Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szervezeti kultúra / vállalati kultúra

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szervezeti kultúra / vállalati kultúra"— Előadás másolata:

1 Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
4. téma Szervezeti kultúra / vállalati kultúra NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.

2 Szervezeti kultúra a munkával, a fogyasztókkal, az üzleti partnerekkel, az emberekhez és a környezethez való viszonnyal kapcsolatos feltételezések, normák, értékek és ezek belső összefüggése, mintája, ami függ külső körülményektől: földrajzi környezet, eltérő kulturális hagyományok, társadalmi értékrend, szervezetre jellemző tényezőktől: a szervezet tevékenységi köre, a szervezet történelme.

3 Szervezeti kultúra A csoportviselkedés normái (példák):
az alkalmazottak gyorsan válaszolnak a vevők igényeire a menedzserek bevonják a döntéshozatalba az alsó szervezeti szinteket a menedzserek naponta legalább egy órát túlóráznak A közös értékek (példák): a menedzserek törődnek a vevőkkel a pénzügyi vezetők előnyben részesítik a hosszú lejáratú hiteleket az alkalmazottakat jobban érdekli a minőség, mint a mennyiség

4 Megnyilvánulási formái
a szervezeti struktúra, a szervezet tagozódása, a szervezet ideológiái, szervezeti mítoszok, szimbólumok, rituálék és ceremóniák.

5 A STRATÉGIA ÉRVÉNYESÜLÉSÉRE HATÓ TÉNYEZŐK
Szervezeti kultúra,vezetési stílus és elfogadott értékek STRATÉGIA Szervezeti felépítés és rendszerek Adottságok és erőforrások

6 7S-modell A szervezet elemeinek kölcsönhatása /McKinsey/
7S-modell A szervezet elemeinek kölcsönhatása /McKinsey/ Struktúra Stratégia Stílus Szaktudás Rendszerek Alkalmazottak Közös értékek NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.

7 A szervezeti kultúra négy szintje (Schein)
kulturális tartalmú, tárgyi elemek (közvetlenül érzékelhetőek), viselkedési minták, szabályok, normák (tudatosan formált, de nem megfogható), általánosan elfogadott értékek (nem tudatos), közös feltételezések, hiedelmek (nem tudatos)

8 Szervezeti kultúra Vállalati kultúra jelentősége A kultúra szintjei
Vállalati kultúra jelentősége A kultúra szintjei Schein szerint NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.

9 Handy a vállalati kultúra 4 típusát határozza meg:
Handy a vállalati kultúra 4 típusát határozza meg: erő típusú - kisméretű vállalkozó szervezet, hatalom a középpontban (pókháló közepe), bizalom, empátia, tolerancia. szerep típusú - racionális, logikus, bürokratikus, erős funkcionális egységek, eljárási szabályok érvényesülnek, a személyeket szerephez választják, modellje görög templom. NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.

10 (folytatás) feladat típusú - mátrix szervezetekre jellemző, feladatokra orientált, ezekre választ embert, fiatalok kedvelik, relatív függetlenség, kifutási lehetőség. személyiségen alapuló kultúra - fókuszban az egyéniség, egyéni célkitűzés dominál, egyének viszonylag szabadon társulnak, minimálisan kiépített szervezet, magas kvalifikáltságú emberek társulása egy-egy feladatra (tervezők, kutatók), modellje problémamegoldó team. NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.

11 Handy a vállalati kultúra 4 típusát határozza meg:
Magas szintű formalizáltság Alacsony szintű formalizáltság Magas szintű centralizáltság Szerepkultúra - a hatalom gyakorlója egy hierarchia tetején áll. Erőkultúra - a hatalom gyakorlója a középpontban áll. Alacsony szintű centralizáltság Feladatkultúra - a hatalom az ideiglenes csoportokhoz tartozik. Személykultúra - a hatalom az egyes személyekhez kötődik.

12 Az egyes népcsoportok vállalati kultúrája:
Individualista / közösségi jelleg: Az egyéni vagy a közösségi értékekre helyezi a társadalom a fő hangsúlyt? Hatalmi távolság: Milyen mértékű a hatalom egyenlőtlen elosztása? közvetlen / távolságtartó Bizonytalanságtűrés: kockáztat / óvatos Férfi / női jelleg: Az önérvényesítést vagy az emberi kapcsolatok fontosságát hangsúlyozza a társadalom?

13 G. Hofstedte összeállítása szerint az egyes népcsoportok vállalati kultúrája: NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.

14 Nyolc ország kultúradimenziójának összehasonlítása
Hatalmi távolság Individua- lizmus Férfiasság Bizonytalanság kerülés Hosszú távú orientáció USA Alacsony Magas Németország Közepes Japán Franciaország Hollandia Hong-kong Indonézia NY-Afrika

15 Végül, tájékoztatásul:
A vállalati kultúra változtatása: csak igen lassan megy, körültekintő vezetői feladat. Végül, tájékoztatásul: A sikeres vállalati működéshez általában szükséges a dolgozók megelégedettsége. A vállalat dolgozói elégedettek, ha a vállalati kultúra az egyén számára elfogadható. Azt, hogy az egyénnek milyen vállalati kultúra felel meg, az alábbi összeállítás mutatja be: NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.

16 NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.

17 Köszönöm a figyelmüket!
Köszönöm a figyelmüket! NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.


Letölteni ppt "Szervezeti kultúra / vállalati kultúra"

Hasonló előadás


Google Hirdetések