Vízi fuvarozási okmányok Készítette: Molnár Gábor 2017.04.05.
Folyami fuvarozás A Vízi fuvarozásnak két típusát különböztetik meg: folyami (belvízi), ill. tengeri fuvarozás A belvízi fuvarozás részesedése igen csekély az EU árufuvarozásában, Olcsó fuvarozásnak minősül, leginkább nagy mennyiségű, ömlesztett tömegáruk továbbítására használják. Környezetkímélő árutovábbítási mód és az infrastruktúra jó kiépülésének köszönhetően könnyen összekapcsolható más fuvarozási ágazatokkal. A vízi árufuvarozás alapvető szabályai megegyeznek a vasúti fuvarozás szabályaival, a hajózási árufuvarozás alapvető szabályait a HÁSZ (Hajózási Árufuvarozási szabályzat) tartalmazza.. A belvízi fuvarozásban alapvetően kétféle okmány közül választhat a fuvaroztató: Folyami rakjegy: Értékpapír típusú okmány. A fuvarozó állítja ki, az eredeti példányt elküldi a vevőnek. Ezt a vevő átruházhatja másra, így a fuvarozó az érkezési kikötőben annak adja ki az árut, aki felmutatja az eredeti forgalmi rakjegyet. 2017.04.05.
Folyami fuvarlevél: Szárazföldi típusú fuvarokmány, amit a feladó állít ki. Aláíratja a fuvarozóval és visszakapja a másodpéldányt. Az árut annak szolgáltatják ki az érkezési kikötőben, akit a feladó címzettként megjelölt, vagy annak, akit utólagosan átvevőnek jelölt meg. A veszélyes áruk vízi szállítását előzetesen be kell jelenteni, a területileg illetékes hajózási hatóságnak. célja a veszélyhelyzetek megelőzése, és a már megtörtént balesetek során a hatékony intézkedések elősegítése. 2017.04.05.
A hajóraklevél A különböző fuvarozási ágazatok fuvarokmányai, melyeket általában fuvarleveleknek neveznek, tulajdonságaikat és funkcióikat tekintve hasonlóak. Kivételes fuvarokmány a tengerhajózás okmánya: a hajóraklevél vagy másképp nevezve hajórakjegy, angolul Bill of Lading, németül Konnosement. Az egyes hajóstársaságok hajóraklevél sorozatai különböző formájúak, de a lényeges adatokat illetően alig különböznek egymástól, és ami lényeges a hajóraklevelek funkciói mindig azonosak. A hajóraklevél mindenekelőtt lehet egy átvételi elismervény az árura vagy egy elhajózást igazoló fuvarokmány, mely utóbbi megfelel az okmányos meghitelezések követelményeinek is. A hajóraklevél a fuvarozási szerződés létrejöttének a bizonyítéka is legtöbb esetben magát a szerződést jelenti. Különleges tulajdonsága a hajóraklevélnek az áru feletti tulajdonjogot jelentő értékpapír volta, ezt más szavakkal úgy is szokták jellemezni, hogy a hajóraklevél megtestesíti az árut. A hajóraklevél értékpapír jellegéből adódik, hogy átruházható okmány. 2017.04.05.
A kitöltendő fontosabb adatokra vonatkozó ismérvek a következők: Shipper = elhajózó / áruátvevő Ebbe a rovatba a szerződéskötőt kell beírni, ez lehet a tényleges elhajózó (árutulajdonos) vagy az elhajózó szállítmányozója. Consignee = címzett Ebbe a rovatba vagy a tényleges címzettet kell beírni, vagy a „to order” (rendeletre) vagy a „to order of …” (vkinek a rendeletére) szavakat. A tényleges cím megadása esetén a hajóraklevelet átruházó nyilatkozattal lehet átruházni. Notify party = kiértesítendő cím A hajóstársaság értesítést küldhet a hajó érkezéséről annak érdekében, hogy az áru kiszolgáltatása zökkenőmentes legyen, ám ez a lépése nem kötelező, tehát az áru kiváltása, átvétele a rendeltetés helyén a címzett érdeke. Place of Receipt / Place of Delivery = átvétel helye / kiszolgáltatás helye A kombinált vagy multimodális fuvarozás fejleményeként, elsősorban a konténeres lebonyolítások területén került a hajóraklevelekre. Number of Containers / Packages = Konténerek vagy csomagok száma A számszerûleg átvett konténerekért vagy csomagokért a hajóstársaság a felelős. Place and date of Issue = kiállítás helye és ideje A kiállítás ideje bármely időpont lehet a hajózásra való átvétel után, de korábbi időpont nem lehetséges. Number of Original Bill of Lading = az eredeti hajóraklevelek száma A hajórakleveleket több eredeti (leginkább 2 vagy 3 ) példányban szokás kiállítani, egyúttal adminisztrációs célokra több , nem átruházható kópiát is kibocsátanak. Freight and Charges = fuvar és költségek Feltüntetik a hajóraklevélben azt, hogy a tengeri fuvardíjat és költségeket előre (az elhajózást megelőzően) kifizette az elhajózó / megbízó, vagy ezeket a hajóstársaság a rendeltetési kikötőben ill. a rendeltetés helyén szedi be szedi be a címzettől / átvevőtől 2017.04.05.