Önállósodási törekvések támogatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ez a Tantra Indiából érkezett.. Mindegy, hogy babonás vagy-e vagy sem, érdemes elolvasnod. Ez egy nepáli Tantra Totem és szerencsét hoz. Négy nappal azután,
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
10. Erőszak a családban, válás
Szociális munka a börtönben
Csoport munka.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr Győr, Kálóczy tér
Vérmérsékletem képekben
Férfivá és nővé teremtve
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Családi vállalkozás.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
A tanácsadó és a mentor szerepe
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Az én szüleim és a te szüleid
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Éntudat – identitástudat - énkép
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Kapcsolat önmagammal vágyak, célok és a hit aspektusában Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral-pszichológus Budapest
1. osztályos példa Bubernik Eszter
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Autonómia és felelősségvállalás
Magatartási szabályok Code of conduct Nagy Tibor április 03.
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Speciális gyermekvédelem
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Sokan csak azért beszélnek, mert azt hiszik a hanggal könnyebb bánni, mint a csönddel.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
A támogatott lakhatás kihívásai
A Legjobb Barát Hozzáállás
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Személyközpontú gondozás
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A második születés kora A kamaszkor és a kamaszmediáció sajátosságai Busai Barbara október 27.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Az érzelmi zsarolás.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A család ahonnan jövök.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Előadás másolata:

Önállósodási törekvések támogatása Dr. Mezei Éva iskolaorvos Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium

A serdülőkori pszichoszociális fejlődés feladatai A felnőtt szerep elfogadása Érzelmi függetlenedés a szülőktől Saját világnézet kialakítása Saját identitás kialakítása, részvétel a saját ifjúsági kultúrában Párválasztás

Az önállóság megnyilvánulásai Fő a fokozatosság! Saját szoba Öltözködés Zene Barátok Értékrend, erkölcsi felfogás, hitbeli meggyőződés

Milyen legyen a szülői hozzáállás? kioktatás helyett párbeszéd kategorikus kijelentések helyett együtt gondolkodás utasítás helyett útbaigazítás

Szabályok közös megállapítása Egyértelmű , pontos szabályok A kamaszkori lázadás hátterében a zsarnokoskodás és a szeretetlen hangnem áll Szabályalkotás Szabályok közös megállapítása Egyértelmű , pontos szabályok Következmények megállapítása A szabályszegés ne maradjon következmények nélkül, de ezeket lássa előre. Megbízhatósága alapján bővítjük kiváltságainak körét. Csak olyan helyre engedjük el, ami nem ártalmas. Viselnie kell magatartásának következményeit.

A felelősségvállalás gyakorlása Olyan mértékben illeti meg szabadság, amilyen mértékben megtanul felelősséget vállalni Házimunka- önzetlen szolgálat Tanulás – tisztázni, mi a tanulás célja, ehhez alkalmazkodni. Az ellenőrzés a szülő feladata. Pénz kezelése – heti v. havi zsebpénz, meghatározva, mit biztosít belőle

Felkészítés az „Életre” 1. Képes-e az önálló életvitelre? ( főzés, mosás, vasalás, ügyintézés, pénzügyek kezelése, beosztás) 2. Céltudatosság Túlzott maximalista, merev gondolkodású, stresszes, kikapcsolódást elhanyagolja 3. Kapcsolatok 4. Biztonság Érezniük kell, hogy szeretjük őket, rendelkezésre állunk, segítünk. Fecskemama példája

Párválasztás A szerelem nem elég Pozitív jellemvonások Hogyan bánik másokkal: rokonaival, gyerekekkel idősekkel, őt kiszolgáló emberekkel Tudjon logikusan gondolkodni, lássa be, ha tévedett A jó és rossz integrálásának képessége

Az identitás állapotok négy fajtája (az identitás krízis és elköteleződés függvényében) Marcia (1980) Az aktív keresést követően kifejlődött saját identitás Moratórium,késleltetés, amikor az identitás még kialakulóban van Korai zárás: Elsietett kötődés aktív keresés nélkül Diffúzió vagy identitászavar: Problémát jelent a valódi elkötelezettség vállalása

Hogyan néz ki a négy állapot? Diffuzió: Nem tudok választani a foglalkozások között, melyik az, amelyiket valóban akarom, de dolgozom azért, hogy …….. legyek, amíg valami jobb nem adódik. Ha a vallásra gondolok, nem találok olyat, amibe valóban hinni tudnék. Korai zárás: Úgy vagyok, hogy nekem jobban tetszik egy kicsit a népem, mint amit a politika sugall. Követem azt amit tesznek, a választásokban is. Soha nem kérdőjeleződött meg a hitem. HA valami jó a szüleimnek, akkor az jó nekem is. Moratórium: Én még nem tudom eldönteni hogy mire leszek képes és milyen foglalkozást fogok majd jól végezni. Sokféle politikai párt és eszme van, nem tudom eldönteni hogy melyiket kövessem. Most formálódik ez bennem. Identitás elérése: Valaki személyes hite minden egyén saját eredménye. Értékelem és újraértékelem magamat és tudom, hogy mit hiszek.

Identitás diffúzió Egzisztenciális szorongás a belemélyedés miatt, az éppen most észlelése Rengeteg kisebbrendűségi érzés, elidegenedés és ambivalencia; rossz én-kép; bizonytalan nemi-szerep identifikáció. Általában éretlenség a kognitív komplexitás terén, az érzelmi fejlődésben és általában szociális fejlődésben Gyenge együttműködési készség, inkább manipulatív hajlandóság és megtévesztés Más el-nemkötelezett gyerekekkel való társulás Kevésbé szeret szoros, hosszú kapcsolatba lenni A szülőktől elutasítást tapasztal; a fiatalok és az anyja is érzelem nélküliként jellemzik

Korai zárás Gyakori elutasítás és elfojtás Csendes, rendes, termékeny életvitel. Tekintélyelvű értékek láthatók (engedelmesség, erős vezetés és a tekintély tisztelete). Gyakran meleg érzelmileg telített otthonokból jönnek, és a gyerekek folytatják szüleiktől való függőségüket. Előírásszerű személyiségek, mereven elkötelezettek.

Moratorium Fokozott szorongás, és kutatás. Jól meghatározott célok és értékek hiánya; lelkiismeretesség. Alkalmazkodik másokhoz, és szociálisan adaptív és hatékony. Bűntudat érzése és problémák a méltóság átélésében ‑‑ mintha megszakadt volna Erős barátságosság, fizikai ragaszkodás, a szülők támogatása A szülők függetlennek érzékelik.

Az érett személyiség jellemzői Harmonikus egyensúly az individuáció és a kapcsolat társas szükségletei között Ön-bizalom, biztonság, társas alkalmazkodás, érzelmi érettség, előrehaladott én-fejlődés. Intim és hosszú távú kapcsolatok. Barátkozás, fizikai ragaszkodás és a szülők támogatása. A függetlenség magas fokát észlelik a szülők.

Összefoglalás A felnőtté válás lassú folyamat, melyre a kamasz és a szülei is felkészülnek. Az önállósodás folyamatában egyre nagyobb szerep jut a szülőkkel történő együtt gondolkodásnak, s az önálló döntéssel járó felelősség vállalásának. Ebben a folyamatban a biztonságot a szeretet nyújtja.

Köszönöm a figyelmet!