat az arányosság figyelembevétele (a feladatok típusai; nyelvi és irodalmi, valamint magyar és világirodalmi kérdések aránya) a feladatok igényességi szintjének aránya (lásd: a megrendelőben) a módszertani útmutató követése, valamint az ún. megrendelő figyelembevétele (objednávka od ŠPÚ) a feladatlap külső formája; a mondatok terjedelme, az ún. negatív kérdések problémája, megfogalmazása, jelölése, A/B variánsok készítése … az elkészített feladatlapok bemutatása, értékelése, elemzése a diákok várható teljesítménye, annak értékelhetősége a tanfolyamon szerzett tapasztalok, ismeretek összegzése Csicsay Károly

A továbbképzés programjának ismertetése után nézzük az 1. nap témáit részletesen!