Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fuvarozási ágak szerepe

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fuvarozási ágak szerepe"— Előadás másolata:

1 Fuvarozási ágak szerepe
Készítette: Molnár Gábor

2 Közúti fuvarozás jelentősége
Előnyei:  Háztól házig történő szállítmányozás valósítható meg  Gyors, rugalmas (nincs menetrendhez kötve)  Kényelmes szállítási mód  Viszonylag árukímélő áruszállítást tesz lehetővé  Kapcsolatot teremthetünk a gépjármű vezetője, a fuvarozó valamint a megbízó között.

3 Balesetveszélyessé vált a rengeteg autó miatt Közúthálózathoz kötött
Hátrányai: Balesetveszélyessé vált a rengeteg autó miatt Közúthálózathoz kötött Nagy a várakozási idő a határátkelők miatt (kamionstop) Környezetszennyezés Az úthálózat zsúfolt és túlterhelt Nincs kötött díjtétel, alku tárgyát képezi a fuvardíj Függ az időjárási viszonyoktól A tömegáruk fuvarozása gazdaságtalan.

4 A közúti fuvarozási módok Az áru, rakomány méretei alapján:
Teljes kocsirakomány: A megbízó áruját egy szállító járművel végzi. Gyors fuvarozási mód. A vámkezelés a kocsirakomány egészére történik. Egy helyen történik az áru le és felrakása. Fajlagos fuvarköltség kedvező. Részrakomány: Több megbízó által összerakott kocsirakomány, 1 fuvareszközzel való szállítása. Több a fel és lerakóhely. Több az export, importvámkezelés. Darabáru: Meghatározott menetrend szerint indítja a járműveket pl: Péntekenként. Meghirdetett díjszabástétel alapján történik. Az áru gyűjtőpontokon keresztül kerül az átvevőhöz. Az áru nem továbbítható, ha: túlméretes, súlya meghaladja a jármű megengedett műszaki teherbírását.

5 Tachográf Bevezették 2004-től a menetíró = tachográf készüléket, amit az autóba szereltettek be, hogy a sofőrök pihenőidejét szabályozzák. E szerint 9 órát tölthet járművezetéssel és ezt minimum 1' 45 percre meg kell szakítani. Jegyzi, hogy 1. A sofőr merre járt 2. Mikor pihent 3. Milyen sebességgel közlekedett. Ezen kívül életbe léptek a hétvégi és ünnepnapi korlátozások a 3,5 tonnánál nagyobb járművek esetében ezen időszakokon belül nem közlekedhetnek.

6 CMR fuvarlevél CMR fuvarjog a teheráru közlekedését szabályozza az egész világon azon országoknál, akik ebbe beléptek. Jelenleg EUROLICENC engedélyt kell kérni, ha egész Európában fuvaroztatni szeretnénk. Ez az engedély 1 évre szól Jellemzői: az autó műszaki paraméteri mennyire környezetkímélő A CMR egyezmény szabályozza  a fuvarozási szerződés megkötését és végrehajtását  a fuvarozó felelősségét

7 Vasúti fuvarozás jelentősége
Előnyei: Zárt rendszerben közlekedik a közlekedésben előnyt, élvez Kötött pályán mozog, így teljesen automatizálható és vezérelhető. Menetrend szerint közlekedik, így behatárolható mikor adjuk fel, és mikor várjuk a küldeményt. Előre meghatározott díjszabások vannak, így előre kalkulálható a fuvardíj Környezetkímélő A közlekedése biztonságos Típusai és jellegei lehetővé teszik, hogy bármilyen árut tudjunk továbbítani vele. Kombinált fuvarozásra alkalmas.

8 Hátrányai: Nem oldható meg a háztól-házig szállítás (ha a gyártó cég iparvágányt épít ki a telephelyre így megoldható a háztól – házig szállítás.)  Nem adhatom akkor föl az árut, amikor szeretném, csak a menetrend szerinti időben.  a vasúti pályák nyomtávszélessége nem mindenhol egyforma (Európában a volt Szovjetunió területén és Portugáliában, Finnországban más méretű, mint Európa összes többi országában), ezért több lehetőség van: Átrakodása az árunak Pl. Záhonyban, de ez növeli az árusérülés kockázatát  Tengelycsere a vonat alatt, így nem sérül az áru és sokkal gyorsabb megoldás.

9 CIM fuvarlevél CIM / COTIF vasúti egyezmény, amelyiket Európa összes országa és Irak , Irán , Szíria alkalmaznak , (kivéve a volt Szovjetunió országai Európán belül)

10 SZMGSZ fuvarlevél SZMGSZ vasúti egyezmény, amely a volt Szovjetunió országai és Mongólia, Kína, Korea, Vietnám csatlakoztak az egyezményhez.

11 Speciális célú vasúti kocsi:
Magyarországon Záhonynál kilépő vasúti fuvarokra másik egyezmény lép életbe és a nyomtávszélesség is változik ezen állomáson túl. Speciális célú vasúti kocsi: „I” és „H”: Romlandó árut szállító vasúti kocsi. Hűtőberendezés (hús, hal), levegőztető rendszer (zöldség, gyümölcs). „U”: Tartálykocsi. Folyadékok és gázneműek szállítására alkalmas. Saját töltő és ürítő nyílásuk van. Általános célú vasúti kocsik: ömlesztett, kötegelt, db áruk szállítására szolgál. „G”: Normál típusú vasúti kocsi jele. Fedett. 6 vagy több ablakkal rendelkezik. 2 vagy 4 tengelyes kivitel. Teherbírása t-ig „E”: Normál típusú vasúti kocsi- nyitott 2 vagy 4 tengelyes t-ig. Az időjárásra nem érzékeny áruk szállítására. Az oldalfalak magasságát állítani lehet.

12 Légi fuvarozás Jellemzői: Legdrágább Leggyorsabb Legbiztonságosabb
Nagy távolságot át lehet hidalni Magas színvonalú szolgáltatás Az áruk berakása anyagmozgató gépekkel történik, viszonylag egyszerű.

13 Óriási áru szállítására nem alkalmas
Hátránya:  Óriási áru szállítására nem alkalmas  A le és felszállás infrastruktúrát igényel  A háztól házig elv nem működik, kombinált fuvarozási módot kell alkalmazni  Nagytérfogatú áru szállítható vele, azonban nem minden áru szállítható vele

14 Légi fuvarlevél Lég. Fuv. Levél: AWB= Air Way Bill (ezeket a fuv. Leveleket az IATA egységesítette, hozta létre. Használata kötelező minden alkalommal. A kitöltés nyelve: angol.

15 Kecskeméti katonai repülőtér Pápa Szolnok Taszár
Legfőbb légi kikötő: Bp./ Ferihegy Debrecen Sármellék Pécs. EU-s kikötők: Bécs Frankfurt Amszterdam Róma London Zürich Katonai repülőterek: Kecskeméti katonai repülőtér Pápa Szolnok Taszár

16 Folyami fuvarozás A folyami fuvarozás sikerességéhez hozzájárulnak:
 A folyó medrének paraméterei  A kikötő infrastrukturális eszközei  Fuvareszközök fejlettségi szintje. Összekapcsolásra van szükség a többi fuvarozási ág logisztikai eszközeihez. Folyami fuvarozás eszközei: uszályok, bárkák, tartályhajó, folyami tengeri hajó. A folyami fuvarozás jellemzői:  kötött pályán mozog  nagy távolságra  nagy mennyiségű áru továbbítására szolgál

17 rendkívül környezetkímélő
Előnyei:  rendkívül környezetkímélő  rendkívül gazdaságos (ha völgymenetben közlekednek, akkor a leggazdaságosabb) Völgymenetnek azt nevezzük, ha a folyam folyásával megegyező irányban halad a hajó, ellenkezője a hegymenet.

18 A belvizek nem mindig hajózhatóak az éghajlati hatások miatt.
Hátrányai: A belvizek nem mindig hajózhatóak az éghajlati hatások miatt. Magyarország folyói a téli időszakban a jegesedés miatt nem mindig hajózhatóak. Tavasszal az áradások miatt nem hajózható időszakonként, mert a hidak alatt a megemelkedett vízszint miatt nem férnek el a hajók. Néha előfordul vízszintcsökkenés is, ezért a hajómerülési mélysége miatt időszakosan nem mehet át.

19 Infrastruktúra  Belvizek állapota befolyásolja a hajózhatóságot. Milyen mély a meder az adott ország mennyire tudja tisztítani a medret.  A belvízi utak osztályozva vannak a saját tulajdonságuk alapján. Ez egyfajta minőségi osztályozás, ami ig tart. Ez mutatja, meg milyen hajó haladhat a mederben. Milyen módon kapcsolódnak a nemzetközi vizekhez. Magyarország a Duna által kapcsolódik a Rajna- Majna –Duna csatornához. Így az Északi tenger felé eljuthatunk Rotterdam-ig Délen, pedig a Fekete- tengerhez Uszty- Dunajszk-ig.

20 Elvárások a kikötőkben: Közúti, vasúti hálózat csatlakozása
 rakodógépek  árukezelésre alkalmas eszközök (pl. ömlesztett árura futószalag)  vákuumos módszert is alkalmaznak némelyik kikötőben. Ennek lényege, hogy pl. a gabonát vakummal, kiszívják, befúvassál, befújják a raktérbe.  közvetlen rakodás, ami azt jelenti, hogy az iparvágány közvetlenül a rakpart szélén halad és megbillentik a vagont, így beleöntik az alatta levő hajóba az árut. (Pl. Gabonát)  Daruk, mozgó daruk (kerekeken halad), parti daruk (sínpályán haladnak, nagy tömegű áru mozgatására képesek) targoncák.

21 Folyami hajózásban alkalmazott járművek: uszály bárka tolóhajó
vontatóhajó Fő területek, amelyekkel a magyarországi forgalmat bonyolítják  ömlesztett áru (pl. gabona)  konténer  RO-RO.

22 A Duna – Majna – Rajna csatorna (DMR) nemzetközi kikötői:
 Hollandia / Rotterdam.  Németország / Ulm / Nünberg / Regensburg (ez utóbbi a legfejlettebb kikötő).  Szlovákia /Pozsony.  Magyarország /Győr / Budapest / Baja.  Szerbia / Novi- Sad /Belgrád, (itt folyik bele a Tisza).  Bulgária / Románia határán folyik a Duna itt /Russe /Vidin.  Romániában / Konstanca.  Három ország találkozásánál Románia / Moldávia / Ukrajna /nemzetközi kikötővárosai Reni, Izmail.  Uszty Dunajszk- nál ömlik a Duna Fekete – tengerbe Magyarország főbb nemzetközi kikötői: Győr – Gönyű (itt van RO-RO terminál, amin közúti és vasúti továbbítás is lehetséges) Budapest Szabadkikötő (itt konténer és ömlesztett áruforgalom bonyolódik.) Baja (itt RO_RO forgalmat bonyolítanak) 2

23 Tengeri fuvarozás és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra
A tengeri fuvarozás lehet:  Komplett hajórakomány, pl.: ömlesztett áru  Részrakomány  Db áru vagy General Cargo. A kapacitáshoz képest csekély mennyiségű csomagot vagy egységrakományt szállít. Az áru egyedisége, értéke a meghatározó ár.

24 Vonalhajózás: előre rögzített útvonalon, meghatározott kikötési sorrenddel és meghatározott menetrend szerint üzemeltetik. Az adott kikötők között árufuvarozást vállalnak a társaságok fuvardíj ellenében. Általában db árut fuvaroznak. A hajótársaság egyszerre több fuvaroztató áruját szállítja. Szabadhajózás: nincs előre rögzített útvonal. Oda közlekednek, ahova a legjobb fuvardíjat, adják. Általában ömlesztett árut, db árut, részrakományt szállítanak. Bérelt hajózás: két fajtája ismert. Idő és útvonalbérlet ennek függvényében dől el, hogy milyen hajózási feltételek valósulnak meg.

25 A vízi szállítás járművei: Motoros vontató és tároló hajó: nincs raktere az áru uszályokon vagy bárkákon, van elhelyezve ezért a motoros hajóknak rakodás, közben nem kell várakozniuk. Önjáró uszályok: van raktere Tengeri áruszállító hajó: a szállított áruk fajtája szerint tovább csoportosíthatjuk. Folyadékszállító hajó, tankhajó: folyadék, olaj egyéb folyékony áru szállítására alkalmas.. Száraz áruszállító hajó: db áru, ömlesztett áru szállítására alkalmas. Ömlesztett rakományszállító hajó:nagyméretű raktérrel rendelkezik. A raktér kiképzése a rakomány belső elhelyezését, kirakodását teszi lehetővé.. Db áruszállító hajó: egy vagy több fedélzettel épülnek, a fedélzetkülönböző rakodó-berendezésekkel vannak felszerelve. Hűtőhajó: megfelelő hőmérséklet, páratartalom biztosítása. Elsősorban könnyen romlandó élelmiszerek szállítására alkalmas. Konténerszállító hajó:szabványméretű konténerek szállítását valósítsák meg, a hajó rak méretei igazodnak a szabvány konténer méretéhez. Ezzel a típussal lehet a legtöbb árut vinni egyszerre.


Letölteni ppt "Fuvarozási ágak szerepe"

Hasonló előadás


Google Hirdetések