Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

INCOTERMS 2000.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "INCOTERMS 2000."— Előadás másolata:

1 INCOTERMS 2000

2 Az INCOTERMS jelentése és története
A fuvarparitás meghatározására szolgáló nemzetközi szokvány. International Commercial Terms (Nemzetközi Kereskedelmi Feltételek) Az ICC (Nemzetközi Kereskedelmi Kamara) iránymutatása, magyarországi szervezete az IC Hungary. Célja: nemzetközi kereskedelmi szerződésekben leggyakrabban szereplő kereskedelmi feltételekhez nyújtson segítséget. Az adásvételi szerződések szerződő feleinek az adott áru értékesítésével kapcsolatos jogaira és kötelezettségeire korlátozódik.

3 Az INCOTERMS története
Az INCOTERMS klauzulái meghatározzák: A fuvarparitást, A teljesítés helyét, Az eladó és a vevő felelősségét, kötelezettségét és jogait. Az ICC az első klauzulákat 1936-ban hozta létre, a kereskedelem fejlődése következtében állandó átdolgozás alatt áll.A 2010-es változat a 7. A szerződésekben mindig szerepelnie kell, hogy melyik évit vették figyelembe a megkötés során.

4 Az INCOTERMS célja Egy egységes szabályozás megteremtése, amely az eladó és a vevő jogait szabályozza klauzulák formájában a nemzetközi szállítási szerződésekben. Nem jogszabály, ezért csak akkor lép életbe, ha a szerződő felek elfogadják. Használata nem kötelező, de leegyszerűsíti a szállítási feltételeket, elég utalni a megfelelő klauzulára. Minden klauzula az eladó és a vevő kötelezettségeit is tartalmazza pontban. Az INCOTERMS 2000-nek 13 klauzulája van, 3 betűvel jelölik, hozzátéve a szükséges megnevezést, amely a klauzula szerint lehet indítási, érkezési vagy berakodási hely. A klauzulák a következők alapján különböztethetőek meg: - költségmegosztás az eladó és a vevő között, - a kárveszély, a kockázat megosztása az eladó és a vevő között

5 Fogalmak az INCOTERMS gyakorlatában
FUVARPARITÁS: az a földrajzi pont, ahol a szállítással kapcsolatos költségek átszállnak az eladóról a vevőre. TELJESÍTÉS HELYE: az a földrajzi pont, ahol a szállítással kapcsolatos kockázat átszáll az eladóról a vevőre. EGYPONTOS KLAUZULÁK (E,F,D csoport):a költség és a kockázat ugyanazon a földrajzi ponton száll át. KÉTPONTOS KLAUZULÁK (C csoport): a költség és a kockázat eltérő földrajzi ponton száll át A klauzulák fajtái a FUVAROZÁSI MÓD alapján: - tengeri vagy belvízi (vízi) - multimodális: minden fuvarozási módnál alkalmazható

6 Az INCOTERMS csoportosítása

7 Az INCOTERMS csoportosítása
EXW – Exworks (gyárból, raktárházból) induló klauzula Az eladó a saját telephelyén köteles az árut megfelelően csomagolva, számlázva a vevő rendelkezésére bocsátani. A költség és a kockázat a gyártól a vevőt terheli, ezért 1 pontos, multimodális klauzula. Vevő feladatai: fuvareszköz, berakodás, kiviteli-, beviteli engedély,vám, stb Eladó: értesítési kötelezettség az áru elkészültéről

8 Az INCOTERMS csoportosítása

9 Az INCOTERMS csoportosítása
FCA – Free Carrier (költségmentesen a fuvarozónak átadva, fő fuvarozás nincs fizetve) Az eladó köteles az árut saját költségére és kockázatára a vevő által megjelölt fuvarozóhoz eljuttatni és neki fuvarozás céljára átadni. Vevő feladatai: fuvareszköz,értesítési kötelezettség, beviteli engedély, import vám Eladó feladatai: értesítési kötelezettség, kiviteli engedély, export vám Ez a klauzula közúti,vasúti és légi fuvarozás esetén alkalmazható. A költség és a kockázat a megadott földrajzi ponton az árunak a fuvarozó részére történő átadás után a vevőt terheli, ezért 1 pontos, multimodális

10 Az INCOTERMS csoportosítása
FAS – Free Alongside Ship (költségmentesen a hajó oldala mellé) Az eladó köteles az árut saját költségére és kockázatára az indulási kikötőbe eljuttatni és a hajó hosszanti oldala mellett úgy elhelyezni, hogy az a hajóra közvetlenül berakható legyen. A költség és kockázat az elhajózási kikötő rakpartjától a vevőt terheli, ezért 1 pontos vízi klauzula Vevő feladatai: fuvareszköz(hajó), értesítési kötelezettség, vámkezeltetés, mulasztások költségei Eladó feladatai: értesítési kötelezettség

11 Az INCOTERMS csoportosítása
FOB – Free on Board (költségmentesen a hajó fedélzetén) Az eladó köteles az árut saját költségére és kockázatára az indulási kikötőbe eljuttatni és a hajó fedélzetén a vevő rendelkezésére bocsátani. Amikor az áru áthalad a hajó korlátja felett az összes költség és kockázat átszáll a vevőre, ezért 1 pontos vízi klauzula Vevő feladatai: fuvareszköz(hajó), értesítési kötelezettség, import vám Eladó feladatai: értesítési kötelezettség, export vám

12 Az INCOTERMS csoportosítása

13 Az INCOTERMS csoportosítása
CFR – Cost and Freight (költség és fuvardíj fizetve) Az eladó köteles az árut saját költségére az érkezési kikötőbe eljuttatni, a kockázat azonban az indulási kikötőben, amikor az áru áthalad a hajó korlátja felett, átszáll a vevőre, ezért ez 2 pontos vízi klauzula Vevő feladatai: értesítési kötelezettség, úton lévő áruval kapcsolatos költségek Eladó: export -, import vám, értesítési kötelezettség, az áru fedélzetre kerülése, B/L átadása

14 Az INCOTERMS csoportosítása
CIF – Cost Insurance and Freight (költség, biztosítás és fuvardíj fizetve) A biztosítást az eladó köti meg a vevő javára. A többi pontban megegyezik a CFR-rel, szintén 2 pontos vízi klauzula

15 Az INCOTERMS csoportosítása
CPT – Carriage Paid to… (fuvarozás fizetve valameddig) Az eladó köteles az árut a vevő által megjelölt helyre eljuttatni. A kockázat a vevőt terheli attól kezdve, hogy az eladó az árut az első fuvarozónak átadja ezért ez 2 pontos multimodális klauzula. Vevő feladatai: fizeti a kirakodás költségeit, Eladó feladatai: fuvareszköz, export-, import vám,értesítési kötelezettség, szállítási okmányok átadása

16 Az INCOTERMS Az INCOTERMS
CIP -Carriage Insurance Paid to...(fuvarozás, biztosítás fizetve valameddig) A biztosítást az eladó köti meg a vevő javára, a szerződéses ár 110%-ra. A többi pontban megegyezik a CPT-vel, 2 pontos, multimodális klauzula

17 Az INCOTERMS csoportosítása

18 Az INCOTERMS csoportosítása
DAF – Delivered at Frontier (határra szállítva) Az eladó köteles az árut saját költségére és kockázatára a szerződésben megjelölt határig eljuttatni és a vámhatár előtt a vevő rendelkezésére bocsátani. A vámnál kapcsolatos költségek a vevőt terhelik. 1 pontos multimodális klauzula. Eladó feladatai: fuvareszköz, értesítésikötelezettség,, okmányok átadása, export vám Vevő feladata: import vám

19 Az INCOTERMS csoportosítása
DES – Delivered ex Ship (leszállítva hajóról történő átadással) Az elsdó köteles az árut saját költségére és kockázatára az érkezési kikötőbe eljuttatni és a hajó fedélzetén a vevő rendelkezésére bocsátani. A kirakodás költsége és kockázata a vevőt terheli. 1 pontos vízi klauzula. Vevő feladatai: kirakodás, import vám Eladó feladatai: fuvareszköz, értesítési kötelezettség, okmányok átadása, export vám

20 Az INCOTERMS csoportosítása
DEQ – Delivered ex Quay (leszállítva rakpaton történő átadással) Az eladó köteles az árut saját költségére és kockázatára az érkezési kikötőbe eljuttatni és a kikötő rakpartján a vevő rendelkezésére bocsátani. A vámkezeléssel kapcsolatos költségek és terhek a vevőt terhelik. 1 pontos vízi klauzula. Eladó feladatai: Export-, import vámoltatás, értesítési kötelezettség

21 Az INCOTERMS csoportosítása
DDU – Delivered Duty Unpaid (leszállítva vámfizetés nélkül) Az eladó köteles az árut saját költségére és kockázatára a szerződésben megjelölt rendeltetési helyre eljuttatni. A vám költségeit a vevő fizeti. 1 pontos, multimodális klauzula. Vevő feladatai: import vám, összes vámköltség fizetése Eladó feladatai: export vám

22 Az INCOTERMS csoportosítása
DDP – Delivered Duty Paid (leszállítva vámfizetéssel) Az eladóü köteles az árut saját költségére és kockázatára a rendeltetési helyre eljuttatni, minden költséget és kockázatot viselni, beleértve a vámot is. 1 pontos, multimodális klauzula. Mindent az eladó intéz.

23

24 INCOTERMS 2010 Miben változtatott? Multimodális klauzulák: EXW FCA CPT
CIP DAP DAT DDP

25 INCOTERMS 2010 Új: DAP – Delivered at place (helyszíni kiszállítás)
Az eladó akkor teljesít, amikor a meghatározott célállomáson a vevő rendelkezésére bocsátja a beérkező fuvareszközből kirakható küldeményt. Eddig minden kockázatot az eladó visel. A kirakodás költségeit is, ha csak nem állapodnak meg másként. Vevő: import vám, vámköltségek DAP helyettesíti a DAF, DES, DDU klauzulákat. DAT – Delivered at terminal (terminálhoz szállítva), a DEQ helyett, bővíti az átadási hely lehetőségét

26 INCOTERMS 2010 Vízi klauzulák: FAS FOB CFR CIF
Megszűnik: CPT, CIP, FCA

27 INCOTERMS 2010


Letölteni ppt "INCOTERMS 2000."

Hasonló előadás


Google Hirdetések