KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, november 23.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Advertisements

Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Drajkó László Microsoft Magyarország
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Szociális kompetencia
Kompetencia alapú oktatás
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
Kompetenciák.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Kompetencia -eredményesség
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
LKG–HEFOP konferencia, / Kompetensek lettünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Barcsák Marianna - KPSZTI
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Kompetencia kézikönyv A szakmai és személyes bemeneti kompetenciák mérésére vonatkozó módszertani ajánlások munkaadók számára.
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006. november 23. A kompetenciafejlesztés tartalmi-módszertani feladatai és szakmai programcsomagjai KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006. november 23.

Mi a probléma? Az elsajátított tudás alkalmazásában a gyermekek teljesítménye több területen is elmarad a kívánatostól. A hagyományos pedagógiai, módszertani eszköztár hatékonysága alacsony. Az ismeretközpontú és kompetitív nevelő-oktató munka rontja a későbbi munkaerő-piaci esélyeket.

Mi a cél? Az élethosszig tartó tanulás és a sikeres életpálya-építés képességének kialakítása: kompetenciafejlesztés Ehhez: önállóság, belső kontroll, önszabályozó tanulási képesség, nyitottság, rugalmasság, kreativitás, tolerancia, együttműködési készség, kritikai gondolkodás, problémamegoldás személyiségjegyek kialakítása.

A kompetencia értelmezése 1. Latin: ‘alkalmasság, ügyesség’ Lélektan: a helyzet, a környezet uralása, az események kézben tartása, illetve az egyénnek erre való törekvése. A kompetencia alapvetően értelmi (kognitív) alapú tulajdonság, de fontos szerepet játszanak benne motivációs elemek, egyéb emocionális tényezők.

A kompetencia értelmezése 2. Lényege, hogy aki bárhol munkaerőként jelentkezik, az valamit meg tudjon csinálni. A kompetencia tehát nem más, mint teljesítőképes tudás, a megszerzett tudásnak és meglevő személyes adottságoknak-készségeknek-képességeknek egy adott, konkrét szituációban való alkalmazási képesség-ét jelenti. A kompetencia: szakavatottság, beavatott-ság, felkészültség, szakértelem.

A kompetencia értelmezése 3. SuliNova: ismeret + képesség + attitűd Vulgárisan szólva: kompetens az, aki valamit meg tud csinálni. Ily módon a problémamegoldás áll a kompetencia értelmezésének középpontjában. A kompetencia egyben önfejlesztés. Az énfejlődés fontos összetevője ugyanis a gyermek számára annak tudatosulása, hogy folyamatosan bővül azon környezeti tényezők köre, amelyeket befolyásolni tud.

A kompetencia értelmezése 4. Kompetencia = intelligencia, illetve ez a két fogalom egymástól elválaszthatatlan. Intelligencia = helyzetfelismerő és megoldó képesség, ennek megfelelően: a tanult ismeretek hatékony alkalmazásának képessége. Az intelligenciát az öröklött és szerzett képességek együttesen alakítják.

A kompetencia értelmezése 5. Kompetencia = műveltség, illetve ez a két fogalom egymástól elválaszthatatlan. Műveltség: Bizonyos tudásterületekhez kap-csolódó általános tájékozottság, biztonságos eligazodás, áttekintés, a nagy összefüggések átlátása, alkalmazható tudás. PISA: „képesség, hogy megértse, alkalmazza és reflektálja az írott szövegeket azért, hogy elérje céljait, fejlessze tudását és képességeit, és hogy hatékonyan részt vegyen a társadalomban.

Kulcskompetenciák 1. Kerettantervi négy terület: 1. társadalmi, politikai, gazdasági ismeretek; 2. problémamegoldás; 3. önismeret, énkép; 4. kommunikáció.

Kulcskompetenciák 2. Három kategória a jelen kutatási eredmények alapján: 1. Autonóm cselekvés. 2. Az eszközök interaktív használata. 3. Szociálisan heterogén környezetben való működés.

Kulcskompetenciák 3. Az Európai Képzési Alapítvány nyolc kategóriája: 1. Elemi kompetenciák. 2. Életvezetési készségek-képességek. 3. Kulcskompetenciák. 4. Szociális és állampolgári kompetenciák. 5. Munkavállaláshoz kötődő kompetenciák. 6. Vállalkozói kompetenciák. 7. Menedzsment. 8. Általános kompetenciák.

Kulcskompetenciák 4. Az Európa Tanács nyolc kompetencia-területe: 1. Anyanyelvi kommunikáció. 2. Idegen nyelvű kommunikáció. 3. IKT. 4. Számolás, matematikai, természettudományos és technikai kompetenciák. 5. „Gyakornokoskodás” (Entrepreneurship). 6. Személyközi és állampolgári kompetenciák. 7. Tanulási kompetencia. 8. Általános kultúra.

Kulcskompetenciák 5. Tempus Közalapítvány: munkaadók kompetencialistája: 1. Kulcskompetenciák: kommunikáció, számszerűsítési készség, csoportmunka, problémamegoldó képesség, a tanulás és teljesítmény fejlesztése. 2. Munkakompetencia: rugalmasság, kreativitás, kezdeti önálló döntéshozatal, idegen nyelv ismerete, magabiztosság, kritikus szemlélet, lehetőségek feltárása, felelősségtudat, cselekvőképesség. 3. Vezetői kompetencia: vezetés, más emberek motiválása, hibából való tanulás, kapcsolattartás és kapcsolatépítés, más emberekre való hatás, döntéshozatal, az eredményekre és folyamatokra történő fókuszálás, stratégia-előállítás, etikus hozzáállás.

Kulcskompetenciák 6. NAT 2003 kiemeli: a kommunikációs és a narratív, a döntési és a szabálykövető, a lényegkiemelő, az életvezetési, az együttműködési, a problémamegoldó, valamint a komplex információk kezelésével kapcsolatos képességeket, kulcskompetenciákat.

Kulcskompetenciák 7. A SuliNova képzési kompetenciaterületei: Szövegértési-szövegalkotási Matematikai-logikai Idegen nyelvi Életpálya-építési Szociális, életviteli és környezeti IKT Óvodai kompetenciaterület

Mit nevezünk kompetencia-alapú képzésnek? Kompetencia-alapú k é p z é s e n a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazni képes tudást középpontba helyező oktatást értjük, mely megalapozza az egész életen át tartó tanulást és képessé teszi az egyént életcéljai meg-valósítására, a változó körülményekhez való alkalmazkodásra.

Mi történik napjainkban? Fejlesztés: Olyan óvodai és iskolai programok készítése, amelyek a képesség-fejlesztést helyezik a magyar oktatás közép-pontjába. Kipróbálás: A programcsomagok tesztelése, kipróbálása, amelyeket az elkövetkező években a magyar közoktatási intézmények használni fognak. Felkészítés: A pedagógusok felkészítése a kompetencia-alapú oktatásra – pályázati támogatásokkal.

A fejlesztés kulcsfogalmai Kritikai gondolkodás Önállóság Empátia Kommunikáció Önreflexió Újfajta tartalmak Kreativitás, alkotó-készség Együttműködés Problémamegoldás Differenciáltság Esélyegyenlőség Felelősségvállalás Közösségi részvétel Társadalmi szolidaritás Konfliktuskezelés

A kipróbálás helyzetképe Több mint félszáz programcsomag kipróbálása van folyamatban, s a tapasztalatok alapján a korrigálás. A SuliNova termékkatalógusa 2006 októberében már megjelent. Probléma, hogy a tesztelés és lektorálás még nem fejeződött be, miközben a bevezetés egyre sürgetőbb feladat.

A programcsomagok újdonságai 1. Moduláris rendszer Komplexitás Az ismeretszerzés és a képességfejlesztés aránya megváltozik Széles körű tudás birtoklása Metakogníció, azaz a meglévő és az új ismeretekre való tudatos reflektálás Stratégiák tárházának biztosítása

A programcsomagok újdonságai 2. Teret kap a tapasztalatba ágyazott képességfejlesztés. Partneri kapcsolatokra épít az iskola minden szereplőjével és a helyi közösséggel. Előtérbe kerül az együttműködés. Megváltoztatja a tanár-diák és diák-diák viszonyt.

A programcsomagok újdonságai 3. Hatékonyan készít fel a felnőtt szerepekre, az élethosszig tartó tanulásra, az önálló és csoportos kreatív gondolkodásra és cselekvésre.

Felkészítés Hajdú-Bihar megyében 2006/2007-ben: A HEFOP 3.1.3 pályázatok keretében 21 megyei intézmény több mint száz pedagógusa készül fel a feladatra. A megyei (HB MPI) HEFOP 3.1.4 pályázat keretében 60 intézmény több mint három-száz pedagógusa készül fel. A Debrecen városi HEFOP 3.1.4 pályázat keretében további háromszáz pedagógus.

Mi gátolhatja a kompetencia-alapú oktatás megvalósulását? Ha a pedagógusok, fenntartók, diákok és szülők félnek a változástól. Ha a résztvevők alultájékozottak. Ha a résztvevők nem együttműködők. Ha a bevezetés nem fokozatosan, folyamatosan történik. Ha gyors és látványos eredményeket várnak el a megvalósítók. Ha nincs helye a hibázásnak és a korrekciónak. Ha a résztvevők nem motiváltak az új módszerek megtanulására és alkalmazására.

Várható eredmények 1. Kedvezően változik a GYEREKEK: tapasztalata, élményvilága, időbeosztása, terhelése, táskájának tartalma, egymás közti kapcsolata, önértékelése és önbecsülése, külső és belső motiváltsága.

Várható eredmények 2. Kedvezően változik a PEDAGÓGUSOK: szemlélete, külső és belső motiváltsága, rugalmassága, módszertani kultúrája.

Várható eredmények 3. hangulata, légköre, Kedvezően változik az ÓVODÁK-ISKOLÁK: hangulata, légköre, kapcsolata a szülőkkel és az intézményt körülvevő tágabb közösséggel, valamint a munkájukat segítő szakemberekkel.

Köszönöm a figyelmet!