A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Egy innováció nyomában
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A gyakornokok beilleszkedése
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Komplex Instrukciós Program
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Tanulásszervezés 3. Bemutató
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A személyiség fejlődése
Péczeli Katalin előadása
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Egyéni döntések a szervezetben
Kultúra és Szocializáció
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
A fejlesztő értékelés.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
A pedagógus.
Csoportműködést segítő vezetési módszerekgyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas) Csoportműködést segítő vezetési módszerek gyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas)
Pedagógiai értékelés.
Nevelés és nevelői attitűdök
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A munkával való elégedettség
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Motiváció célzott kommunikációval Buzásné Mokos Boglárka
Az üzletek operatív működtetése
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
ÖNISMERET.
Kognitív újrastrukturálás Kognitív ön-instrukció Gondolat-stop
avagy hogyan birkózzunk meg szorongást okozó tanítási helyzetekkel?
Neveléslélektan Debrecen
Előadás másolata:

A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.

Pygmalion - effektus

Pygmalion-effektus A pedagógus elvárásai egyfajta közvetítő szerepet töltenek be, vagyis a tanár tanulókkal szembeni elvárásai (pl.: az iskolai teljesítménnyel kapcsolatban) a tanulókból az elvárásoknak megfelelő teljesítményt fogják előhívni

A tanári elvárások modellje (Brophy és Good ’70) A tanév elején a tanárok különféle elvárásokat alakítanak ki a tanulók teljesítményével kapcsolatosan Az eltérő elvárásokkal összhangban viselkednek az egyes tanulókkal szemben Abból, ahogyan a tanár viselkedik a tanulók megtudják, hogy kivel szemben pontosan milyen elvárásai vannak Ha a tanár konzisztensen viselkedik, elvárásai hatással lesznek a tanulók énképének, teljesítménymotivációjának alakulására, a tanár-diák interakciókra és a tanulók interperszonális kapcsolataira Az előbb említett jellemzők a tanár elvárásainak megerősödését fogják előidézni, hatással lesznek a tanulók iskolai teljesítményére → önbeteljesítő jóslatként fognak működni

A tanári elvárások közlésének módja Metakommunikáció Nonverbális kommunikáció Gyakran tudattalan

A tanári elvárások hatása a tanulóra Pozitív elvárások esetén A tanulót a tanári asztalhoz közelebb ültetik Több alkalommal szólítják fel őket Szünetben gyakrabban beszélgetnek velük Helyes válaszaikat nagyra értékelik, dicsérik Az órai munka során számítanak rájuk Negatív elvárások esetén A terem túlsó végében ültetik le a tanulókat Elégedetlenségüket gyakran cinikusan közlik Válaszadásnál sürgetik, kevésbé türelmesek vele Gyakran megszégyenítik az osztály előtt őket Iskolai teljesítményüket negatívabban értékelik

A tanári elvárások iránt fogékony tanulók jellemzői A nonverbális jelzéseket pontosabban tudják kódolni A felnőttektől fokozottabban függenek Érzékenyebbek az elvárások hatásaira Minél fiatalabb a tanuló, annál nagyobb hatással van rá a tanári elvárás

A jutalmazás és a büntetés pszichológiai jellemzői

A jutalom jellegzetességei Anyagi illetve szóbeli Várt illetve nem várt Teljesítményfüggő, illetve teljesítménytől független A jutalom feltűnő jellege Az elért eredmények ismertetése

Büntetés, mint viselkedésalakító eszköz Időzítés Büntető és büntetett személyek közötti érzelmi, személyes viszony Jutalom elmaradása is lehet büntetés Kognitív magyarázat fontossága Következetesség Büntetés nagysága

Bírálat, mint visszajelzés Viselkedésre irányuljon, ne a személyiségre Konstruktív javaslatot tartalmazzon a viselkedésre Magyarázzuk meg miért kifogásoljuk a viselkedést Legyünk határozottak és következetesek Kerülni a szélsőséges megnyilvánulást, dühkitörést, megalázást

Hatásos dicséret Hatástalan dicséret 1. Következetesen alkalmazott Véletlenszerűen vagy rendszertelenül alkalmazott 2. Pontosan meghatározza a teljesítmény elemeit Globális pozitív reakció 3. Spontán, változatos és hiteles Uniformizált, automatikus válasz 4. Meghatározott teljesítményre vonatkozik Magát a részvételt jutalmazza 5. Információt ad a gyerek kompetenciájáról Nem informatív, csak a többiekhez való viszonyt mutatja 6. Korábbi teljesítményt felhasználja referenciapontként Többiek teljesítménye a referenciapont

Hatásos dicséret Hatástalan dicséret Az erőfeszítésnek és a képességeknek tulajdonítja a sikert. Képességeknek és küldő tényezőknek tulajdonítja a sikert Belső attribúciót erősíti Külső attribúciót erősíti A gyerek a feladat elvégzése után is értékelni fogja a viselkedést Beavatkozik a folyamatba, elvonja a gyermek figyelmét a fontos viselkedésről

A tanítási óra irányítása Éber jelenlét ( withitness): „ aktív jelenlét” , idejében észrevenni a deviáns viselkedést Figyelemmegosztás ( overlappingness): észrevenni és kezelni a zavaró viselkedéseket, az óra menetének megszakítása nélkül Egyenletes óratempó : változatos, lendületes óravezetés Próbáljuk az egész osztályt bevonni a munkába, akkor is, amikor egy tanulóval foglakozunk

A viselkedést vezérlő szabályok megalkotásának fontosabb szempontjai Ne legyen túl sok! Vonjuk be a gyereket a folyamatba Legyenek rugalmasak, megváltoztathatóak Legyenek egyértelműek Legyenek állító és ne tagadó formájúak Legyenek ellenőrizhetőek és betarthatóak