HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
Makroökonómia 5. előadás.
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
Baranya Megyei Munkaügyi Központ
Fogalma, összefüggések
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
ZÖLD KÖNYV A MUNKAJOG JÖVŐJÉRŐL
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A makrgazdasági munkakínálat:
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Munkanélküliség.
szakmérnök hallgatók számára
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Lakónépesség*: Lakónépesség*: ezer fő Foglalkoztatottak: Foglalkoztatottak: ezer fő Munkanélküliek száma: Munkanélküliek száma: ezer fő Gazdaságilag.
Atipikus foglalkoztatás szabályozásának egyes kérdései Nacsa Beáta május 14.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár.
EEM. 10. A munkaügyi kapcsolatok és az érdekegyeztetés
Munkaerőpiaci számítások szeminárium
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
1 Tájékoztató munkahelybővítést és megőrzést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról, lehetőségekről Kisbér, április 8.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Munkanélküliség fogalma, típusai
A gazdasági élet problémái
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
A munkaerő-felmérés módszertana
Álláskeresőként történő nyilvántartás
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
"Munkahelyek megőrzéséért" központi munkaerő-piaci program Készítette: Koren Monika ÉMRMK Gyöngyösi Kirendeltsége 3200 Gyöngyös, Vezekényi u. 24.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A piac és a piacgazdaság
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
„Út a munkához”program
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkagazdaságtan II. 2008. március 7. A munkaerőpiac (fogalma, intézményrendszere, jogi háttere, sajátosságai, típusai, működési mechanizmusa); A munkaerő foglalkoztatásának típusai, atipikus foglalkoztatási formák; Munkanélküliség (fogalma, típusai, kezelésének eszközei, finanszírozási forrásai, állami szerepvállalás, területi megoszlások stb.); Munkaügyi kapcsolatok rendszere, tömeges létszámleépítés.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaerőpiac (fogalma, intézményrendszere, jogi háttere, sajátosságai, típusai, működési mechanizmusa)

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaerőpiac (MEP) A korszerű piacgazdaság működési mechanizmusát meghatározó alkotóelem. A munkaerő adás-vételével kapcsolatos viszonyok összessége. A munkaerő kereslete és a munkaerő kínálata alakítja a MEP működésének eredményességét. A munkaerő kínálata alkotja a MEP eladói oldalát, vagyis azok a munkavállalók, akik bizonyos időn belül szeretnének elhelyezkedni, munkaerejüket befektetni. A MEP másik oldala a munkaerő kereslete, azaz a gazdaság közvetlen szereplői egy meghatározott időszakban adott létszámú és összetételű munkaerőt foglalkoztatni kívánnak. A MEP-on bizonyos mennyiségű munkaerő kereslet és munkaerő kínálat találkozik. Eltérés esetén túlkeresletes, vagy túlkínálatos piacról beszélhetünk.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A MEP-on a felek erőviszonyai nem kiegyenlítettek, azaz mindig a rövidebb oldal elve érvényesül. Globális munkaerő túlkereslet esetén a munkaerő-kínálat, globális túlkínálat esetén pedig a munkaerő-kereslet nagysága szab határt a foglalkoztatásnak. Ha a vevők (munkáltatók) vannak erőfölényben, akkor kereslet-korlátos MEP-ról beszélhetünk. Amennyiben az eladók (munkavállalók) vannak erőfölényben, kínálat-korlátos MEP-ról beszélünk.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A túlkeresletes MEP jellemzői: a munkaerő kereslet meghaladja a kínálatot, munkaerőhiányt idéz elő, gátolja a nemzetgazdaság fejlődését, a munkavállalók számára jelent előnyös helyzetet, javítja piaci pozíciójukat, válogathatnak a felkínált álláslehetőségek között (kedvezőbb bérek, munkakörülmények stb.) A túlkínálatos MEP jellemzői: munkaerőtöbbletet jelentkezik, munkanélküliség a munkaadók vannak kedvezőbb helyzetben, válogathatnak a munkavállalók között, A munkabér leszorítását idézi elő.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkaerő kereslet: A munkaerőpiac vevői oldalán elhelyezkedő munkáltatók egy meghatározott időben valamilyen meghatározott létszámú munkaerőt kívánnak foglalkoztatni. Befolyásoló tényezők: a munka termelékenysége (egységnyi munkaráfordítás hatékonysága), a végtermék iránti kereslet (származtatott kereslet, a munkaerő kereslete a termékpiaci kereslet függvénye), a munkabér (magasabb bér-csökkenő vásárlási arány-csökkenő kibocsátás-alacsonyabb foglalkoztatási szint) (egyensúlyi bér)

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST (Folytatás) Befolyásoló tényezők: adott munkáltató általános piaci helyzete, a munkáltató bérköltség növelő képessége, munkakövetelmények, munkaerőpiac általános egyensúlyi helyzete, konkurencia, milyen erősek az érdekképviseletek.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkaerő- kereslet grafikus ábrázolása: Munkabér Munkaerő kereslet Munkavállalók száma

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkaerő- kereslet növekedésének grafikus ábrázolása: Munkabér Munkaerő kereslet Munkavállalók száma

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkaerő-kínálat: A MEP kínálati oldalán álló munkavállalók munkát végeznek, vagy szeretnének munkát végezni. Azaz egy meghatározott időszakban valamilyen létszámú és összetételű munkaerő el kíván helyezkedni. Két szempontból vizsgálhatók a befolyásoló tényezők: Egyén oldaláról (mikroökonómia): életminőség, a munkaidő hossza, a szabadidő, a jövedelem (egyensúlyi bér). Nemzetgazdasági oldalról (makroökonómia): demográfiai adottságok, munkajogi előírások, törvények.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkaerő kínálat grafikus ábrázolása: Munkabér Munkaerő kínálat Munkavállalók száma

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkaerő kínálat csökkenésének grafikus ábrázolása: Munkabér Munkaerő kínálat Munkavállalók száma

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkaerő-piaci egyensúlyi állapot: Amikor a munkaerő kereslete és kínálata megegyezik, egyensúlyi állapotról beszélhetünk, azonban ilyen állapot nem v. csak nagyon rövid ideig, átmenetileg létezik, csak elméleti síkon képzelhető el. A 2-3%-os munkanélküliségi arány már egyensúlyi állapotnak tekinthető (Japán). Amennyiben a kereslet és a kínálat nem egyezik meg de közelítenek egymáshoz, akkor egyensúlyhoz közeli állapotról beszélhetünk.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkaerő-piaci egyensúly grafikus ábrázolása: Munkabér Munkaerő kereslet Munkaerő kínálat E Munkavállalók száma

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Munkaerő-piaci egyensúly – teljes foglalkoztatottság fogalmának értelmezése: 1950-es évek: a rendelkezésre álló munkaerőforrás maximális kihasználása. 1960-as évek: a munkaerő-kínálat megfelel a keresletnek, függetlenül a foglalkoztatottság színvonalának mértékétől. A munkaerő-kereslete=munkát keresők száma. 1970-es évek: munkához való jog érvényesítése, lehetőség szerint mindenki a szakképzettségének megfelelő munkakörben dolgozzon. XXI. sz.: annyi a betöltetlen álláshely, mint amennyi az álláskereső.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaerőpiac szereplői: az állam, a munkaadók, a munkavállalók, az érdekképviseleti szervek.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Az állam munkaerő-piaci szerepe: munkáltató (a tulajdonában lévő vállalkozások, intézmények fenntartása révén – közalkalmazottak, köztisztviselők), munkaerő-piac „karbantartása”, foglalkoztatás-politika kialakítása, foglalkoztatás-politikai döntések előkészítése, szervezése, koordinálása, érvényesítése, foglalkoztatás-politikai eszközrendszer meghatározása, MEP-i intézményrendszer létrehozása és fenntartása, a MEP-i folyamatok figyelemmel kísérése, elemzése, prognózisok készítése, foglalkoztatást elősegítő programok, intézkedések kidolgozása, a foglalkoztatási érdekegyeztetésben való közvetlen részvétel.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaadók és érdekképviseleteik munkaerő-piaci szerepe: : a MEP vevői oldalát képviselik, meghatározzák a konkrét piaci igényeiket amelyek létszámfelvételekben illetve az elbocsájtásokban jut kifejezésre, járulékfizetési kötelezettség terheli (munkanélküli ellátási alapba), szabályozott keretek közötti létszám-leépítési kötelezettség terheli, az érdekképviseletek részt vesznek a foglalkoztatási érdekegyeztetési folyamatokban, a MEP-i feltételrendszerek és működési szabályok kialakításában.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkavállalók és érdekképviseleteik munkaerő-piaci szerepe: a MEP kínálati oldalát képviselik, járulékfizetési kötelezettség terheli, az elhelyezkedés illetve az újra-elhelyezkedés érdekében saját maguknak kell aktívan fellépniük a foglalkoztatási érdekegyeztetési folyamatokban, együtt kell működniük a MEP-i szervezetekkel, részt vesznek a MEP-i feltételrendszerek és működési szabályok kialakításában.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaerőpiac működési mechanizmusa: A munkaerőpiac úgy működik, hogy egy állami szabályrendszer keretei között a munkaadói és munkavállalói érdekek konfrontálódnak. Azonban az utóbbi időben az tapasztalható, hogy az érintett felek egyre inkább elsajátítják a normális, piacorientáltságú viselkedés alapelemeit. Főbb működési zavarok: növekvő munkanélküliségi arány, növekvő munka nélkül töltött időtartam, a munkanélküliség újratermeli önmagát, a pályakezdők bejutása a MEP-ra rendkívül nehéz, a képzési struktúra és a MEP összhangjának hiánya, kiforratlan és hiányos a MEP intézményrendszere, információs-rendszere.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A MEP működését a munkaerő iránti kereslet és a munkaerő-kínálat, illetve az egyes felek (munkavállalók és munkáltatók) magatartása határozza meg. A munkaerő-kereslet és a munkaerő-kínálat egymásra gyakorolt hatása alakítja: a foglalkoztatás színvonalát, a munkavállalók javadalmazását, a munkavállalók allokációját (a munkavállalók elosztását jelenti a vállalatok, ágazatok, területek között).

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaerőpiac sajátosságai és típusai: a munkavállaló társadalmi lény, jogai vannak; nem minden résztvevő versenyzik egymással (eltérő a szakképzettségi színvonal, eltérő munkahelyi körülmények, az eltérő képzettségű személyek egymással nem cserélhetők fel); a munkavállalók többsége inmobil, előnyben részesítik a a helyben történő munkavégzést. A munkaerőpiac két fő típusa: külső MEP, azaz a munkavállalók más országban keresnek munkalehetőséget (migráció). belső MEP, azaz egy ország hazai, belső munkaerő-piaca.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaerőpiac intézményrendszere és jogforrásai: Mai intézmények a munkaerőpiacon: Szociális és Munkaügyi Minisztérium Állami Foglalkoztatási Szolgálat Regionális/Fővárosi Munkaügyi Központok Kirendeltségek Jogforrásai: 1991. évi IV. tv. Flt: A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküli ellátásáról szóló tv. 68/1996.Kormányrendelet a pályakezdőkről

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaerő-piaci egyensúlyhiány: Az államszocialista rendszerben a MEP-i egyensúlyhiány a krónikus munkaerőhiányban jelentkezett. Ideológiai síkon mindenki munkájára szükség van, függetlenül attól, hogy tényleges hasznot állított-e elő vagy sem. Mindenki dolgozott, aki pedig nem arra büntetést róttak ki (közveszélyes munkakerülő KMK). A piacgazdaságokban viszont ezzel szemben az állandósult globális munkanélküliség jelenségével kell számolni. Ennek oka azzal magyarázható, hogy a bérek nem mozoghatnak szabadon a munkaerő-kereslet és –kínálat függvényében. A bérek lefelé rugalmatlanok, aminek oka a munkavállalók kollektív fellépése, a szakszervezeti ellenállás.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkanélküliség fogalma, típusai: Munkanélküliség: (közgazdasági értelemben) a kialakult bérszinteken elhelyezkedni kívánók egy része nem, vagy csak rövidebb-hosszabb idő elteltével talál elfogadható munkát A KSH munkanélkülinek tekinti: nincs munkája, aktívan munkát keres, azonnal rendelkezésre tud állni egy adandó állás betöltésében. Egyórás kritérium: nem számít munkanélkülinek az, aki a megkérdezés hetében akár 1 órányi pénzkeresési tevékenységet folytatott. FH: Regisztrált munkanélküliek: A regisztrált álláskeresők közül az, aki munkaviszonnyal nem rendelkezik, nem tanuló, nem nyugdíjas, foglalkoztatást elősegítő támogatásban nem részesül, munkát, állást vagy önálló foglalkozást keres és a munkavégzésre, egy adódó (megfelelő) állás elfogadására rendelkezésre áll, együtt működik a Munkaügyi Központtal.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A megfelelő állás a munkanélküli képzettségi szintjének, vagy a munkaügyi központ által felajánlott és a képzettségi szintnek megfelelő képzési lehetőség figyelembevételével megszerezhető képzettségének, illetve az általa utoljára legalább 6 hónapig betöltött munkakör képzettségi szintjének megfelel, egészségi állapota szerint a munkanélküli a munka elvégzésére alkalmas, a várható kereset a munkanélküli járadék összegét, illetve a minimálbér összegét eléri, a munkahely és a lakóhely közötti naponta történő oda- és visszautazás ideje a 3 órát nem haladja meg (10 éven aluli gyermeket nevelő nő és 10 éven aluli gyermeket egyedül nevelő férfi munkanélküli esetében a 2 órát), a foglalkoztatás munkaviszony keretében történik.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkanélküliség típusai: Három típusát különböztetjük meg: 1., súrlódásos munkanélküliség (frikciós) Oka: az információáramlás tökéletlensége Típusa: önkéntes vagy álláskeresési munkanélküliség (nagyobb fizetés reményében önként hagyja el az állást)

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST 2., szerkezeti munkanélküliség (strukturális) Oka: a bérek nem teljesen rugalmasak Típusai: - szakmai-foglalkozási munkanélküliség (pl. nehézipar, mezőgazdaság) - területi munkanélküliség

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST 3., globális munkanélküliség (ciklikus) Oka: az egyensúlytól eltérő reál-bérszint esetén következik be (kereslet elégtelenségi munkanélküliségnek is nevezzük), a kialakult bérszínvonalon a munkaerő-állomány egy részének nem jut munkaalkalom Típusai: - konjunkturális: a teljes gazdasági növekedés több éves (hosszú távú) ciklusait követi - idényszerű: a gazdasági ágak a munkaerő keresletének rövid távú hullámzásához igazodnak

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkanélküliség által különösen veszélyeztetett csoportok: Fiatalok és pályakezdők Időskorúak Nők Megváltozott munkaképességűek Etnikai kissebséghez tartozók Tartósan munkanélküliek Külföldiek

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A foglalkoztatáspolitika aktív eszközei és jellemzői Aktív eszközök, melyek révén a kereslet és a kínálat mennyisége és szerkezete befolyásolható: A munkaerő-keresletet növelő eszközök: munkahelyteremtő beruházások támogatása munkahelymegtartó intézkedések támogatása munkanélküliek vagy potenciális munkanélküliek alkalmazásának támogatása a térség vállalkozási kapacitásának növelése közmunkák szervezése és támogatása a munkaidő csökkentéséhez kapcsolódó támogatások

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaerő-kínálatot csökkentő eszközök: a munkaerő elvándorlásának támogatása a nyugdíjba menetel időpontjának előrehozásához kapcsolódó különféle támogatások a munkaerő bevándorlásának korlátozása az ifjúsági képzés kiterjesztése

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaerő-kereslet és kínálat összehangolását szolgáló eszközök: munkaerő-piaci információk gyűjtése, feldolgozása és terjesztése munkaerő-közvetítés munkaerő-piaci képzés munkaerő-piaci marketing

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkanélküliség kezelésének aktív eszközei az FLT alapján: Aktív eszközök (támogatások): Képzések elősegítése Intenzív álláskeresés támogatása Munkanélküliek vállalkozóvá válásának elősegítése Foglalkoztatás bővítését szolgáló támogatás Közhasznú munkavégzés támogatása Önfoglalkoztatás támogatása Munkahely teremtés és megőrzés támogatása Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának támogatása Munkaerő-piaci programok támogatása

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkanélküliség kezelésének passzív eszközei: Ebbe a csoportba tartoznak azok az eszközök, amelyek alkalmazásával a munkanélküliséggel járó társadalmi feszültségek enyhíthetők. A munkaerőpiaci politika passzív eszközei elsősorban a munkanélküliség következtében fellépő jövedelem-kiesést kívánják valamilyen mértékben kompenzálni annak érdekében, hogy a munkanélküliség egyéni és társadalmi következményeit enyhítsék. A passzív foglalkoztatáspolitikai eszközök tehát közvetlenül nincsenek hatással a munkanélküliség méretére és szerkezetére.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkanélküliség kezelésének eszközei: Passzív eszközök FLT alapján álláskeresési járadék, álláskeresési segély, költségtérítés.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkanélküli biztosítás finanszírozási forrásai és formái: A munkanélküli járandóság forrását általában a biztosításba bevont munkavállalók és munkáltatók befizetései képezik, amit gyakorta kiegészít az állam, az általános adóbevételekből képződő költségvetésből. A munkavállalói oldal elismeri a társadalombiztosítás védelmi szerepét és ennek fejében hajlandók kollektív kötelezettség-vállalásra. A munkáltatói hozzájárulás logikája ezzel szemben az, hogy a termelési költségekben nemcsak a munkásoknak fizetendő bérnek kell megtérülnie, hanem azoknak a biztosítási költségeknek is, amelyek révén jövedelem garantálható az elbocsátott munkások számára. A központi kormányzat szerepvállalása az adott ország adó- és jövedelmi struktúrájától függ. A kormányzat hozzájárulását az indokolja, hogy a társadalom viseljen közvetlenül is felelősséget állampolgárai megélhetéséért, illetve jólétéért.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkanélküli biztosítás finanszírozási formái: Formái: szolidaritási: - állam biztosítási: - munkaadó - munkavállaló vegyes - munkáltató

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkanélküliség területi megoszlása: A regionális különbségek sajátosságai: Stabilitás a térségi különbségekben. A legjobb és a legrosszabb helyzetben lévő megye közötti különbség 4-szeres. A regisztrált munkanélküli 21%-a tartozik a munkanélküliség szempontjából legrosszabb térségben. A legkedvezőtlenebb helyzetben lévő területek: BAZ, Szabolcs, Nógrád, Zala megye. A legkedvezőbb helyzetben lévő területek: Pest, Győr-Moson-Sopron, Veszprém megye. Nyugat-kelet irányú dualizmus (kétpólusúság) alakult ki. Település nagysága és a munkanélküliség nagysága közötti összefüggés: minél kisebb egy település, annál kevesebb munkahellyel rendelkezik. Számottevő különbség van a falusi és a városi munkanélküliek állománycsoportok szerinti összetételében. A munkanélküliség diffúziós jelenség: diffúzió = áramlás.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A regionális különbségek okai: Történelmi okok: Egyrészt a Monarchia gazdaságpolitikájára nyúlik vissza. A Monarchia központja Bécs volt, a Bécshez közeli régiókat fejlesztették elsősorban (Nyugat-Magyarország). Másrészt az I. világháború után a Trianoni Egyezményt követően az ország „győztesekkel” volt körülvéve, azt a kevés, infrastruktúrával rendelkező területet is elcsatolták, ami volt. Számos térség nagyváros nélkül maradt, a fő vasútvonal és útvonalak is elkerülte. Mezőgazdaság hanyatlása (Szabolcs, Hajdú, Békés megye): rendszerváltást követően a tulajdonviszonyok megváltoztak. A mezőgazdaság túlnyomórészt keleti piacra termelt, ez a piac összeomlott, fizetésképtelenné vált (Szovjetunió). Ezen kívül a mezőgazdasági termelés erősen éghajlatfüggő, ezért kockázatos. Nehézipar összeomlása (Borsod megye): a bányák bezárása egyben a feldolgozóipar megszűnését is jelentette. Ezekben az iparágakban jellemzőek a „nehezen váltó” szakmák.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Atipikus foglalkoztatási formák: Atipikus foglalkoztatás: ide tartoznak mindazok a foglalkoztatási formák, amelyek a „normál” alkalmazási viszonyoknál a munkáltató szempontjából költségkímélőbb és rugalmasabb munkaerő igénybevételi formát jelentenek. Atipikus foglalkoztatás jellemzői: munkaviszony hossza /határozott idejű/ munkaidő /kötetlen vagy változó/ bérezés /változó/

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST Atipikus foglalkoztatási formák: Bedolgozás: olyan önállóan végezhető munka, amelyre a teljesítmény, követelmény, munkanorma formájába határozható meg. Saját munkaeszközzel, a foglalkoztató által biztosított alapanyaggal. A munkavégzés a munkaadó közvetlen irányítása nélkül zajlik. Alkalmi munkavállalás: Állami Munkavállalói Kiskönyv áll rendelkezésre. 97. évi 74. tv. Szabályozza. Ha a munkáltató ugyanazzal a munkaerővel legfeljebb 5 egymást követő napig, egy hónapon belül legfeljebb 15 napig, egy éven belül 90 napig munkaviszonyt létesít. Több munkáltatónál max. 120 nap/év. Távmunka: nincs konkrét törvényi szabályozás. A munkáltató és a munkavállaló között, telekommunikációs kapcsolat van. Munkaerő kölcsönzés: 1990-től van Magyarországon mint fogalom, nincs szabályozva. Kölcsönző a munkavállalóját üzletszerűen ellenérték fejében a foglalkoztatónak átengedni. Részmunkaidő Szezonális, idényjellegű: időjáráshoz kötődik Önfoglalkoztatás Segítő családtag

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaügyi kapcsolatok rendszere: A piacgazdaságok - másfél évszázad szerves fejlődésének eredményeként - a munkavállalók, a munkáltatók, illetve érdekképviseleti szervezeteik között az intézményes (megállapodásokon nyugvó és/vagy jogilag szabályozott) kapcsolatok rendszerét alakították ki az együttműködés fenntartására, a konfliktusok lehetőség szerinti megelőzésére, és - a már kialakult - konfliktusok megoldására. A munkaügyi kapcsolatok fogalmán általánosan a munka világának szereplőit átfogó kapcsolatrendszert értjük, amelyet "ipari kapcsolatoknak", vagy "munkaügyi kapcsolatoknak" neveznek.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaügyi kapcsolatok rendszere: A munkaügyi kapcsolatok intézményrendszere magába foglalja: a kollektív tárgyalások és megállapodások rendszerét; a munkavállalói részvétel (participáció) intézményeit; a munkaügyi viták, konfliktusok rendezésének intézményeit (ideértve a sztrájkot és a munkakizárást); a gazdaság- és társadalompolitika fő irányainak meghatározására irányuló háromoldalú, tárgyalásokat és megállapodásokat; valamint, a mikro-, mezo-, és a makroszintű konzultációkat.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaügyi kapcsolatok rendszere: A piacgazdaságokban, a munkaügyi kapcsolatok rendszerében léteznek bipartit és tripartit munkaügyi kapcsolat modellek. A bipartizmus a munkavállalói és a munkáltatói érdekképviseletek párbeszédére helyezi a hangsúlyt. Ezzel szemben a tripartizmus módot ad az államnak a közvetlen szerepvállalásra is a munkaügyi kapcsolatok formálásában. E modellben országos szintű háromoldalú konzultációkkal, illetve tárgyalásokkal és megállapodásokkal próbálnak keretet adni a kétoldalú megállapodásoknak.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaügyi kapcsolatok rendszere: A két modell léte, érvényesülése egymástól különböző intézmények, módszerek, eljárások alkalmazásában is megtestesül. Míg a bipartit kapcsolat együttműködés, a bipartit tárgyalások és megállapodások homlokterében a munkaügyi kapcsolatok "hagyományos" elemei, dimenziói állnak (a munkaviszony, a munkafeltételek, a bér, stb.), addig a tripartizmus esetében a tárgyalások során meghatározó szerephez jutnak a kormánypolitika olyan átfogó kérdései, mint a társadalompolitika, jövedelempolitika, szerkezetmódosítás, adók, foglalkoztatás-politika.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaügyi kapcsolatok rendszere: A munkaügyi kapcsolatok a társadalom, a gazdaság különböző szintjein is jelen vannak: mikro-, vagy munkaszervezeti, intézményi szinten; mezo- vagy ágazati-szakmai, regionális szinten; makro- vagy országos szinten, sőt a munkaügyi kapcsolatoknak úgynevezett "szektoriális" szintje is létezhet.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaügyi kapcsolatok intézményei: A munkaügyi Kapcsolatok rendszere a fejlett piacgazdaságokban a következő intézményeket foglalja magában: 1./ a kollektív tárgyalások és megállapodások makro-, mezo-, ill. mikroszintű rendszerét; 2./ a munkavállalói részvétel; 3./ az egyéni és kollektív munkaügyi viták rendezésének eljárásait, beleértve a sztrájkok kezelését.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaügyi kapcsolatok rendszere: A munkaügyi viták két fő csoportra oszthatók: - egyfelől egyéni és kollektív vitákra, - másfelől jogvitákra (illetve jogi vitákra) és érdekvitákra (illetve gazdasági vitákra). A jogviták a jogszabályban, kollektív szerződésben vagy egyéni munkaszerződésben rögzített valamilyen jog megvalósulására vagy értelmezésére vonatkoznak. Az érdekviták a kollektív tárgyalások kudarca esetén keletkeznek, pl. akkor, amikor a kollektív szerződés megkötését, megújítását vagy módosítását célzó tárgyalások holtpontra jutnak. Az utóbbi esetben nincs valamilyen eleve létező jog, hanem csak az egyik félnek van ahhoz fűződő érdeke, hogy valamely jogot a megkötendő kollektív szerződésben rögzítsenek.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A munkaügyi kapcsolatok rendszere: A munkaügyi viták négy fő rendezési módja: a bírói eljárás, a döntőbíráskodás, és az egyeztetés/közvetítés.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A tömeges létszámleépítés: Létszámleépítésen olyan, a munkaviszony megszűnésével járó létszámcsökkentés értendő, amikor a munkahely megszűnésére jogos gazdasági indok alapján, munkáltatói felmondással kerül sor. A gazdasági indok ellenőrizhető kell, hogy legyen, és biztosítékokat kell adni arra, hogy a munkavállalók, illetve csoportjaik jogtalan megkülönbözetésére az indoklás megtételekor nem kerül sor. Tömegesnek a leépítés akkor minősül, ha az adott szervezeten belül, egy előre rögzített intervallumban a leépítettek száma egy határt elér, vagy meghalad.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A tömeges létszámleépítés meghatározása: A szervezet nagysága (fő) A leépítettek létszáma 20 - 99 100 - 299 > 300 > 10 fő > 10 % > 30 fő

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A tömeges létszámleépítés intézményrendszere: A fontosabb modellek a következők: a gyors leépítés, a gyors reagálás modellje, amelyet döntően az Egyesült Államok gyakorlata testesít meg. A munkáltató gyorsan, minimális korlátozásokkal leépítheti a munkavállalóit, ha a piaci körülmények azt szükségessé teszik. A gyors reagálás "áldozatait", a leépítetteket számos, különböző típusú munkaerő piaci intézmény segíti az újra történő elhelyezkedésben, a szükségszerű váltásban. A fő cél a munkavállalók rugalmasságának elősegítése, alkalmazkodásának ösztönzése, és annak elfogadtatása, hogy a változó piaci viszonyokhoz való alkalmazkodás terheit elsősorban a munkavállalóknak kell vállalniuk.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A tömeges létszámleépítés intézményrendszere: - a leépítés elkerülésére, megelőzésére építő modell, amely elsősorban Japánra jellemző. A gazdasági alkalmazkodás fő terheit itt elsősorban a munkáltatók, a vállalatok viselik, s döntő szerepet a belső munkaerő-átcsoportosítás és képzés játszik. Legerőteljesebben "az életre szóló alkalmazás" intézményének stabilitása garantálja ezt a japán nagyvállalatok körében.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A tömeges létszámleépítés intézményrendszere: - kombinált modell, a nyugat-európai fejlett piacgazdaságok által követett modell az előző két megoldás között helyezkedik el, bár országonként lényegesek az eltérések. Jogszabályok által korlátozott, nehezített a leépítés, ugyanakkor az állam nagy felelősséget vállal a munkaerő újra-elhelyezéséért, a munkanélküliek támogatásáért. Az állam szerepe különösen domináns a svéd modellben. Az Európai Közösség tagországai igen hasonló utat járnak a létszámleépítések során, főként a már több mint másfél évtizede közösen megfogalmazott leépítési irányelvek következtében.

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST A tömeges létszámleépítés intézményrendszere: Magyarországon alkalmazott modellek: Elbocsátás típusú modell Kritikus körzet leépítési modell Piacgazdasági (önfinanszírozó) modell

HARSÁNYI JÁNOS FŐISKOLA BUDAPEST KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!