O:DAvagyunk Az Online Demokrácia Activity filozófiája Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető
Tanári kerekasztalunk: tanároknak/mentoroknak a digitális nemzedék közösségi neveléséről I. Tevékenységünk két sarokpontja a fiatalok társadalmi szerepekre való felkészítése, a demokráciához kapcsolódó állampolgári mentalitáskultúra alapjainak megteremtése az internet adta lehetőségek pedagógiai célokra való felhasználása a Z generáció oktatásában II. Párbeszéd a fiatalokkal és párbeszéd a tanárokkal, mentorokkal Tanári konferenciáink: A fiatalok társadalmi közéleti szerepekre való felkészítése november 16. Digitális bennszülöttek az osztályteremben május 1 0. Esszépályázatunk középiskolásoknak április (130 pályamű ) III. Szintézis: Az O:DA
Milyen céljaink vannak az O:DA - val? 1. Partnerség: segíteni a szocializáció (szülők, iskolák, civilek, helyi társadalom, média) szereplőit a fiatalok társadalmi és felnőtt szerepekre való felkészítésében. Együttnevelés- együttműködő társadalmi környezet 2. A fiatalok szociális, állampolgári/civil/ társas és transzverzális kompetenciáinak fejlesztése (Identitástudat, önismeret, eredményes kommunikáció, konstruktív problémakezelés, felelős döntés, siker és kooperáció orientált szemlélet összhangja) 3. Hozzájárulni a sikeres egyéni életstratégiák kialakításához és a sikeres közösségi magatartások megalapozásához. 4. Társadalmi integráció elősegítése. A társadalmi kohézió erősítése 5. Hátránykompenzáció ( civilizatórikus ágens) 6. Megmutatni, hogy több köt össze minket, mint ami szétválaszt. nem propagandisztikus értékelkötelezettség értékjátszma és nem pártpolitikai játszma politikai lövészárok szemlélet enyhítése Barankovics István példája, aki a pártpolitikai játszmát elvesztette, az értékjátszmát viszont megnyerte Rákosival szemben. kereszténydemokrata társadalomfilozófia
Az állampolgárság megújult fogalma David Kerr: Az állampolgárság nem pusztán egy jogi státusz. Dinamikus fogalom, egy állapot, amiből feladatok és magatartásformák következnek. Nem jogi fogalom, sokkal inkább cselekvés és mentalitáskultúra
Politikai kulturális kontextus és az állampolgári szerepfelfogások Túlélő és önkifejező értékek
Felhasználócentrikus szemlélet – részvételközpontú modell A tudás és tanulás új fogalmai jelentek meg. Érvényes és használható tudás Nem mini társadalomtudósok, hanem cselekvőképes, hatékony egyének és állampolgárok. Nem célszerű bezárkózni a tankönyvi szövegekbe. A mentor nem tudáselosztó, hanem társ a keresésesben Amit a játék közvetít nem bemagolandó tananyag, hanem maga az élet Nem szakad el attól a környezettől, amelyben működnie kell, a megszerzett kompetenciák létjogosultságát a gyakorlat igazolja vissza. A hétköznapi tudás- a média által közvetített tudás és a tudományos tudás integrációja Saját tapasztalatból való tanulás - episztemológiai előny-élményszerű tanulás Jelenelvűség- a folyamatra helyezi a hangsúlyt
Kultúra azonos pedagógia, avagy miért „online” a Demokrácia Activity? Akiket tanítunk ma az iskolákban a világot felnyitó, megváltoztató új generáció. És talán a mi zsebünkben is akad még néhány kulcs az okostelefonok segítségével megismert világ értelmezéséhez... az „always on” új szocializációs terep szabad és autonóm informális kortárs tanulás identitásalkotási folyamatok friendship-driven” (friendship 2.0) neten lógás „interest-driven” neten lógás multitasking magánélet nyilvánosan TMI-Too Much Information A fiatalok élet- és szokásvilágának ismerete nélkül nem lehetséges hatékony pedagógiai munka
2.0-ás forradalmak a világban Tahir tér Egyiptom Úgy kezdődött, hogy Váil Ghoneim Google-munkatárs tüntetési eseményt hirdetett a Facebook-on és pillanatok alatt 40 ezer „ott leszek” választ kapott. Twitter forradalom Isztambul szeptember f
2.0 közösségi forradalom másként Ahogy az új média leszállítja a nagyvállalatok kommunikációs költségeit, úgy szállítja le az emberek önszerveződésének költségeit is. (Don Tapscott) Korábban a könyvek segítségével hozzáfértünk a másik intelligenciájához, ma mindannyian termelővé váltunk. Amit közösen építünk egy globális számítógép „ideagóra”, hatalmas tudáselosztó, az emberiség innovációs kapacitásának megszervezője, a közösségi értékek átbeszélésének fóruma. Segítségével megtanulunk új formában együttműködni. Az új világ kulcsszavai: kollaboráció, tudásmegosztás. Don Tapscott
Magyar Ifjúság % 51%
Magyar Ifjúság 2012
∑ Mi jellemzi a fiatalokat társadalmi közéleti kompetenciák vonatkozásában?
Társadalmi tájékozódási pontok: a személyes kapcsolatrendszer Kivel szoktál beszélgetni társadalmi kérdésekről? Forrás: Iskola és társadalom kutatás (Corvinus TÁTK, DE, SZTE, ME) 2009
Zárásképpen: Don Tapscott gondolatai VIDEO INDÍTÁSA