MI A COGNITÍV PSZICHOLÓGIA? BME Pszichológia MA Tavasz 2014.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Lakatos Szilvia
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Drajkó László Microsoft Magyarország
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
Intelligens irányító rendszerek (Intelligent control systems) BEVEZETÉS.
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A számítástechnika és informatika tárgya
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Behaviorizmus (előzmények)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK Tudnivalók ILCV441 Előadó: Kovács Zita 2013/2014. I. félév.
Challenge játékok (Ízelítő)‏ Harmath Zsolt & Menczel Dániel.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
2006. október 8.Könyves Vasárnap Mivel foglalkozik a „Mesterséges intelligencia” tudománya? A kezdetektől napjaink kutatásáig. Előadó: Nagy Sára, ELTE.
Mesterséges intelligencia
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Pavlov kísérlet.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Játékelmélet Kovács Dániel László Intelligens Rendszerek kutatócsoport
Három hagyomány a valláslélektanban
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
(Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, o.)
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
Challenge játékok Harmath Zsolt & Menczel Dániel.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Digitális képanalízis Bevezetés. Kép fénykép, kép (picture)  digitális fénykép (image) feldolgozás: (digital) image processing.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Mi a személyiségpszichológia?
Chapter 2 Human Information Processing
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Vizuális programozás Előadó: Csapó Gábor.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Mesterséges intelligencia
Informatika (Bevezetés az informatikába)
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Véradás Véradási szándékot és viselkedés befolyásoló tényezők feltárása, különös tekintettel a kommunikáció hatékonyságának vizsgálatára esettanulmány.
Mesterséges intelligencia
Sakk algoritmus.
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
Mi a filozófia?.
Nagy Roland | Robotika PMB2530, PMB2530L Nagy Roland |
Gépi tanulás.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Előadás másolata:

MI A COGNITÍV PSZICHOLÓGIA? BME Pszichológia MA Tavasz 2014

Kogníció: Információ-feldolgozás  Vizuális információ  optikai illúziós optikai illúziós  Auditoros információ  cocktail parti jelenség  Taktilis információ  Figyelem  multi-tasking,  selectív figyelemn (Hányszor passzolják a labdát fehér pólós játékosok?) selectív figyelemn  Változás vakságs Változás vakságs  Tudatosság

Ames room

Cognition: Information processing  Emlékezet  Hamis emlékek  Felejtés  Tárolt tudás előhívása  A “nyelvemen van” jelenség  mentális reprezetáción, imagery mentális reprezetáción

Tárgy és reprezentáció Magritte, Ez nem egy pipa. 1929

Az információfeldolgozás lépései

Kogníció: Az információ felhasználása  Kategorizálás  Tájékozódás  Beszéd  Gondolkodás, következtetés  Döntéshozatal  A Monty Hall probléma A Monty Hall problém  Melyik sorba álljunk a szupermarketben  Problémamegoldás  Kreativitás  Szakértelem, hozzáértés

A kezdetek

Behaviorizmus  Pavlov (1849 – 1936)  condicionálás: a kutyák és az étel  Watson, Behaviorism 1924  Skinner, Verbal Behavior 1957  A “mentális” folyamatok nem megfigyelhetőek, ezért nem lehet őket objektíven tanulmányozni  A pszichológus csak az tanulmányozza, amit meg tud figyelni  Stimulus – Response reflexek: asszocióciók a környezet és a megfigyelt viselkedések között  Ezek alapján lehet meghatározni a viselkedés törvényeit  Skinner operant conditioning: a jutalom és a pozitív megerősítés befolyásolhatja a viselkedést. Lényegében minden tanulás ezzel a folyamattal magyarázható.

Az elme mint számítógép  Turing gép (Alan Turing, 1950)  Olyan gép, ami egyesével dolgozza fel a szimbólumokat

Turing kihívása: intelligens gép Copeland, 2000 alanturing.net

Eliza  Weisenbaum 1966  A turing teszt kihívásra adott első válasz  “pszichoterapeuta”

Mesterséges intelligencia  Intelligens gép  Ami kommunikálni tud nyelven keresztül  Egérti a logikai műveleteket  sakkozik… (Newell, Shaw & Simon 1958)  A gondolkodási folyamatokat tekinthetjük számítógép programnak  Az emberi gondolkodást szimbólummanipulációként írhatjuk le

Két megjegyzés  “az elme számítógép” csak egy metafora  Az intelligens rendszerek kétféle megközelítése:  A célirányos megközelítés: jó teljesítmény anélkül, hogy megkísérelnénk szimulálni az emberi gondolkodást pl. sakkozó program, ami nagyon gyorsan végigpróbál rengeteg lépést, és aztán kiválasztja a legjobbat  A szimulációs megközelítés: tanulmányozzuk az emberi gondolkodást, és a megfigyelt stratégiákat programozzuk bele a számítógépbe pl. sakkozó program, ami a sakkmesterek stratégiáit utánozza

A kognitív forradalom  “The task of a psychologist trying to understand human cognition is analogous to that of a man trying to discover how a computer has been programmed.” (Neisser, Cognitive Psychology 1967)  Az emberi viselkedés magyarázata az emberi gondolkodásban rejlik, belső mentális folyamatokban

Alkalmazások  Oktatás (emlékezet, figyelem, kreativitás, tudás)  Igazságszolgáltatás (tanúvallomás megbízhatósága: hamis emlékek, nyelv, arcfelismerés; bűnözés szemben a kognitív deficittel)  Üzleti élet (döntés, user experience)  Orvostudomány  Ipar (robotika, okostelefon, keresőmotor, arcfelismerés)  Reklám (nyelv, emlékezet, észlelés, döntés)  Közlekedésbiztonság (észlelés, figyelem)

Könyvek  Oliver Sacks, The Man Who Mistook His Wife for a Hat.  Tankönyvek:  Stephen K. Reed, Cognition: Theory and Applications, th Edition. Wadsworth  Bruce Goldstein, Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, Wadsworth  Philip Quinlan & Ben Dyson, Cognitive Psychology, Pearson

Kísérletek online  Online Psychology Laboratory Online Psychology Laboratory  Slides: 47MN05/Levelezo/