VII. Szervezeti kultúra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
2. előadás.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
KPSZTI MÁRCIUS 18. FARKASNÉ EGYED ZSUZSANNA
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Szocializáció Fogalmak:
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
Közigazgatási alapismeretek
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Szervezetfejlesztés A könyvtár mint szervezet
Könyvtármenedzsment Informatikus-könyvtár szak
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 1. rész
Logisztikai kontrolling
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Az iskolai csoportok sajátosságai
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
A szervezeti felépítés definíciója
A szervezeti kultúra Dr. Magura Ildikó.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSELMÉLET.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Minőség menedzsment 6.előadás
Cseh Györgyi Qualitas T&G Kft. ügyvezető SZTE KÖVI oktató
vizuális kommunikáció
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
-avagy hogyan fokozható egy szervezet eredményessége-
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Szakirodalom a Stratégiai menedzsment tantárgyi képzéshez 1. Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan oldal 2. Bush, T (2009.): A menedzsment fontossága.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
.. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd – Szerda18.05.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Kultúra és kommunikáció
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Közoktatási vezető II. félév
Előadás másolata:

VII. Szervezeti kultúra ► A szervezeti kultúra nem más, mint a szervezet által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere. Ezeket a szervezet tagjai érvényesnek fogadják el, követik és az új tagoknak is átadják, mint a problémák megoldásának követendő mintáit, és mint kívánatos gondolkodási és magatartásmódot. (Schein, Bakacsi) ►A szervezeti kultúrát befolyásoló tényezők - Külső hatások: pl. nemzeti kultúra, társadalmi környezet, család, politika, vallás - Szervezet-specifikus tényezők: pl. intézménytípus, méretek, vezetés stílusa, szakértelem foka, kommunikáció kialakult rendje, stb. - A szervezet történelme, hagyományai: pl. legendák, mítoszok, hősök a szervezet elmúlt életéből, melyek ma is élnek és hatnak.

► A szervezeti kultúra szintjei - A kultúra külső jegyei - Tapintható és tapasztalható kifejeződések, melyek szervezeti értékeket, normákat közvetítenek - Tapinthatatlan, csak közvetetten tapasztalható kifejeződések ► Szervezeti alapformák - A lineáris szervezet sémája minden beosztottnak egy felettese van, a vezető az összes vezetési feladatot maga látja el, irányítja a végrehajtást. (általános iskola, kisebb intézmények) - A funkcionális szervezet sémája feladatkiadási jogot ad a szakmai vezetőknek, a szakmát speciális részterületekre bontva egy-egy beosztottnak több főnöke is van – a vezetés egysége, összehangolása miatt létrehozza a vezető a törzskart (középiskola, nagyobb intézmények).

- A projekt-, team-, mátrix-szervezet: a projekt egyedi, egyszeri, nagyobb szabású és összetett feladat: egyedi jellegű szervezeti változtatás, pl. minőségirányítási rendszer bevezetése. A mátrixszervezetben történő projektirányítás esetén a projekt megvalósításával összefüggő tevékenységeket a különböző szervezeti egységek tagjai végzik, akik a vezetéstől kapják feladataikat, a vezetésnek abban van illetékessége, hogy a különböző csoportok (egységek) mit és mikorra végezzenek el. - Divizionális szervezet: egymástól földrajzilag is elkülönülő egységek és az összintézményi funkciókat ellátó központi irányító rendszerből áll. (a racionalizálás során közös igazgatás alá vont intézmények – pl. összevont óvodák, iskolák).

► Szervezetfejlesztés A szervezeteket és a bennük tevékenykedő embereket érintő, hosszabb távra szóló, az egész szervezetet felölelő, fejlesztési és változtatási folyamat. A szervezetfejlesztés során megkeressük azt a szervezeti formát, amely leginkább összhangban van a stratégiával és a kultúrával. Kialakítjuk és fejlesztjük azokat a képességeket, tudást, információrendszert, ami lehetővé teszi a szervezet hatékony működését. (Dobák) A szervezetfejlesztés tudatosan tervezett, szisztematikus, módszeres, átfogó változtatási program, amely elsősorban a szervezet kultúráját módosítja. Nem egyszeri gyors beavatkozás, hanem hosszan tartó folyamat, amelyet nem szabad türelmetlenül siettetni. Hatására javul a szervezet problémamegoldó, alkalmazkodó, megújuló képessége, így kisebb lesz a változásokkal szembeni ellenállás. (Pataki Béla)

Ajánlott irodalom: ►Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés KJK KERSZÖV 2000 ►Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés – Közgazdasági és Jogi KK 1996 ►Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kft, 2002 ►Balázs Éva (Szerkesztette): Oktatásmenedzsment – OKKER 1998. ►Mészáros Aranka: Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága – ELTE Eötvös Kiadó 1997.