Az előadás egy javaslat: Szövetkezzetek ez a jövő útja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Szociális munka a börtönben
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
RTM kínálatának alakítása
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A szervezeti felépítés definíciója
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
A vidéki tér sikertényezői
kiemelt projekt bemutatkozása
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Minőség menedzsment 6.előadás
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A falu jövője az összefogás – szövetkezés - Somai József - Romániai Magyar Közgazdász Társaság Kolozsvár-Székelyszentistván.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Civil Európa – civilek Európában
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Szövetkezetekről. Miről lesz szó? Definíció Fejlődés, szerepük, csoportosítás Elvek.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Hejőkeresztúr Község.  Komplex Instrukciós Program  Táblajáték Program  Generációk Közötti Párbeszéd Program  Tehetséggondozás (képzőművészet, zene,
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
„Út a munkához” program tapasztalatai
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Tervezési folyamat.
Hiteles Élet – Élménydús Élet
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Közösségfejlesztés.
Társadalmi vállalkozások
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Az előadás egy javaslat: Szövetkezzetek ez a jövő útja A túlélésről ... ember és emberiség a fenntartható létezés evolúciós elmélete A történelem hajóján ... vagy a föld az emberiség bárkája az ÚT ... Eszközök ...... Tudás Szeretet Együttműködés közösség közösségi vállalkozások (szociális) szövetkezés

Amit a élet tanít Az evolúció törvényei alkalmazhatók az emberi társadalomra 1., Az élet tapasztalati tudást halmoz fel. Az életfolyamatok eredendően konzervatívak, mert az egyszer megszerzett tudást mindig meg kell őrizniük (ezt a természetes szelekció biztosítéka), de az valamelyest folyton változik, ami új tudás formát, szintet, gyakorlatot jelent, 2., Az élő rendszerek együttműködése ugrásszerű tudásnyeréssel előnnyel jár. Ez az alkalmazkodás, a körülményekhez való viszony minőségi változása. 3., Az együttműködés új, magasabb rendű életforma kialakulásához vezethet, amennyiben sikerül korlátozni a csoporton belüli önpusztító versengést. 4., Az összetett életformák, szervezetek mindig új információs rendszere épülnek – ezzel új evolúciós szintet - hoznak létre, ezért az egész mindig több mint részeinek összessége. 5., A természetben minden harmóniára (összhangra) törekvés az egymás mellett élő rendszerek együttműködéséből származik, de tökéletes harmónia soha nem jöhet létre, a folyamatos változás miatt. 6., Az összetett életformák megjelenésével nem egyedek versengenek hanem csoportok, és az összetett életformák részei között is megmarad a verseny lehetősége . 7., Az összetett életforma részei közötti konfliktusok végzetesek az egészre nézve (rákbetegség)mert szétverik az együttműködést, és ezáltal megsemmisítik a magasabb tudásszintet. (Ezt az élet nem engedi meg!)

Amit a történelem tanít Adott helyen adott személyek adott gazdálkodásával MI TÖRTÉNIK Hogyan lehet élni, gyarapodni > Hatalom, Tőke, Munka a teremtő erő ? KULTÚRA TRADICIÓ >> fenntarthatóság ALLOKÁCIÓK KERETEK

A gondolkodásunkat a valósághoz kell idomítani Mert elmúlnak közösségeink Csorbul a képességünk a cselekvésre Belefáradunk az új és újabb felbukkanó feladatokba A gondolkodásunkat a valósághoz kell idomítani Tapasztalat és tradíció figyelmeztetései „Az emberek többségének természetéhez tartozik, hogy eszméiket inkább a mindenkori viszonyokhoz igazítják,  ahelyett hogy megkísérelnék eszméiknek  megfelelően formálni a viszonyokat.” John Lukacs

A megmaradás kényszere „én” mint probléma a család és a „másik ember” a közösség, nemzet emberiség

Emberiségként Konrad Lorenz: „Az élet egy olyan vállalkozás, amelynek egyidejű célja az „energiatőke” és a tudáskincs gyarapítása, aminek során az egyik birtoklása mindig előmozdítja a másik megszerzését. …..Az az eljárás, amellyel egy modern iparvállalat tiszta nyereségének egy részét racionális módon laboratóriumaiba fekteti, hogy új felfedezések révén új profitszerzési lehetőséget tárjon fel nem a szemléletes modellje, hanem egész egyszerűen a speciális esete annak a folyamatnak amely minden élő rendszerben lezajlik.”

Nemzetként „Az életben nem történnek nagy dolgok. Ha később visszanézünk, s keressük a pillanatot, mikor valami elhatározó, jóvátehetetlen történt velünk – az „élmény” vagy „baleset”, mely későbbi életünket alkotta –,legtöbbször csak ilyen szerény nyomokat találunk, vagy még ennyit se. Igazában nincs más „élmény”, csak a család; s nincs más „tragédia”, csak a pillanat, mikor döntened kell, megmaradsz-e a családban, s annak nagy, széles sugárkörben táguló változataiban, az „osztály”-ban, a világnézetben, a fajtában vagy mégy a magad útján, s tudod, hogy : most már örökre egyedül maradtál, szabad vagy, de mindenki prédája, s csak te segíthetsz magadon.” (Márai Sándor: Egy polgár vallomásai)

Embernek !! „Önmagában az ember - … nem is ember. Örömünk, boldogságunk, jólétünk forrása a másik ember. Csak ketten alkotunk egyet, mert az egyik minden vonatkozásban függ a másiktól. ......  A nevelés "Két emberi lélek közös funkciója: a nevelőké és a növendékeké.„ Karácsony Sándor

Az Út amin jár(hat)unk a célok probléma csokra a választás mikéntje a jelenlét és együttműködés

merre az arra

Botladozva vagy táncolva

Vándor, csavargó, zarándok

Közösségi és helyi gazdaság erősítése Beágyazottság a genius loci és a perszonalitás sokszínűség... gyakorlatban

A társadalmi hozzáférés hármas rendszerének egysége biztosított e?   A társadalmi hozzáférés hármas rendszerének egysége biztosított e? A társadalom „logisztikája” arányossága megengedi e az egyén és a közösség épp legéletképesebb egymásrahatását szubszidiaritás szolidaritás perszonalitás

A gazdasági hozzáférés hármas rendszerének egysége biztosított e? A HARALOM megtalálja e a helyes ARÁNYT az érdekek, értékek, és viziók között irányító, ellenőrző, preferáló és korlátozó szerep Hatalom Tőke Munka A két termelési tényező - a munka és a tőke - kölcsönös függése

A lelki hozzáférés hármas rendszerének egysége biztosított e? Az életünk rendezettsége neveltetésünkön, munkánkon, szorult élethelyzetekben választott társainkon múlik. kötelékek szinergiája a család élmény megélése a másik ember megtalálása. Motivációk kompetenciák attitűd

Együttműködés Kooperáció Szövetkezés Forma és szervezet Itthon és a világban ... gyakorlatban

a munka és közösség Szoc szöv (beavatkozás) Értékesítő PÜ szöv Beszerző Fogyasztási

egyén és együttműködés

SZÖVETKEZÉSRŐL 7 alapelv: önkéntesség és nyitott tagság elve demokratikus tagi ellenőrzés tagok gazdasági részvétele autonómia és függetlenség oktatás, képzés szövetkezetek közötti együttműködés közösség iránti elkötelezettség 6 szövetkezeti érték: önsegély egyenlőség egyéni felelősség demokrácia igazságosság szolidaritás

rövid történeti áttekintés a szövetkezetekről, pl. HANGYA

Szociális szövetkezetek Forma és szervezet Itthon és a világban ... gyakorlatban

Mi az a szociális szövetkezet? Milyen előnyei és hátrányai vannak? Milyen felelősséget jelent, kik a felelősek benne ? Mennyibe kerül az alapítása ? Jogok és kötelezettségek ? Kiknek ajánlott ?

Egy szociális szövetkezetnek Miért előnyös a SzoSzöv-höz csatlakozni? Előnyök Támogatások Költségek Mennyibe kerül a fenntartása? TB? Könyvelés?

Milyen egyéb lehetőségek rejlenek a szociális szövetkezetekben? Pl. egymás szövetkezeteibe tagságot szerezni Pl. közös elszámolási/logisztikai lehetőségek Stb. Milyen EU-s támogatottsága van a szociális szövetkezeteknek? Milyen pályázati megoldásokat lehet remélni, és kiket ajánlanak

Hogyan gazdálkodjunk egy helyi közösségi vállalkozásban pld:szociális szövetkezetet az együttműködés mindennapjai a nyilvánosság átláthatóság a gyarapodás gyakorlata

szükségletek A társadalmi errodációval a tájak és a családok kizsigerelésével k ö z ö s e n létrehozott nincsből kell megélhetésünk jövőjét megoldani ... A bizalom felépítése után ... >>> életvitellé tenni a napi munkát jövedelmet termelni (bármi áron) >> életképes családi jövedelemszerzési stratégiákat kialakítani (házról házra) > > párhuzamosan táj = kisrégió szintű nemzeti koncepcióval marketingjel >márkázni a „termékeket” > < minőséget teremteni

Foglalkoztatás ÖN?foglalkoztató Szövetkezeti kedvezmények Döntés kedvezményekről A család vállalja a kockázatot Népesség Munkaerő állományba tartozó Foglalkoztatott Munkanélküli Munkaerő állományon kívüli

Források Mi magunk vagyunk

Ha azonos a projekt önhordóvá válik Fenntartható gazdaság Programok kiknek az együttműködését igényli a fejlesztés megvalósulása, beleértve a haszonélvezőket és végrehajtókat Ha „amink van” és „amink nincs” között eltérnek a szereplők a projekt nem lesz önhordó Ha azonos a projekt önhordóvá válik Fenntartható gazdaság Programok Forrás Krízis Hálózatok (mentorok) Jövőkép Komplex szabályozás Motiváció Gondolkodás Fenntartható környezet Terepasztal Együttműködés, részvétel Sikerre való éhség Működő hálózatok Kommunikáció Bizalom Keretek (szabályozás) Cselekvési kényszer Jogi környezet Kompetencia Jó gyakorlatok Túlélő képesség Hagyományok Sikerélmény Információ Tudás, tapasztalat Innováció Tudás tapasztalat A források működését szabályozzák Ágazati szabályozások Szűk kör hozza a döntéseket a forrásokról, Széles kört érint a megvalósulás és azt eredmény Résztvevők Projekt menedzs. Bevonandók Működtetők Alanyok kompetencia Indikátorok Helyi tudásbázis Erőforrások Eredmények Idő Pénz Cél (feladat) Indikátorok Döntések Visszacsatolás Sorrend Arányok Hasznosulás Koordináció Monitoring Kompetens Egyértelmű felelősségek Bizalom térségi, egyéni, szervezeti

Magatartások

MINŐSÉGI VÁLTOZÁS

eredmények hozadékok

„Mondd és elfelejtik. Mutasd meg és emlékeznek „Mondd és elfelejtik. Mutasd meg és emlékeznek. Vond be őket és megtanulják.” (Konfucius)